Η επιμελήτρια της έκθεσης “Détournements. Τακτικές Αιφνιδιασμού” (εγκαίνια 3/4) που προσκαλεί 3 καλλιτέχνες να μελετήσουν το ιστορικό αρχείο του iset και να δημιουργήσουν νέα έργα με βάση αυτό, μας μιλά για τις προκλήσεις ενός μοναδικού για τα ελληνικά δεδομένα εγχειρήματος.
«Η έκθεση “Détournements. Τακτικές Αιφνιδιασμού”, δεύτερη έκθεση της σειράς «Δικαίωμα Αρχείου», παίρνει ένα ρίσκο μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα που συνάδει με τον ερευνητικό χαρακτήρα του Ινστιτούτου, το οποίο δεν είναι μια γκαλερί. Είναι πιστεύω μια καλή δίοδος προς μια διαφορετική μεθοδολογία δουλειάς. Η έκθεση δεν έχει στηθεί με μια εξισορροπητική διάθεση, σαν να παρουσιάζονται για παράδειγμα, τρεις ατομικές εκθέσεις. Το κοινό καλείται να αναμετρηθεί με ένα υλικό που ο καθένας μπορεί να το διαχειριστεί διαφορετικά. Το να επενδύσει κανείς σε τέτοιους καιρούς σε μια δημιουργική δουλειά πάνω σε ένα αρχείο είναι σίγουρα μια τολμηρή κίνηση και το αποτέλεσμα πιστεύω ότι αναδεικνύει τον ερευνητικό και ριζοσπαστικό χαρακτήρα που μπορεί να έχει το αρχείο αυτό.
»Όσο βαθαίνει η διαδικασία εμπλοκής με το συγκεκριμένο αρχείο, το ινστιτούτο, εγώ ως επιμελήτρια και οι καλλιτέχνες ερχόμαστε αντιμέτωποι με ζητήματα που δεν τα γνωρίζαμε από πριν και καλούμαστε να τα διαχειριστούμε: Πώς διαφυλάσσεις ένα τέτοιο υλικό; Ποιος έχει το δικαίωμα να παρέμβει σ’ αυτό και μέχρι ποιου σημείου;
»Όπως φανερώνει και η επιλογή των καλλιτεχνών, ο στόχος ήταν να ανοιχτεί το αρχείο προς διάφορες κατευθύνσεις, όχι απαραίτητα μόνο σε καλλιτέχνες που η δουλειά τους είναι βασισμένη στην έρευνα. Έτσι ώστε κοιτάζοντας πίσω, και αν ακολουθήσουν και μελλοντικές εκθέσεις, να προκύψει μια σειρά έργων με διαφορετικά σημεία εστίασης.
»Η Αγγελική Αυγητίδου παρουσιάζει ένα φανταστικό μελλοντολογικό ντοκιμαντέρ για την τέχνη της περιόδου 2015-25, με σημείο αναφοράς κάποια επαναλαμβανόμενα μοτίβα στην ιστορία της περφόρμανς. Οι συνεντευξιαζόμενοι παρουσιάζουν την καλλιτεχνική τους δράση και τους τρόπους που αυτή μετασχηματίσθηκε μετά από το «Γεγονός». Πρόκειται για ένα συγκλονιστικό συμβάν, που συνέβη το 2014 και συντάραξε τις αρχές του 21ου αιώνα, το οποίο, όμως, δεν μας αποκαλύπτεται.
»Η Σοφία Ντώνα ενδιαφέρθηκε για το ιδιαίτερο φαινόμενο «generation loss» που αφορά την απώλεια ποιότητας ενός αρχείου (data) κατά τη διάρκεια της αντιγραφής ή μετεγγραφής του. Εστιάζει στην απώλεια στοιχείων-δεδομένων τόσο κατά τη δημιουργία ενός αρχείου, όσο και από τους τρόπους έκθεσής του, που συνδέονται με το φόβο της ενδεχόμενης υπερέκθεσης και της πιθανής καταστροφής του. Με αφετηρία συγκεκριμένα αποσπάσματα από εφημερίδες που βρήκε στο αρχείο του iset ανασυνθέτει το αρχικό τους «περίβλημα» ανατρέχοντας σε άλλα αρχεία εφημερίδων της εποχής. Ταυτόχρονα παρουσιάζει 4 μινιμαλιστικά γλυπτά που στην πραγματικότητα είναι θήκες φύλαξης αρχειακών βιβλίων στα τέσσερα βασικά μεγέθη που κυκλοφορούν βάσει διεθνών προδιαγραφών.
» Ο Κωσταντίνος Χατζηνικολάου παρουσιάζει ένα αφήγημα με αφορμή μια συνάντησή του με την Άσπα Στασινοπούλου. Ο Χατζηνικολάου γράφει και φιλμάρει με Σούπερ 8, την ιστορία της καλλιτέχνιδας και της συνάντησής τους στο εργαστήρι της στο Βύρωνα. Όπως λέει ο ίδιος: «Στο αρχείο του iset ανακάλυψα μια τηλεοπτική εκπομπή αφιερωμένη στην Άσπα Στασινοπούλου (Ζωντανό Μουσείο, 1984). Επειδή την άκουσα να μιλάει για τους Καραμπινιέρους του Γκοντάρ αποφάσισα να τη συναντήσω».
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, στο πλαίσιο της ενότητας “Διάλογοι”, θα διοργανωθεί συζήτηση μεταξύ των καλλιτεχνών, θεωρητικών και κοινού που θα εστιάσει στο ζήτημα των πνευματικών δικαιωμάτων, της λογοκλοπής και των ιδιαίτερων καλλιτεχνικών μεθόδων «αιφνιδιασμού των αρχείων και της ιστορίας.
Περισσότερες πληροφορίες
Detournements. Τακτικές αιφνιδιασμού
Οι Αγγ. Αυγητίδου, Σ. Ντώνα και Κ. Χατζηνικολάου αξιοποιούν το αρχείο του iset δημιουργώντας νέα έργα-ιστορίες για ασφαλείς καταστροφές, πλαστές βιογραφίες, λογοκλοπές και πνευματικά δικαιώματα