
Νέες ματιές σε κλασικά έργα, ιστορίες μυστηρίου και ροκ ματιές στην ελληνική ιστορία συνθέτουν το προφίλ των πιο ξεχωριστών πρεμιερών της εβδομάδας, αρκετές από τις οποίες μπορείτε τα δείτε σε avant-premiere.
Το Καγκουρό του Βασίλη Κατσικονούρη

H τελευταία οικογενειακή τραγωδία του Βασίλη Κατσικονούρη ανεβαίνει στο Εθνικό στις 15/10, δέκα χρόνια μετά το περίφημο «Γάλα» του. Σκηνοθετεί ο διαρκώς ανερχόμενος Δημήτρης Μυλωνάς και ένας καλός θίασος πρωταγωνιστεί: οι Λένα Δροσάκη, Μελέτης Ηλίας, Γιώργος Παπαπαύλου, Χρήστος Σαπουντζής και Σπύρος Τσεκούρας. Θέμα του είναι η μετανάστευση «από την ανάποδη». Όχι, δηλαδή, η είσοδος προσφύγων στην Ελλάδα, αλλά η έξοδος άνεργων στις άλλες χώρες. Όπως υπογραμμίζουν οι συντελεστές της παράστασης «το “Καγκουρό” είναι μια ιστορία ενός τόπου που αναζητά όραμα. Το σπίτι του κεντρικού ήρωα, του Ορφέα, γίνεται η ορχήστρα αναπαράστασης μιας οικογενειακής τραγωδίας ανάμεσα στις χιλιάδες που ξεδιπλώνονται δίπλα μας». (Εθνικό Θέατρο, Νέα Σκηνή, 15/10)
«Το ’21»: Θούριος που ροκάρει

Ηλεκτρισμένα μπλουζ για ένα κατασπαραγμένο έθνος, ψυχεδελικές σάμπα για την πείνα και ροκ άριες για την Επανάσταση... Ένας «αναρχικός» του ελληνικού θεάτρου, πανίσχυρος περφόρμερ και δημιουργός θεαμάτων-εμπειρία, ο Άρης Μπινιάρης ξαναστήνει στο live stage του Gazarte, «Το ’21», το ροκ ορατόριo που έκανε θραύση όταν πρωτοπαίχτηκε, τον περασμένο Ιούλιο, εν μέσω δημοψηφίσματος, στο Φεστιβάλ Αθηνών. Όπως, λοιπόν, ο Ρήγας Φεραίος τραγουδούσε τον Θούριο ξεσηκώνοντας όσους τον άκουγαν, έτσι κι Μπινιάρης, με πολύτιμους συνεργάτες την… μπάντα του, τον Τάκη Βαρελλά στο μπάσο και τον Βασίλη Γιασλακιώτη στα ντραμς, καταθέτει μια εξίσου μαινόμενη παράσταση-συναυλία. Εκείνο που τραγουδιέται είναι αποσπάσματα από τα πρακτικά των Εθνοσυνελεύσεων και απομνημονεύματα αγωνιστών, άρθρα της εφημερίδας του Μεσολογγίου «Ελληνικά Χρονικά» αλλά και μαρτυρίες των ετών 1816-1834. Μοναδικό! (Gazarte, από 17/10)
«Ζακ ή η Υπακοή»: 3D θέατρο έχετε ξαναδεί;

Ο θίασος Οίστρος διατείνεται –ενδεχομένως δικαίως– πως παρουσιάζει την πρώτη 3D θεατρική παράσταση στην Ελλάδα, το «Ζακ ή η Υπακοή» του Ιονέσκο. Δυο ηθοποιοί, η Μαργαρίτα Καστρινού και ο Γιάννης Μιχαλόπουλος, ερμηνεύουν ζωντανά επί σκηνής τους ήρωες του πρώιμου αυτού «παράλογου» έργου, τη Ρομπέρτα και τον Ζακ και, ταυτόχρονα, αλληλεπιδρούν με τους εαυτούς τους, καθώς έχουν κινηματογραφηθεί να παίζουν τους άλλους δύο ρόλους του έργου. Μόνο που η προβολή είναι τρισδιάστατη και οι θεατές, φορώντας 3D γυαλιά κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια της παράστασης, γίνονται συμμέτοχοι αυτής της πρωτότυπης απόπειρας «παντρέματος». Όπως, εξάλλου, υποστηρίζουν οι δυο συντελεστές της «Η ασφυκτική πίεση που ασκεί στα δύο νεαρά πρόσωπα το οικογενειακό τους περιβάλλον γίνεται ακόμη πιο έντονη μέσα από την απειλητική εγγύτητα της τεχνικής του 3D». (Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης», από 19/10)
«Οικογένεια Τσέντσι»: Επιμένοντας με Αρτό

