Αξύριστα πηγούνια

3,5

Ωραίο θέατρο από τον Γιάννη Τσίρο, με ένα ρεαλιστικής δυναμικής κείμενο που φωτίζει ζητήματα σεξισμού και γυναικείας εκμετάλλευσης. Υπηρετείται από μια δυναμική σκηνική απόδοση με ωραίες ερμηνείες.

Αξύριστα Πηγούνια ©Εβίτα Σκουρλέτη

Τρεις άνδρες που δουλεύουν σε ένα νεκροτομείο έρχονται αντιμέτωποι με το νεκρό σώμα μιας γυναίκας, μίας στρίπερ με ξένη καταγωγή. Η αιτία του θανάτου της και το είδος της σχέσης που τους συνέδεε μαζί της είναι κάτι που ξεδιπλώνεται με συγγραφική δεξιοτεχνία στην πορεία, όσο εξελίσσεται η δράση. Αυτός είναι ο πυρήνας της ιστορίας του Γιάννη Τσίρου, που χρησιμοποιεί το μoτίβο του ανδρικού βλέμματος πάνω στο ανυπεράσπιστο γυναικείο σώμα, για να συνθέσει ένα έργο που φωτίζει ζητήματα πατριαρχίας, σεξισμού και εκμετάλλευσης.

Το έργο του, ρεαλιστικό, άμεσο, με μια αδρή λαϊκή "ποιητικότητα" συνθέτει έναν εξαιρετικό ανδρικό μικρόκοσμο - και μέσω αυτού φέρνει στο επίκεντρο τον σεξισμό, την φαλλοκρατική αντίληψη του κόσμου, την κτητικότητα ως μοτίβο σχέσεων εις βάρος της γυναίκας. Ο συγγραφέας εκθέτει και περιγράφει νοοτροπίες, στερεότυπα, συμπεριφορές, όμως δεν ξεχνάει ότι κάνει θέατρο, δεν αγορεύει, ούτε ηθικολογεί, δημιουργεί, δε, μία απολύτως λειτουργική ιστορία και συνθέτει τρεις ωραίους ρόλους, εκθετοντάς τους στην πλήρη τους αλήθεια, χωρίς να τους καταδικάζει.

Αξύριστα πηγούνια
Εβίτα Σκουρλέτη©

Είναι ωραίο που η δράση τοποθετείται στη ζοφερή ατμόσφαιρα ενός νεκροτομείου, όπως και το κεντρικό εύρημα της νεκρής/απούσας αλλά συνεχώς παρούσας γυναίκας: η προσωπικότητα, οι επιθυμίες, η πορεία της ζωής της σκιαγραφείται αποσπασματικά αλλά πληρέστατα μέσω των τριών ανδρών, ως ένας κανονικός ρόλος που μπορεί να μην έχει φυσική υπόσταση αλλά είναι εκεί, συνεχώς ανάμεσά τους - μάλιστα, στην παράσταση η ιδέα να ανατεθεί ο ρόλος σε μια ηθοποιό λειτουργεί εύστοχα, έτσι όπως το σεξουαλικοποιημένο και φετιχοποιημένο γυνακείο κορμί αποκτάει ταυτότητα, όπως ταυτότητα αποκτάει και το "αγνώστου ταυτότητας" νεκρό σώμα της.

Αξύριστα πηγούνια
Εβίτα Σκουρλέτη©

Η παράσταση παίζεται εδώ και αρκετές σεζόν, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική  του έργου όσο και της σκηνικής εκτέλεσης που του έχει επιφυλάξει ο Γιώργος Παλούμπης - και μάλιστα παρά τις αλλαγές στη διανομή (μόνο ο Ηλίας Βαλάσης παραμένει από το πρώτο καστ) η παράσταση όχι μόνο δεν έχει κουραστεί, αλλά αντίθετα έχει ωριμάσει και έχει κατακτήσει ωραίες ποιότητες - μια υπενθύμιση πως είναι πολύτιμο και ευεργετικό οι παραστάσεις να παίρνουν τον χρόνο τους. Στη φετινή εκδοχή ο Ηλίας Βαλάσης, ο Στάθης Σταμουλακάτος και ο Σπύρος Ασημένιος έχουν αναλάβει τις ερμηνείες, έχουν κατακτήσει το έργο και μια ωραία χημεία μεταξύ τους. Τον ρόλο της Άννας ερμηνεύει η Αντωνία Πιτουλίδου, μια ξεχωριστής ποιότητας παρουσία, που επιβάλλεται τόσο ως θελκτική σόουγουμαν κατά την έναρξη της παράστασης όσο και στο φινάλε ως εύθραυστη νέα γυναίκα που υπήρξε τραγικό θύμα της σεξιστικής πραγματικότητας. Πολύ καλό το σκηνικό της Νατάσας Παπαστεργίου μεταφέρει καίρια τη θλιβερή, παγωμένη ατμόσφαιρα του νεκροτομείου.

