Η καρέκλα: το νέο φετίχ του θεάτρου

«Μα τί τους φταίνε;» αναφώνησε η διπλανή μου κατά τη διάρκεια μιας (ακόμη) παράστασης, όπου οι ηθοποιοί τραβολογούσαν …καρεκλοπόδαρα!

Η καρέκλα: το νέο φετίχ του θεάτρου

Πώς ήταν πριν από μερικά χρόνια τα μικρόφωνα, τα οποία ξεφύτρωναν εκεί όπου δεν το περίμενες εν είδει εμβλήματος μεταμοντέρνας αποστασιοποίησης; Έτσι είναι πλέον οι καρέκλες. Ο «Γλάρος» (φωτό), ο «Θείος Βάνιας» και ο «Σωσίας» είναι τρεις χαρακτηριστικές παραστάσεις όπου οι ηθοποιοί «παίζουν» με τις καρέκλες τους. Ειδικά στον «Σωσία», μια κανονικότατη χορογραφία ηθοποιών-καρεκλών συνιστά το βασικό μοτίβο του όλου θεάματος: τις μετακινούν, τις αγκαλιάζουν, παλεύουν μαζί τους, τις στοιβάζουν κ.λ.π. Πρόκειται, άραγε, για ένα σύμβολο τόσο ενδιαφέρον και πολύσημο ώστε οι σκηνοθέτες αδυνατούν να του …αντισταθούν; Ή, μήπως, η υπερβάλλουσα αξιοποίησή του είναι δείγμα έλλειψης φαντασίας ή/και οικονομικών πόρων;

Όπως και να ‘χει, το πάρε-δώσε καρέκλας και ερμηνευτή υπήρξε κάποια στιγμή ένα πετυχημένο εύρημα. Η καρέκλα στο θέατρο είχε, δηλαδή, τη δική της μεταφυσική ήδη από το 1952, όταν ο Ευγένιος Ιονέσκο, στο μονόπρακτο του «Οι καρέκλες» παρουσίασε την «άδεια καρέκλα» ως συνώνυμη του «τίποτα» και έβαλε ένα ζευγάρι υπερηλίκων να τελεί μια «απογειωτική δεξίωση» ενώπιον κενών καθισμάτων. Παρατηρώντας, πάντως, φέτος τους ηθοποιούς και τους χορευτές του ελληνικού θεάτρου να παιδεύονται με τις καρέκλες των σκηνικών τους δεν μπορώ παρά να θυμηθώ την Πίνα Μπάους, η οποία το 1978, στο αξεπέραστο «Café Müller», «πάλεψε» με τις άδειες καρέκλες του σκηνικού όπως κανένας πριν (και μετά) από εκείνη. Σαράντα χρόνια μετά το «Café Müller» η καρέκλα ως σκηνικό αντικείμενο, κοντεύει να «καεί» από την υπερ-χρήση. Αφήστε που, κάποια στιγμή οφείλουμε να παραδεχτούμε πως δεν γίνεται να είμαστε όλοι η Πίνα Μπάους…

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
01/05/2024

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.

"Farewell / Εν τόπω χλοερώ": Η ομάδα του "Nostalgia generation" ξαναχτυπά

Σε συνέχεια της περσινής sold-out παράστασης, οι Ντουθ φέρνουν το δεύτερο μέρος ενός ζωντανού sitcom που μιλά για τις ανεξάντλητες πιθανότητες και τις χαμένες ευκαιρίες των millennials.