Άτλας της δεκαετίας του 2000

2,5

Η εντεκαετία 2000-10 έρχεται στο προσκήνιο σε μια παράσταση που υιοθετεί τη φόρμα ενός τηλεοπτικού reality. Μια ωραία ιδέα και μερικές ωραίες σκηνές δεν καταφέρνουν να απογειώσουν, ωστόσο, μια δουλειά που έχει δραματουργικά όσο και σκηνικά ζητήματα. | Powered by Uber

Άτλας της δεκαετίας του 2000 © Thomas Daskalakis

Οι προσδοκίες, οι ελπίδες, οι απογοητεύσεις και οι διαψεύσεις, δηλαδή τα κοινά συναισθήματα της ανθρωπότητας ανά τους αιώνες, γίνονται υλικό παράστασης από τον Παντελή Φλατσούση, που επιχειρεί να εκφράσει ένα πολιτικό σχόλιο και κυρίως την πίκρα μιας γενιάς για την πρώτη δεκαετία του 21ου αι. Το μιλένιουμ μπορεί πράγματι να αποτελέσει ένα καλό δραματουργικό υλικό, μια που η ευφορία που ούτως ή άλλως δημιουργεί το ξεκίνημα κάθε νέας εποχής, εδώ ήταν μεγεθυσμένη λόγω της έναρξης ενός "ολοκαίνουργιου αιώνα". Ο Φλατσούσης επέλεξε μια πρωτότυπη σκηνική φόρμα –όπως είχε κάνει και στο "Εθνικό ντεφιλέ", όπου οι εθνικοί μύθοι αποδομήθηκαν σε μια πασαρέλα– και έστησε τον τελικό ενός reality, όπου διαγωνίζονται τέσσερις παίκτες (Βίκυ Παπαδοπούλου, Αναστάσης Γεωργούλας, Στεφανία Ζώρα, Γιώργος Κριθάρας) με τελικό νικητή αυτόν που θα αφηγηθεί την πιο αντιπροσωπευτική ιστορία της περιόδου.

Άτλας της δεκαετίας του 2000
© Thomas Daskalakis

Έτσι "εισβάλλουν" στη σκηνή μικρά και κυρίως μεγάλα γεγονότα που τη σημάδεψαν, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, προσφέροντας μια πανοραμική εικόνα. Ο κύκλος ανοίγει με την παραμονή της Πρωτοχρονιάς του 2000 και το φόβο για τον "ιό των υπολογιστών" και κλείνει με την ομιλία του Γιώργου Παπανδρέου στο Καστελόριζο, το καλοκαίρι του 2010, για να σταθεί ενδιαμέσως στα γεγονότα στη Γένοβα το 2001, στην είσοδο στο ευρώ, τη σύλληψη της 17 Νοέμβρη, την κατασκευή του μετρό και του αεροδρομίου, τους Ολυμπιακούς Αγώνες, το Euro 2004 και τη Eurovision του 2004 και του 2005, την κατάρρευση της Lehman Brothers, τη δημιουργία του facebook, τη δολοφονία Γρηγορόπουλου, την εκλογή της Μέρκελ ως πρώτης γυναίκας στην καγκελαρία της Γερμανίας και του Ομπάμα στην προεδρία των ΗΠΑ κ.ά.

Άτλας της δεκαετίας του 2000
© Thomas Daskalakis

Οι ιστορίες όπως τις αφηγούνται οι παίκτες ως προσωπικές εμπειρίες κάποιων ανώνυμων ανθρώπων έχουν αμεσότητα και μεταφέρουν άλλοτε με νοσταλγία, άλλοτε με χιούμορ κι άλλοτε, ή κυρίως, με πίκρα τις ψηφίδες ενός κόσμου που δείχνει να άλλαξε ριζικά μέσα σε δέκα χρόνια. Η όλη σύλληψη, όμως, εκτυλίσσεται ως λούπα και το ενδιαφέρον σταδιακά εξαντλείται, ενώ δεν υπάρχει μία δεύτερη επεξεργασία του υλικού που να υποδηλώνει κάποια στόχευση, να ανοίγει μια συζήτηση για το πώς πραγματεύονται οι συντελεστές της παράστασης αυτό το παρελθόν. Έπειτα, η δραματουργία ξεκινάει με μια φιλόδοξη πληθωρικότητα, όμως "λαχανιάζει" όσο πλησιάζουμε προς το τέλος και σημαντικά γεγονότα παραλείπονται, όπως οι μεγάλες αντιμνημονιακές συγκεντρώσεις ή ο εμπρησμός της Μarfin.

Άτλας της δεκαετίας του 2000
© Thomas Daskalakis

Παρ’ όλη την πανοραμική αφήγηση, ο ρυθμός χωλαίνει, ίσως και επειδή η δραματουργία εστιάζει και στις προσωπικότητες των τεσσάρων παικτών, κάτι που αποδεικνύεται το πιο αδύναμο κομμάτι της. Αμφίρροπος είναι ο ρόλος των δύο παρουσιαστών (Γιώργος Γλάστρας, Λένα Δροσάκη) που πότε επιβεβαιώνουν το στερεότυπο του ανάλαφρου χαρακτήρα του reality και πότε επιχειρούν να μεταφέρουν ιδεολογικό μήνυμα (όπως το όλο ιντερμέδιο περί μετα-νεωτερικότητας), θολώνοντας ακόμη περισσότερο τη συνοχή της παράστασης. Πολύ ωραίες, σχεδόν καταλυτικές, οι ζωντανές παρουσίες του Παιδιού Τραύμα και της Emi Path, φέρνουν στη σκηνή κάτι από το μουσικό αποτύπωμα της δεκαετίας και αναζωογονούν το σκηνικό παλμό.

