Στη "Γυναίκα της Γκουέρνικα" το θέατρο συνυπάρχει με την εικαστική τέχνη

Μια παράσταση στο Θέατρο Αλκμήνη που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της "χρονιάς Πικάσο".

Η γυναίκα της Γκουέρνικα Πολύνα Γκιωνάκη © Υπατία Κορνάρου

Το 2023 σηματοδοτεί την πεντηκοστή επέτειο του θανάτου του Πάμπλο Πικάσο και θέτει το έτος ως "χρονιά Πικάσο" με εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν τιμής ένεκεν του μεγάλου καλλιτέχνη σε όλη την Ευρώπη και την Αμερική. Μια εξ' αυτών είναι και η παράσταση "Η γυναίκα της Γκουέρνικα", που σκηνοθετεί ο Μανώλης Ιωνάς, στην οποία συμμετέχουν οι εικαστικοί Δήμητρα Μπακογιαννάκη και Βίκυ Κολλιπέτσα με την Πολύνα Γκιωνάκη στον κεντρικό ρόλο. 
Στην παράσταση ξετυλίγεται η ιστορία της μυστηριώδους μούσα του Πικάσο, Ντόρα Μάαρ, διάσημης σουρεαλίστριας φωτογράφου-ζωγράφου, που έζησε μια θυελλώδη σχέση με το μεγάλο ζωγράφο, φωτογράφισε λεπτό προς λεπτό όλες τις φάσεις της δημιουργίας της "Γκουέρνικα" κι εκείνος την απαθανάτισε μέσα σε έναν πίνακα που ανακυρήχτηκε ως αντιπολεμικό έργο του αιώνα. Το εμβληματικό αυτό έργο εκφράζει την προσωπική αλληγορική άποψη του καλλιτέχνη για τη φρίκη, τη βία και την κτηνωδία του πολέμου. 

Γυναίκα της Γκουέρνικα
Ιουλία Κορνάρου©

Την ανατρεπτική σκηνογραφία του έργου επιμελήθηκε η χαράκτρια Βίκυ Τσαλαματά (ζωγράφος-χαράκτρια, Ομότιμη καθηγήτρια Ανωτ. Σχολής Καλών Τεχνών) που τολμά να στήσει επί σκηνής ένα ζωντανό, ανθρώπινο σκηνικό. Ένα αληθινό εργαστήριο ζωγραφικής και χαρακτικής, όπου δυο γυναίκες ζωγράφοι, πειραματίζονται και δημιουργούν έργα επί σκηνής, μπροστά στο κοινό, καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, χρησιμοποιώντας χρώματα, πινέλα αλλά και εργαλεία της χαρακτικής, ζωγραφίζοντας και χαράσσοντας, η κάθε μία την προσωπική της εικαστική κατάθεση που αφορά το έργο. Στο επί της σκηνής εργαστήριό τους, ζωντανεύουν τη δική τους Γκουέρνικα, ως αλληγορία μιας παγκόσμιας  Γκουέρνικα στο εργαστήριο του Πικάσο, σε παράλληλη ροή με εκείνη της Ντόρα Μάαρ.

Γκουέρνικα ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΕΝ ΩΡΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΒΙΚΥ ΚΟΛΛΙΠΕΤΣΑ ΠΟΛΥΝΑ ΓΚΙΩΝΑΚΗ
© Ιουλία Κορνάρου

