Για την Μαριάννα Κάλμπαρη η παράσταση είναι «ένα ζωντανό παιχνίδι»

Η σκηνοθέτις και πρωταγωνίστρια Μαριάννα Κάλμπαρη μας συστήνει τις δικές της «Δούλες» με αφορφή το ομώνυμο έργο του Ζαν Ζενέ που ζωντανεύει 50 χρόνια μετά την πρώτη παρουσίασή του στο ελληνικό κοινό.

Για την Μαριάννα Κάλμπαρη η παράσταση είναι «ένα ζωντανό παιχνίδι»

Οι «Δούλες» του Ζαν Ζενέ­ ζωντανεύουν στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, 50 χρόνια μετά την πρώτη παρουσίασή τους στο ελληνικό κοινό, και η σκηνοθέτις και πρωταγωνίστρια Μα­ριάννα Κάλμπαρη μας μιλά για την παράσταση, που κάνει πρεμιέρα στις 22/2.

Για την Μαριάννα Κάλμπαρη η παράσταση είναι «ένα ζωντανό παιχνίδι» - εικόνα 1

«Το έργο του Ζαν Ζενέ ζωντανεύει και πάλι στη σκηνή του Υπογείου, 50 χρόνια μετά την πρώτη παρουσίασή του στο ελληνικό κοινό. Όπως είχαμε ανακοινώσει και στην αρχή της σεζόν, το 2018 και το 2019 θα πραγματοποιηθεί μια σειρά δράσεων που αποτίουν φόρο τιμής στον Κάρολο Κουν και στη δραστηριότητα του Θεάτρου Τέχνης κατά τα 75 χρόνια λειτουργίας του. Mε βασικό άξονα τη δημιουργική επαναπροσέγγιση παραστάσεων από το ρεπερτόριο του Θεάτρου Τέχνης από την εποχή του Κουν έως το τέλος του 20ου αιώνα θα επιχειρηθεί ένας διάλογος με σύγχρονους καλλιτέχνες και δημιουργούς.

» Το όλο εγχείρημα αποσκοπεί σε μια νέα εξέταση του παρελθόντος του Θεάτρου Τέχνης με το βλέμμα σταθερά όμως στραμμένο προς το μέλλον. Οι παραστάσεις θα πλαισιώνονται από διαλέξεις, προβολές, εκθέσεις κτλ. με κεντρικό ερώτημα την αναζήτηση και τον (επανα)προσδιορισμό της νέας ταυτότητας του ελληνικού θεάτρου από τον Κάρολο Κουν μέχρι σήμερα. Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν ξεκινάμε με τις “Δούλες” του Ζαν Ζενέ που πρωτοπαρουσιάστηκαν στο Θέατρο Τέχνης το 1968 σε σκηνοθεσία Δημήτρη Χατζημάρκου. Και αναζητάμε, 50 χρόνια μετά, τη σύνδεση του εμβληματικού αυτού έργου με το σήμερα.

Για την Μαριάννα Κάλμπαρη η παράσταση είναι «ένα ζωντανό παιχνίδι» - εικόνα 2

» Στην παράστασή μας, το έργο του Ζενέ συνδέεται με την ίδια τη θεατρική διαδικασία. Μέσα από αυτή την οπτική οδηγήθηκα να μπω κι εγώ μέσα στο παιχνίδι και από σκηνοθέτις να γίνω η Κυρία, που σκηνοθετεί- ή νομίζει ότι σκηνοθετεί - με τη σειρά της τη ζωή των Δούλων. Στη ζωή, όλοι παίζουμε ρόλους. Ακριβώς όπως στο θέατρο. Πολλούς, διαφορετικούς ρόλους που άλλοτε επιλέγουμε, κυρίως όμως μας αποδίδονται. Και πάντα, μαζί με αυτό το παιχνίδι των ρόλων, στήνεται και ένα ασταμάτητο παιχνίδι εξουσίας.

