Τρωάδες

1

Οπισθοδρομική παράσταση-μίμηση των τυποποιημένων σχημάτων περασμένων δεκαετιών. Η ανέμπνευστη σκηνοθετική προσέγγιση, η άτεχνη σκηνογραφική εργασία και η παράταιρη μουσική επένδυση αδικούν εξίσου το έργο όσο και τον θίασο.

Τρωάδες

Οπισθοδρομική παράσταση-μίμηση των τυποποιημένων σχημάτων περασμένων δεκαετιών. Η ανέμπνευστη σκηνοθετική προσέγγιση, η άτεχνη σκηνογραφική εργασία και η παράταιρη μουσική επένδυση αδικούν εξίσου το έργο όσο και τον θίασο.

Τρωάδες - εικόνα 1

Κείμενο αέναα επίκαιρο και ανεξάντλητο σε επαναναγνώσεις, οι «Τρωάδες» έχουν ως φόντο δύο πολέμους, τον (μυθικό) Τρωικό και τον (υπαρκτό την εποχή της συγγραφής τους) Πελοποννησιακό. Ο Ευριπίδης αναμετράται εξίσου με τη δραματική τέχνη όσο και με την ιστορική πραγματικότητα. Διερωτάται για τη φύση και το ήθος των θεών, των ανθρώπων και της αθηναϊκής δημοκρατίας. Μακρύ­ θρηνητικό τραγούδι, επίγραμμα ντροπής για τη θηριωδία του πολέμου και πρώιμο θέατρο-ντοκουμέντο, οι «Τρωάδες» θέτουν σε δημόσια διαβούλευση την πολιτική, κοινωνική και φιλοσοφική υπόσταση κάθε δημοκρατίας. Εκτός από έργο αντιπολεμικό, είναι κι ένα πρόσταγμα που μας καλεί από το 415 π.Χ. να αντιμετωπίσουμε τις σκηνές μας σαν δημόσια φόρουμ για την επανεξέταση των θεσμών και των θέσεών μας. Σε κάτι τέτοιο, λοιπόν, σας παροτρύνω.

Τρωάδες - εικόνα 2

«Να αφήσουμε το κείμενο να ακουστεί»: αυτήν τη θέση προασπίζεται ο Σωτήρης Χατζάκης. Η εν λόγω θέση, την οποία πρεσβεύουν και άλλοι Έλληνες σκηνοθέτες, είναι βαθιά προβληματική. Δεν είναι καν θέση. Είναι πρόσχημα. Άλλοθι. Η σκηνοθετική πρόταση δεν σημαίνει «παράκουσμα» του έργου. Το αναχρονιστικό επιχείρημα «να ακουστεί το κείμενο», εκτός από ατολμία, αποφυγή ευθυνών και αντικαλλιτεχνικό σωφρονισμό, εξυπηρετεί την κατασκευασμένη εθνικο-θεατρική­ αντίληψη που έχει επικρατήσει από τη γέννηση των Επιδαυρίων γύρω­ από τον «πρέποντα» τρόπο ανεβάσματος του αρχαίου δράματος.
Η κυρίαρχη σκηνική μας παράδοση, της οποίας το Εθνικό Θέατρο υπήρξε κάτι σαν εφευρέτης, πρεσβευτής και συντηρητής, μολονότι φανέρωσε παραστασιακά αποτελέσματα τα πρώτα χρόνια της, σταδιακά εξέπεσε σε έναν αρχαιόπληκτο επαρχιωτισμό που αναπαράγει αλλοτινά σχήματα (των Ροντήρη, Σολομού, Μινωτή κι επιγόνων).

Η παράσταση του Σωτήρη Χατζάκη, η οποία είχε την τιμή –και την ιστορική ευθύνη– να ανοίξει το 60ό Φεστιβάλ Επιδαύρου δύο ημέρες πριν από το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου είναι αντιπροσωπευτική αυτού του «είδους». Δίχως να δικαιολογώ κάτι, το ισχνό σκηνικό αποτέλεσμα των «Τρωάδων» ίσως εν μέρει οφείλεται στο εξω-καλλιτεχνικό βουητό της περιόδου των προβών (παύση του Χατζάκη από τη διεύθυνση του Εθνικού, αποχώρηση της Άλκ. Πρωτοψάλτη από την παραγωγή κ.ά.).

