Φώτης Μακρής: "Έχουμε "χάσει" τους άλλους και θέλουμε να ξαναβρεθούμε"

Ο σκηνοθέτης Φώτης Μακρής μας συστήνει το έργο «Τζεμ» που ανεβαίνει για πρώτη φορά στη χώρα μας σε avant premiere για το «α».

Φώτης Μακρής: «Έχουμε «χάσει» τους άλλους και θέλουμε να ξαναβρεθούμε»

Λίγο πριν μας βρει αυτό που μας βρήκε, την πανδημία εννοώ φυσικά, η φίλη και μεταφράστρια Χριστίνα Μπάμπου – Παγκουρέλη, μου πρότεινε το έργο "Τζεμ" της Ιρλανδής Ελέιν Μέρφυ. Την επόμενη μέρα αποφάσισα ότι θα το κάνουμε! Έστω και δυο σχεδόν χρόνια μετά, ελπίζω να τα καταφέρουμε….Υπάρχουν τρία στοιχεία στο έργο που με οδήγησαν στην επιλογή του. Η ενδιαφέρουσα δομή του, ο εξαιρετικός τρόπος που αναπτύσσει το θέμα του και το γεγονός ότι δεν έχει παιχτεί ποτέ στην χώρα μας.

Το έργο είναι γραμμένο σε μορφή αφηγηματικών μονολόγων. Οι τρεις γυναίκες αφηγούνται στους θεατές την ιστορία τους. Η ιστορία της καθεμιάς πηγαίνει αρχικά παράλληλα με τις ιστορίες των άλλων δύο και στην συνέχεια, σιγά σιγά αλληλοτέμνονται, μέχρι το φινάλε, όπου οι τρεις γυναίκες φτάνουν στην σχεδόν απόλυτη αλληλοκατανόηση και στην ελπίδα ότι πλέον μπορούν να συνεχίσουν μαζί τις ζωές τους, δυνατές και με την σιγουριά ότι για την καθεμία από αυτές οι άλλες δύο είναι εκεί για να της συμπαρασταθούν, αν και σε ότι χρειαστεί.

Φώτης Μακρής: "Έχουμε "χάσει" τους άλλους και θέλουμε να ξαναβρεθούμε" - εικόνα 1

Αυτό είναι και το θέμα του έργου ουσιαστικά. Το πώς τρεις διαφορετικές γενιές γυναικών (γιαγιά, κόρη, εγγονή) ξεκινούν από μια αφετηρία απομόνωσης και ατομισμού θα μπορούσα να πω, περνάνε κατόπιν σε μια διαδικασία σύγκρουσης για να καταλήξουν σε μια λυτρωτική παραδοχή των ιδιαιτεροτήτων του άλλου, στην ενσυναίσθηση και τελικά, σε μια απελευθερωτική αγάπη. Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον στο έργο, ότι όλη αυτή η πορεία, δίνεται με συνεχείς αφηγήσεις των τριών γυναικών προς τους θεατές, και παρόλα αυτά δημιουργείται στην παράσταση μέσω αυτών των μονολόγων, ένα πολύ ισχυρό πλέγμα σχέσεων που έχουν ως τέταρτο συμμετέχοντα το κοινό! Η απουσία του "τέταρτου τοίχου" λειτουργεί κατά την γνώμη μου λυτρωτικά, τόσο για τους ηθοποιούς της παράστασης, όσο, ελπίζω, και για τους θεατές, ειδικά αυτήν την εποχή που έχουμε τόσο πολύ ανάγκη την "επαφή" με τον διπλανό μας. Αν λοιπόν με ρώταγε κάποιος σε ποιους απευθύνεται η παράστασή μας, θα έλεγα σε αυτούς που ενάμιση χρόνο τώρα, έχουν "χάσει" τους άλλους και θέλουν να ξαναβρεθούμε.

Φώτης Μακρής: "Έχουμε "χάσει" τους άλλους και θέλουμε να ξαναβρεθούμε" - εικόνα 2

Ο προσωπικός μου φόβος, ήταν και είναι πάντα, το να χάσω την όρεξή μου να κάνω θέατρο. Ευτυχώς, οι δύσκολοι καιροί που περνάμε όλοι μας, λειτούργησε ενισχυτικά σε μένα, με την έννοια ότι ανυπομονώ να ξαναβρεθούμε στην σκηνή, και τελικά μάλλον αυτή η ανυπομονησία είναι που μου δίνει την δύναμη να συνεχίσω και να ονειρεύομαι. Έτσι λοιπόν, εκτός από το "Τζεμ", στα άμεσα σχέδιά μας στο studio Μαυρομιχάλη, είναι η επανάληψη για έκτη χρονιά της παράστασης "Το Κιβώτιο" του Άρη Αλεξάνδρου, το ανέβασμα στα τέλη Νοεμβρίου του έργου του Σάιμον Στήβενς, "Χάρπερ Ρήγκαν", επίσης για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε μετάφραση Έρις Κύργια και σκηνοθεσία δική μου, και προς το τέλος της σεζόν, μια παράσταση με θεατρικοποιημένα διηγήματα του Ρέιμοντ Κάρβερ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καταλειφού.

Περισσότερες πληροφορίες

Τζεμ

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 80 '

Στο βαθιά ανθρώπινο έργο, τρεις γενιές γυναικών μέσα από διαδοχικούς μονολόγους αφηγούνται γεγονότα της ζωής τους που θα τις κάνουν να επαναπροσδιορίσουν τις προτεραιότητές τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Emotional dogs": Μια χορογραφία για το τραύμα ανεβαίνει στο Bios

Η διατομεακή καλλιτέχνις Πηνελόπη Μωρούτ επιστρέφει στην αθηναϊκή χορευτική σκηνή με την τρίτη της παράσταση, ερμηνεύοντας μαζί με τον Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2024

Το "Γράμμα στον πατέρα" του Κάφκα ξεδιπλώνεται στο H.ug

H ομάδα Αbnormal μεταφέρει θεατρικά την επιστολή του Φραντς Κάφκα που δεν παραδόθηκε ποτέ, με ερμηνευτές τους Φοίβο Παπακώστα και Δημήτρη Καταλειφό και μουσική του The Boy.

"Άλλες εποχές": Το αινιγματικό έργο του Πίντερ ανεβάζει το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη το έργο του Χάρολντ Πίντερ (που είναι περισσότερο γνωστό ως "Παλιοί καιροί").

"Η αξία της ζωής": Βασίλης Ρίσβας και Πέγκυ Σταθακοπούλου μιλούν για τη συνάντησή τους με τον Σωτήρη Τσαφούλια

Για το έργο της Τζέιν Άντερσον και τους ρόλους τους μίλησαν στο "α" οι δύο γνωστοί και ταλαντούχοι ηθοποιοί. Ένα έργο που μιλά για μια ανείπωτη απώλεια αλλά και την ελευθερία του να ζήσεις όπως επιλέγεις εσύ.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις περισσότερες από 100 θεατρικές παραστάσεις πριν το Πάσχα

Μέχρι και τη Μεγάλη Τρίτη οι περισσότερες παραγωγές της φετινής σεζόν ετοιμάζονται να ρίξουν την αυλαία της χειμερινής σεζόν 2023-24. Εμείς τις χωρίσαμε σε κατηγορίες σε ένα πολυσυλλεκτικό οδηγό θεατρικών εξορμήσεων λίγο πριν το Πάσχα.

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.