» Υποδύομαι την Κυρία που εξουσιάζει τις Δούλες αλλά και οι Δούλες προσπαθούν να εξουσιάσουν η μία την άλλη. Όμως και η Κυρία, είναι κι εκείνη με τη σειρά της “δούλα" του Κυρίου(που δεν βλέπουμε ποτέ αλλά δε σταματάμε να μιλάμε γι αυτόν) και πάνω απ΄όλα δούλα της εικόνας της. Κανείς δεν είναι πραγματικά ελεύθερος, πραγματικά κυρίαρχος σε αυτό το παιχνίδι. Το ίδιο συμβαίνει και στη θεατρική διαδικασία. Ο σκηνοθέτης είναι θεωρητικά “ο ρόλος" που ασκεί εξουσία. Όμως η θεατρική πράξη είναι ακριβώς σαν τη ζωή. Ρέει. Κανείς δεν μπορεί να έχει απόλυτο έλεγχο του αποτελέσματος. Γιατί η παράσταση είναι ένα ζωντανό παιχνίδι. Που παίζεται από ανθρώπους. Και το παρακολουθούν άλλοι, διαφορετικοί κάθε βράδυ άνθρωποι. Εκεί κρύβεται και όλη η μαγεία.

Για την Μαριάννα Κάλμπαρη η παράσταση είναι «ένα ζωντανό παιχνίδι» - εικόνα 3

» Το έργο αυτό δεν γράφτηκε για να υπερασπιστεί τη μοίρα της τάξης των υπηρετών, όπως έχει πει και ο ίδιος ο Ζενέ για τις “Δούλες”. Μικροπρέπεια, δουλοπρέπεια, εξάρτηση, αδυναμία, ζήλεια, φόβος, μίσος: αυτά είναι τα συναισθήματα που κατακλύζουν τις Δούλες αλλά προφανώς και τον ίδιο τον Ζενέ. Τα συναισθήματα που τον κάνουν "να αηδιάζει με τον εαυτό του". Πίσω από την ιστορία δύο υπηρετριών που λατρεύουν και μισούν την Κυρία τους, που προσπαθούν ανεπιτυχώς να την εξοντώσουν για να οδηγηθούν τελικά στην αυτοκαταστροφή, ο Ζενέ επιχειρεί να μιλήσει για βαθιά, υπαρξιακά ζητήματα. Επιχειρεί να μιλήσει για όλα εκείνα που κρύβονται στον καθέναν από εμάς και μας φοβίζουν. Και μας αηδιάζουν. Οι Δούλες είναι ο Ζενέ αλλά είμαστε και εμείς. Η κοινωνία μας. Η ψυχή μας. Η απελπισία μας. "Μα τόση μαυρίλα;” θα σκεφτεί κανείς. Όχι βέβαια. Γιατί υπάρχει μέσα σε όλα αυτά η συνεχής αίσθηση ότι μιλάμε για ένα παιχνίδι. Όπως είναι το θέατρο. Η ζωή είναι θέατρο. Και πρέπει να θυμόμαστε ότι αν ασφυκτιούμε μέσα στους ρόλους μας, μπορούμε να σταματήσουμε το παιχνίδι. Να το αλλάξουμε. Να ανατρέψουμε την πλοκή. Να ξαναγράψουμε το έργο.

» Στην παράσταση μας ένωσε η επιθυμία να διανύσουμε την απόσταση από την “αηδία” γι’ αυτό που είμαστε, γι’ αυτό που ζούμε, μέχρι τη “μαγεία” που υπάρχει μέσα σε όλα εκείνα που αρνούμαστε ή ξεχνάμε να δούμε γύρω και μέσα μας και που είναι ικανή να μας κινήσει προς τα εμπρός. Η Κάτια Γέρου, η Κωνσταντίνα Τάκαλου, ο Βασίλης Μαυρογεωργίου (συνεργάτης στη σκηνοθεσία), η Έλενα Τριανταφυλλοπούλου (δραματολόγος), η Χριστίνα Κάλμπαρη (σκηνικά - κοστούμια), η Στέλλα Κάλτσου (φωτισμοί), ο Νέστωρ Κοψιδάς (μουσική επιμέλεια), η Βάλια Παπαχρήστου (επιμέλεια κίνησης), η Μαριλένα Μόσχου (βοηθός σκηνοθέτη - εκτέλεση παραγωγής), ο Κωνσταντίνος Ευστρατίου (επεξεργασία ήχου - β΄ βοηθός σκηνοθέτη) κι εγώ συναντηθήκαμε, μελετήσαμε, ψάξαμε, δουλέψαμε προς αυτήν την κατεύθυνση με ένα πνεύμα συλλογικότητας. Ο σκοτεινός, άγριος, πολύ συχνά όμως αστείος και τρυφερός κόσμος του Ζενέ μάς συνεπήρε.