Περισσότερες πληροφορίες

Αξύριστα πηγούνια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το βραβευμένο κοινωνικό δράμα φλερτάρει με το χιούμορ, το ρεαλισμό και το σασπένς, μιλώντας για την ανθρώπινη εκμετάλλευση, τους μετανάστες, το σεξισμό, τις οικονομικές ανισότητες και τις σχέσεις εξουσίας. Τρεις άνδρες που δουλεύουν σε ένα νεκροτομείο εργάζονται καθημερινά στην υπηρεσία τους στην υπόγεια πτέρυγα. Από τους πάνω ορόφους δέχονται και στη συνέχεια ταξινομούν, φροντίζουν και φυλάνε προσωρινά ανθρώπους που δεν κατάφεραν να επιζήσουν. Ακολουθούν μια ρουτίνα με τυπικές διαδικασίες. Απόψε όμως έρχονται αντιμέτωποι με το νεκρό σώμα μιας γυναίκας, μίας στρίπερ με ξένη καταγωγή. Η αιτία του θανάτου της και το είδος της σχέσης που τους συνέδεε μαζί της είναι κάτι που ξεδιπλώνεται με συγγραφική δεξιοτεχνία στην πορεία, όσο εξελίσσεται η δράση. Αυτός είναι ο πυρήνας της ιστορίας του Γιάννη Τσίρου, που χρησιμοποιεί το μoτίβο του ανδρικού βλέμματος πάνω στο ανυπεράσπιστο γυναικείο σώμα, για να συνθέσει ένα έργο που φωτίζει ζητήματα πατριαρχίας, σεξισμού και εκμετάλλευσης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σπαραγμός - μια αφήγηση για..": Μια σύγχρονη αφήγηση για το πένθος και την απώλεια

Η παράσταση αντλεί έμπνευση από τις "Βάκχες" του Ευριπίδη και τον "Σπαραγμό" της Μαργαρίτας Λυμπεράκη, δημιουργώντας έναν κόσμο φτιαγμένο από χαρτί.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/09/2024

Πέθανε ο ηθοποιός Ντίνος Καρύδης στα 85 του χρόνια

Ο αγαπημένος ηθοποιός του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης απεβίωσε την Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου.

Ποιες παραστάσεις θα δούμε από τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο;

Δύο έργα σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση και μια επιτυχημένη επανάληψη ετοιμάζει για τη νέα σεζόν ο καταξιωμένος σκηνοθέτης.

"Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα": Η Γιασεμί Κηλαηδόνη και η γενιά που διεκδίκησε να αλλάξει τον κόσμο

Τα έργα με κοινωνικό πρόσημο είναι μια προτεραιότητα για το θέατρο Μεταξουργείο που επέλεξε να παρουσιάσει για δεύτερη χρονιά την "Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα" της Άλκης Ζέη.

Ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος σκηνοθετεί τη "Λυσσασμένη γάτα" με ένα δυνατό καστ

Λαγούτης, Λαμπίρη Φεντόρουφ, Βούρος, Κατσανδρή, Ανταλόπουλος, Κωνσταντινίδου μπαίνουν στον οικογενειακό κλοιό της "Λυσσασμένης γάτας" του Τενεσί Ουίλιαμς, που σκηνοθετεί ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος στο θέατρο Αθηνά.

Νέα εποχή για τη Σχολή Πυροδότησης σε συνεργασία με το Ίδρυμα Κακογιάννης

Η Σχολή Πυροδότησης Θεατρικής Γραφής μετακομίζει στο Ίδρυμα Κακογιάννης, προσφέροντας νέα προγράμματα και συντονιστές για τη στήριξη νέων θεατρικών συγγραφέων.

Γιώργος Βαλαής: "Η επιθυμία μπορεί να γίνει καύσιμο για να αλλάξεις τον κόσμο"

Ο σκηνοθέτης Γιώργος Βαλαής εμπνέεται από ζητήματα που προκύπτουν από τη σύγχρονη ζωή και κουλτούρα, κοιτάζει με θάρρος τις προσωπικές ιστορίες και αποφεύγει τις πεπατημένες διαδρομές. Διαβάστε όσα μας είπε για την ολοκαίνουργια παράσταση "I am falling in love - Εκδοχές πάνω στη "Δωδέκατη Νύχτα"" τον έρωτα και τα fake news.