Η Σοφία Αδαμίδου γράφει για τη δική της Σωτηρία Μπέλλου

Η Σοφία Αδαμίδου βιογράφος της Σωτηρίας Μπέλλου και συγγραφέας του έργου «Σωτηρία με λένε» που ανεβαίνει στο Θέατρο του Νέου Κόσμους γράφει για την αναμέτρηση της με ένα μύθο.

Η Σοφία Αδαμίδου γράφει για τη δική της Σωτηρία Μπέλλου

Η παράσταση «Σωτηρία με λένε» μετά την επιτυχία της στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε να παίζεται και στην Αθήνα στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Η Σοφία Αδαμίδου βιογράφος της Σωτηρίας Μπέλλου και συγγραφέας του έργου γράφει για την αναμέτρηση της με ένα μύθο.

Σοφία Αδαμίδου
«Μ’ αρέσουν οι ντόμπρες κουβέντες και οι ντόμπροι άνθρωποι», έλεγε. «Σιχαίνομαι τους ανθρώπους που προσπαθούν να σε κολακέψουν. Εγώ ήμουν πάντα η απλή Σωτηρία και δε σηκώνω ψευτιές και υποκρισίες». Ήταν ένας γνήσιος άνθρωπος η Σωτηρία Μπέλλου, κι αυτό το απέδειξε μέσα από το τραγούδι της. Δε χρειάστηκε πιστοποιητικά γνησιότητας, γιατί τα είχε, τραγουδώντας τα ρεμπέτικα, τα λαϊκά, τα έντεχνα. Όσο κι αν ο κόσμος μας, με μια βιασύνη, προχωρά και αναζητά το καινούριο σε όλα τα πράγματα και μέσα από τη μουσική, με μια ταχύτητα και μια βιασύνη, που δεν αφήνει να κατασταλάξουν και να αφομοιωθούν τα πράγματα σωστά, πρέπει να στέκεται στις αξίες του έργου που μας έχουν αφήσει τέτοιοι καλλιτέχνες.

Έχει κάτι να κερδίσει ο κόσμος και η νεολαία, όταν στέκεται σε αξίες των νεοελληνικών πραγμάτων. Αυτές οι σκέψεις γέννησαν την ανάγκη, η ζωή και το έργο της Σωτηρίας Μπέλλου να μείνει και στο φως… μιας σκηνής που μπορεί να κάμψει τους εγκόσμιους φόβους, τους οποίους εγείρει κάθε υπαρξιακή κόπωση, αλλά και να συνομιλήσει με τους ανθρώπους που την αγάπησαν ή θα την αγαπήσουν, σε μια ελεύθερη συζήτηση χωρίς κυρώσεις και φραγμούς.

Το γεγονός ότι μου εμπιστεύθηκε τη συγγραφή της βιογραφίας της, με χρεώνει μ’ ένα χρέος τιμής προς τη μνήμη της. Ένα χρέος που θα μπορούσε να «εξοφληθεί» μόνο με την καταγραφή της αλήθειας των γεγονότων, τα οποία συνθέτουν το μύθο της Σωτηρίας Μπέλλου. Σκάβοντας μνήμες, γεύσεις, ανάγκες, πάθη, πασχίζοντας η σκέψη να υπερβεί τις επίπεδες αναγνώσεις, περπάτησε βήμα - βήμα αναζητώντας την ουσία. Αυτά που μπορεί πλέον να αρθρώσει τούτη η σκέψη και τούτη η προσπάθεια, συνοψίζονται σε λίγες λέξεις, που ανοίγουν την παλάμη και αθόρυβα συλλαβίζουν «Σωτηρία με λένε».

Γράφοντας αναμετρήθηκα πολλές φορές με καταστάσεις και γεγονότα που θα μπορούσαν να γεμίσουν ασφυκτικά όχι μια, αλλά πολλές ζωές. Αναμετρήθηκα με το χρόνο, με τις σκληρές και δύσκολες εποχές του τόπου μας, με τη γλυκόπικρη ζωή και την μεγάλη ψυχή του λαού μας, αλλά κυρίως αναμετρήθηκα με τη ζωή ενός ανθρώπου που βάδιζε πάντα κόντρα στον άνεμο, όμως τις περισσότερες φορές χέρι - χέρι με τις αγωνίες του λαού.

Η Σοφία Αδαμίδου γράφει για τη δική της Σωτηρία Μπέλλου - εικόνα 2

Δύσκολο να περιγράψεις, δυσκολότερο να συναρμολογήσεις τα γεγονότα, τις καταστάσεις, τα στοιχεία εκείνα που περπάτησαν μέσα στο χρόνο και πλέον κείτονται στο υπνωμένο μάρμαρο, στο οποίο είναι χαραγμένοι οι στίχοι «Δεν λες κουβέντα, κρατάς κρυμμένα μυστικά και ντοκουμέντα»… Χάρη στη φιλία με την οποία με τίμησε, αξιώθηκα να τη γνωρίσω καλά, να μοιραστεί μαζί μου στιγμή τη στιγμή της μεγάλης, περιπλανώμενης ζωής της κι εγώ με τη σειρά μου να τα μοιραστώ με όλους εσάς που την αγαπήσατε και δεν την ξεχνάτε. Θυμάμαι πάντα τόσο έντονα τα μεγάλα μάτια της που έλεγαν περισσότερα από τα χείλη της.

Θυμάμαι εκείνα τα άπιστα δίχτυα, που διέκρινα να της ρίχνει ο αιώνας, στα μυστικά και φανερά, ενώ εκείνη καμάρωνε νικήτρια. Έφτανε ένα βλέμμα της για να ξεσπάσει η νίκη, σαν λησμονημένη απόπειρα της ψυχικής αρματωσιάς των 76 χρόνων της. Κάθε φορά που ανεβαίνει αυτό το έργο, νιώθω πως όσοι συμμετέχουμε σ' αυτή την παράσταση, της κρατάμε γερά το χέρι για να μην φοβάται το σκοτάδι. Είναι η ελάχιστη ευγνωμοσύνη μας σ’ έναν άνθρωπο που πάντα θ’ αγγίζει τις ψυχές μας. Η Έφη Σταμούλη είναι μια σπουδαία ηθοποιός και χαίρομαι πολύ που είναι η Σωτηρία που γνώρισα. Και είμαι σίγουρη πως κάπου... εκεί πίσω, σε μια γωνιά μας, παρακολουθεί γεμάτη αγωνία κι εκείνη. Γεμάτη αγωνία να νιώσει την αγάπη μας.

Περισσότερες πληροφορίες

Σωτηρία με λένε

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 70 '

Η ζωή της αρχόντισσας του ρεμεπέτικου περνάει μπροστά από τα μάτια της, σε ένα έργο που εκτυλίσσεται στο νοσοκομείο, λίγες ημέρες πριν από τη σοβαρή επέμβαση που είχε αποτέλεσμα να χάσει τη φωνή της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.