Μπήκαμε στις πρόβες της «Καθαρής πόλης»

Πέντε μετανάστριες που εργάζονται στη χώρα μας ως καθαρίστριες είναι οι υπερηρωίδες της «Καθαρής πόλης» και φέρνουν μαζί τους, από τις 3/2 στη σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, έναν άλλο κόσμο.

Μπήκαμε στις πρόβες της «Καθαρής πόλης»

Πέντε μετανάστριες που εργάζονται στη χώρα μας ως καθαρίστριες είναι οι υπερηρωίδες της «Καθαρής πόλης» και φέρνουν μαζί τους, από τις 3/2 στη σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, έναν άλλο κόσμο. Ή, για να είμαστε ακριβείς, πολλούς διαφορετικούς κόσμους και κουλτούρες τις οποίες ο Ανέστης Αζάς και ο Πρόδρομος Τσινικόρης ενώνουν για να δημιουργήσουν αυτό που στην καθημερινότητά μας αδυνατούμε: έναν τόπο συνύπαρξης!

Μπήκαμε στις πρόβες της «Καθαρής πόλης» - εικόνα 1

Η κρυφή γοητεία της καταγωγής: η Ντρίτα από την Αλβανία, η Μέιμπελ από τη Νότια Αφρική, η Βαλεντίνα από τη Μολδαβία, η Ροσίτσα από τη Βουλγαρία και η Φρίντα από τις Φιλιππίνες είναι οι πέντε γυναίκες που επέλεξαν μέσα από οντισιόν ο Ανέστης Αζάς και ο Πρόδρομος Τσινικόρης, κι όλες μαζί χτίζουν μέσα από αφηγήσεις, προβολές και δράσεις την «Καθαρή πόλη». Στο μεταμοντέρνο ή μεταδραματικό θέατρο που υπηρετούν οι δυο πειραματιστές και καλλιτεχνικοί διευθυντές της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου υπάρχει μια ενέργεια που είναι παρούσα πριν από την παράσταση και συνεχίζεται μετά τη λήξη της. Σε όλες τις δουλειές τους, το βασικό υλικό προκύπτει βάσει αυτοσχεδιασμών και πηγή έμπνευσης είναι τα προσωπικά βιώματα μέσα σε ένα κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο.

Όπως δεν γνωρίζουμε την πραγματική ζωή ενός σούπερ ήρωα, π.χ. του Σούπερμαν που εμφανίζεται ως δημοσιογράφος, έτσι δεν γνωρίζουμε την πραγματικότητα αυτών των γυναικών που ενώ έκαναν άλλη δουλειά στη χώρα τους –κάποια ήταν καθηγήτρια, άλλη αρχιτεκτόνισσα, άλλη ασφαλίστρια– θυσίασαν τα πάντα για την επιβίωση. Από τη δεκαετία του ’80, στην κορύφωση του φεμινιστικού κινήματος εδώ, συνεισέφεραν στη χειραφέτηση των γυναικών. Έδωσαν στην Ελληνίδα την ευκαιρία να κυνηγήσει τα όνειρά της, αφού εκείνες μπήκαν στα σπίτι για να κάνουν τις δουλειές. Άλλαξαν τη χώρα».

«Η ιδέα γεννήθηκε το 2012, την εποχή που οι επιχειρήσεις-σκούπα ήταν καθημερινότητα και ηχούσε το απάνθρωπο σύνθημα «να ξεβρομίσει ο τόπος». «Τότε αναρωτηθήκαμε», λέει ο Πρόδρομος Τσινικόρης, «ποιοι είναι αυτοί που πραγματικά καθαρίζουν τον τόπο.»

Τα θεμέλια της «Καθαρής πόλης» βρίσκονται στην πραγματικότητα. Στις εμπειρίες δηλαδή που είχαν στη χώρα μας μετανάστριες που εργάστηκαν ή εργάζονται ως καθαρίστριες. «Οι Έλληνες μας άνοιξαν τα σπίτια τους και με κάποιους γίναμε οικογένεια. Αυτό όμως που πάντα με ενοχλεί είναι ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η ερώτηση “από πού είσαι;” αλλά και οι δυσκολίες που προκύπτουν με το θέμα της ιθαγένειας για τους ξένους που μπορεί να έχουν ζήσει όλη τους τη ζωή εδώ», μου λέει η Ντρίτα, μητέρα του σκηνοθέτη Ένκε Φεζολάρι, η οποία παίρνει μέρος στην παράσταση. Καθηγήτρια Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Αλβανίας και καθαρίστρια εδώ, θεωρεί τις οικονομικές μετανάστριες που παλεύουν για τα δικαιώματά τους ηρωίδες και μέσα από τις αφηγήσεις της μας θυμίζει κάτι αυτονόητο: ότι «ανεξάρτητα από τη μόρφωση το πιο σημαντικό είναι να είσαι άνθρωπος».

