Ένα καλλιτεχνικό φεστιβάλ αναμοχλεύει το ναζιστικό παρελθόν και τους μικρούς μας φασισμούς

«Εσύ πόσο ναζί είσαι;» σε βάζει­ να αναρωτηθείς το ιστορικό­ δια-πολιτιστικό φεστιβάλ Steirischer herbst στο Γκρατς της Αυστρίας.

Ένα καλλιτεχνικό φεστιβάλ αναμοχλεύει το ναζιστικό παρελθόν και τους μικρούς μας φασισμούς

«Εσύ πόσο ναζί είσαι;» σε βάζει­ να αναρωτηθείς το ιστορικό­ δια-πολιτιστικό φεστιβάλ Steirischer herbst στο Γκρατς της Αυστρίας, που ξεκινά την Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου και διαρκεί μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου. Στην 51η χρονιά του κάνει μια τολμηρή επιλογή, βάζοντας στο μικροσκόπιο της καλλιτεχνικής δημιουργίας την ακροδεξιά στροφή της Ευρώπης, με επίκεντρο την ίδια τη χώρα στην οποία πραγματοποιείται αλλά και την ευρύτερη γεωγραφική «γειτονιά» της.

Στην εναρκτήρια περφόρμανς το πάντα αιχμηρό σλοβένικο γκρουπ Laibach αποδομεί τη «Μελωδία της ευτυχίας», συνοδεία ορχήστρας και παιδικής χορωδίας (!), βασισμένο στην άποψη του Slavoj Žižek ότι η κλασική χολιγουντιανή ταινία ικανοποιεί τόσο την επιφανειακή επιθυμία να αντιταχθεί κάποιος στο φασισμό όσο και τη βαθιά επιθυμία να αγκαλιάσει τις βασικές αξίες του.

Οι καλλιτεχνικές παραγωγές ειδικά για το φεστιβάλ περιλαμβάνουν από μια εγκατάσταση που μεταφέρει χώμα από ένα στρατόπεδο καταναγκαστικών έργων στο χώρο μιας­ γκαλερί, φέρνοντας στην επιφάνεια την ιστορία του, μέχρι μια ιδιότυπη χωματερή, όπου οι κάτοικοι που θέλουν να ξεφορτωθούν ναζιστικά μεμοραμπίλια που έχουν περιέλθει στην κατοχή τους από τις οικογένειές τους μπορούν να το κάνουν ανώνυμα. Και, μάλιστα, όλα αυτά αναθέτοντας τη διεύθυνση του φεστιβάλ σε μια Ρωσίδα επιμελήτρια, την Ekaterina Degot, η εκθεσιακή δράση της οποίας στη χώρα της είχε ενοχλήσει το καθεστώς Πούτιν.

Ένα καλλιτεχνικό φεστιβάλ αναμοχλεύει το ναζιστικό παρελθόν και τους μικρούς μας φασισμούς - εικόνα 1
Yoshinori Niwa, Withdrawing Adolf Hitler from a Private Space (2018). Photo: Matthias Völzke

Παράλληλα η πλατφόρμα συζητήσεων «Οι μικροί μας φασισμοί» συγκεντρώνει σημαντικούς διανοητές και καλλιτέχνες εστιάζοντας στον τρόπο με τον οποίο ο εθνικισμός κανονικοποιήθηκε τη δεκαετία του ’90, ειδικά στην Ανατολική Ευρώπη ως εργαλείο αντικομμουνιστικής αντίστασης, και τις συνέπειες που έχει αυτό σήμερα. «Ένας Ρώσος φιλόσοφος είπε κάποτε ότι η αποστολή της χώρας μας είναι να αποτελεί ένα τρομακτικό παράδειγμα για τις υπόλοιπες. Μπορεί να είναι υπερβολή, πιστεύω όμως ότι αυτό που συνέβη και συμβαίνει στη Ρωσία αφορά τους πάντες», μας λέει η Degot.

