Γιατί η βλασφημία γίνεται ξανά επίκαιρη

Ο προπηλακισμός θεατών και συντελεστών της παράστασης «Jesus Christ Superstar» επαναφέρει τη συζήτηση για το νομό περί βλασφημίας. Ποιές είναι όμως οι νέες διαστάσεις της συζήτησης για τα όρια της ελευθερίας;

Γιατί η βλασφημία γίνεται ξανά επίκαιρη

Ο προπηλακισμός θεατών και συντελεστών της παράστασης "Jesus Christ Superstar", ο οποίος, όπως αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους οι εργαζόμενοι του Θεάτρου Ακροπόλ, συνεχίζεται με προσωπικές απειλές κι επιθετικές αναρτήσεις επαναφέρει τη συζήτηση για το νομό περί βλασφημίας.

Γιατί η βλασφημία γίνεται ξανά επίκαιρη - εικόνα 1

Στο παρελθόν, ως μάρτυρας υπεράσπισης σε δικαστήριο όπου καλλιτέχνης κατηγορούνταν για βλασφημία, είδα για πρώτη φορά στη ζωή μου τόσο έντονο μίσος να καθρεφτίζεται στα μάτια οπαδών, έτσι δεν μπορώ παρά να συμμεριστώ την ανάγκη των εργαζομένων του θεάτρου να δηλώσουν ένα "Όχι στο φόβο" οργανώνοντας το απόγευμα της Πέμπτης 1/3 συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το θέατρο.

Σήμερα, σε ένα περιβάλλον αναζωπύρωσης του θρησκευτικού αισθήματος και της ρητορικής του μίσους, η συζήτηση για τη λογοκρισία διαπλέκεται όλο και περισσότερο με αυτήν γύρω από τα όρια της ελευθερίας έκφρασης και της πολιτικής ορθότητας.

Ξαναδιαβάζοντας το συλλογικό τόμο "Όψεις λογοκρισίας στην Ελλάδα" (εκδόσεις Νεφέλη), ο οποίος είχε κυκλοφορήσει πριν από δέκα χρόνια, στον απόηχο της αποκαθήλωσης του έργου του Βέλγου ζωγράφου Τιερί ντε Κορντιέ στην έκθεση "Outlook", που θεωρήθηκε ότι διασύρει τα σύμβολα της ορθοδοξίας, αντιλαμβάνεσαι τις διαστάσεις και την πολυπλοκότητα της συζήτησης για τη λογοκρισία και την ελευθερία της τέχνης. Σήμερα, σε ένα περιβάλλον αναζωπύρωσης του θρησκευτικού αισθήματος και της ρητορικής του μίσους, η συζήτηση για τη λογοκρισία διαπλέκεται όλο και περισσότερο με αυτήν γύρω από τα όρια της ελευθερίας έκφρασης και της πολιτικής ορθότητας.

Όπως επισημαίνει στο εν λόγω βιβλίο ο πολιτικός επιστήμονας Δημήτρης Χριστόπουλος, ξεκινώντας από την παραδοχή ότι "η ποινικοποίηση της βλασφημίας είναι μια αναχρονιστική επιβίωση που θίγει το σκληρό πυρήνα των ατομικών ελευθεριών ή και επιτείνει τον θρησκευόμενο χαρακτήρα της πολιτείας", σε μια εποχή που καταγράφονται τάσεις επαναφοράς των διατάξεων περί βλασφημίας σε ευρωπαϊκές χώρες, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι "τα περισσότερα θέματα περιορισμού της ελευθερίας της έκφρασης και της τέχνης είναι ζητήματα στάθμισης συμφερόντων και δικαιωμάτων" – και, κατ’ επέκτασιν, να διευρύνουμε τη συζήτηση "στη διαρκή προβληματοποίηση των οριοθετήσεων και των περιορισμών του πολιτισμικά δια­νοητού λόγου", όπως σημειώνει στο ίδιο βιβλίο η ανθρωπολόγος Αθήνα Αθανασίου, καλώντας μας να σκεφτούμε προσεκτικότερα τι διακρίνει μια πράξη λογοκρισίας από την απονομιμοποίηση ρατσιστικών, σεξιστικών ή ομοφοβικών εκφορών λόγου.

Το πώς διεκδικείς τη δημοκρατία ως συλλογικό πεδίο πολιτικού α(ντα)γωνισμού και πού βάζεις τα όρια είναι ένα από τα βασικά ερωτήματα που διατυπώνονται αυτήν τη στιγμή διεθνώς – με αιχμή το ποιος δημόσιος λόγος προκαλεί σε σημείο να δικαιολογεί τη λογοκρισία ή ακόμη και την προσφυγή στη δικαιοσύνη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Συζήτηση για τους Αφροέλληνες με αφορμή την παράσταση "Άσπρο Μαύρο" στο Επί Κολωνώ

Οι συντελεστές της παράστασης "Άσπρο Μαύρο" συνομιλούν με τρεις καλεσμένους στην εκδήλωση - συζήτηση "Η Ορατότητα της Αφροελληνικής Κοινότητας στο Σύγχρονο Γίγνεσθαι".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.