"Uncanny Valley": Περφόρμανς για ένα ρομπότ

Η πολυβραβευμένη θεατρική ομάδα Rimini Protokoll επιστρέφει στην Αθήνα με μια περφόρμανς στην οποία πρωταγωνιστεί το ηλεκτρονικό αντίγραφο ενός συγγραφέα.

Uncanny Valley_Rimini Protokoll Rimini Protokoll©

Στο πλαίσιο της 20ής επετειακής διοργάνωσης του Athens Digital Arts Festival επιστρέφει στην Αθήνα η θεατρική ομάδα που έχει συνδέσει όσο καμία άλλη το όνομά της με το θέατρο-ντοκουμέντο. Οι Rimini Protokoll, δηλαδή η ομάδα που δημιούργησαν το 2000 η Χέλγκαρτ Χάουγκ, ο Στέφαν Καέγκι και ο Ντάνιελ Βέτσελ, αποτελούν μια θεατρική κολεκτίβα που κάνει θέατρο πάνω σε διάφορες εκφάνσεις της ανθρώπινης εμπειρίας και ανέπτυξε το "θέατρο των ειδικών": Η θεματική κάθε παράστασης δεν ξετυλίγεται μέσα από τη μυθοπλασία, αλλά με το ανέβασμα στη σκηνή των ανθρώπων στους οποίους απευθύνθηκαν κατά τη διάρκεια της έρευνάς τους. Στην Ελλάδα είναι ευρέως γνωστοί, με την πρώτη τους επίσκεψη να χρονολογείται το 2004, όταν συνεργάστηκαν σε μια πολυγλωσσική περφόρμανς για τον τουρισμό με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό ("Ήμουν εδώ"), ενώ το 2010 αποτέλεσε κομβική στιγμή στη σχέση τους με το ελληνικό κοινό, καθώς παρουσίασαν στο Ηρώδειο την παράσταση "Ο Προμηθέας στην Αθήνα", με τη συμμετοχή 103 κατοίκων της πόλης, οι οποίοι έδωσαν τη δική τους απάντηση στο ερώτημα: Τι σημαίνει σήμερα για σένα ο μύθος του Προμηθέα Δεσμώτη;

Uncanny Valley_Rimini Protokoll
Rimini Protokoll©

Έκτοτε είχαμε αρκετές ευκαιρίες να δούμε δουλειές τους, που αντλούν πάντοτε από το ευρύ πεδίο του παγκόσμιου κοινωνικού γίγνεσθαι, χρησιμοποιώντας ποικιλοτρόπως τις τεχνολογικές εξελίξεις και δυνατότητες. Για παράδειγμα, στο "Situation Rooms" (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 2014), οι θεατές με τη βοήθεια ενός iPad πήραμε μέρος σε ένα συμμετοχικό videogame-ντοκιμαντέρ για το εμπόριο όπλων, ενώ το "Bubble jam" ήταν ένα διαδραστικό παιχνίδι-πείραμα για τα social media απευθυνόμενο σε εφήβους (Στέγη, 2019). Τώρα, η περφόρμανς "Uncanny Valley" (Rex-Σκηνή "Ελένη Παπαδάκη", 24-25 Μαΐου) σε σύλληψη, κείμενο και σκηνοθεσία του Καέγκι εξερευνά τα θολά όρια μεταξύ ανθρώπου και μηχανής κι έχει ως φυσική πρωταγωνίστρια την ίδια την τεχνολογία, καθώς σε αυτήν πρωταγωνιστεί ένα ανθρωπόμορφο ρομπότ, πιστό αντίγραφο ενός συγγραφέα. Ο όρος του τίτλου, "κοιλάδα του ανοίκειου", ανήκει σε Ιάπωνες ερευνητές ρομποτικής και περιγράφει τα αμφίθυμα συναισθήματα που προκαλεί στους ανθρώπους η ομοιότητα των ρομπότ με τους ανθρώπους. Για τη δημιουργία της, ο Καέγκι συνεργάστηκε για πρώτη φορά με ένα συγγραφέα, τον Τόμας Μέλε, καθώς το βιβλίο του για τη διπολική διαταραχή, "The world at my back", κέντρισε το ενδιαφέρον του. Ο Μέλε επέτρεψε τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού αντιγράφου του, κι έτσι δημιουργήθηκε η περφόρμανς σε παραγωγή του Kammerspiele Μονάχου (2020-21), που διερευνά τις συνέπειες της αντικατάστασης ενός ανθρώπου από ένα αντίγραφο, και εξετάζει την ολοένα μεταβαλλόμενη δυναμική της σχέσης μεταξύ ανθρώπου και τεχνολογίας.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Uncanny Valley

