Η Ιωάννα Παππά συναντά μια «καταραμένη» ψυχή

Μας αποκαλύπτει τα κλειδιά για να κατανοήσουμε το έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ «Ένα φεγγάρι για τους καταραμένους» καθώς και την ηρωίδα που ερμηνεύει στη σκηνή του Θεάτρου Πορεία.

Η Ιωάννα Παππά συναντά μια «καταραμένη» ψυχή

Μας αποκαλύπτει τα κλειδιά για να κατανοήσουμε το έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ «Ένα φεγγάρι για τους καταραμένους» καθώς και την ηρωίδα που ερμηνεύει στη σκηνή του Θεάτρου Πορεία, από την Δευτέρα 8 Οκτωβρίου.

Η Ιωάννα Παππά συναντά μια «καταραμένη» ψυχή - εικόνα 1

Το «Ένα φεγγάρι για τους καταραμένους» είναι ακόμη ένα αυτοβιογραφικό έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ;
Πρόκειται για το κύκνειο άσμα του Αμερικανού μεγάλου συγγραφέα­. Με σαφείς επιρροές από τους τραγικούς και τον Σαίξπηρ. Είναι μια προσωπική κατάθεση του Ο’Νιλ ­γύρω από την ταραγμένη οικογενειακή ζωή του.

Πιστεύεις πως μέσα από το θέατρο ο καθένας επιχειρεί να ξορκίσει και να ξεπεράσει τις «αμαρτίες» του;
Οπωσδήποτε είναι ένας δρόμος. Ο καθένας μπορεί να κουβαλάει ένα μικρό ή ένα μεγαλύτερο μυστικό, μπορεί ακόμη να θεωρεί ότι έχει διαπράξει αμαρτία, με την χριστιανική έννοια. Η έκθεση αυτού του μυστικού είναι μια επώδυνη λύτρωση. Επώδυνη και ουσιαστική. Μέσω ενός θεατρικού έργου έρχεσαι αντιμέτωπος –σχετικά προστατευμένα– με την αλήθεια σου. Αναμετριέσαι μαζί της. Για παράδειγμα, ο Ο’Νιλ βάζει τον ήρωά του να αποζητά τη συγχώρεση λίγο προτού πεθάνει μια νύχτα κάτω από το φως του φεγγαριού, στην αγκαλιά της πεθαμένης μητέρας του. Οι αναφορές του συγγραφέα έχουν να κάνουν με πραγματικά πρόσωπα του στενού του οικογενειακού κύκλου αλλά και πραγματικά γεγονότα.

«Μέσω ενός θεατρικού έργου έρχεσαι αντιμέτωπος –σχετικά προστατευμένα– με την αλήθεια σου. Αναμετριέσαι μαζί της.»

Η κοινωνία του αμερικανικού ­Νότου ή η ψυχολογική κατάσταση των ηρώων έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον εδώ;
Και τα δύο, καθώς η ψυχολογική κατάσταση των ηρώων ορίζεται απολύτως από την ηθογραφική, κοινωνιογραφική εικόνα του αμερικάνικου Νότου. Οι ήρωες του έργου έχουν μεγαλώσει σε ένα αυστηρό, συντηρητικό κοινωνικό πλαίσιο, όπου δεν τους επιτρέπεται να νιώσουν ελεύθεροι, σημαντικοί, αξιοπρεπείς. Έχουν κακή σχέση με τον εαυτό τους και κατά συνέπεια με τους άλλους. Ανήκουν σε κατώτερα κοινωνικά στρώματα και για να επιβιώσουν αναγκάζονται να γίνουν χυδαίοι, σκληροί, απατεώνες και ψεύτες.

