Η φαλακρή τραγουδίστρια

3

Η καλοδουλεμένη και σε σημεία άκρως απολαυστική παράσταση τιμάει ένα αστραφτερό κείμενο, ορόσημο του κινήματος του θεάτρου του παραλόγου, όχι όμως χωρίς να δείχνει σημάδια αμηχανίας μπροστά στην απίθανη παραδοξότητά του.

Η φαλακρή τραγουδίστρια

Η καλοδουλεμένη και σε σημεία άκρως απολαυστική παράσταση τιμάει ένα αστραφτερό κείμενο, ορόσημο του κινήματος του θεάτρου του παραλόγου, όχι όμως χωρίς να δείχνει σημάδια αμηχανίας μπροστά στην απίθανη παραδοξότητά του.

Τι κρίμα που δεν βλέπουμε συχνότερα αυτό το απολαυστικό έργο με τον τρελό τίτλο, που είναι μάλιστα το πρώτο του σπουδαίου εκπροσώπου του θεάτρου του παραλόγου. Πηγή της έμπνευσής του στάθηκε μια μέθοδος διδασκαλίας αγγλικής γλώσσας άνευ διδασκάλου, κάτι που έχει τη σημασία του: σε πρώτο επίπεδο προέκυψε ένα έργο που εκμεταλλεύεται κωμικά τη βρετανική ταυτότητα (διαδραματίζεται σε «ένα εγγλέζικο σαλόνι, λίγο αφότου ο κύριος και η κυρία Σμιθ έχουν απολαύσει το εγγλέζικο γεύμα τους κι έχουν βάλει για ύπνο τα εγγλέζικα παιδιά τους»), και, το κυριότερο, αποδομεί πλήρως την ικανότητα της γλώσσας να προσφέρει επικοινωνία.

Η δράση εκτυλίσσεται μέσα από τυποποιημένες, επαναλαμβανόμενες κουβέντες που αναιρούνται συνεχώς και καταλήγει στην ολοκληρωτική αποσυναρμολόγηση της γλώσσας και την αποσύνδεσή της από κάθε λογικό νόημα. Επιπροσθέτως το σατιρικό βλέμμα του Ιονέσκο απέναντι στην καλοβαλμένη, καθωσπρέπει αστική τάξη, εκπρόσωποι της οποίας είναι τα δύο ζευγάρια του έργου που αναλώνονται σε ακατάπαυστες μπουρδολογίες, δεν περνάει φυσικά απαρατήρητη.

Η φαλακρή τραγουδίστρια - εικόνα 1

Η παράσταση που υπογράφει η Μαρία Ξανθοπουλίδου κερδίζει από τις πρώτες λεπτομέρειες, για παράδειγμα από τα κοστούμια, που είναι φτιαγμένα από τυπικά βρετανικά υφάσματα κι έχουν αντίστοιχα μοτίβα (τουίντ, κοτλέ και σκοτσέζικα καρό). Μεταδίδεται έτσι άμεσα και περιπαικτικά το περιβάλλον της δράσης, συμπληρούμενο από τα ελάχιστα αλλά εξίσου χαρακτηριστικά έπιπλα που συνθέτουν το λιτό «βρετανικό σκηνικό» (σκηνικά-κοστούμια: Αριάδνη Βοζάνη). Με πολύ ωραίο ρυθμό στο πρώτο μισό, η παράσταση προσφέρει στιγμές μεγάλης ευφορίας.

Η Φαίη Ξυλά ενσαρκώνει απολαυστικότατα την κυρία Σμιθ και καταφέρνει να αναδείξει απολύτως το μεταίχμιο στο οποίο κινείται η ιονεσκική ηρωίδα: με την όψη, το λόγο, ακόμη και την κίνησή της, που έχει τη δική της σημειολογία, δείχνει ταυτοχρόνως την κενότητα αλλά και όσα υποβόσκουν πίσω από το αιχμηρό της βλέμμα! Συνοδεύεται πολύ ωραία από τον Αλέξανδρο Μυλωνά στον ρόλο του συζύγου της, που εμφανίζεται εξαιρετικά άνετος στον «μπλαζέ» όσο και φλεγματικό ρόλο του. Συνολικά η διανομή της παράστασης είναι το δυνατό της σημείο. Ο Σωκράτης Πατσίκας και η Ευγενία Αποστόλου, στους ρόλους των Μάρτινς, φέρουν τη δική τους σφραγίδα –ειδικά ο τύπος που πλάθει η Αποστόλου–, ενώ η Σοφιάννα Θεοφάνους είναι όσο εμπρηστική χρειάζεται ως υπηρέτρια των Σμιθ.

Η φαλακρή τραγουδίστρια - εικόνα 2

Με την εμφάνιση του πυροσβέστη (Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος), όταν δηλαδή το έργο αφήνει κατά μέρος κάθε λογικό ειρμό, η παράσταση αρχίζει να ζορίζεται. Η ευρυθμία πέφτει και η σκηνοθεσία φαίνεται να εγκλωβίζεται σε ένα δρόμο προσγειωμένης απόδοσης. Όμως μια πιο σουρεαλιστική ματιά πάνω στα όσα απίθανα εξιστορεί ο πυροσβέστης, μια αποδιοργάνωση της αυστηρής σκηνοθετικής κατασκευής, ένα παιχνίδι με τη φόρμα, με λίγα λόγια η κλιμάκωση του παράλογου θεωρώ ότι θα βοηθούσαν την παράσταση να φτάσει τον πήχη που η ίδια έθεσε τόσο ψηλά.

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ - Β΄ ΣΚΗΝΗ Κεφαλληνίας 18, Κυψέλη, 2114117878. Διάρκεια: 70΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Η φαλακρή τραγουδίστρια

  • Θέατρο του Παραλόγου
  • Διάρκεια: 70 '

Η εποχή στην οποία έζησε ο συγγραφέας αντικατοπτρίζεται στο πιο γνωστό του έργο, που μιλάει για την παθητική στάση των ανθρώπων απέναντι στις ιδεολογίες που καθορίζουν τη ζωή τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.