Θεοδώρα Τζήμου: «Η σημερινή εποχή απαγορεύει στη φαντασία μου να καλπάσει, ενώ ο Σνίτσλερ με απελευθερώνει»

Ο πρωταγωνιστικός ρόλο της Θεοδώρας Τζήμου στο «Reigen-Δέκα διάλογοι για το Σεξ», μας έδωσε την αφορμή για μια συζήτηση μαζί της γύρω από το σεξ και τις ανθρώπινες και κοινωνικές σχέσεις.

Θεοδώρα Τζήμου: «Η σημερινή εποχή απαγορεύει στη φαντασία μου να καλπάσει, ενώ ο Σνίτσλερ με απελευθερώνει»

Ο πρωταγωνιστικός ρόλο της Θεοδώρας Τζήμου στο «Reigen-Δέκα διάλογοι για το Σεξ», μας έδωσε την αφορμή για μια συζήτηση μαζί της γύρω από το σεξ και τις ανθρώπινες και κοινωνικές σχέσεις.

Ποιο είναι το πιο ερωτεύσιμο στοιχείο στο έργο του Σνίτσλερ;
Θα μιλήσω προσωπικά: αρχικά διαβάζοντάς το, θεώρησα απίστευτα ερωτεύσιμο το παιχνίδι με το φως που διατρέχει όλες τις σκηνές του. Από το σκοτάδι, στο μισοσκόταδο, από το κερί, στην ατμόσφαιρα του ηλιοβασιλέματος… βρίσκω φοβερά ερωτεύσιμη την ανάγκη, τη δική του και της εποχής, τα πράγματα να είναι κρυφά. Αυτού του είδους η αισθητική εμένα μου λείπει σήμερα, ζούμε σε μια εποχή που τα πράγματα είναι φανερά παραπάνω από όσο θα ήθελα, άρα μη ερωτεύσιμα. Το σκοτάδι σε κάνει να φαντάζεσαι. Η σημερινή εποχή απαγορεύει στη φαντασία μου να καλπάσει, ενώ ο Σνίτσλερ με απελευθερώνει.

Κατά τη διάρκεια των προβών τι αποδείχτηκε αληθινή πρόκληση για εσάς;
Το να έρθει αυτό το κείμενο σε μια σύγχρονη σκηνική γλώσσα χωρίς να λογοκρίνομαι. Η βουτιά από το έναν χαρακτήρα στον άλλον απαιτεί μια παιδική αθωότητα, μια απενoχοποίηση.

Θεοδώρα Τζήμου: «Η σημερινή εποχή απαγορεύει στη φαντασία μου να καλπάσει, ενώ ο Σνίτσλερ με απελευθερώνει» - εικόνα 1

Την εποχή που γράφτηκε το έργο, το 1897, θεωρήθηκε αιρετικό και προκλητικό. Πιστεύετε πως ακόμα και σήμερα είμαστε συντηρητικοί;
Ο συντηρητισμός διαμορφώνεται ανάλογα με τα κοινωνικά δεδομένα. Θεωρώ ότι είμαστε συντηρητικοί με άλλον τρόπο σήμερα, αλλά δε παύουμε να είμαστε αρκετά συντηρητικοί.

Από ποιες διαφορές πιστεύετε ότι διέπεται το θέμα της σεξουαλικότητας;
Θεωρώ ότι οποιαδήποτε διαφορά, ταξική ή οποιαδήποτε άλλη, φαίνεται στον τρόπο που οδηγούμαστε στην πράξη (τη σεξουαλική), γιατί από τη στιγμή που φτάνουμε στην πράξη, είμαστε απλώς δυο σώματα που επιτελούν αυτή την πράξη. Άρα η διαφορά εντοπίζεται στο πριν και στο μετά. Και σήμερα και στο έργο του Σνίτσλερ.