  • Performance
  • Διάρκεια: 60 '

Η πρωτοποριακή θεατρική ομάδα από τη Γερμανία παρουσιάζει μια παράσταση για τα θολά όρια μεταξύ ανθρώπου και μηχανής, διερευνώντας τι συμβαίνει όταν ένα ανθρωπόμορφο αντίγραφο αντικαθιστά τον συγγραφέα, στο πλαίσιο της 20ης επετειακής διοργάνωσης του Athens Digital Arts Festival, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με την ταυτότητα, την αυτο-ανακάλυψη και τη δυναμική μεταξύ πρωτοτύπου και ηλεκτρονικού αντιγράφου. Η εξωτερική ομοιότητα με τους ανθρώπους βοηθάει στην αποδοχή των μηχανών. Ωστόσο, αν η μηχανή είναι υπερβολικά παρόμοια με της ανθρώπινη μορφή, αρχίζουμε να νιώθουμε αποστροφή: τι είναι ανθρώπινο, τι είναι μηχανή; Οι ιαπωνικοί ερευνητές ρομποτικής αποκαλούν αυτήν την παράξενη ομοιότητα «κοιλάδα του ανοίκειου» (uncanny valley).

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Φεστιβάλ Αθηνών: τι κρύβεται πίσω από το "Looking for a Missing Employee" του Ραμπί Μρουέ;

Ο καταξιωμένος Λιβανέζος δημιουργός από το Kammerspiele του Μονάχου έρχεται για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, μετουσιώνοντας σε ένα συγκλονιστικό θεατρικό γεγονός την ανησυχητική αστυνομική υπόθεση της εξαφάνισης ενός δημοσίου υπαλλήλου του Υπουργείου Οικονομικών του Λιβάνου στη Βηρυτό το 1966.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/06/2024

"Respublika": Η rave δημοκρατία του Λούκας Τβαρκόβσκι

Rave party ή παράσταση; Mockumentary ή κινηματογραφική περφόρμανς; Μιλήσαμε με το σκηνοθέτη του "Respublika", αλλά και με τους Ιλειάνα Δημάδη και Κωνσταντίνο Τζάθα, επιμελητές Θεάτρου-Χορού της Στέγης, που του ανέθεσε την open air εκδοχή της παράστασης, για να ξεδιαλύνουμε όσα θα δούμε στο Terra Vibe Park από τις 13 έως τις 15/6.

Τι θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών την επόμενη εβδομάδα;

Μια επιστροφή στο Ηρώδειο, μία παράσταση με πρωτότυπες βιντεοπροβολές, ένα αφιέρωμα, μια χορογραφία και ένα έργο για το Πολυτεχνείο σάς περιμένουν την εβδομάδα 20-26/6.

"Ικέτιδες" με Κονιόρδου, Σάττι, Τσορτέκη στην Επίδαυρο φέτος το καλοκαίρι

Το Θέατρο Τέχνης "Κάρολος Κουν" και το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζουν την εμβληματική τραγωδία του Αισχύλου με τη σκηνοθετική υπογραφή της Μαριάννας Κάλμπαρη, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου αλλά και σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.

Βιώσαμε την ποιητική της περφόρμανς "Θέλω να πάω σπίτι" του Θεάτρου στη Σάλα

Το "α" παρακολούθησε στον χώρο-σπίτι της Χρυσής Βιδαλάκη την παράσταση που σκηνοθετεί η Κατερίνα Κλειτσιώτη. Θέμα της η απώλεια μνήμης.

Φεστιβάλ Αθηνών: Με το "Exit above – after the tempest" επιστρέφει η Αν Τερέζα ντε Κεερσμάκερ στο Ηρώδειο

Από τις σημαντικότερες μορφές του σύγχρονου χορού διεθνώς, η εμβληματική δημιουργός έρχεται μαζί με την ομάδα της Rosas, παρουσιάζοντας μια εκρηκτική χορογραφία που συνδυάζει το βάδισμα με τα μπλουζ.

Ο "Πλούτος" του Εθνικού θα μας συστήσει λιγότερα γνωστά αρχαία θέατρα της Ελλάδας

Βρεθήκαμε στην ανακοίνωση του προγράμματος "Γνωριμία με Αρχαία Θέατρα της Ελλάδας", στο πλαίσιο του οποίου θα παρουσιαστεί αυτό το καλοκαίρι η αριστοφανική κωμωδία σε τοποθεσίες που ίσως δεν γνωρίζαμε.