Δεξιοτέχνες στη σύνδεση της θεατρικής σύμβασης με το πραγματικό γεγονός, οι δυο σκηνοθέτες καταθέτουν και αυτήν τη φορά υλικό πλούσιο σε σκέψεις και συναισθήματα. Η ιδέα γεννήθηκε το 2012, την εποχή που οι επιχειρήσεις-σκούπα ήταν καθημερινότητα και ηχούσε το απάνθρωπο σύνθημα «να ξεβρομίσει ο τόπος». «Τότε αναρωτηθήκαμε», λέει ο Πρόδρομος Τσινικόρης, «ποιοι είναι αυτοί που πραγματικά καθαρίζουν τον τόπο. Με πρωταγωνίστριες τις καθαρίστριες κάνουμε ένα έργο για τη σημερινή Ελλάδα μέσα από την οπτική γωνία αυτών των γυναικών.

«Δεν μας ενδιαφέρει η θυματοποίηση», μας είπε ο Ανέστης Αζάς. «Ο άνθρωπος που μετακινείται για να βρει μια καλύτερη ζωή δεν είναι μόνο θύμα. Είναι ένα ενεργό υποκείμενο που αλλάζει τον κόσμο κι αυτό θέλουμε να αναδείξουμε».

Στα στιγμιότυπα από τις πρόβες, θαυμάσαμε τις πέντε γυναίκες να θυμούνται, να σαρκάζουν και να γελούν και τους δυο σκηνοθέτες να αξιοποιούν σκηνικά στη συνέχεια τα στοιχεία του λόγου τους. «Δεν μας ενδιαφέρει η θυματοποίηση», μας είπε ο Ανέστης Αζάς. «Το μεταναστευτικό είναι ένα θέμα που επανέρχεται στα έργα μας και ο άνθρωπος που μετακινείται για να βρει μια καλύτερη ζωή δεν είναι μόνο θύμα. Είναι ένα ενεργό υποκείμενο που αλλάζει τον κόσμο κι αυτό θέλουμε να αναδείξουμε. Το σύστημα των νόμων μας δεν κοιτάζει πώς να ενοποιήσει το σύνολο, δεν δουλεύει για να αμβλύνει τις αντιθέσεις μιας κοινωνίας και να ενώσει, αλλά για το αντίθετο.

Μπήκαμε στις πρόβες της «Καθαρής πόλης» - εικόνα 2

Δεν πιστεύουμε στον αποκλεισμό. Θα πρέπει να καταλάβουμε πως η κρίση δεν είναι μόνο ελληνικό σύμπτωμα. Έχει να κάνει με την απώλεια κάποιων βεβαιοτήτων και με την παγκόσμια κατάσταση, τους πολέμους που κλιμακώνονται». Μια παράσταση που λειτουργεί σαν καθρέφτης είναι η «Καθαρή Πόλη»: θέλει να μας δείξει πράγματα που ίσως αγνοούμε αλλά και να μας φέρει μπροστά σε άβολες αλήθειες, που ίσως θα προτιμούσαμε να ξεχάσουμε. Μετά τη Στέγη η παράσταση θα βγει εκτός συνόρων, σε ευρωπαϊκά θέατρα και διεθνή φεστιβάλ.

Περισσότερες πληροφορίες

Καθαρή πόλη

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 80 '

Μια παράσταση με θέμα τον ρατσισμό του «καθαρού» και πρωταγωνίστριες μετανάστριες που δουλεύουν ως καθαρίστριες στην Ελλάδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ηρακλής Μαινόμενος": Δαδακαρίδης, Γουλιώτη, Γάλλος πρωταγωνιστούν στην σπάνια παιζόμενη τραγωδία του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά

Το πιο σκοτεινό και πιο ανθρώπινο έργο του Ευριπίδη παρουσιάζεται το καλοκαίρι του 2024 σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα από μια σπουδαία ομάδα ηθοποιών και συντελεστών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/05/2024

"801,5 μ.": Θέατρο ντοκουμέντο για την υπόθεση του Βαγγέλη Γιακουμάκη στο "Τζένη Καρέζη"

Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Χάρης Πεχλιβανίδης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Δηπεθε Ιωαννίνων, έρχεται για λίγες παραστάσεις από την Ήπειρο στην Αθήνα.

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 9 έως 15 Μαΐου και ξεχωρίζουν.

Στην πρόβα του "Άτλαντα της δεκαετίας του 2000" αναρωτηθήκαμε: Είναι τα 00s ήδη ιστορία;

Το "α" βρέθηκε στη νέα δουλειά του Παντελή Φλατσούση όσο ήταν ακόμη εν εξελίξει, πήρε μια ιδέα από την καινούργια αναμέτρησή του με τη μνήμη και το παρελθόν και ρώτησε το καστ: "Τι θυμάσαι από το 2000;".

Θεόδωρος Τερζόπουλος: "Η ζωή είναι μια παρένθεση μέσα στη μεγάλη επικράτεια του θανάτου"

Το θέατρο Άττις του Θεόδωρου Τερζόπουλου συμπληρώνει 40 χρόνια λειτουργίας και ανοίγεται σε νέους στοχασμούς. Διαβάστε όσα μας είπε ο κορυφαίος δημιουργός με αφορμή τις πολυαναμενόμενες παραστάσεις "Περιμένοντας τον Γκοντό" στη Στέγη (15-19/5) και "Ορέστεια" στην Επίδαυρο (12-13/7).

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.