Ο Θέμης Μουμουλίδης γράφει για τη «δική» του Έντα Γκάμπλερ

Ο γνωστός σκηνοθέτης ανεβάζει στο Θέατρο Άλμα ένα από τα πιο απαιτητικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, με την Ιωάννα Παππά στον ομώνυμο ρόλο. Με την ευκαιρία γράφει για την «Έντα Γκάμπλερ», τον Ίψεν, αλλά και την πρωταγωνίστριά του.

Ο Θέμης Μουμουλίδης γράφει για τη «δική» του Έντα Γκάμπλερ

Ο γνωστός σκηνοθέτης ανεβάζει στο Θέατρο Άλμα (από 6/2) ένα από τα πιο απαιτητικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, την «Έντα Γκάμπλερ» του Ίψεν, με την Ιωάννα Παππά στον ομώνυμο ρόλο. Με την ευκαιρία γράφει για το έργο, τον συγγραφέα, αλλά και την πρωταγωνίστριά του.

Ο Θέμης Μουμουλίδης γράφει για τη «δική» του Έντα Γκάμπλερ - εικόνα 1
«Η Έντα Γκάμπλερ είναι αδιαμφισβήτητα ένα κείμενο σκοτεινό και "δύσβατο". Πολυπρισματικό, όπως και η ηρωίδα του. Η επιλογή του έχει ως σημείο εκκίνησης την ανάγκη μου να δω την ελληνική κρίση –και κατ’ επέκταση τη γενικευμένη κρίση της εποχής μας– μέσα από το θέατρο. Το ζήτημα της χρεοκοπίας επανέρχεται σταθερά στο έργο του Ίψεν – χρεοκοπία οικονομική, αλλά και γενικότερη, χρεοκοπία ιδανικών, δομών, αντιλήψεων, συνειδήσεων… Αναζήτησα, επομένως, το επίκαιρο και το πολιτικό του κειμένου. Στο έργο, για παράδειγμα, ο Τέσμαν ξεκινάει μια καινούργια ζωή έχοντας "κατακτήσει" την Έντα, τρόπαιο για τις κοινωνικές φιλοδοξίες του, αγοράζοντας, αν και ανεπαρκής οικονομικά, τη διάσημη βίλα Φαλκ και υποθηκεύοντας το μέλλον των δύο θείων του, οι οποίες μπαίνουν εγγυήτριες με τις συντάξεις τους. Πόσο οικείο ακούγεται όλο αυτό… το όνειρο των ανερχόμενων μικροαστών να ζήσουν "πολυτελώς" (και συνήθως ατελώς) υποθηκεύοντας προοπτικά το μέλλον της κοινωνίας. Το "δικαίωμα στο όνειρο", που έχτισε ο παγκόσμιος καπιταλισμός, προτείνοντας στην ουσία την υλική κατάκτηση, δημιουργεί θύτες και θύματα. Η καταναλωτική κοινωνία οδηγείται σε μιαν άκριτη σπατάλη, προσπαθώντας να διασκεδάσει την υπαρξιακή ανία της.

Ο Θέμης Μουμουλίδης γράφει για τη «δική» του Έντα Γκάμπλερ - εικόνα 2

Ο Ίψεν γράφει σε μια εποχή μεγάλων κοινωνικών ανακατατάξεων. Οι αλλαγές που ακολουθούν είναι κοσμογονικές. Για την εποχή της, η Έντα Γκάμπλερ είναι ένα πρόσωπο που έρχεται από το μέλλον – γι’ αυτό και δεν έγινε κατανοητή και προκάλεσε σύγχυση. Το μέλλον από το οποίο ερχόταν τότε η Γκάμπλερ είναι το δικό μας παρόν. Και, βέβαια, παραμένει πάντα το ερώτημα ποια είναι, τι είναι η Έντα Γκάμπλερ; Ένα "τέρας με μορφή γυναίκας", όπως είχε χαρακτηριστεί από τους πρώτους κριτικούς του έργου, ή ένα πλάσμα που οδηγείται στην καταστροφή επειδή δεν χωράει σ’ αυτόν τον γκρίζο, τον στερημένο από αυθεντικά όνειρα και από αυθεντική ύπαρξη κόσμο; Ή και τα δύο; Η Έντα αντιστέκεται, μιλάει μόνο με τη σιωπή της. Ανιχνεύουμε τη σιωπή της, "διαβάζοντας" ταυτόχρονα όλα τα πρόσωπα του έργου σε μια προσπάθεια να παρακολουθήσουμε την εξέλιξή τους. Κανένας ήρωας δεν είναι όπως εμφανίζεται. Καθένας έχει το δικό του σχέδιο για το μέλλον. Πρόσωπα που συχνά συμπεριφέρονται πιο σκοτεινά και αποδεικνύονται πιο τερατώδη από την Έντα.

Ο Θέμης Μουμουλίδης γράφει για τη «δική» του Έντα Γκάμπλερ - εικόνα 3

Η επιλογή της Ιωάννας Παππά ήταν για μένα αυτονόητη. Στο πρόσωπό της βλέπω μια ιδανική Γκάμπλερ. Είναι μια ολοκληρωμένη ηθοποιός, από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της γενιάς της. Συνεργαστήκαμε δημιουργικά, σε σημαντικές παραστάσεις (Ιφιγένεια εν Αυλίδι, Τρωάδες, Αντιγόνη κ.ά.) έχοντας πλέον αναπτύξει έναν κοινό κώδικα. Διαθέτει ένα σπάνιο και αξιοζήλευτο σκηνικό ένστικτο, αλλά και την τεχνική να αναλύει στοχαστικά και να συνθέτει τελικά στην ερμηνεία της. Η Ιωάννα συν-εργάζεται, δοκιμάζει, προτείνει, ρισκάρει, παθιάζεται... Διαθέτει μια σπάνια αντίληψη για τη θεατρική εργασία. Πιστεύω πως και αυτήν τη φορά καταθέτει μια ιδιαίτερη, εξαιρετική ερμηνεία στον πλέον απαιτητικό, σκοτεινό και δυσερμήνευτο, ίσως, ρόλο του παγκόσμιου θεάτρου».

Περισσότερες πληροφορίες

Έντα Γκάμπλερ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 132 '

Η παράσταση παρακολουθεί την πορεία της αινιγματικής ηρωίδας, που εγκλωβίζεται σε έναν συμβατικό γάμο, για να εξασφαλίσει τη ζωή της, και οδηγείται στην καταστροφή του εαυτού και των γύρω της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
02/05/2024

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.