Ορέστης

4

Πόσο εφικτό είναι το τέλος της βίας και ποια η ανθρώπινη ευθύνη σε αυτό ακόμη κι όταν οι καταστάσεις τον ξεπερνούν; Ο Γιάννης Κακλέας δυναμιτίζει τα ευριπίδεια ερωτήματα με μια παράσταση που πάλλεται από πάθος και ένταση.

Ορέστης

«Η τραγωδία αρχίζει πάντα όταν ένας πόλεμος τελειώνει» ακούγεται στην έναρξη της παράστασης, και πράγματι στο Άργος, έξι ημέρες μετά τη δολοφονία του Αίγισθου και της Κλυταιμνήστρας, νέα τραγωδία ετοιμάζεται να ξεκινήσει: ο κύκλος της βίας ανατροφοδοτείται, η φλόγα της εκδίκησης αναζωπυρώνεται, καθώς η Ηλέκτρα και ο Ορέστης αποφασίζουν να σκοτώσουν την Ωραία Ελένη, τιμωρώντας τον Μενέλαο για την απροθυμία του να μεσολαβήσει υπέρ τους στους Αργείους. Οι δύο νέοι κουβαλούν το μίασμα του φόνου και είναι ανεπιθύμητοι στην πατρίδα τους, που έχει αποφασίσει το θάνατό τους. Στον κατά Γιάννη Κακλέα «Ορέστη» αυτή η πατρίδα μοιράζεται στα δύο: στο βάθος, το εσωτερικό του οίκου των Ατρειδών, ένα αστικό σαλόνι, και μπροστά η ορχήστρα, σπαρμένη με χώμα, ο κήπος του σπιτιού με τα απομεινάρια ενός δείπνου (ανάμνηση των θυέστειων δείπνων, από όπου ξεκίνησε η κατάρα των Ατρειδών), αλλά και η μητέρα-πατρίδα, το καταφύγιο των δύο ζωντανών-νεκρών (σκηνικά-κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη-Γιάννης Κακλέας).

Ορέστης - εικόνα 1

Ενδιάμεσος των δύο κόσμων που συγκρούονται και κέντρο βάρους της ηλεκτρισμένης παράστασης ο Χορός, σε μια σπουδαία σύλληψη: τα μέλη του δεν είναι μόνο οι νεαρές Αργίτισσες που έρχονται σε υποστήριξη των δύο νέων, όπως τις θέλει ο Ευριπίδης, αλλά και οι Ερινύες που κυνηγούν τον Ορέστη, τα φαντάσματα των Ατρειδών, που κατοικούν στο ρημαγμένο σπίτι, κι αυτές που θα δώσουν τη λύση, υποδυόμενες τον Απόλλωνα. Το (ειρωνικό) εύρημα του από μηχανής θεού περνάει έτσι σε ανθρώπινα χέρια, ίσως επειδή «ο άνθρωπος είναι η απάντηση όποια κι αν είναι η ερώτηση». Τα χορικά έχουν συντομευθεί, ακούμε λόγο αντί για τραγούδι, βόμβους αντί για μελωδίες, προσθέτουν όμως ακόμα περισσότερο σώμα και έκταση στα σκηνικά δρώμενα: ένα νανούρισμα πάνω από το σώμα του βασανισμένου Ορέστη, παραφορά και μανία πριν από τη δολοφονία της Ελένης (μουσική: Σταύρος Γασπαράτος, κίνηση: Άρης Σερβετάλης).

Ορέστης - εικόνα 2

Στον πυρήνα του δράματος, η Μαίρη Μηνά, γήινη Ηλέκτρα, υποστηρίζει την ηρωίδα σε όλη τη διαδρομή που διανύει από τη στωικότητα ως την ηδονή της εκδίκησης και εισάγεται με πολλές αξιώσεις στο πεδίο της αρχαίας τραγωδίας. Ο Άρης Σερβετάλης σωματοποιεί τον ψυχικό κάματο του Ορέστη, του προσδίδει αποχρώσεις (χριστιανού) μάρτυρα, θυμίζει αγρίμι που παραδέρνει, αλλά στην αναμέτρησή του με τον Τυνδάρεω (στιβαρή ερμηνεία από τον Γιώργο Ψυχογιό) γίνεται ένθερμος υπερασπιστής του εαυτού του. Δεμένη η σχέση των δύο ηθοποιών και αξιομνημόνευτη στιγμή αυτή του –ερωτικού– χορού τους ενώπιον της θανατικής τους καταδίκης. Δίπλα τους ο Αιμιλιανός Σταματάκης (Πυλάδης) σε μια εξίσου ζωηρή ερμηνεία, ενώ στο σύμπαν που έστησε ο Κακλέας εντάσσονται, με επιμέρους μόνο αντιρρήσεις (π.χ. για την καλλιστειακή απόδοση της Ελένης από τη Νικολέτα Κοτσαηλίδου) και οι υπόλοιποι ηθοποιοί (Πάνος Βλάχος, Ζερόμ Καλούτα κ.ά.).

Περισσότερες πληροφορίες

Ορέστης

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Στην πρώτη του προσέγγιση αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, ο σκηνοθέτης επιλέγει ένα έργο που φωτίζει τον φαύλο κύκλο της βίας και τις σχέσεις των γενεών και των φύλων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.