Για την Μαριάννα Κάλμπαρη η παράσταση είναι «ένα ζωντανό παιχνίδι» - εικόνα 4

» Σημαντικά κείμενα όπως αυτό, έχουν μέσα τους μια δυναμική που τα κάνει όχι απλώς να αντέχουν στο χρόνο και σε πολλές, διαφορετικές αναγνώσεις αλλά και να συνδέονται με κάθε εποχή, δεν είναι ποτέ μονοδιάστατα. Πέρα και πίσω από την αρχική τους πλοκή έχουν και άλλα επίπεδα που καλούμαστε να ανακαλύψουμε και να φωτίσουμε. Ο Ζενέ θέλει μέσα από το έργο του να μας δείξει πόσο αδύναμοι είμαστε να επανασταστήσουμε. Να αλλάξουμε. Κι ας επιθυμούμε τόσο πολύ να μην είμαστε αυτό που είμαστε. Πόσο μας βασανίζει ο εαυτός μας και ο άλλος. Πόσο υποφέρουμε από το μίσος, το φθόνο, τη μιζέρια. Πώς πέφτουμε στην παγίδα κάθε εξουσίας. Πόση σημασία δίνουμε στο “φαίνεσθαι” και όχι στο“ είναι”. Πόσο ανειλικρινείς και πόσο αφελείς είμαστε. Πόσο βαθιές είναι οι πληγές μας. Πόσο δύσκολο είναι να αγαπάμε... Με λίγα λόγια πόσο “άνθρωποι” είμαστε. Και αυτή η συνειδητοποίηση της αδυναμίας και της “μικρότητάς” μας, μπορεί να αποτελέσει αφετηρία μιας προσωπικής -τουλάχιστον- επανάστασης».

Αυτές είναι οι αδερφές Λεμερσιέ

Κωνσταντίνα Τάκαλου (Κλερ)

Για την Μαριάννα Κάλμπαρη η παράσταση είναι «ένα ζωντανό παιχνίδι» - εικόνα 5

«Δεν είναι ψυχοπαθής. Δεν είναι πραγματικά ικανή να διαπράξει έγκλημα, είναι χαμένη στις φαντασιώσεις της, μέσα στα μικρά και “φτηνά” της όνειρα. Μαζί με την Κλερ δεν έχουν υψηλά ιδανικά, δεν έχουν κανένα ταλέντο σε τίποτα. Δεν θέλουν να προσπαθήσουν για κάτι».

Κάτια Γέρου (Σολάνζ)

Για την Μαριάννα Κάλμπαρη η παράσταση είναι «ένα ζωντανό παιχνίδι» - εικόνα 6

«Σε πολλά ανεβάσματα του έργου η Κλερ και η αδερφή της Σολάνζ ταυτίζονται με τις αδερφές Παπέν και την αληθινή ιστορία τους, που είχε συγκλονίσει τη γαλλική κοινή γνώμη τη δεκαετία του ’30. Δύο υπηρέτριες δολοφόνησαν με πρωτοφανή αγριότητα την εργοδότριά τους και την κόρη της δι’ ασήμαντον αφορμή».

Περισσότερες πληροφορίες

Δούλες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Δύο υπηρέτριες καταστρώνουν την εξόντωση της κυρίας τους, μόνο που τα αφελή σχέδιά τους αποτυγχάνουν και γίνονται μπούμεραγκ για τις ίδιες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.