Καληνύχτα μητέρα

3

Βραβευμένο με Πούλιτζερ αλλά ολιγοπαιγμένο στη χώρα μας, το «Καληνύχτα μητέρα» είναι σαφώς ένα έργο που μας αφορά, καθώς βάζει στο μικροσκόπιο τη σχέση μητέρας-κόρης, και προδιαθέτει για ένα ανέβασμα δυνατών ερμηνειών.

Καληνύχτα μητέρα

Βραβευμένο με Πούλιτζερ αλλά ολιγοπαιγμένο στη χώρα μας –έχει παρασταθεί άλλες δύο φορές–, το «Καληνύχτα μητέρα» είναι σαφώς ένα έργο που μας αφορά, καθώς βάζει στο μικροσκόπιο τη σχέση μητέρας-κόρης, και προδιαθέτει για ένα ανέβασμα δυνατών ερμηνειών.

Υπάρχει κάτι έξυπνο στον τρόπο με τον οποίο η Νόρμαν δομεί την ιστορία της, καθώς ξεκινάει με μια κορύφωση: μια γυναίκα που ζει με τη μεσήλικη μητέρα της της ανακοινώνει ότι πρόκειται να αυτοκτονήσει. Έτσι, το ενδιαφέρον πυροδοτείται από τα πρώτα λεπτά. Οι δύο ηρωίδες, που είναι και τα μοναδικά πρόσωπα που εμφανίζονται, διασχίζουν μέσα στις λίγες ώρες που τους απομένουν μαζί ένα «μακρύ ταξίδι ημέρας μέσα στη νύχτα», αληθινά συγκινητικό στις λεπτομέρειές του. Η φροντίδα της Τζέσι για τις εκκρεμότητες που θα διευκολύνουν τη ζωή της μητέρας της αφότου αυτή θα έχει φύγει, οι λίγες στιγμές πρόσκαιρης χαλαρότητας που δημιουργούν την ψευδαίσθηση ενός happy ending, οι εκ βαθέων συζητήσεις και η επαναδιαπραγμάτευση της σχέσης τους συνθέτουν ένα δραματικό μωσαϊκό, μέσα από το οποίο γίνεται και η αποσαφήνιση των απαραίτητων πληροφοριών: φωτίζεται η ψυχοσύνθεση της Τζέσι και αποκαλύπτονται γεγονότα του παρελθόντος και των διαπροσωπικών της σχέσων που στάθηκαν κομβικά για την απόφασή της.

Καληνύχτα μητέρα - εικόνα 1

Όλα αυτά καθιστούν το έργο ιδιαιτέρως ενδιαφέρον, καθώς προσεγγίζει θέματα όπως η κατάθλιψη, οι οικογενειακές σχέσεις, η αίσθηση της προσωπικής αποτυχίας, αν και δεν μπορεί να μην παρατηρήσει κανείς ότι αναδίδει μια ελαφρώς πολυκαιρισμένη αίσθηση (γράφτηκε το 1982). Επιπλέον, ίσως επειδή παραείναι «ιθαγενές», δεν καταφέρνει να αποβάλει την αμερικανική ταυτότητα, και δη αυτή της επαρχίας, όπως κάνουν, π.χ., τα έργα των σπουδαίων συμπατριωτών της (Ο’ Νιλ, Άλμπι κ.ά.).

Πρόκειται πάντως για ένα έργο ερμηνειών που απαιτεί επίπονη δουλειά με τους ρόλους και άριστες σκηνικές σχέσεις, αλλά μπορεί να αποζημιώσει το θεατή με μια βαθιά ανθρώπινη σκηνική συνθήκη. Η παράσταση που υπογράφει η Αναστασία Παπαστάθη, η οποία κρατάει επίσης τον ρόλο της Τζέσι, έχει αυτή την ανθρωπιά που απαιτείται, φανερή ήδη από το ζεστό σκηνικό (Κυριακή Πανούτσου) που αναπαριστά ρεαλιστικά –αναδίδοντας όμως, όπως το έργο, μια πολυκαιρισμένη αίσθηση– το εσωτερικό του σπιτιού όπου ζουν οι δύο γυναίκες.

