Ο Βασίλης Παπαβασιλείου ανεβάζει τον "Αίαντα" του Ρίτσου στη σκηνή

Ο σημαντικός θεατράνθρωπος καθοδηγεί σκηνοθετικά τον Μανώλη Μαυροματάκη, σε μία παράσταση που ακροβατεί ανάμεσα στην ποίηση, το θέατρο και τις καταβολές της από την τραγωδία.

Αίας (Γιάννης Ρίτσος) Μανώλης Μαυροματάκης © Πάτροκλος Σκαφίδας

Η παράσταση "Αίας" του Γιάννη Ρίτσου,  καλοκαιρινή παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, για την περίοδο 2022-23, κάνει πρεμιέρα στα Χανιά και έρχεται σε επιλεγμένα Φεστιβάλ στην Αθήνα (26/7, Κηποθέατρο Παπάγου, 27/7, Θέατρο Βράχων "Άννα Συνοδινού"). Τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο Βασίλης Παπαβασιλείου, ενώ ερμηνεύει ο Μανώλης Μαυροματάκης.

Ο Γιάννης Ρίτσος έγραψε το θεατρικό αφηγηματικό μονόλογο "Αίας", στα χρόνια της εξορίας του στη Λέρο και τη Σάμο (1967-1969). Ο "Αίας" είναι ένας από τους δεκαεπτά μονολόγους που συγκροτούν το μείζον έργο του "Τέταρτη Διάσταση" (1956-1975). Οι ήρωες αυτών των μονολόγων, σχεδόν όλοι πρόσωπα των αρχαίων μύθων ή της τραγωδίας, βρίσκουν συχνά τη θέση τους στη θεατρική σκηνή.

Σημείωμα του σκηνοθέτη

 

Ο Αίας έχει παραπλανηθεί. Υποκύπτει στην παραπλάνηση που οργανώνει η Αθηνά και στρέφεται ενάντια στα ζώα νομίζοντας ότι εξοντώνει ανθρώπους, τους εχθρούς του, γιατί ο Αίας είναι ήρωας ενός άλλου κόσμου, μιας εποχής που έχει παρέλθει. Είναι η εποχή που τέλος της διαμάχης σήμαινε απαραίτητα τέλος των μονομάχων. Την άλλη μέρα συνειδητοποιεί την πλάνη του. Τον πνίγει η ντροπή. Τον εκμηδενίζει η καταισχύνη. Το έργο του Σοφοκλή μας λέει ότι πέρασε πια ο καιρός που ο κόσμος χρειαζόταν την αξία του σπαθιού, δηλαδή ο κόσμος του Αίαντα, τώρα οι άνθρωποι είναι έτοιμοι να αναγνωρίσουν την αξία του νου. Είναι ο κόσμος του Οδυσσέα.

Το έργο του Γιάννη Ρίτσου από τη δική του μεριά συνομιλεί με το κείμενο του μεγάλου τραγικού διασταυρώνοντας τις αρετές της γλωσσικής εικονοπλασίας με τη δύναμη της θεατρικής συνθήκης. Ανήκει στην περίοδο της μεγάλης ωριμότητας του ποιητή όπως και τα υπόλοιπα κείμενα της "Τέταρτης Διάστασης".  Στους "μονολόγους" της συλλογής, το πάθος δεν εκτίθεται ως άμεσο βίωμα αλλά ως αναδρομή. Όχημα αυτής της αναδρομής είναι η γλώσσα. Κάτι περισσότερο: η γλώσσα και το παιχνίδι της είναι η μόνη ταυτότητα των ηρώων του. Οι κατά συνθήκη ονομασίες Αίας, Ορέστης, Ελένη κλπ δεν σηματοδοτούν ατομικές οντότητες αλλά κόμπους του Μύθου ή, μ’ άλλα λόγια, της ακατάλυτης δύναμης του Απρόσωπου που εξυφαίνει, που πλέκει τη μικρή ζωή του καθενός μας. Τι άλλο έκανε η αρχαία τραγωδία;

Τα σκηνικά και τα κοστούμια της παράστασης είναι του Άγγελου Μέντη, οι φωτισμοί του Αλέκου Γιάνναρου και η σύνθεση των ηχοτοπίων του Jan Van Angelopoulos.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Φεστιβάλ Αθηνών: το αποκαλυπτικό ταξίδι του "Φάουστ στην Αφρική" μας υπενθύμισε τι (μπορεί να) σημαίνει πολιτικό θέατρο

Είδαμε την υβριδική παράσταση του Ουίλιαμ Κέντριτζ, "Ο Φάουστ στην Αφρική!" στην Πειραιώς 260 και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
23/06/2025

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Η μεγάλη θεατρική επιτυχία επιστρέφει

Το "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" του Τάσου Ιορδανίδη, επιστρέφει για 5η χρονιά στο Θέατρο Άλφα -"Ληναίος-Φωτίου" , από τις 19 Σεπτεμβρίου, συνεχίζοντας να συγκινεί και να γοητεύει.

Δύο εμβληματικά έργα του μεταπολεμικού θεάτρου σε περιοδεία

Δύο αξιόλογες παραστάσεις του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου ξεκινούν περιοδεία, φέρνοντας στη σκηνή πολιτικές κωμωδίες που σχολιάζουν με χιούμορ και βάθος την κοινωνία και την πολιτική πραγματικότητα.

7 θεάματα γι' αυτή την εβδομάδα στο Φεστιβάλ Αθηνών

Η Πειραιώς 260 από τις 23/6 έως τις 29/6 υποδέχεται τον Γιάννη Τσορτέκη, τον Σίμο Κακάλα, τον Αντώνη Καφετζόπουλο, τον Κώστα Φιλίππογλου, τους Los Tre κ.ά. σε μια εβδομάδα θεάτρου, μύθου και ζωντανής μουσικής. .

Μιχαήλ Μαρμαρινός: Αυτές είναι οι αγαπημένες μας παραστάσεις του

Με αφορμή την νέα παράσταση του σημαντικού Έλληνα σκηνοθέτη, που θα παρουσιαστεί στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, "ζ – η – θ Ο ξένος", ξεχωρίζουμε τις αγαπημένες μας παραστάσεις του.

Οι "Αριστερόχειρες" της Νεφέλης Μαϊστράλη μάς μιλούν για τον Εμφύλιο και την συλλογική μνήμη

Η ομάδα ΚΛΕΨύΔΡΑ ανεβάζει το σύγχρονο πολιτικό έργο που αναφέρεται στις παιδοπόλεις κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου.

Το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Άνδρου ανοίγει τις πόρτες του και φέτος

Το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Άνδρου έρχεται για να γεμίσει με φως τις καλοκαιρινές νύχτες του νησιού, προσφέροντας υψηλής ποιότητας πολιτιστική εμπειρία στους κατοίκους και τους επισκέπτες.