Στη "Γυναίκα της Γκουέρνικα" το θέατρο συνυπάρχει με την εικαστική τέχνη

Μια παράσταση στο Θέατρο Αλκμήνη που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της "χρονιάς Πικάσο".

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Η γυναίκα της Γκουέρνικα Πολύνα Γκιωνάκη © Υπατία Κορνάρου

Το 2023 σηματοδοτεί την πεντηκοστή επέτειο του θανάτου του Πάμπλο Πικάσο και θέτει το έτος ως "χρονιά Πικάσο" με εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν τιμής ένεκεν του μεγάλου καλλιτέχνη σε όλη την Ευρώπη και την Αμερική. Μια εξ' αυτών είναι και η παράσταση "Η γυναίκα της Γκουέρνικα", που σκηνοθετεί ο Μανώλης Ιωνάς, στην οποία συμμετέχουν οι εικαστικοί Δήμητρα Μπακογιαννάκη και Βίκυ Κολλιπέτσα με την Πολύνα Γκιωνάκη στον κεντρικό ρόλο. 
Στην παράσταση ξετυλίγεται η ιστορία της μυστηριώδους μούσα του Πικάσο, Ντόρα Μάαρ, διάσημης σουρεαλίστριας φωτογράφου-ζωγράφου, που έζησε μια θυελλώδη σχέση με το μεγάλο ζωγράφο, φωτογράφισε λεπτό προς λεπτό όλες τις φάσεις της δημιουργίας της "Γκουέρνικα" κι εκείνος την απαθανάτισε μέσα σε έναν πίνακα που ανακυρήχτηκε ως αντιπολεμικό έργο του αιώνα. Το εμβληματικό αυτό έργο εκφράζει την προσωπική αλληγορική άποψη του καλλιτέχνη για τη φρίκη, τη βία και την κτηνωδία του πολέμου. 

Γυναίκα της Γκουέρνικα
Ιουλία Κορνάρου©

Την ανατρεπτική σκηνογραφία του έργου επιμελήθηκε η χαράκτρια Βίκυ Τσαλαματά (ζωγράφος-χαράκτρια, Ομότιμη καθηγήτρια Ανωτ. Σχολής Καλών Τεχνών) που τολμά να στήσει επί σκηνής ένα ζωντανό, ανθρώπινο σκηνικό. Ένα αληθινό εργαστήριο ζωγραφικής και χαρακτικής, όπου δυο γυναίκες ζωγράφοι, πειραματίζονται και δημιουργούν έργα επί σκηνής, μπροστά στο κοινό, καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, χρησιμοποιώντας χρώματα, πινέλα αλλά και εργαλεία της χαρακτικής, ζωγραφίζοντας και χαράσσοντας, η κάθε μία την προσωπική της εικαστική κατάθεση που αφορά το έργο. Στο επί της σκηνής εργαστήριό τους, ζωντανεύουν τη δική τους Γκουέρνικα, ως αλληγορία μιας παγκόσμιας  Γκουέρνικα στο εργαστήριο του Πικάσο, σε παράλληλη ροή με εκείνη της Ντόρα Μάαρ.

Γκουέρνικα ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΕΝ ΩΡΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΒΙΚΥ ΚΟΛΛΙΠΕΤΣΑ ΠΟΛΥΝΑ ΓΚΙΩΝΑΚΗ
© Ιουλία Κορνάρου

Αναφορικά με τη "Γυναίκα της Γουέρνικα" η Βίκυ Τσαλαματά επισημαίνει:  "Η Ντόρα Μάαρ, η μυστηριώδης μούσα του Πικάσο, είναι επίσης νοητά παρούσα και ενυπάρχει στο έργο των δύο εικαστικών. Ο δημιουργικός άξονας της Δήμητρας Μπακογιαννάκη είναι η προσωπικότητα της Ντόρα Μάαρ, ενώ η Βίκυ Κολλιπέτσα, ασχολείται με το ζευγάρι και τη σχέση τους. Αυτές είναι οι δύο αφετηρίες τους. Και πάνω σε αυτές τις απόψεις κτίζουν σε κάθε παράσταση το έργο τους. Ήθελα να υπάρχει διαφορά στη γραφή των δυο εικαστικών. Η μία είναι πιο παραστατική, ενώ η άλλη εντελώς αφαιρετική. Ως αποτέλεσμα κατά τη διάρκεια των 80 λεπτών που διαρκεί η παράσταση, εξελίσσεται μια σύγχρονη Γκουέρνικα, που στο τέλος του μονόπρακτου, αναρτάται ολοκληρωμένη στον μακρύ πέτρινο γκρίζο τοίχο στο βάθος της σκηνής, που ταιριάζει με τις γκρίζες και μαύρες τονικότητες του ίδιου του παγκόσμιου έργου. Είναι μια μετάπλαση της Γκουέρνικα, πενήντα χρόνια μετά τον θάνατο του Πικάσο (8/4/1973)." 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Η γυναίκα της Γκουέρνικα

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 60 '

Η Ντόρα Μάαρ αφηγείται τον έρωτά της με τον Πικάσο την περίοδο δημιουργίας της «Γκουέρνικα». Η μυστηριώδης μούσα του Ισπανού εκπροσώπου του κυβισμού, και η ίδια σουρεαλίστρια ζωγράφος, φωτογράφος και ποιήτρια έζησε μια θυελλώδη σχέση μαζί του, φωτογραφίζοντας όλες τις φάσεις της δημιουργίας του εμβληματικού πίνακα που εκφράζει την αλληγορική οπτική του Πικάσο πάνω στην κτηνωδία του πολέμου.

Αλκμήνη

Αλκμήνης 12

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η δίκη

Ο Άρης Μπινιάρης προσεγγίζει το έργο του Κάφκα μέσα από τη μουσική φόρμα και προτείνει μια υπαρξιακή ανάγνωση, μετατοπίζοντας το βάρος από το πολιτικό στο υπαρξιακό πεδίο. | Powered by Uber

24/12/2025

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber

Απόψε κανείς δεν πεθαίνει

Η νέα δουλειά της ομάδας The Young Quill, "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο Θέατρο Μπέλλος, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες και ευχάριστες παραστάσεις της φετινής σεζόν. Είναι από αυτές που φεύγεις και σκέφτεσαι: "ναι, κάτι μου είπε". Και μάλιστα χωρίς διδακτισμό ή βαρύ φορτίο.| Powered by Uber

Αυτοί είναι οι νικητές των πρώτων βραβείων του D-Athens Διονύσια Greek 2025

Δείτε σε ποιους απονεμήθηκαν τα Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, οι έπαινοι, αλλά και τα Βραβεία Κοινού, στην πρώτη διοργάνωση του νέου θεσμού.