Νεφέλες

3

Η σκηνοθεσία της παράστασης από έναν εκπρόσωπο της μάχιμης νεότερης γενιάς, με σημαντικές παραστάσεις στο ενεργητικό του, που πως έχουμε μπει σε μια νέα φάση αριστοφανικών ανεβασμάτων.

Νεφέλες

Η παρουσία όλης κι όλης μιας αριστοφανικής κωμωδίας φέτος το καλοκαίρι γεννάει το ερώτημα αν έχει επέλθει οριστική κόπωση με τα έργα του Αριστοφάνη ή αν διανύουμε απλώς ένα μεταβατικό στάδιο, που θα μας οδηγήσει σε μια νέα εποχή. Πάντως, η παρουσία του Δημήτρη Καραντζά στο σκηνοθετικό πηδάλιο αυτής της μοναδικής παράστασης δεν είναι χωρίς σημασία. Εκπροσωπώντας τη νεότερη γενιά σκηνοθετών, με σημαντικές παραστάσεις στο ενεργητικό του, αλλά χωρίς να έχει ξανασκηνοθετήσει αριστοφανική κωμωδία –και χωρίς να καταπιάνεται γενικά με το κωμικό είδος–, μάλλον επιβεβαιώνει πως αφήνουμε σταδιακά πίσω μας την επί χρόνια δοκιμασμένη χρήση του σατιρικού ποιητή ως οχήματος για επιθεωρησιακές αναγνώσεις (με έντονο το στοιχείο της επικαιρότητας) ή για την ανάδειξη –μέχρι εξαντλήσεως– του βωμολοχικού συγγραφικού ιδιώματος.

Μάλιστα, με τις «Νεφέλες» του ο Δημήτρης Καραντζάς φρόντισε να μας δείξει πολύ καθαρά τι δεν ήθελε να κάνει. Στην απολαυστική Παράβαση που έστησε –η καλύτερη στιγμή της παράστασης, με τον Χρήστο Λούλη να ερμηνεύει απολαυστικά τον ποιητή– περιέπαιξε και διακωμώδησε τα αριστοφανικά κλισέ που ταλάνισαν την ελληνική σκηνή επί δεκαετίες (φαλλοί, επικαιροποιήσεις, αγοραίο χιούμορ κ.λπ.). Το ευτύχημα είναι ότι η σάτιρα του Καραντζά δεν εκφράστηκε αφ’ υψηλού, αντιθέτως άφησε να διαφανεί μια γνήσια αγάπη για ένα είδος θεάτρου που ταλαιπωρήθηκε τόσο από τη φτήνια όσο και από διάφορες «κουλτουριάρικες» εμμονές.

Νεφέλες - εικόνα 1

Το συγκεκριμένο έργο ταίριαξε στο προφίλ ενός σκηνοθέτη που δεν είχε δείξει μέχρι τώρα ιδιαίτερη αγάπη στο κωμικό είδος. Οι «Νεφέλες» βάζουν στο στόχαστρο τη ρητορική, τη σοφιστεία και την επιστήμη, για να τις καυτηριάσουν και να τις αποκαθηλώσουν στα μάτια του θεατή, κι έτσι βοήθησαν τον Καραντζά να υπηρετήσει και τη χοντροκομμένη κωμωδία, και τις εσωτερικότερες νότες, όπως και να αποδώσει τον Σωκράτη όχι μόνο σύμφωνα με τη διακωμώδηση που του επιφυλάσσει ο συγγραφέας αλλά και προσδίδοντάς του μια μελαγχολική, ποιητική πλευρά που δημιουργούσε συγκίνηση (τον Σωκράτη ερμήνευσε ωραία ο Νίκος Καραθάνος).

Νεφέλες - εικόνα 2

Από την άλλη, ο σκηνοθέτης δεν έπεισε πως είχε αποφασίσει απολύτως τι «θέλει να μας πει». Αρκέστηκε να μεταφέρει το έργο με μερικές ωραίες ιδέες κι έναν πολύ καλό θίασο, εστιάζοντας στην αισθητική σύγκρουση μεταξύ του χωριάτη, άξεστου Στρεψιάδη (πολύ καλός ο Γιώργος Γάλλος) και της γελοιοποιημένης διανόησης που εκπροσωπεί ο Σωκράτης και οι συν αυτώ. Το «αλλοπαρμένο» σύμπαν που έστησε (χαρακτηριστικά τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη), δηλαδή ο Χορός των Νεφελών, οι μαθητές του Σωκράτη, ο Δίκαιος και ο Άδικος Λόγος είχαν αποφασιστική συμμετοχή και κάποιες πολύ καλές ερμηνείες (Έμιλυ Κολιανδρή, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Θεοδώρα Τζήμου), όμως το τελικό αποτέλεσμα έμεινε κάπως μετέωρο από την απουσία πιο καίριας στόχευσης. Το σκηνικό της Κλειώς Μπομπότη και η κίνηση του Τάσου Καραχάλιου λειτούργησαν προς όφελος της σκηνοθεσίας, όμως περιμέναμε από τη μουσική (Ανρί Κεργκομάρ) ενεργητικότερο ρόλο.

Η παράσταση συνεχίζει την πορεία της στα ανοιχτά θέατρα: Παπάγου 5/9, Ηρώδειο 6/9, Θέατρο Πέτρας 7/9, Ηλιούπολη 8/9, Θέατρο Βράχων 10/9. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Νεφέλες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Το μείζον ζήτημα του δίκαιου και του άδικου λόγου καθώς και η διαλεκτική σχέση ανάμεσα στη συντήρηση και στο νεωτερισμό είναι τα στοιχεία της αριστοφανικής κωμωδίας που φιλοδοξεί να αναδείξει η ανάγνωση του Δ. Καραντζά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.