Η Ιωάννα Παππά συναντά μια «καταραμένη» ψυχή - εικόνα 2

Η ηρωίδα που ερμηνεύεις παλεύει μέχρι το τέλος να απαλλαγεί από αυτό που η ίδια θεωρεί μοίρα της. Πιστεύεις ότι αυτό της προσδίδει μια ματαιότητα;
Οι άνθρωποι που θεωρούν ότι δεν μπορούν να ξεφύγουν από αυτό που τους όρισε η μοίρα είναι άνθρωποι βαθιά τραυματισμένοι ψυχικά. Αυτό το ανοιχτό τραύμα παραλύει ψυχικά, καθηλώνει στο παρελθόν και γεννά φαντάσματα που επιστρέφουν διαρκώς, ως Ερινύες. Όταν ο παθών απαλλαγεί από τις τύψεις και τις ενοχές που κουβαλάει κι ελευθερωθεί, θα είναι σε θέση να ορίζει πάλι ο ίδιος τον εαυτό του. Η Τζόσι πιστεύει ότι ο έρωτας μπορεί να αλλάξει τα πάντα. Αρκεί να πιστέψεις στη δύναμη της αγάπης, «κι ο ήλιος δεν θα βγει μέσα από βρόμικα παράθυρα, αλλά θα φωτίσει τον ουρανό σαν μια υπόσχεση ουράνιας γαλήνης για τις βασανισμένες ψυχές», όπως λέει στον Τζιμ, πιστεύοντας ότι η αγάπη της θα μπορούσε ακόμη και τώρα να τον γιατρέψει. Πίστη και θάρρος θα χρειαστεί στο τέλος του έργου όπου θυσιάζει τον εαυτό της για να σωθεί ο Τζιμ. Η Τζόσι θα ηττηθεί. Θα μείνει παρθένα για πάντα. Αλλά θα έχει συμβεί το πιο σπουδαίο: θα έχει καταφέρει να απαλλάξει την ψυχή ενός ανθρώπου από το βάρος που κουβαλούσε λίγο προτού πεθάνει.

Περισσότερες πληροφορίες

Ένα φεγγάρι για τους καταραμένους

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Με αφετηρία τις σπαρακτικές σχέσεις των προσώπων, η παράσταση επιχειρεί να διανοίξει έναν νέο φαντασιακό χώρο στο ρεαλισμό του Ο’Νιλ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ηρακλής Μαινόμενος": Δαδακαρίδης, Γουλιώτη, Γάλλος πρωταγωνιστούν στην σπάνια παιζόμενη τραγωδία του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά

Το πιο σκοτεινό και πιο ανθρώπινο έργο του Ευριπίδη παρουσιάζεται το καλοκαίρι του 2024 σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα από μια σπουδαία ομάδα ηθοποιών και συντελεστών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/05/2024

"801,5 μ.": Θέατρο ντοκουμέντο για την υπόθεση του Βαγγέλη Γιακουμάκη στο "Τζένη Καρέζη"

Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Χάρης Πεχλιβανίδης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Δηπεθε Ιωαννίνων, έρχεται για λίγες παραστάσεις από την Ήπειρο στην Αθήνα.

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 9 έως 15 Μαΐου και ξεχωρίζουν.

Στην πρόβα του "Άτλαντα της δεκαετίας του 2000" αναρωτηθήκαμε: Είναι τα 00s ήδη ιστορία;

Το "α" βρέθηκε στη νέα δουλειά του Παντελή Φλατσούση όσο ήταν ακόμη εν εξελίξει, πήρε μια ιδέα από την καινούργια αναμέτρησή του με τη μνήμη και το παρελθόν και ρώτησε το καστ: "Τι θυμάσαι από το 2000;".

Θεόδωρος Τερζόπουλος: "Η ζωή είναι μια παρένθεση μέσα στη μεγάλη επικράτεια του θανάτου"

Το θέατρο Άττις του Θεόδωρου Τερζόπουλου συμπληρώνει 40 χρόνια λειτουργίας και ανοίγεται σε νέους στοχασμούς. Διαβάστε όσα μας είπε ο κορυφαίος δημιουργός με αφορμή τις πολυαναμενόμενες παραστάσεις "Περιμένοντας τον Γκοντό" στη Στέγη (15-19/5) και "Ορέστεια" στην Επίδαυρο (12-13/7).

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.