«Αθώες κατηγορίες. Ύποπτες αφηγήσεις»: οι καλλιτέχνες μιλούν για την έρευνά τους στο αρχείο του iset

Ο Γιάννης Θεοδωρόπουλος, η Λητώ Κάττου και η Νατάσα Μπιζά μοιράζονται κάποιες σκέψεις για τη διαδικασία παραγωγής των έργων που θα δούμε από τις 26/3 στην τρίτη έκθεση της σειράς Δικαίωμα Αρχείου.

«Αθώες κατηγορίες. Ύποπτες αφηγήσεις»: οι καλλιτέχνες μιλούν για την έρευνά τους στο αρχείο του iset

Ο Γιάννης Θεοδωρόπουλος, η Λητώ Κάττου και η Νατάσα Μπιζά μοιράζονται κάποιες σκέψεις για τη διαδικασία παραγωγής των έργων που θα δούμε από τις 26/3 στην τρίτη έκθεση της σειράς Δικαίωμα Αρχείου. Σκοπός της σειράς που επιμελείται η θεωρητικός τέχνης Ελπίδα Καραμπά, είναι, όπως έχουμε συζητήσει και στο παρελθόν με αφορμή την πρώτη και τη δεύτερη έκθεση, να αξιοποιήσει το αρχείο του iset ως ανοιχτή πλατφόρμα παραγωγής σύγχρονης τέχνης και λόγου γύρω από αυτό.

Γιάννης Θεοδωρόπουλος

«Αθώες κατηγορίες. Ύποπτες αφηγήσεις»: οι καλλιτέχνες μιλούν για την έρευνά τους στο αρχείο του iset - εικόνα 1

«Στο έργο μου ''οικογενειακή υπόθεση'' όπου υπάρχουν δύο προθήκες με καταλόγους εκθέσεων που έχω λάβει μέρος από το 1998 έως σήμερα, και σε ξεχωριστό κάδρο η ιδιόγραφη διαθήκη του πατέρα μου, ως μια άτυπη αίτηση για να συμπεριληφθώ στο αρχείο του ΙΣΕΤ, σχολιάζω την έλλειψη καταγραφής του έργου πάρα πολλών καλλιτεχνών από τους θεσμούς και την πολιτεία. Στην ουσία αυτό που κληροδοτούν, οι οργανισμοί που αναλαμβάνουν τις καταγραφές, αν προλάβουν να ολοκληρώσουν τέτοιου είδους διαδικασίες, συνήθως αφήνουν και πολλά στη σκιά.

Στο έργο μου ''Τoπία από το ΙΣΕΤ'' υπάρχουν 7 φωτογραφίες από μικρές και τελείως ουδέτερες λεπτομέρειες του χώρου υπονοώντας το πόσο επιλεκτική και αυθαίρετη μπορεί να είναι μια ιστορική καταγραφή καθώς και ο τρόπος που επιλέγεται κάθε φορά να παρουσιαστεί αυτό που συμβαίνει. Ταυτόχρονα, όπως σε πολλά από τα έργα μου, και σε αυτήν την έκθεση, αλλά και σε προηγούμενες χρησιμοποιώ αυτοβιογραφικά στοιχεία για να σχολιάσω (πολλές φορές αυτοσαρκαζόμενος) τον κοινωνικό μου περίγυρο.»

Λητώ Κάττου

«Αθώες κατηγορίες. Ύποπτες αφηγήσεις»: οι καλλιτέχνες μιλούν για την έρευνά τους στο αρχείο του iset - εικόνα 2

«Παρατηρώντας τη ψηφιακή πλατφόρμα του αρχείου ως ερευνητικό εργαλείο τη σχέση του με την παρούσα καλλιτεχνική πρακτική, τη σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ του χρήστη, του ψηφιοποιημένου υλικού και του περιβάλλοντος στο οποίο βρίσκεται αυτό, δημιουργήθηκε ο προβληματισμός γύρω από την σχέση της πληροφορίας με τις μεθόδους καταγραφής της, τα μέσα, περιβάλλοντα και μηχανισμούς και την άμεση πρόσβαση σε αυτήν.

Η πλοήγηση στο ψηφιοποιημένο υλικό, το αίσθημα εσωστρέφειας, η επιλογή κατηγοριοποίησης και η αφομοίωση του περιεχομένου αποτέλεσαν τον προβληματισμό διαπραγμάτευσης του έργου Deep Slip και της αφήγησης που δημιουργεί.»

