HiDPI: η... μόδα του 2013

Την ξεκινά η Apple, την περιμένουμε απ' όλους

Προκαλούμε τους φίλους και τις φίλες του Αθηνόραμα Digital να σκεφτούν το τμήμα εκείνο των σύγχρονων προσωπικών υπολογιστών που δεν έχει εξελιχθεί αρκετά την τελευταία δεκαετία (και περισσότερο). Επεξεργαστές, κάρτες γραφικών, μνήμες, αποθηκευτικά μέσα, ακόμη και τα πληκτρολόγια ή τα mouse έχουν κάνει βήματα ή άλματα μπροστά... εκτός από τις οθόνες. Αυτές έχουν αυξήσει τον αριθμό από pixel που μπορούν να προβάλλουν, έχουν μεγαλώσει σε διαγώνιο και βελτιώσει την ακρίβεια των χρωμάτων που αποδίδουν, παραμένουν όμως "κολλημένες" σε... χαμηλά PPI (pixel per inch): πρόκειται για το το μέτρο που ορίζει πόσο "πυκνά" είναι συντεταγμένα τα pixel στην οθόνη και πόσο "συμπαγής", άρα πειστικότερη, είναι η εικόνα που προβάλλουν.

Τη διαφορά που κάνουν τα "υψηλά" PPI (εξ ου και ο όρος HiDPI) στην απεικόνιση γραφικών και κειμένου, την ιδιότητα δηλαδή της οθόνης να "στριμώχνει" πολλά pixel σε σχετικά μικρή διαγώνιο, μπορεί να τη διαπιστώσει κανείς σε προϊόντα που βρίσκονται ήδη στην αγορά. Αναφερόμαστε στα iPhone 4/4S και iPad 3 της Apple, καθώς και σ' οποιοδήποτε smartphone με Android προσφέρει ανάλυση 1280x720 pixel σε διαγώνιο κάτω από 5 ίντσες (όπως το πρόσφατο εξαιρετικό HTC One X). Η Apple ονομάζει αυτές της τις οθόνες Retina Display, ως γνωστόν. Οι άλλοι δεν χρησιμοποιούν κάποιο όνομα... εξωτικό, σε όλες όμως τις περιπτώσεις μιλάμε για το ίδιο ουσιαστικά πράγμα: απεικόνιση των γραφικών τέτοια, ώστε να μην φαίνονται με γυμνό μάτι μεμονωμένα pixel και η εικόνα στην οθόνη να δείχνει οξεία κι όχι "θολή", σχεδόν "τυπωμένη". Όχι "κομπιουτερίστικη", όπως την εισπράττουμε ακόμη και από κορυφαία monitor προσωπικών υπολογιστών σήμερα.

Όπως προαναφέραμε, το σημαντικό στοιχείο εδώ βρίσκεται στον υψηλό αριθμό pixel ανά ίντσα. Ενώ στα smartphones της Apple και άλλων - καθώς και στο iPad 3 και κάποια tablet με Android που είναι "προ των πυλών" - ο αριθμός των PPI κινείται "γύρω" από τον μαγικό αριθμό 300, στις οθόνες των Η/Υ ο αντίστοιχος αριθμός βρίσκεται στα 72 ή τεχνητά στα 96. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλά apps π.χ. στο iPhone 4/4S (πόσο μάλλον στο iPad 3) φαίνονται τόσο όμορφα στην οθόνη τους, ενώ στις οθόνες των PC τα αντίστοιχα γραφικά δεν φαίνονται "τυπωμένα" και το κείμενο δεν χαρακτηρίζεται από την ίδια οξύτητα (ειδικά σε μικρά μεγέθη). Αν όμως όσα σχεδιάζει η Sharp υλοποιηθούν σωστά, μέσα στο 2012 οι οθόνες των Η/Υ θ' αρχίσουν ν' αλλάζουν - και το 2013 θα σημειωθεί το αληθινό άλμα. Δηλαδή;

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