Είναι το νέο ελληνικό έργο το φετινό θεατρικό big hit;

Είναι το ελληνικό θεατρικό έργο το νέο big hit; Τα σύγχρονα κείμενα που ανεβαίνουν σε γεμάτες σκηνές κι επαναλαμβάνονται για δεύτερη, τρίτη, ακόμη και τέταρτη σεζόν μάς επιτρέπουν να είμαστε αισιόδοξοι.

Είναι το νέο ελληνικό έργο το φετινό θεατρικό big hit;

Αν προσπαθούσαμε ελάχιστα χρόνια νωρίτερα να ανακαλέσουμε την τελευταία φορά που ένα σύγχρονο ελληνικό έργο μονοπωλούσε το ενδιαφέρον, θα έπρεπε να πάμε τουλάχιστον μία δεκαετία πίσω, όταν το «Γάλα» του Βασίλη Κατσικονούρη ανέβαινε στο Εθνικό. Όμως σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει, καθώς μια σειρά από έργα σύγχρονης προβληματικής βρήκαν δίοδο επικοινωνίας με την πλατεία, μέτρησαν απανωτά sold out και οδηγούνται σε δικαιολογημένες επαναλήψεις.

Δεν είναι σίγουρο αν μπορούμε να μιλήσουμε για έργα με κοινά γνωρίσματα, αν και όσον αφορά τη φόρμα χρησιμοποιούν κυρίως το ρεαλισμό, αφήνοντας παράλληλα χαραμάδες στο παράλογο και σε ποιητικές ή σουρεαλιστικές εκφάνσεις. Μέχρι ενός σημείου, η απήχησή τους οφείλεται στο ότι καταπιάνονται με διαφορετικές πτυχές της ελληνικότητας και της σύγχρονής πραγματικότητας, αγγίζοντας ευαίσθητες χορδές, όπως κάνει ο περιβόητος «Άγριος σπόρος» του Γιάννη Τσίρου, που επαναλαμβάνεται για τέταρτη σεζόν (Επί Κολωνώ, από 1/10).

Είναι όμως κι άλλα: ο «Χαρτοπόλεμος» του πρόσφατα εκλιπόντος Βαγγέλη­ Ρωμνιού, δείγμα γραφής της γενιάς­ των 30άρηδων που ασφυκτιούν μέσα στον διαλυμένο κοινωνικό και οικογενειακό ιστό της Ελλάδας της κρίσης (Μικρό Γκλόρια, από 21/9)· οι «Επαναστατικές μέθοδοι για τον καθαρισμό της πισίνας σας» της Αλεξάνδρας Κ., που μεταχειρίζεται τα κλισέ περί ελληνικότητας στην προσπάθεια να συνθέσει ένα σατιρικό πορτρέτο της Ελλάδας της Μεταπολίτευσης (Πειραματική Εθνικού, από 17/10)· το «Mute» του Γιώργου Αδαμαντιάδη, που εκπλήσσει με τη μεταχείριση που επιφύλαξε ένας νέος άνθρωπος σε μια μακρινή σελίδα της ελληνικής Ιστορίας, που διαδραματίζεται το 1920 (Σημείο, από τον Οκτώβριο).

Είναι το νέο ελληνικό έργο το φετινό θεατρικό big hit; - εικόνα 1
«Χαρτοπόλεμος»

Άλλα, αντιθέτως, υπερβαίνουν το «εδώ»: ο «Εθνικός Ελληνορώσων» του Αντώνη Τσιοτσιόπουλου ξεδιπλώνει μπροστά μας τις ιστορίες μιας «παλιοπαρέας» και με το σπιντάτο ρυθμό και τις συνεχείς ανατροπές του θα μπορούσε να αποτελεί σενάριο ανεξάρτητης αμερικάνικης παραγωγής (Από Μηχανής, από 26/9), ενώ η «Γρανάδα» του Γιάννη Καλα­βριανού είναι ένα ωραίο παράδειγμα σκηνικής διαπραγμάτευσης θεμάτων όπως η απώλεια και το πένθος μέσα σε μια ευφάνταστη δραματουργική κατασκευή, όπου η «μικρή» διάσταση της καθημερινότητας συνομιλεί με το ­μεγαλείο του σύμπαντος (Νέος Κόσμος, από 3/10).

Ούτε οι προηγούμενες δεκαετίες ήταν στείρες από άποψη καλών εκπροσώπων – άλλωστε οι προαναφερθέντες Τσίρος και Κατσικονούρης είναι ανάμεσα σε αυτούς που έθεσαν τα θεμέλια για τη σημερινή έκρηξη. Τουλάχιστον όμως όσον αφορά τη σκηνική τύχη και τη μακροβιότητα των έργων, τα πράγματα δεν ήταν τόσο ανθηρά, κάτι που οφείλεται και στην επικράτηση του devised theatre, όπου ο σκηνοθέτης εκτελούσε «χρέη» συγγραφέα και η σκηνοθεσία γινόταν η νέα δραματουργία.

Είναι το νέο ελληνικό έργο το φετινό θεατρικό big hit; - εικόνα 2
«Εθνικός Ελληνορώσων»

Τώρα, το ενδιαφέρον στρέφεται ξανά στο κείμενο και τα αποτελέσματα φαίνονται και στη σκηνή, και στο ταμείο. Έπειτα, δράσεις όπως το Αναλόγιο και το Φεστιβάλ Ελληνικού Θεατρικού Έργου ή η πολιτική του Εθνικού να δίνει βήμα σε νέα ελληνικά έργα (παρότι η κριτική φάνηκε υπερβολικά αυστηρή στο όχι χωρίς προτερήματα «Ένας στρατιώ­της που τον έλεγαν Λαβ» του Ιάσονα Σίγμα), έπαιξαν το δικό τους σημαντικό ρόλο.

Φυσικά, τα νέα έργα ακολουθούν το ύφος της εποχής τους: εστιάζουν στο «πια­σάρικο» story, στις ανατροπές, στους γρήγορους διαλόγους και δεν είναι τυχαίο ότι τα περισσότερα έχουν γραφτεί από πρακτικούς της σκηνής: ο Καλαβριανός είναι σκηνοθέτης, ο Ρωμνιός, ο Τσιοσιόπουλος και ο Αδαμαντιάδης ηθοποιοί, ενώ το άλλο talk of the town που επαναλαμβάνεται, το «Στέλλα κοιμήσου», είναι δημιουργία του κινηματογραφιστή Γιάννη Οικονομίδη («Τζένη Καρέζη», από 1/10).

Κάποια, μάλιστα, έχουν δοκιμαστεί στο εξωτερικό, αποδεικνύοντας πως μπορούν να ενδιαφέρουν το ξένο κοινό: η «Απειλή» της Άρτεμης Μουστακλίδου, που πραγματεύεται το φλέγον θέμα του προσφυγικού, επικεντρώνοντάς το εύστοχα σε ένα μικροαστικό ζευγάρι που ζει κλεισμένο στο σαλόνι του, ξεκίνησε από το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης, έφτασε στο Φεστιβάλ Αβινιόν και τώρα έρχεται στην Αθήνα (Από Μηχανής, από 24/9).

Είναι το νέο ελληνικό έργο το φετινό θεατρικό big hit; - εικόνα 3
«Απειλή»

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.