Περισσότερες πληροφορίες

Άτλας της δεκαετίας του 2000

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 145 '

Μια παράσταση που με τη συνθήκη του show και με εκτεταμένη χρήση τεχνολογίας, live video, ζωντανής μουσικής και μία εξαιρετική ομάδα ηθοποιών επιχειρεί να ξαναθυμηθεί τα χρόνια της δεκαετίας του 2000. Η δεκαετία του 2000, που μάλλον ξεκινάει με το τρομοκρατικό χτύπημα στους Δίδυμους Πύργους το 2001, αποτελεί την δεκαετία που συνυπάρχουν δύο ιστορικά παραδείγματα: είναι η εποχή που επιβιώνουν υποσχέσεις οικουμενικής ειρήνης, αλλά και εποχή νέων τύπων τρομοκρατίας και πολέμων, νέων ατομικών και συλλογικών φόβων. Και κυρίως η δεκαετία αυτή είναι ταυτόχρονα εποχή της αφθονίας, αλλά και η ματαίωση αυτής της υπόσχεσης. Στην παράσταση χρησιμοποιούνται αποσπάσματα από το βιβλίο "Το τέλος των ψευδαισθήσεων" του Andreas Reckwitz,πρόλογος-επιμέλεια: Γιώργος Μπιθυμήτρης , μτφρ. Ευαγγελία Τόμπορη, εκδ. Αλεξάνδρεια, 2023. Στον “Άτλαντα” συμμετέχει η Sci Fi River.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Φεστιβάλ Αθηνών: τι κρύβεται πίσω από το "Looking for a Missing Employee" του Ραμπί Μρουέ;

Ο καταξιωμένος Λιβανέζος δημιουργός από το Kammerspiele του Μονάχου έρχεται για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, μετουσιώνοντας σε ένα συγκλονιστικό θεατρικό γεγονός την ανησυχητική αστυνομική υπόθεση της εξαφάνισης ενός δημοσίου υπαλλήλου του Υπουργείου Οικονομικών του Λιβάνου στη Βηρυτό το 1966.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/06/2024

"Respublika": Η rave δημοκρατία του Λούκας Τβαρκόβσκι

Rave party ή παράσταση; Mockumentary ή κινηματογραφική περφόρμανς; Μιλήσαμε με το σκηνοθέτη του "Respublika", αλλά και με τους Ιλειάνα Δημάδη και Κωνσταντίνο Τζάθα, επιμελητές Θεάτρου-Χορού της Στέγης, που του ανέθεσε την open air εκδοχή της παράστασης, για να ξεδιαλύνουμε όσα θα δούμε στο Terra Vibe Park από τις 13 έως τις 15/6.

Τι θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών την επόμενη εβδομάδα;

Μια επιστροφή στο Ηρώδειο, μία παράσταση με πρωτότυπες βιντεοπροβολές, ένα αφιέρωμα, μια χορογραφία και ένα έργο για το Πολυτεχνείο σάς περιμένουν την εβδομάδα 20-26/6.

"Ικέτιδες" με Κονιόρδου, Σάττι, Τσορτέκη στην Επίδαυρο φέτος το καλοκαίρι

Το Θέατρο Τέχνης "Κάρολος Κουν" και το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζουν την εμβληματική τραγωδία του Αισχύλου με τη σκηνοθετική υπογραφή της Μαριάννας Κάλμπαρη, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου αλλά και σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.

Βιώσαμε την ποιητική της περφόρμανς "Θέλω να πάω σπίτι" του Θεάτρου στη Σάλα

Το "α" παρακολούθησε στον χώρο-σπίτι της Χρυσής Βιδαλάκη την παράσταση που σκηνοθετεί η Κατερίνα Κλειτσιώτη. Θέμα της η απώλεια μνήμης.

Φεστιβάλ Αθηνών: Με το "Exit above – after the tempest" επιστρέφει η Αν Τερέζα ντε Κεερσμάκερ στο Ηρώδειο

Από τις σημαντικότερες μορφές του σύγχρονου χορού διεθνώς, η εμβληματική δημιουργός έρχεται μαζί με την ομάδα της Rosas, παρουσιάζοντας μια εκρηκτική χορογραφία που συνδυάζει το βάδισμα με τα μπλουζ.

Ο "Πλούτος" του Εθνικού θα μας συστήσει λιγότερα γνωστά αρχαία θέατρα της Ελλάδας

Βρεθήκαμε στην ανακοίνωση του προγράμματος "Γνωριμία με Αρχαία Θέατρα της Ελλάδας", στο πλαίσιο του οποίου θα παρουσιαστεί αυτό το καλοκαίρι η αριστοφανική κωμωδία σε τοποθεσίες που ίσως δεν γνωρίζαμε.