«O Medea»: Η Μήδεια επαναστατεί χορεύοντας

Ο Αμερικανός χορογράφος-χορευτής Τράγιαλ Χαρέλ επιστρέφει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση με ακόμη ένα αντισυμβατικό έργο, που κάνει πρεμιέρα στην Αθήνα.

«O Medea»: Η Μήδεια επαναστατεί χορεύοντας

Η τρομερή ηρωίδα του Ευριπίδη κουβαλάει μέσα στους αιώνες το βάρος του προσωπικού της μύθου και πάθους. Μέσα από πάμπολλα έργα και αφηγήσεις που έχουν γραφτεί εδώ κι αιώνες για τη Μήδεια πολλά μπορεί να συμπεράνει κάποιος για εκείνη: είναι η παιδοκτόνος, το εκδικητικό θηλυκό που ερωτεύτηκε παράφορα και ταπεινώθηκε, η γυναίκα που θέλει να δοξαστεί, όπως οι άντρες, μια θαρραλέα αμφισβητίας...

Ο μύθος και η προσωπικότητα της Μήδειας ενέπνευσαν συγγραφείς όπως ο Ζαν Ανούιγ, ο Χάινερ Μίλερ, η Ντέα Λόερ κ.ά., χορογράφους, σκηνοθέτες, επιστήμονες και θεωρητικούς στη δημιουργία δραματουργικών, κοινωνικών και ψυχολογικών αναλύσεων. Ένας αστεροειδής που ανακαλύφθηκε το 1880 πήρε το όνομά του από τη Μήδεια (212 Μήδεια), ενώ ο Πίτερ Γουόρντ, παλαιοντολόγος στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον, εξέδωσε το δοκίμιο «The Medea Hypothesis» («Η υπόθεση της Μήδειας»), στο οποίο διατυπώνει μια σκοτεινή άποψη για την εξέλιξη της ζωής στον πλανήτη. Άρα η επιρροή του ευριπίδειου μύθου παραμένει κάτι παραπάνω από ισχυρή δυόμισι χιλιετίες μετά τη γέννησή του.

Χοροθεατρική Μήδεια

«O Medea»: Η Μήδεια επαναστατεί χορεύοντας - εικόνα 1

Για τον Αμερικανό χορογράφο και χορευτή Τράγιαλ Χάρελ ο μύθος της Μήδειας κρύβει μια απέραντη, σπαρακτική απόγνωση και πολλά ερωτήματα που σχετίζονται με τη διερεύνηση του σύγχρονου κόσμου, ως προς το φύλο, το γένος, την ανατροφή, την προέλευση, ακόμη και την αναζήτηση της πραγματικής μας ταυτότητας. Κάποια από τα ερωτήματα που θέτει η παράστασή του «O Medea», την οποία θα παρουσιάσει σε παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (30/5-2/6), είναι το πώς μπορούν οι άλλοι να αναγνωρίσουν και να συμμετάσχουν στον άγριο θρήνο που γεννά η ζωή μας; Τι σημαίνει να είσαι γυναίκα και να ζεις μέσα στην κοινωνία υπό το βάρος των πράξεών σου όπως η Μήδεια; Και πώς συνεχίζεις να ζεις κουβαλώντας τις ιστορίες σου για το πώς αγάπησες, αγαπήθηκες και προδόθηκες, μέσα από τις εκστατικές τελετουργίες του πένθους;

Η Μήδεια γίνεται η αφορμή για να ακουστούν και ιστορίες από το παρόν, που ενδεχομένως φέρουν την ίδια απόγνωση, θέτοντας στο επίκεντρο τον εσωτερικό διχασμό του προσώπου που τις αφηγείται. Tο «O Medea» είναι το πρώτο μέρος της νέας τριλογίας του Χάρελ με τίτλο «Porca Miseria» και αποτελεί ανάθεση του Manchester International Festival, του Zurich Schaspielhaus, της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, του Kampnagel (Αμβούργο), του Holland Festival, του Barbican και του Dance Umbrella, του NYU Skirball, του Berliner Festspiele και του Arts Centrer at NYU Abu Dhabi. Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο Τράγιαλ Χάρελ κρατά τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην παράσταση κι εμφανίζεται στη σκηνή πλαισιωμένος από πενταμελή Χορό.

Το ιδίωμα του Χάρελ

«O Medea»: Η Μήδεια επαναστατεί χορεύοντας - εικόνα 2

Παραστάσεις του 46χρονου Νεοϋορκέζου χορογράφου έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή φεστιβάλ και καλλιτεχνικούς θεσμούς, όπως το Φεστιβάλ Αβινιόν, το Εθνικό Κέντρο Χορού του Παρισιού αλλά και το MoMA της Νέας Υόρκης. Η πρώτη αναδρομική παρουσίαση του έργου του, με τίτλο «Hoochie Koochie», έγινε στο Barbican Centre του Λονδίνου το 2017, ενώ έχει τιμηθεί, μεταξύ άλλων, με το βραβείο Doris Duke Impact καθώς και με υποτροφίες από τα ιδρύματα Guggenheim, Foundation for Contemporary Arts, Art Matters Foundation και Saison Foundation.

Στην Ελλάδα έχουμε ξαναδεί δουλειά του το 2016, στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Made in USA» στη Στέγη. Η παράσταση που παρουσίασε τότε, το «Judson church is ringing in Harlem», συνδύαζε τη θεωρητική στρατηγική του μεταμοντέρνου χορού με το voguing, ένα είδος χορού που γεννήθηκε στα τέλη των ’80s από queer και transgender άτομα νοτιοαμερικανικής και αφροαμερικανικής καταγωγής, επαναφέροντας στο προσκήνιο το σώμα ως πυρήνα συγκρότησης του εαυτού και της διαφορετικότητας.

Στο «O Medea» ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό είναι η αναζήτηση του τελετουργικού στοιχείου, όπως εκφράζεται στον ιαπωνικό χορό Butoh, που επηρέασε καθοριστικά το σύγχρονο χορό, την περφόρμανς, το χάπενινγκ και το σωματικό θέατρο.

Περισσότερες πληροφορίες

O Medea

  • Σύγχρονος Χορός

Ο διεθνώς αναγνωρισμένος αντισυμβατικός χορογράφος Τράγιαλ Χάρελ ερμηνεύει τη Μήδεια, μαζί με άλλους τέσσερις χορευτές, στην παγκόσμια πρεμιέρα του πρώτου μέρους της νέας του τριλογίας «Porca Miseria». Τα ηθικά και πολιτικά ζητήματα που θίγονται στην τραγωδία του Ευριπίδη επαναπροσδιορίζονται σε μια σύγχρονη φεμινιστική εκδοχή.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/05/2024

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.