Νατάσσα Μπιζά

«Αθώες κατηγορίες. Ύποπτες αφηγήσεις»: οι καλλιτέχνες μιλούν για την έρευνά τους στο αρχείο του iset - εικόνα 3

«Από την έρευνα στο αρχείο του ΙΣΕΤ μου τράβηξε το ενδιαφέρον η Α' Διεθνής Έκθεση Γλυπτικής που έγινε στο λόφο του Φιλοπάππου το 1965, σε οργάνωση του ΕΟΤ και επιμέλεια του Τώνη Σπητέρη: ένα μεγαλεπήβολο πολιτιστικό εγχείρημα σε μια ταραχώδη κοινωνικοπολιτικά εποχή. Αντιμέτωπη με το έλλειμμα του καλλιτεχνικού αρχείου να δώσει τη συνολική διάσταση του γεγονότος στράφηκα σε άλλα αρχεία: στον ημερήσιο τύπο και στο αρχείο της Βιβλιοθήκης της Βουλής. Η ασταθής πολιτική κατάσταση της περιόδου εγγράφεται στα πρακτικά της Βουλής και στο κενό των δεκαπέντε ημερών που αυτή παρέμεινε κλειστή.

Με το έργο που παρουσιάζω θέλησα να εστιάσω στα κενά και εκεί να τοποθετήσω υλικό για να πληρώσω τις ελλείψεις που μοιραία προσπερνούν οι αρχειακές καταγραφές, επιτελώντας και μια χειρονομία αρχειακής παρείσδυσης. Συλλέγοντας, ξαναδιαβάζοντας και αντιπαραβάλοντας τις κατακερματισμένες, σκοτεινές ή και απούσες εικόνες των αρχείων διερωτώμαι για το πως γράφεται και εισπράττεται η ιστορία.»

Περισσότερες πληροφορίες

Αθώες κατηγορίες. Ύποπτες αφηγήσεις

  • Εικαστικά

Νέα έργα των Γ. Θεοδωρόπουλου, Λ. Κάττου και Ν. Μπιζά σε διάλογο με το αρχείο του iset. Επιμέλεια: Ελ. Καραμπά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Διεθνής Ημέρα Μουσείων: Δύο ξεναγήσεις και μία διάλεξη στο Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου

Οι δράσεις συνδέονται με τη νέα δωρεά σημαντικών ζωγραφικών έργων αλλά και μέρους του αρχείου του Γ. Γουναρόπουλου, από τις εγγονές του προς το Μουσείο, και με τις νέες ερευνητικές δυνατότητες που αυτή προσφέρει.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/05/2024

Διεθνής διάκριση για το G Design Studio

Τα βραβεία αφορούν στον κατάλογο της έκθεσης Art Athina 2023, την επετειακή έκδοση της Art Athina για τα 30 χρόνια της διοργάνωσης και στο λογότυπο του ξενοδοχείου "Monument" στην Αθήνα.

Οι δωρεάν ξεναγήσεις σε ιστορικά σημεία της Αθήνας συνεχίζονται και τον Μάιο

Ένας θεσμός για τα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης που διοργανώνεται από τον ΟΠΑΝΔΑ σε συνεργασία με το Σωματείο Διπλωματούχων Ξεναγών Αθήνας.

Δείτα τα highlights των θεματικών της 20ής Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Ξεκινά σε λίγες μέρες η μεγάλη γιορτή του βιβλίου και της ανάγνωσης στη Θεσσαλονίκη, που περιλαμβάνει θεματικές που αφορούν, μεταξύ άλλων, τις γυναίκες, τα Βαλκάνια και την κλιματική κρίση.

"Διάλογοι": Αναδρομική έκθεση για τον αρχιτέκτονα Χρήστο Κονταρούδη

Το αφιέρωμα θα παρουσιαστεί στο European Centre for Architecture Art Design and Urban Studies.

Οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις τον Μάιο

Αυτά είναι τα εικαστικά εγχειρήματα που εγκαινιάζονται μέσα στον μήνα και μας κίνησαν το ενδιαφέρον.

Τα φεστιβάλ που έρχονται στην πόλη τον Μάιο

Ο Μάιος ήρθε φέρνοντας μαζί ένα σωρό ενδιαφέροντα φεστιβάλ που μας παροτρύνουν να προγραμματίσουμε τις ανοιξιάτικες εξόδους μας. Ξεκαρδιστικό stand up comedy, μοναδικά live, απελευθερωτικό σινεμά και πολλά ακόμα συνθέτουν τις must-see πολιτιστικές εκδηλώσεις που ανεβάζουν την ένταση λίγο πριν από την έφοδο του καλοκαιριού.