Η νεαρή δραματουργός και σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη δείχνει να έχει μια εμμονή πολύ γοητευτική: τον Αντονέν Αρτό, τον σκοτεινό προφήτη του μοντέρνου θεάτρου, τον καλλιτέχνη και στοχαστή στον οποίο το σύγχρονο θέατρο χρωστά σε μεγάλο βαθμό την ίδια την υπόστασή του. Ένα χρόνο μετά τον μονόλογο «Αρτώ / Βαν Γκογκ, avec un pistolet», ανεβάζει την «Οικογένεια Τσέντσι», ένα δικό της έργο, εμπνευσμένο από το –άκρως επιδραστικό για το θέατρο όσο και τη φιλοσοφία του– έργο «Οι Τσέντσι» (1935) του Αρτό αλλά και από το ομώνυμο χρονικό του Σταντάλ, όπου περιγράφεται ο βίος και η πολιτεία του αιμοσταγούς Κόμη Τσέντσι του 16ου αιώνα. Παίζουν οι: Μιλτιάδης Φιορέντζης, Ελεάνα Καυκαλά, Μαρία Προϊστάκη (Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης», avant premiere για τους αναγνώστες του www.athinorama.gr, στις 16/10. Πληροφορίες εδώ)
«Είναι τρελοί αυτοί οι Γαλάτες;»: Γαλατική επιδρομή

Στο γαλατικό χωριό που στήνεται στο Αγγέλων Βήμα δεν κατοικούν ο Αστερίξ και ο Οβελίξ, αλλά ανώνυμοι συγγραφείς των αρχών του 16ου αιώνα, με παρόμοιο ωστόσο ταμπεραμέντο ξενοιασιάς και υπερβολής. «Είναι τρελοί αυτοί οι Γαλάτες;» είναι ο τίτλος της σκηνικής σύνθεσης που έχει την υπογραφή της Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου και αποτελείται από γαλλικές αναγεννησιακές φάρσες. Ένα γαϊτανάκι έρωτα, ζήλιας, πάθους, απιστίας, παρεξηγήσεων και μεταμφιέσεων ξεδιπλώνεται στη σκηνή στη σκηνοθετική ανάγνωση του Μιχάλη Καλαμπόκη, που συνδυάζει μουσική, κίνηση, στοιχεία κομέντια ντελ’ άρτε και σλάπστικ βωβού κινηματογράφου. (Αvant premiere στις 16/10 για τους αναγνώστες του έντυπου "α", πληροφρίες στο τεύχος που κυκλοφορεί στις 15/10).
«Δέκα μικροί νέγροι»: Αγκάθα Κρίστι στο Eliart

Οι ιστορίες μυστηρίου έλκουν ιδιαίτερα τον Γιώργο Φρατζεσκάκη, σκηνοθέτη της θεατρικής μεταφορά των «Δέκα μικρών νέγρων» της Αγκάθα Κρίστι. Μετά το «Αίμα στο χιόνι» του Φίλιπ Ρίντλεϊ και την «Παγίδα» του Ρομπέρ Τομά αναζητά το σασπένς και την ανατροπή στη νουβέλα της βασίλισσας της αστυνομικής λογοτεχνίας. Στους «Δέκα μικρούς νέγρους» η Αγκάθα Κρίστι και στήνει ένα μακάβριο παιχνίδι ανάμεσα σε δέκα άγνωστους μεταξύ τους ανθρώπους, οι οποίοι βρίσκονται εγκλωβισμένοι σε μια αλπική έπαυλη. Ο καθένας εμπλέκεται με κάποιον τρόπο με μια σκοτεινή υπόθεση ανθρωποκτονίας. Παίζουν οι: Χάρης Σώζος, Γιάννης Ευαγγελίδης, Κοσμάς Ζαχάρωφ, Αννέτα Παπαθανασίου, Οδυσσέας Σταμούλης, Ελένη Βουτυρά, Μάκης Πατέλης, Κώστας Ζέκος, Ανθή Τσαγκαλίδου και Σίσσυ Καπετάνου. (Αvant premiere στις 15/10, για τους αναγνώστες του έντυπου "α". Πληροφορίες στο τεύχος που κυκλοφορεί στις 15/10).
Το «Γλυκό πουλί της νιότης» στο Άλμα