Οι γυναίκες μιλούν όλο και πιο θαρραλέα για τον σεξισμό στον εργασιακό τους χώρο. Εσείς τον έχετε βιώσει; Αν ναι, πως αντιδράσατε;
Δε θα μπορούσα να πω ότι έχω δεχτεί ακραίο σεξισμό στο επάγγελμά μου. Θα μπορούσα να πω ότι υπάρχει μια πιο γενικότερη σεξιστική διάθεση απέναντι στη γυναίκα η οποία έχει να κάνει με τα κοινωνικά δεδομένα και όχι με κάτι προσωπικό. Αναφέρομαι στις δικές μου εμπειρίες.

Πότε νιώσατε για πρώτη φορά στη ζωή σας το ηφαιστειακό συναίσθημα που λέγετε έρωτας;
Το ηφαιστειακό συναίσθημα που λέγεται έρωτας, αρχίζει κανείς να το αντιλαμβάνεται από πολύ μικρή ηλικία κι έχει να κάνει με τη σχέση με τα «πράγματα». Με τον τρόπο που παθιάζεται για αυτά. Οπότε για όλους θεωρώ πως έχει ξεκινήσει πολύ πριν ονομάσουμε τα πράγματα ως Έρωτα.

«Η παράσταση είναι ένα παιχνίδι μεταμορφώσεων και συνεχών εναλλαγών, γεγονός που αποτελεί πρόκληση τόσο για τον Γιώργο Χρανιώτη όσο και για εμένα».

Ποια είναι για εσάς τα βασικότερα γνωρίσματα ενός ερωτεύσιμου ανθρώπου;
Το να μπορεί να με αιφνιδιάζει και να μπορείς μαζί του να βουτάς σε άγνωστα (για σένα) πεδία. Το να μπαίνεις σε μια, μη γνώριμη «σφαίρα».

Ποια είναι η πιο ακραία πράξη που έχετε κάνει για μια ερωτική σχέση;
Ένα τατουάζ με το όνομά του.

Θεοδώρα Τζήμου: «Η σημερινή εποχή απαγορεύει στη φαντασία μου να καλπάσει, ενώ ο Σνίτσλερ με απελευθερώνει» - εικόνα 2

Είκοσι χρόνια καριέρας στο θέατρο πώς επιλέγετε πλέον τους ρόλους σας;
Πραγματικά ακόμη δεν ξέρω, και θα ήθελα να μη μάθω. Μου αρέσει που υπάρχει κάτι που ανήκει σε ένα σχεδόν μεταφυσικό πεδίο.

Πόσους ρόλους ερμηνεύετε μαζί με τον συμπρωταγωνιστή σας Γιώργο Χρανιώτη;
Ερμηνεύουμε πέντε ρόλους ο καθένας. Η παράσταση είναι ένα παιχνίδι μεταμορφώσεων και συνεχών εναλλαγών, γεγονός που αποτελεί πρόκληση τόσο για τον Γιώργο όσο και για εμένα.

Ο τρόπος με τον οποίο έχει στήσει την παράσταση η σκηνοθέτις, η Αλίκη Δανέζη-Knutsen απαιτεί μια ιδιαίτερη κινησιολογία;
Ναι φυσικά, όπως όλες οι παραστάσεις της Αλίκη Δανέζη-Κnutsen, η κινησιολογία είναι ιδιαίτερη και συμπληρωματική της σκηνοθετικής προσέγγισης.

Ο Blaine Reininger έχει δηλώσει πως οι συνθέσεις του για την παράσταση θα παραπέμπουν στην «Βιέννη του μυαλού μας». Τι να περιμένουμε;
Αυτό που ελπίζουμε να μεταφερθεί μέσω της παράστασης είναι όλη αυτή η ατμόσφαιρα του μυστικού κόσμου που χτίζουμε σαν κάποιο, θα έλεγε κανείς, ατμοσφαιρικό πέρασμα από τη Βιέννη στη Βιέννη του μυαλού μας.

Περισσότερες πληροφορίες

Reigen - Δέκα διάλογοι για το σεξ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Ένα έργο για το σεξ και τις ανθρώπινες και κοινωνικές σχέσεις που αλλάζουν μορφή, μέσα από τις ιστορίες δέκα ζευγαριών κι ένα παιχνίδι μεταμορφώσεων και συνεχών εναλλαγών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.