Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η εταιρεία Μυθωδία των Γεράσιμου Σκαφίδα και Νικορέστη Χανιωτάκη βρίσκεται στο τιμόνι του θεάτρου Θησείον, Ένα Θέατρο για τις Τέχνες. Kι όπως φάνηκε από τη συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε χθες το μεσημέρι στο χώρο του θεάτρου, η αφοσίωση και η ομαδική δουλειά βρίσκονται στο επίκεντρο, όπως και το αίσθημα ευθύνης απέναντι στους δημιουργούς και φυσικά το κοινό. Η Μυθωδία μπαίνει στην καινούργια σεζόν με νέες προσθήκες αλλά και παλιούς γνώριμους του θιάσου, μένοντας βέβαια πάντα πιστή στους σταθερούς συνεργάτες της, που ήδη από πέρυσι απέδειξαν τη δυναμική της ομάδας. «Αλίμονον εις τον θνητόν, που νέος είτε γέρος δέχεται βέλη του Θεού που μας καλείται Έρως», μια φράση από τη «Μήδεια» του Μποστ, αντιπροσωπεύει τη θεματική του φετινού ρεπερτορίου, που προσανατολίζεται στον έρωτα.
Τα στοιχήματα που αναλαμβάνουν φέτος να φέρουν εις πέρας οι Γεράσιμος Σκαφίδας και Νικορέστης Χανιωτάκης είναι πολλά και διαφορετικά. Ξεκινώντας από τη διάταξη του θεατρικού χώρου, οι θέσεις και ο σκηνικός χώρος θα αλλάζουν και θα αναδιαμορφώνονται από παράσταση σε παράσταση, αναλόγως με τις σκηνοθετικές ανάγκες κάθε έργου, ενισχύοντας έτσι την εκάστοτε παραστασιακή εμπειρία. Την αφορμή έδωσε πέρυσι η «Γίδα ή ποια είναι η Σύλβια;» (από 7/10) του Έντουαρντ Άλμπι, η παράσταση που συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά σε σκηνοθεσία του Νικορέστη Χανιωτάκη με τους Νίκο Κουρή, Λουκία Μιχαλοπούλου, Γιάννη Δρακόπουλο, Μιχαήλ Ταμπακάκη. Το εντυπωσιακό σκηνικό με έναν διαφανή κύβο στη μέση της σκηνής και τις εξέδρες τοποθετημένες περιμετρικά, επιτρέποντας στο κοινό τη θέαση από διαφορετικές πλευρές, έδωσε την ιδέα.
Παράλληλα, επαναλαμβάνεται ανανεωμένος «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν» (από 2/10) του Μπέρτολτ Μπρεχτ, επίσης σε σκηνοθεσία του Νικορέστη Χανιωτάκη και μουσική Βασίλη Παπακωνσταντίνου, μετά την επιτυχημένη καλοκαιρινή της περιοδεία ανά την Ελλάδα, ενώ ήδη υπάρχει η σκέψη η παράσταση να περιοδεύσει και πάλι μετά την ολοκλήρωση του κύκλου στο Θησείον, όπως επεσήμανε ο Νικορέστης Χανιωτάκης «ακόμα και με ρίσκο οικονομικό να μπορούμε να πηγαίνουμε παραστάσεις που αγαπάμε και τις πιστεύουμε σε περιοχές της Ελλάδας και το χειμώνα, όπου ο κόσμος δεν έχει αυτή τη δυνατότητα κάθε μέρα, όχι για να κερδίσουμε αλλά για να κερδίσουν άλλοι».
Το καστ απαρτίζουν οι Πέγκυ Τρικαλιώτη, Ηρώ Μουκίου, Νίκος Πουρσανίδης, Κώστας Κάππας, Γεράσιμος Σκαφίδας, Γιάννης Καλατζόπουλος, Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος, Μπέτυ Αποστόλου, Ηλέκτρα Σαρρή. Το μυστικό της επιτυχίας της παράστασης, όπως δήλωσε η Πέγκυ Τρικαλιώτη, είναι ότι «πραγματικά δεν υπάρχει πρωταγωνιστής, είμαστε όλοι πάνω στη σκηνή, κι όλοι από την αρχή μέχρι το τέλος παίρνουμε μέρος σε αυτό το έργο».
Το μεγαλύτερο ίσως στοίχημα του θεάτρου Θησείον για φέτος είναι η «Μήδεια» του Μποστ, που αναμένουμε στις 13/11 με τον Μάκη Παπαδημητρίου στον πρωταγωνιστικό ρόλο, τον οποίο ενσαρκώνει για πρώτη φορά άντρας. Ο συγγραφέας, βασισμένος στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη, μεταφέρει στο έργο κομμάτια του γνωστού μύθου σε δεκαπεντασύλλαβο στίχο, με το ιδιότυπο χιούμορ και τη σατιρική του διάθεση, ενώ την ίδια στιγμή καυτηριάζει την νεοελληνική πραγματικότητα. Το εξαιρετικό καστ, που συμπληρώνουν οι Μίνα Αδαμάκη, Κώστας Τριανταφυλλόπουλος, Γιάννης Δρακόπουλος, Νίκος Πουρσανίδης, Γεράσιμος Σκαφίδας, Μπέτυ Αποστόλου, Άννα Κλάδη, καθοδηγεί σκηνοθετικά ο Νικορέστης Χανιωτάκης, ο οποίος υπογράφει και τη διασκευή, ενώ η Monika υπογράφει την πρωτότυπη μουσική σύνθεση.
