5 σκέψεις του σκηνοθέτη Γιάννη Σκουρλέτη με αφορμή τον «Ναπολέοντα»

Ο σκηνοθέτης των bijoux de kant μοιράζεται μαζί μας σκέψεις για τον Λαπαθιώτη, για την παράσταση «Ναπολέων» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου αλλά και για το αν υπάρχει gay friendly θέατρο

5 σκέψεις του σκηνοθέτη Γιάννη Σκουρλέτη με αφορμή τον «Ναπολέοντα»

Μετά την περσινή επιτυχία της παράστασης «Ο Γείτονάς μου ο Λαπαθιώτης» στο bijoux de kant hood, που μάλιστα χάρισε το βραβείο ερμηνείας σε αντρικό ρόλο στον πρωταγωνιστή της, τον Αντώνη Γκρίτση, στα Queer Theatre Awards, ο σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης αποφάσισε να την συνεχίσει. Η παράσταση «Ναπολέων» αφορά στη συνάντηση του καταραμένου ρομαντικού ποιητή Ναπολέοντα Λαπαθιώτη με τον μοναχικό εκπρόσωπο της μεταπολεμικής αστικής ηθογραφίας Γιώργο Ιωάννου και ξεκινά 2/10 στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου. Λίγο πριν την πρεμιέρα ο Γιάννης Σκουρλέτης μοιράζεται κάποιες σκέψεις του μαζί μας. Μας είπε:

…για τον Ναπολέων Λαπαθιώτη
Μεγαλοαστός, γιός Υπουργού ο Ναπολέων, μπαινόβγαινε στο σπίτι του ο Βενιζέλος, γνώρισε και τον Καβάφη, όλα στα πόδια του. Τα κλώτσησε όλα ο Ναπολέων, ρίχτηκε στις ηδονές, τις ρούφηξε και τον ρούφηξαν οι ηδονές. Πρέζα και αλητεία και έρωτες του θανάτου. Με έρανο τον έθαψαν-πλήρωσε ο Ουράνης κι ο Καραγάτσης κι η Μυρτιώτισσα για το σάβανο. Για όλα αυτά τον αγάπησα. Για την κούρασή του, για τα φαντάσματά του, για τους μπερντέδες του, για το περίστροφο, για το σπίτι με τις γάτες στο λόφο του Στρέφη, για τους κατιφέδες από τον ρημαγμένο κήπο του που τον στόλισαν εκείνο το κρύο πρωινό του 1944, μια μέρα μετά του Αη Γιαννιού που γιορτάζω κι εγώ.
...για τον Γιώργο Ιωάννου
Χρόνια υπέφερε μέσα στα σχολεία και στις μεταθέσεις και στις κλωτσοπατινάδες φίλων και γνωστών. Έπαιρνε το λεωφορείο και χανόταν. Χάζευε τις ταμπέλες και τα ωραία αγόρια μετά το συνεργείο. Βασανισμένος, ντροπαλός, ζορισμένος. Μέσα στο πάθος και την Παλατινή του ανθολογία. Κάηκε σιγανά ο Ιωάννου. Κομματάκι, κομματάκι την καψάλιζε την σάρκα. Τον πονούσαν βαθιά τα πράγματα και οι άνθρωποι κι ο καιρός στο γοφό. Τον αγάπησα για τη θλίψη στα μάτια του, για την κατοικίδια κότα του με το όνομα Καίτη, για τα δημοτικά του τραγούδια, για το πάνω κάτω στην Ομόνοια, για το ένα του φιλότιμο. Από το Βορρά στο νότο, ξενάκι κι αυτός. Μόνος ήρθε, πιο μόνος έφυγε.

5 σκέψεις του σκηνοθέτη Γιάννη Σκουρλέτη με αφορμή τον «Ναπολέοντα» - εικόνα 1
Ο Αντώνης Γκρίτσης στην παράσταση «Ναπολέων»

…για την συνάντηση τους και την παράσταση
Η δουλειά μου είναι να επανενώνω. ΄Όπως εκείνες οι ταμπέλες στις χαρτορίχτρες, κάτι τέτοια τάζουν. Τα δύο ομογάλακτα αδέλφια, ο Ναπολέων κι ο Γιώργος, συναντιούνται στον άχρονο χωροχρόνο του θεάτρου. Εκεί που δεν υπάρχει ούτε θλίψη, ούτε στεναγμός. Μέσα στο σώμα-λόγος του Αντώνη Γκρίτση μιλούν για όσα δεν μίλησαν, θυμούνται, συγκινούνται απ’ την αρχή. Ο χρόνος είναι σκηνοθετική υπόθεση. Τους έφερα στο μαζί. Τους μετατόπισα στη χρονική συγκίνηση που πάντοτε κατοικούσαν. Στην εκλεκτική γειτνίαση των ψυχών. Είμαι πολύ χαρούμενος γι’ αυτό το προξενιό.
… για το gay friendly θέατρο
Θυμώνω με τις χωροθετήσεις, τα ταμπελάκια, τις διαχωριστικές. Πάντα πίστευα στον ένα και μόνο άνθρωπο, στο ένα και μόνο σώμα. Αυτό που κάποιοι λένε gay friendly θέατρο, εγώ το λέω θέατρο της ανθρώπινης επιθυμίας. ΄Ένα σώμα επιθυμεί ένα άλλο σώμα. Γυναίκα, άντρας, ούτε γυναίκα, ούτε άντρας- αυτό είναι το μη ουσιώδες. Η bijoux de kant είναι friendly στο εξόριστο σώμα, στο σώμα που δεν αφέθηκε να μιλήσει, να αισθανθεί, να χαρεί. Από τη Ραμόνα και την Αντώνα στα Αμάραντα, μέχρι τις εγκλωβισμένες Κόρες και τον θλιμμένο Ναπολέοντα.
για το δημόσιο και το ιδιωτικό
Το έχω ξαναπεί και θα το ξαναλέω ότι το δημόσιο μπορεί να ειπωθεί μόνο μέσα από το ιδιωτικό. Οι τεράστιες και φιλόδοξες αφηγήσεις δεν με ενδιαφέρουν. Ο εμφύλιος ιστορείται καλύτερα μέσα από ένα εικονοστάσι που ρήμαξε. Βάλε έναν άνθρωπο να σου πει για το πώς πετάριζε το μάτι του τη μέρα που μπήκαν οι Γερμανοί στην Αθήνα, κι έχεις όλο το ιστοριόδραμα. ΄Όταν ο Ιωάννου περιγράφει μια κηδεία γράφει νεοελληνική ιστορία. Κι όταν ο Λαπαθιώτης αφιερώνει ένα ποίημα ακροστιχίδα στον Κώστα Γκίκα λύνεται ο νεοελληνικός γρίφος. Αυτά πιστεύω…

Περισσότερες πληροφορίες

Ναπολέων

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 70 '

Μια παράσταση της ομάδας Bijoux de Kant βασισμένη σε κείμενα των Γιώργου Ιωάννου και Ναπολέοντα Λαπαθιώτη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
04/05/2024

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.