Ο Φάρος

4

Εξαιρετικό δείγμα θεάτρου συνόλου, σε μια σφιχτοδεμένη παράσταση που, συν τοις άλλοις, συστήνει στο ελληνικό κοινό ένα μέχρι τώρα άπαιχτο έργο.

Ο Φάρος

Εξαιρετικό δείγμα θεάτρου συνόλου, σε μια σφιχτοδεμένη παράσταση που, συν τοις άλλοις, συστήνει στο ελληνικό κοινό ένα μέχρι τώρα άπαιχτο έργο.

Ο Φάρος - εικόνα 1

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης αναλαμβάνει αυτό το εγχείρημα (όπως έκανε πέρυσι με τον «Αύγουστο» του Τρέισι Λετς) παίρνοντας το ρίσκο να πρωτοπαρουσιάσει ένα αδοκίμαστο έργο και να συστήσει έτσι στους Έλληνες θεατές τις τάσεις που διαμορφώνουν σήμερα το ­παγκόσμιο θέατρο. Η παράσταση­, εκτός της αυταξίας της, αποδεικνύει και μια παραδοχή για τον ίδιο τον ΜακΦέρσον: μια τυπική ιρλανδική πένα μπορεί να αφορά κάθε θεατή. Ο «Φάρος» είναι ένα τέτοιο δείγμα. Εδώ δεν εισρέουν μυστικιστικοί θρύλοι της Ιρλανδίας όπως στο «Φράγμα», το πρώτο έργο του που παίχτηκε στην Ελλάδα. Είναι η κουλτούρα του αλκοόλ που πρωταγωνιστεί και βέβαια η θρησκεία, ο καθολικισμός, που πάντα έχει αισθητή παρουσία στη δραματουργία του.
Το έργο φέρνει στο επίκεντρο, με «τσεχοφική» ευαισθησία, τέσσερις αντιήρωες που φλυαρούν, συγκρούονται, φιλιώνουν, αλλά κυρίως πνίγουν τις προσωπικές τους αποτυχίες σε ατελείωτες ποσότητες αλκοόλ, ώσπου ένας ξένος, που γνωρίζει πολλά για το παρελθόν τους, ποντάρει τη ζωή τους σε μερικές παρτίδες πόκερ. Η επιδεξιότητα του συγγραφέα φαίνεται στο πόσο άνετα κινείται μεταξύ των ειδών. Κωμωδία και δράμα, αλληγορική παραβολή και μεταφυσικό θρίλερ, γνήσιος, γειωμένος ρεαλισμός μπολιασμένος με θρησκευτικές αποχρώσεις, χωρίς όμως να ηθικολογεί (η δράση δεν τοποθετείται τυχαία την παραμονή των Χριστουγέννων), όλα αυτά είναι ο «Φάρος», που παράλληλα σκιαγραφεί πέντε ζωντανούς χαρακτήρες, χτίζει τις σχέσεις τους, εκμεταλλεύεται το στοιχείο του μυστηρίου και του σασπένς και αποζημιώνει τον θεατή με ένα ανατρεπτικό, λυτρωτικό φινάλε.

Ο Φάρος - εικόνα 2

Η παράσταση του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη δημιουργεί προηγούμενο και, τουλάχιστον επί του παρόντος, σφραγίζει το έργο. Ίσως υπερτονίστηκε το κωμικό στοιχείο –το χιούμορ κυριαρχεί–, χωρίς ωστόσο να παραγνωρίζονται τα υπόλοιπα. Εναλλαγές ύφους, ρυθμός, κλιμάκωση, όλα είναι μελετημένα κι ενσαρκωμένα με ακρίβεια, ένταση και αλήθεια. Η σκηνοθεσία εστίασε το ενδιαφέρον της σε κάθε ήρωα, στα δηλωμένα και αδήλωτα συναισθήματά τους και παράλληλα στις μεταξύ τους σχέσεις, παραδίδοντας επί σκηνής ένα παλλόμενο ανθρώπινο σύνολο. Το σκηνικό (Αθανασία Σμαραγδή) δημιουργεί πολύ γλαφυρά το σπίτι που στεγάζει τους παραιτημένους από τη ζωή άντρες.

