Ο Αργύρης Ξάφης συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο αυτό το καλοκαίρι και επέλεξε να κατέβει ως σκηνοθέτης για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με τον "Αίαντα" μια από τις συγκλονιστικότερες, αλλά και λιγότερο παιζόμενες τραγωδίες, δοκιμάζοντας μάλιστα μια δραματουργική παρέμβαση στο έργο του Σοφοκλή.
Στη μάχη γύρω από το σώμα του Αχιλλέα, ο Οδυσσέας απωθούσε τους Τρώες ενώ ο Αίαντας ήταν αυτός που μετέφερε τελικά τον νεκρό ήρωα στο στρατόπεδο των Αχαιών. Ο άδικος στιγματισμός του ως προδότη από τους συμπολεμιστές του τον οδήγησε στην παραφροσύνη και στην αυτοχειρία. Ο μύθος του "Αίαντα" του εκλεκτότερου των Ελλήνων πολεμιστών αποτελεί κράμα των τραγικών αιτίων και συνεπειών του πολέμου κι αυτό που θέλησε να αναδείξει ο Αργύρης Ξάφης μέσα από την παράσταση του είναι η μετωπική σύγκρουση δύο αντίθετων κόσμων. Για να το πετύχει αυτό αντέστρεψε την πορεία της αφήγησης. Όπως μας είπε ο Δημήτρης Ήμελλος, ο οποίος ερμηνεύει το ρόλο του Οδυσσέα, η παράσταση "ξεκινάει από την ταφή, από το τέλος του έργου. Δεν χρησιμοποιεί γραμμική αφήγηση, αλλά εγκιβωτισμό. Φέρνοντας το πίσω μπρος παρουσιάζει τη διπλωματική μάχη πάνω στην ταφή του Αίαντα και μετά πάει στην ιστορία, στο πώς έφτασε να πεθάνει".
Τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην παράσταση κρατά ο Στάθης Σταμουλακάτος και η διανομή ολοκληρώνεται ιδανικά με τον Δημήτρη Ήμελλο, την Εύη Σαουλίδου, τη Δέσποινα Κούρτη, και δεκαμελή μεικτό Χορό ανδρών και γυναικών –αντί για τον ανδρικό Χορό του πρωτότυπου έργου– που ανοίγουν επί σκηνής μια συζήτηση σχετικά με το πέρασμα από τον παλιό κόσμο των αμετακίνητων ηρώων σε αυτόν των συμβιβασμών που απαιτεί η δημοκρατία. Δείτε την παράσταση 1/9 στο Θέατρο Βράχων, 4/9 στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας, 20/9 στο Κηποθέατρο Παπάγου και 23-25 και 27-28/9 στο Σχολείον της Αθήνας Ειρήνη Παπά.
Περισσότερες πληροφορίες
Αίας
Ο προδομένος από τους συμπολεμιστές του Αίας συγκρούεται μετωπικά με την πραγματικότητα ενός νέου κόσμου χωρίς ήρωες, σε μια παράσταση για την αδυσώπητη φύση του χρόνου και το τέλος εποχής που βιώνουμε.