Έχει πάντως ενδιαφέρον πως ακόμη και σε μια χώρα όπως η Αυστρία, όπου η επίσημη πολιτιστική πολιτική δείχνει σημάδια συντηρητικής στροφής, η τέχνη βρίσκει τρόπους να αναμοχλεύσει το παρελθόν και να αναμετρηθεί με δύσκολα ζητήματα ταυτότητας. Κάτι το οποίο στην Ελλάδα θα δυσκολευόμασταν να κάνουμε – και μάλιστα με ξένο διευθυντή στο τιμόνι. Αλλά και όταν το κάνουμε, η πίεση που ασκείται στους δημιουργούς από τον λαϊκιστικό δημόσιο λόγο είναι εξοντωτική.

Ας αναλογιστούμε για παράδειγμα, πέρα από όποιες δικαιολογημένες αντιδράσεις, το είδος του λόγου που αρθρώθηκε από μεγάλη μερίδα των καλλιτεχνών και των media όταν ανακοινώθηκε η ανάθεση της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Φεστιβάλ Αθηνών στον Γιαν Φαμπρ­ ή τον αποκλεισμό ξένων επιμελητών –για διευθυντές ούτε λόγος– από τα δημόσια μουσεία και ας κάνουμε τις συγκρίσεις. Από αυτήν την άποψη ίσως ο μόνος καλλιτεχνικός θεσμός της πόλης που έχει κάνει τον κοσμοπολιτισμό και την ανοιχτότητα πράξη, καλώντας διεθνείς και Έλληνες επιμελητές, είναι η Μπιενάλε της Αθήνας, ένας κατεξοχήν αντι-θεσμός για τα τοπικά δεδομένα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τα highlights του 20ου Athens Digital Arts Festival

Το Athens Digital Arts Festival παρουσιάζει το πρόγραμμα της 20ης επετειακής του διοργάνωσης και υπόσχεται τη μεγαλύτερη εμβυθιστική εμπειρία της χρονιάς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/05/2024

Το Μουσείο Ακρόπολης συμμετέχει στον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων

Μια σειρά δράσεων διοργανώνει για τους επισκέπτες του το γνωστότερο μουσείο της πόλης, με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων.

"Comics στο Υδαταέριο": Η μαγεία της τέχνης των comics και η βιομηχανική κληρονομιά στην Τεχνόπολη

Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου και το Ψηφιακό Μουσείο Comics συμπράττουν στο πλαίσιο του φεστιβάλ Comicdom CON Athens.

Δέκα ερωτήσεις στον Αργύρη Καστανιώτη

Ο Αργύρης Καστανιώτης, στο τιμόνι ενός από τους παλαιότερους και σημαντικότερους εκδοτικούς οίκους της χώρας, συνεχίζει την παράδοση του πατέρα του, οραματιζόμενος ένα καλύτερο μέλλον για το βιβλίο, τη φιλαναγνωσία, αλλά και την ελληνική κοινωνία γενικότερα.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης συμμετέχει στη Διεθνή Ημέρα Μουσείων με ελεύθερη είσοδο στις εκθέσεις του

Το μουσείο ανοίγει τις πόρτες του για τη τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων χωρίς εισιτήριο, με διευρυμένο ωράριο λειτουργίας και πρόγραμμα δράσεων για μικρούς και μεγάλους.

"Φωνές μιας άνοιξης περασμένης": Η Μάρω Μιχαλακάκου συνομιλεί με τον πατέρα της αλλά και με την κόρη της

Στην έκθεση θα προβάλλεται και μια ταινία μικρού μήκους της κόρης της Σοφίας Σαφού με θέμα τη καθημερινή ζωή στο σπίτι του παππού της Μιχαήλ και της γιαγιάς της Ευαγγελίας.

"Οσμές χρόνου": Ο Κώστας Τσώλης αναδομεί φωτογραφίες και εικόνες γεγονότων που συντάραξαν τον 20ό αιώνα

Ο καλλιτέχνης μάς καλεί σε μια νοερή ανασύνταξη των ιστορικών καταγραφών, καθώς συμπλέκει την ισχύ της τέχνης με τη μελέτη των γεγονότων.