Καληνύχτα μητέρα - εικόνα 2

Η σκηνοθεσία μεταδίδει στο θεατή τις λεπτές αποχρώσεις που διαπερνούν το έργο, κυρίως, φυσικά, τις δραματικές, χωρίς να αγνοεί, όμως, και τις ανάλαφρες στιγμές του. Επιπλέον, κατευθύνει τις ερμηνείες προς την κατάδειξη της εσωτερικής διαδρομής των ηρωίδων και χτίζει επί σκηνής μια στέρεη, καλά δουλεμένη διαπροσωπική σχέση.

Η Μαρία Σκούντζου στο ρόλο της Μητέρας δείχνει τη σκηνική της πείρα, καθώς συλλαμβάνει με την ερμηνεία της τόσο την «ελαφράδα» μιας απλής γυναίκας όσο και τον δραματικό αντίκτυπο που προκαλεί το άκουσμα της σοκαριστικής απόφασης της Τζέσι. Δεν αποφεύγει, ωστόσο, μια κάπως στιλιζαρισμένη απόδοση των δραματικών στιγμών της, που αφαιρούν κάτι από τη φυσικότητα της ερμηνείας. Η Αναστασία Παπαστάθη από την πλευρά της δικαιώνεται στον απαιτητικό της ρόλο, καθώς κουβαλάει με βαθιά εσωτερικότητα το βάρος μιας άρρωστης γυναίκας, που έχει επιπροσθέτως να αναμετρηθεί με τις προσωπικές της αποτυχίες.

RADAR Πλατεία Αγίου Ιωάννη και Πυθέου 93, Δάφνη, 2109769294. Διάρκεια: 70΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Καληνύχτα μητέρα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 75 '

Το βραβευμένο έργο μελετά τις ανθρώπινες σχέσεις με αλήθεια, τρυφερότητα, συγκίνηση και χιούμορ.

Radar

Πλατεία Αγίου Ιωάννη και Πυθέου 93 (απέναντι από τη στάση μετρό Άγιος Ιωάννης)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ο φίλος μου ο Λευτεράκης" από τον Αντώνη Καλομοιράκη

Η ευρέως γνωστή από τον κινηματογράφο κωμωδία του Αλέκου Σακελλάριου "Ο φίλος μου ο Λευτεράκης" κάνει πρεμιέρα στην Αθηναϊκή Σκηνή Κάλβου - Καλαμπόκη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/11/2025

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου ξανασυναντά το "Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα" – και γίνεται sold out πριν καν αρχίσει

Ξεκίνησε η προπώληση για το "Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα" στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ, και τα εισιτήρια εξαφανίστηκαν σε χρόνο ρεκόρ. Απολύτως αναμενόμενο καθώς αυτή η παράσταση που έχει την υπογραφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου είναι μια συνάντηση τιτάνων της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας.

Ο Μάνος Βουλαρινός φέρνει τη "Μεγάλη αρπαχτή" στο Παλλάς

Η "Μεγάλη αρπαχτή" ξαναχτυπά! Ο Μάνος Βουλαρίνος επιστρέφει με κέφι για μια βραδιά ανελέητης σάτιρας, γέλιου και αλήθειας χωρίς να χαρίζεται σε κανέναν...ούτε στα πιο αθώα λάθη.

Για τον Σάββα Στρούμπο, "το ελληνικό θέατρο γίνεται πιο εξωστρεφές"

Ο σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος αναλύει τις "Δούλες" του Ζενέ, εστιάζοντας στην αναζήτηση του τερατώδους και τη φόρμα του θεάτρου της εθελοδουλίας. Μιλά για τον σωματικό λόγο του Άττις και τη διαχρονική δύναμη της τέχνης ως πράξη αντίστασης στην εποχή μας.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 20 έως 26/11 και ξεχωρίζουν.

"(Love me) Tinder": Δίγλωσση performance στο Theatre of the No

"Μπορεί ο έρωτας να επιβιώσει όταν το μόνο που κάνουμε είναι swipe;", διερωτάται η κωμωδία καταστάσεων του Νίκου Φυτά γύρω από τον έρωτα στο Theatre of the No.

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί την Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!