Αναφορικά με τη "Γυναίκα της Γουέρνικα" η Βίκυ Τσαλαματά επισημαίνει:  "Η Ντόρα Μάαρ, η μυστηριώδης μούσα του Πικάσο, είναι επίσης νοητά παρούσα και ενυπάρχει στο έργο των δύο εικαστικών. Ο δημιουργικός άξονας της Δήμητρας Μπακογιαννάκη είναι η προσωπικότητα της Ντόρα Μάαρ, ενώ η Βίκυ Κολλιπέτσα, ασχολείται με το ζευγάρι και τη σχέση τους. Αυτές είναι οι δύο αφετηρίες τους. Και πάνω σε αυτές τις απόψεις κτίζουν σε κάθε παράσταση το έργο τους. Ήθελα να υπάρχει διαφορά στη γραφή των δυο εικαστικών. Η μία είναι πιο παραστατική, ενώ η άλλη εντελώς αφαιρετική. Ως αποτέλεσμα κατά τη διάρκεια των 80 λεπτών που διαρκεί η παράσταση, εξελίσσεται μια σύγχρονη Γκουέρνικα, που στο τέλος του μονόπρακτου, αναρτάται ολοκληρωμένη στον μακρύ πέτρινο γκρίζο τοίχο στο βάθος της σκηνής, που ταιριάζει με τις γκρίζες και μαύρες τονικότητες του ίδιου του παγκόσμιου έργου. Είναι μια μετάπλαση της Γκουέρνικα, πενήντα χρόνια μετά τον θάνατο του Πικάσο (8/4/1973)." 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Η γυναίκα της Γκουέρνικα

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 60 '

Η Ντόρα Μάαρ αφηγείται τον έρωτά της με τον Πικάσο την περίοδο δημιουργίας της «Γκουέρνικα». Η μυστηριώδης μούσα του Ισπανού εκπροσώπου του κυβισμού, και η ίδια σουρεαλίστρια ζωγράφος, φωτογράφος και ποιήτρια έζησε μια θυελλώδη σχέση μαζί του, φωτογραφίζοντας όλες τις φάσεις της δημιουργίας του εμβληματικού πίνακα που εκφράζει την αλληγορική οπτική του Πικάσο πάνω στην κτηνωδία του πολέμου.

Αλκμήνη

Αλκμήνης 12

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί την Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/11/2025

Τρίτο Στεφάνι: Η ατμόσφαιρα της παράστασης μέσα από νέες φωτογραφίες

Οι νέες φωτογραφίες από το "Τρίτο Στεφάνι" αποκαλύπτουν την ατμοσφαιρική, στοχαστική ματιά του Στάθη Λιβαθινού και της ομάδας του, που μεταμορφώνουν το κλασικό κείμενο του Ταχτσή σε μια ζωντανή, ποιητική παράσταση.

"Λεωφορείο ο πόθος"- Η επιστροφή Καραντζά και οι δύο πρωταγωνιστές

Η επανάληψη του "Λεωφορείου ο πόθος" στο Προσκήνιο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά φωτίζεται από τη βραβευμένη ερμηνεία της Αλεξίας Καλτσίκη, ενώ ο Αινείας Τσαμάτης μιλά για τον Στάνλεϊ και τη σκηνική σύγκρουση που καθορίζει την παράσταση.

"Κέικ": ένα comfort food για την ανθρώπινη συμπεριφορά

Ως guest editor, ο συγγραφέας Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης παρομοιάζει το έργο του "Κέικ", που παίζεται στο Εμπορικόν με το απόλυτο comfort food: οικείο, τρυφερό και αληθινό. Όπως ένα γλύκισμα που ξυπνά μνήμες, έτσι και το έργο του αποκαλύπτει ανθρώπινες αδυναμίες, συγκρούσεις και τη γλύκα της συμφιλίωσης.

Ο Louis C.K. επιστρέφει στην Αθήνα

Ένα από τα πιο πολυαναμενόμενα comedy events της χρονιάς και σίγουρα μια ευκαιρία να δεις έναν από τους μεγαλύτερους του είδους σε στιγμή απόλυτης δημιουργικής φόρμας.

Ο σπουδαίος Τιμ Κράουτς στην Αθήνα για την "Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία"

Ο Τιμ Κράουτς επιστρέφει στην Αθήνα για την παράσταση "Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επιγεια Σωτηρία", σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου. Μετά την παράσταση, οι θεατές θα συμμετάσχουν σε Q&A, συζητώντας με τον δημιουργό, τον σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς.

"Η πρόοδος είναι η ελευθερία επιλογών" – Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου μιλά για θέατρο και ζωή

Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου, ιδρύτρια και ψυχή της ομάδας The Young Quill, μιλά για τη δημιουργία, τον πειραματισμό και τη συνεκτικότητα της ομάδας, αλλά και για την προσωπική της πορεία στο θέατρο και τις παραστάσεις που σκηνοθετεί φέτος.