Η Κατερίνα Μαραγκού ερμηνεύει το ρόλο της αλλοτινής σταρ του θεάτρου Αλεξάντρα ντελ Λάγκο και ο Όμηρος Πουλάκης το φιλόδοξο εραστή της στο «Γλυκό πουλί της νιότης» του Τενεσί Ουίλιαμς. Μια νέα ματιά στο κλασικό έργο του 1959 για την κατάρρευση των ψευδαισθήσεων και στον ψυχολογικό ρεαλισμό του Τενεσί Ουίλιαμς υπόσχεται η σκηνοθέτις Αναστασία Ρεβή στην παράσταση που ανεβαίνει στο θέατρο Άλμα. Είναι η τρίτη συνεχόμενη φορά που η Κατερίνα Μαραγκού «ενδύεται τη σκιά» μιας ακόμη ηρωίδας του Ουίλιαμς μετά το «Καλοκαίρι και καταχνιά» και το «Τριαντάφυλλο στο στήθος». Τώρα, ως σταρ του Χόλιγουντ στη δύση της καριέρας της, ζει τα πάθη και τη διαφθορά στον αμερικάνικο Νότο, σε ένα έργο που το κοινό αγάπησε μέσα από την κινηματογραφική μεταφορά του 1961 με τον Πολ Νιούμαν και την Τζέραλντιν Πέιτζ. (Πρεμιέρα, στις 21/10)
«Οι Μεγάλοι Αμαρτωλοί»: Ο Ντοστογιέφσκι ξανά

Ο Ντοστογιέφσκι θα μας απασχολήσει πολύ φέτος το χειμώνα. Η Ομάδα Χρώμα και ο Κωνσταντίνος Χατζής γοητεύονται από τον μεγάλο Ρώσο συγγραφέα και μας καλούν σε μια πρωτότυπη σκηνική σύνθεση. Αποσπάσματα των έργων «Έγκλημα και τιμωρία», «Οι Δαιμονισμένοι», «Αδελφοί Καραμάζοφ» αποτελούν τον καμβά της παράστασης «Οι Μεγάλοι Αμαρτωλοί» την οποία υπογράφουν από κοινού ο Γιάννης Χαρτοδιπλωμένος και ο Κωνσταντίνος Χατζής. Στη σκηνή του Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης» ο Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, ο Μάνος Καρατζογιάννης, ο Θύμιος Κούκιος, ο Ντένης Μακρής και ο Μιλτιάδης Φιορέντζης ενσαρκώνουν τους ντοστογιεφσκικούς ήρωες. (Πρεμιέρα 19/10)
Περισσότερες πληροφορίες
Οικογένεια Τσέντσι
Εμπνευσμένη από τους «Τσέντσι» του Αρτό και του Σταντάλ, η πραγματική ιστορία της οικογένειας που συντάραξε τη Ρώμη του 16ου αιώνα με τα πάθη του ακόλαστου και αιμοδιψή κόμη Τσέντσι.
Είναι τρελοί αυτοί οι Γαλάτες;
Γαλλικές αναγεννησιακές φάρσες σε μια παράσταση γεμάτη μουσική, έντονη κίνηση και στοιχεία που παντρεύουν την κομέντια ντελ άρτε με τον σλάπστικ βωβό κινηματογράφο
Οι μεγάλοι αμαρτωλοί
Μια πρωτότυπη διασκευή-σύνθεση βασισμένη σε εμβληματικούς χαρακτήρες του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι από τα έργα: «Έγκλημα και τιμωρία», «Οι Δαιμονισμένοι» και «Αδελφοί Καραμάζοφ».
Το ’21
Punk ορατόριο με θέμα την Επανάσταση του 1821. Έγγραφα των εθνοσυνελεύσεων, μαρτυρίες των ετών 1816-34 αλλά και κείμενα εναντίον της επανάστασης ακούγονται και τραγουδιούνται σε αυτό το ροκ μάθημα Ιστορίας
Δέκα μικροί νέγροι
Λίγο μετά την άφιξη δέκα ανθρώπων σε έναν απομονωμένο προορισμό αρχίζει ένα μακάβριο παιχνίδι με αρχηγό τον μυστηριώδη οικοδεσπότη
Ζακ ή Η υπακοή
3D προβολές και θέατρο συνδυάζονται σε αυτό το οικογενειακό δράμα όπου παρωδείται η ανάγκη διαιώνισης των «ιερών» θεσμών που αποτελούν τους πυλώνες κάθε κοινωνικού συστήματος
Καγκουρώ
Η οικονομική κρίση αναγκάζει ένα νέο να επιλέξει τη μετανάστευση. Ωστόσο, μη αναμενόμενες εξελίξεις δεν θα του επιτρέψουν να πραγματοποιήσει αυτό το ταξίδι.
Το γλυκό πουλί της νιότης
Δύο διαφορετικοί μεταξύ τους άνθρωποι ακουμπάνε ο ένας στον άλλο, σε μια οριακή στιγμή της ζωής τους, και παραδίδονται στις αυταπάτες τους