Μάνος Βαβαδάκης: «Ο Βικτώρ είναι οι άνθρωποι, εσείς, εγώ, που διψούν να αλλάξουν τον κόσμο»

Εμβληματικό έργο του κινήματος του σουρεαλισμού το «Βικτώρ ή τα παιδιά στην εξουσία» του Ροζέ Βιτράκ, για τον σκηνοθέτη Μάνο Βαβαδάκη έχει βαθιές ρίζες στον ρεαλισμό. Γιατί;

Μάνος Βαβαδάκης: «Ο Βικτώρ είναι οι άνθρωποι, εσείς, εγώ, που διψούν να αλλάξουν τον κόσμο»

Για το σκηνοθέτη Μάνο Βαβαδάκη το θέατρο είναι πολιτική πράξη και αυτό το υποστηρίζει τόσο με την επιλογή των έργων όσο και την υποκριτική κατεύθυνση που επιλεγεί να δώσει στους ηθοποιούς του. Αριστούχος της δραματικής σχολής του Εθνικού Θεάτρου, έχει συνεργαστεί με σημαντικούς σκηνοθέτες και ηθοποιούς. Στο Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν» μόλις κατέβασε αυλαία μια από τις πιο σημαντικές δουλειές που έχει υπογράψει μέχρι σήμερα ως σκηνοθέτης, οι «Ανθρωποφύλακες» του Περικλή Κοροβέση, ένα κείμενο ορόσημο, η πρώτη μαρτυρία που τυπώθηκε και κυκλοφόρησε διεθνώς κάνοντας γνωστή την πρακτική βασανισμών που ακολουθούσε το καθεστώς των συνταγματαρχών έναντι των αντιφρονούντων. Υπάρχει όμως μια ακόμα παράσταση που σκηνοθετεί φέτος, το εμβληματικό έργο του κινήματος του σουρεαλισμού «Βικτώρ ή τα παιδιά στην εξουσία» του Ροζέ Βικτράκ στο Σφενδόνη με πρωταγωνιστές τους Στέλλα Βογιατζάκη, Θανάση Ζερίτη, Στέργιο Κοντακιώτη, Γιώργο Ονησιφόρου, Μαρία Παρασύρη, Πάνο Παπαδόπουλο, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Χαρά Κεφαλά.

Μάνος Βαβαδάκης: «Ο Βικτώρ είναι οι άνθρωποι, εσείς, εγώ, που διψούν να αλλάξουν τον κόσμο» - εικόνα 1
Ο σκηνοθέτης Μάνος Βαβαδάκης

Τι σε συγκινεί στον σουρεαλισμό του Ροζέ Βιτράκ ρωτήσαμε το Μάνο Βαβαδάκη κι εκείνος μας απάντησε: «Ποιος σουρεαλισμός; Επειδή το παιδί γίνεται εννιά χρονών και έχει ύψος 1.80 μ.; Επειδή εισβάλλει μια κυρία από το πουθενά και πάσχει από μια ανίατη ασθένεια πορδίσματος; Επειδή οι ήρωες παραληρούν συνεχώς; Όλες οι ακραίες επιλογές του Βιτράκ και τα αλλόκοτα συμβάντα του έργου έχουν βαθιές ρίζες στον ρεαλισμό, δεν δημιουργήθηκαν για να τον ανατρέψουν, αλλά για να τον διαλύσουν. Το έργο δεν το προσέγγισα ως σουρεαλιστικό, γιατί ακριβώς με συγκίνησε η ποιητικότητα που κρύβεται πάντα πίσω από το γκροτέσκο».

Μάνος Βαβαδάκης: «Ο Βικτώρ είναι οι άνθρωποι, εσείς, εγώ, που διψούν να αλλάξουν τον κόσμο» - εικόνα 2

Ο Γάλλος σουρεαλιστής, θεατρικός συγγραφέας και ποιητής Ροζέ Βιτράκ γράφοντας το «Βικτώρ ή τα παιδιά στην εξουσία», το 1928, δημιούργησε χαρακτήρες βγαλμένους από τη ζωή και μέσα σε όλο τον παραλογισμό τους, έδωσε μια νέα αντίληψη για το κωμικό. Το έργο γνώρισε επιτυχία το 1963, σε σκηνοθεσία Ζαν Ανούιγ και στη χώρα μας το πρωτοπαρουσίασε ο Κάρολος Κουν το 1973. Κεντρικό πρόσωπο είναι ένα παιδί θαύμα, ένα 9χρονο αγόρι, ο Βικτώρ, ο οποίος αποκαλύπτοντας τη μοιχεία του πατέρα του, θα ξεσκεπάσει με βίαιο τρόπο όλη την υποκρισία και τη σαπίλα της οικογένειας αλλά και της τάξης του και θα σπείρει την καταστροφή. Άραγε ποιος θα μπορούσε να είναι σήμερα ο Βικτώρ; Για τον σκηνοθέτη Μάνο Βαβαδάκη: «L'État, c'est moi. Victor, c’est moi. Ceci n'est pas une pipe. Ο Βικτώρ είναι οι άνθρωποι, εσείς, εγώ, που διψούν να αλλάξουν τον κόσμο, αυτός που ξεκινάει τη μέρα του γεμάτος ιδέες, εκείνος που μένει πιστός στα όνειρά του ακόμα κι όταν οι συνθήκες δείχνουν πλήρη αποτυχία, αυτός που σκοντάφτει, πέφτει και ξανασηκώνεται γελώντας, αυτός που αγωνίζεται και δεν τον τρομάζει αν τελικά χάσει, όποιος περιφρονεί τον θάνατο. Είναι οι ήρωες των παιδικών μας χρόνων, τα παιδιά των λουλουδιών, ο Δαντόν, ο Βικτώρ δεν είναι καλός, δεν είναι κακός, είναι ανθρώπινος και εις τους αιώνες των αιώνων».

Περισσότερες πληροφορίες

Βικτώρ ή Τα παιδιά στην εξουσία

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Έργο-ορόσημο του σουρεαλιστικού κινήματος, με ήρωα τον ευφυή Βικτόρ, ο οποίος αποφασίζει να ανατρέψει την εικόνα του υποδειγματικού παιδιού και να συγκρουστεί με το κοινωνικό κατεστημένο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.