Βεβαίως, αυτή η παράσταση είναι οι ηθοποιοί και οι λεπτομερείς ερμηνείες τους. Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος αποδίδει με εσωτερική ένταση και μετρημένες εξάρσεις τον Σάρκι, τον ήρωα που βρίσκεται στο πιο κρίσιμο σταυροδρόμι της ζωής του, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης επιδεικνύει την απαιτούμενη απόγνωση και την ισχυρή παρουσία που επιβάλλει ο ρόλος του Ρίτσαρντ, ο Νίκος Ψαρράς (Ιβάν) κλέβει τις εντυπώσεις με την κωμική του δεινότητα, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος συμπληρώνει εύστοχα την τετράδα στον (μικρότερο) ρόλο του Νίκι, ενώ ο Αιμίλιος Χειλάκης ενσαρκώνει με μειλίχιο σαρκασμό την καταλυτική παρουσία του κ. Λόκχαρτ. Ο τρόπος με τον οποίο επιβάλλεται ο καθένας, συχνά μόνο με τη στάση ή τις κινήσεις του, είναι αξιοπρόσεκτος, ενώ η μεταξύ τους χημεία απογειώνει το αποτέλεσμα.

ΘΕΑΤΡΟ ΑΘΗΝΩΝ Βουκουρεστίου 10, 2103312343. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο φάρος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Μια παραβολή για την εξιλέωση γεμάτη μαύρο χιούμορ, με πρωταγωνιστές τέσσερις φίλους που περνούν τη νύχτα με έναν ξένο, παίζοντας χαρτιά και πίνοντας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2023: "Το θέατρο βασίζεται στην πραγματική ουσία της ανθρωπότητας"

Η διακεκριμένη Αιγύπτια ηθοποιός Samiha Ayoub μιλά για την ουσία του θεάτρου και τη σημασία της τέχνης σε δύσκολους και αβέβαιους καιρούς στο μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου 2023.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/03/2023

"Ψηλά απ’ τη γέφυρα": Αντίστροφη μέτρηση για την παράσταση των 45.000 θεατών

Τελευταίες παραστάσεις στο Θέατρο Βεάκη για την παράσταση του σκηνοθέτη Γιώργου Νανούρη πάνω στο έργο του Άρθουρ Μίλερ με πρωταγωνιστή τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη στο πλευρό μιας δυνατής ερμηνευτικής ομάδας.

"Ο Γεώργιος Λαμπάκης ταξιδεύει…" στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Ένα θεατρικό δρώμενο σε σκηνοθεσία της Όλγας Ποζέλη που συνδυάζεται με ξενάγηση πραγματοποιείται εντός του χώρου της περιοδικής έκθεσης "Η Σμύρνη στις αρχές του 20ου αιώνα μέσα από τα μάτια του βυζαντινολόγου Γεωργίου Λαμπάκη".

"Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα": Επανεκκίνηση για το Εθνικό Θέατρο

Ξεκινά η παράσταση πάνω στο έργο του Τόνι Κούσνερ για την ευθύνη μας απέναντι στην Ιστορία σε σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή Γιάννη Μόσχου μετά την λήξη της κατάληψης στο κτίριο Τσίλερ.

Μαρία Πρωτόπαππα: "Οι περισσότεροι ρόλοι έχουν γραφτεί από άνδρες και αναπαράγουν σεξιστικά στερεότυπα"

Με μια συναισθηματικά φορτισμένη και γενναία τοποθέτηση στο πλαίσιο της ημερίδας "Women Who Dare - Η Θέση της Γυναίκας στην Ελλάδα του Σήμερα. Ιδέες και Δράσεις για ένα Καλύτερο Αύριο", μίλησε για την ανισότητα στο χώρο του θεάτρου και για τα εσωτερικευμένα στερεότυπα της γενιάς της.

Μικροί και μεγάλοι γίνονται ένα στο φαντασμαγορικό "Slava's Snowshow"

Ένα μοναδικό διαδραστικό υπερθέαμα γεμάτο κλόουν, εκπλήξεις και παιχνιδιάρικη διάθεση έρχεται για λίγες μόνο παραστάσεις στο Θέατρο Παλλάς με την υπογραφή του Slava Polunin.

Η "Ανατολή" του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Η παράσταση σε κείμενο της Έλλης Παπαδημητρίου που παρουσιάστηκε πέρυσι στην Αρχαία Τίρυνθα έρχεται στην Κεντρική Σκηνή του Νέου Κόσμου με μια δυνατή υποκριτική ομάδα.