Τρωάδες - εικόνα 3

Αντί, πάντως, για μια μορφοπλαστική πρόταση που να διαχειρίζεται τις ευριπίδειες διερωτήσεις ή έστω να κάνει κάτι με τον Χορό, η σκηνοθεσία περιορίστηκε σε μια στείρα, περιγραφική και άρρυθμη­ αναπαράσταση των δραματικών σκηνών, με τυποποιημένη επισημότητα και παράταιρες εντάσεις, στομφώδεις προσωδίες και χειρονομίες απόγνωσης συνοδεία επικολυρικών συνθέσεων (Δημήτρης Παπαδημητρίου). Αδικαιολόγητα κακότεχνη είναι η όψη της: μπαρουτοκαπνισμένες πύλες από φελιζόλ (Έρση Δρίνη), επιτηδευμένα ταλαιπωρημένα κοστούμια (Γιάννης Μετζικώφ), πανομοιότυπα κοντοκουρεμένες περούκες κι ένας λικνιζόμενος κουρελιάρης «δαίμονας» πανταχού παρών (Γ. Νταλάρα). Ηθοποιοί με εγνωσμένη δημιουργικότητα (Κ. Καραμπέτη, Ν. Ψαρράς, Κ. Καρβούνη, Μ. Κίτσου, Θ. Πάνου, Κ. Τάκαλου κ.ά.) παίζουν με συνέπεια, αλλά ακυρωμένες δυνατότητες. θαρρείς και πρωταγωνιστούν σε μελόδραμα. Τέτοιου τύπου σκηνοθετικές προσεγγίσεις διαιωνίζουν την παρεξήγηση για το τι είναι «τραγικό», τι «ελληνικό» και τι τελικά «θέατρο».

Η παράσταση περιοδεύει στα ανοιχτά θέατρα των δήμων της Αττικής.

Περισσότερες πληροφορίες

Τρωάδες

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Ο κορυφαίος τραγικός ποιητής διατυπώνει ένα αμείλικτο «κατηγορώ» για τις φρικαλεότητες του πολέμου κι ένα σπαρακτικό αίτημα για αλληλεγγύη και ανθρωπισμό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Festen": H παράσταση-εμπειρία μάς υποδέχεται για δεύτερη σεζόν

Η θεατρική απόδοση της πρώτης και πιο εμβληματικής ταινίας του κινήματος "Δόγμα 95", σε σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, συνεχίζει την επιτυχημένη της πορεία στο θέατρο Άλμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/09/2025

Το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ταξιδεύει στο Κέιπ Τάουν με το "Les Nuits d’été"

Με τη συμμετοχή διακεκριμένων χορευτών το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, συμμετέχει στο φεστιβάλ Dance Intersect 2025 με το "Les Nuits d’été".

Οι Encardia παρουσιάζουν τη δική τους "Σονάτα του Σεληνόφωτος"

Το Theatre of the No υποδέχεται το συγκρότημα για μια ξεχωριστή μουσικοθεατρική απόδοση του εμβληματικού ποιήματος του Γιάννη Ρίτσου.

"Κάθε Τρίτη με τον Μόρι": Μια δυναμική επιστροφή στο Θέατρο Ιλίσια Βολανάκης

Ο Γρηγόρης Βαλτινός και ο Γιάννης Σαρακατσάνης επιστρέφουν με μια παλιότερη επιτυχία τους για να μας συγκινήσουν ξανά, να μας κάνουν να γελάσουμε, να δακρύσουμε και – πάνω απ’ όλα – να θυμηθούμε ότι κάθε μέρα, κρύβει ένα μάθημα ζωής.

Pierre Cardin: Όταν η μόδα συναντά το διάστημα στο "Χορό του Γαλαξία"

Στο Christmas Theater έρχεται το "Pierre Cardin: Ο Χορός του Γαλαξία", ένα 3d χορευτικό υπερθέαμα που τιμά τον θρυλικό Γάλλο δημιουργό, ο οποίος επαναπροσδιόρισε τη μόδα του 20ού αιώνα.

Από την TV στη σκηνή: Αγαπημένοι πρωταγωνιστές που βλέπουμε και σε θέατρο και σε σίριαλ

Φέτος η θεατρική και τηλεοπτική σκηνή γεμίζει με αγαπημένους πρωταγωνιστές: ανακαλύπτουμε ποιοι λάμπουν σε νέες παραστάσεις και ταυτόχρονα ξεχωρίζουν σε τέσσερα σίριαλ. Θέατρο & TV, οι αγαπημένοι μας πρωταγωνιστές σε δύο ρόλους.

11 παραστάσεις επιστρέφουν με νέα διανομή

Με νέα πρόσωπα στο δυναμικό τους επαναλαμβάνονται έντεκα περσινές θεατρικές επιτυχίες.