Απόλυτα εναρμονισμένη με τη φετινή θεματική του θεάτρου, η σκηνοθέτις Αλίκη Δανέζη-Knutsen ανεβάζει το κλασικό έργο του Άρτουρ Σνίτσλερ «Reigen - Δέκα διάλογοι για το σεξ», με τους Θεοδώρα Τζήμου και Γιώργο Χρανιώτη (από 16/11). Οι δύο ηθοποιοί ερμηνεύουν από 5 διαφορετικούς ρόλους ο καθένας σε ένα έργο, που όπως σημειώνει η σκηνοθέτιδα «προκαλεί για μια πολύ έντονη κινησιολογική προσέγγιση», ενώ πατάει στην πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Μπλέιν Ρέινινγκερ, η οποία σύμφωνα με τον σπουδαίο μουσικό, δημιουργεί τη Βιέννη του μυαλού μας, όπου διαδραματίζεται η πλοκή στα τέλη του 19ου αιώνα. Η παράσταση εστιάζει στην αναζήτηση και αποκωδικοποίηση του αινίγματος που θέτει ο Σνίτσλερ μέσα από αυτήν την σκυταλοδρομία ερωτικών συνευρέσεων ανάμεσα σε χαρακτήρες διαφορετικής οικονομικής και κοινωνικής θέσης.
Η Εφηβική Σκηνή του θεάτρου σε συνεργασία με τη Μυθωδία SchoolArt και το Μουσείο Μπενάκη ενισχύεται με ένα νέο έργο, το «Chatroom» του Έντα Γουόλς σε σκηνοθεσία Κωστή Καπελώνη (29/9-6/10, παίζουν: Μπέτυ Αποστόλου, Μαρία Δελετζέ, Φάνης Μιλλεούνης, Ελισάβετ Μπούρα, Στέφανος Παπατρέχας, Δημήτρης Σταματελόπουλος), με τρεις παραστάσεις συνολικά (συνεχίζουν από πέρυσι «Το συρματόπλεγμα» του Νικορέστη Χανιωτάκη και «Η μουσική που σταμάτησε τον πετροπόλεμο» του Δημήτρη Σπύρου από 6 και 13/10 αντίστοιχα) και στόχο ένα θέατρο αντάξιο των παιδιών -στις πρώτες πολύ σημαντικές επαφές τους με τον κόσμο του θεάτρου- και την ουσιαστική διαμόρφωση των αυριανών ενεργών πολιτών.
Παράλληλα, η Μυθωδία εγκαινιάζει την Μεταμεσονύχτια Σκηνή του Θησείον με την παράσταση «Ο θρύλος του 1900» των Γιάννη Φίλια και Δημήτρη Σταματελόπουλου. Στην παράσταση που παίχτηκε πέρσι στο Tempus Verum, το δίδυμο μετατρέπει τον θεατρικό μονόλογο του Αλεσάντρο Μπαρίκο σε έναν μουσικό διάλογο (από 18/10).
Επίσης, στη σκηνή του θεάτρου θα δούμε από 16/9, μία από τις συμμετοχές του Off Off Festival 2018 του Επί Κολωνώ, το «Ένας κάποιος τέτοιος Βυσσινόκηπος» της ομάδας Nunc, σε σκηνοθεσία της Μάριας Φλωράτου. Η παράσταση κινείται γύρω από τη σημασία της μνήμης, δημιουργώντας ένα παιχνίδι που μέσα από ερωτήσεις ανακινεί τις προσωπικές εμπειρίες των ηθοποιών, ενώ τις δένει με επιλεγμένες σκηνές από τον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχωφ.
Από 18/9 ανεβαίνει το «Σούπερ σος» σε κείμενο και σκηνοθεσία του Ηλία Μενάγιερ. Τέσσερις τριτοετείς φοιτητές ιατρικής μπαίνουν ανυποψίαστοι σε ένα escape room που μπλέκει τα νευρολογικά σύνδρομα με τις σούπερ δυνάμεις, σχεδιασμένο από έναν καθηγητή νευρολογίας, γνωστό για τις πειραματικές του προσεγγίσεις. Ο μόνος τρόπος για να δραπετεύσουν είναι να ανακαλύψουν τις δικές τους σούπερ δυνάμεις (πρωταγωνιστούν: Ειρήνη Καρπούζη, Γιάννης Μόσιος, Νατάσα Στεφανάτου, Τάσος Χρυσόπουλος).
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Θησείον συνεργάζεται φέτος με δύο θεατρικές σκηνές, το Θέατρο Ροές στον Κεραμεικό, όπου θα παρουσιαστούν κάποιες από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις του από τον Φεβρουάριο του 2020, και το Θέατρο Αυλαία στην Θεσσαλονίκη, όπου θα ταξιδέψει η «Μήδεια» του Μποστ και η «Γίδα ή ποια είναι η Σύλβια;». Το καλύτερο το κρατήσαμε για το τέλος. Τον Ιανουάριο του 2020 περιμένουμε στη σκηνή του Θησείον τη νέα παράσταση του Μιχαήλ Μαρμαρινού.
Δείτε όλο το πρόγραμμα του Θεάτρου Θησείον, Ένα Θέατρο για τις Τέχνες 2019-20
Περισσότερες πληροφορίες
Ένας κάποιος τέτοιος Βυσσινόκηπος
Αντλώντας έμπνευση από την παράσταση «Quizoola!» των Forced Entertainment και τον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχοφ, η ομάδα ξεκινά με ένα παιχνίδι ερωταπαντήσεων μεταξύ των ηθοποιών.