Θάνος Τοκάκης: «Όλοι κρύβουμε έναν Μεφιστοφελή μέσα μας»

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά το μυθιστόρημα του Κλάους Μαν «Μεφίστο», σε διασκευή Αριάν Μνουσκίν και σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη, ενώ τον κεντρικό ρόλο του ματαιόδοξου ηθοποιού που συνεργάζεται με τους ναζί κρατάει ο βραβευμένος Θάνος Τοκάκης, ο οποίος λίγο πριν από την πρεμιέρα της 28ης Μαΐου μας μιλάει για την παράσταση.

Θάνος Τοκάκης: «Όλοι κρύβουμε έναν Μεφιστοφελή μέσα μας»

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά το μυθιστόρημα του Κλάους Μαν «Μεφίστο», σε διασκευή Αριάν Μνουσκίν και σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη, ενώ τον κεντρικό ρόλο του ματαιόδοξου ηθοποιού που συνεργάζεται με τους ναζί κρατάει ο βραβευμένος Θάνος Τοκάκης, ο οποίος λίγο πριν από την πρεμιέρα της 28ης Μαΐου μιλάει για την παράσταση στην Ιλειάνα Δημάδη.

Θάνος Τοκάκης: «Όλοι κρύβουμε έναν Μεφιστοφελή μέσα μας» - εικόνα 1

«Το μυθιστόρημα μιας καριέ­ρας»: αυτός είναι ο υπότιτλος του «Μεφίστο», του έργου που έγραψε ο Κλάους Μαν σε ηλικία 30 ετών, το 1936, αντλώντας έμπνευση από το μύθο του Φάουστ όσο και από τον ίδιο τον κουνιάδο του, έναν διάσημο ηθοποιό της Γερμανίας, ο οποίος επέλεξε να συνεργαστεί με τους ναζί παρά να θυσιάσει την καριέρα του... Σε αυτόν τον υπότιτλο εφιστά την προσοχή μας ο 34χρονος και διακεκριμένος με το Βραβείο «Δημήτρης Χορν» ηθοποιός Θάνος Τοκάκης, ο οποίος κρατά τον πρώτο ρόλο, εκείνον του ηθοποιού που συμμαχεί με τον «διάβολο» του φασισμού προκειμένου να ικανοποιήσει την ακόρεστη δίψα του για δόξα, κολακεία κι εξουσία. Όπως μας εξηγεί ο Θάνος Τοκάκης: «Το μυθιστόρημα του Κλάους Μαν καταγράφει ουσιαστικά την άνοδο του φασισμού από το 1923 και την ανταρσία της μπιραρίας μέχρι την απόλυτη κυριαρχία του ναζι­σμού. Το έργο μάς μεταφέρει στο φημισμένο θέατρο του Αμβούργου, το Κάμερσπίλε, κι εστιάζει στην περίπτωση του Χέντρικ Χέφγκεν, ενός ηθοποιού που θέτει τη ματαιοδοξία­ του υπέρ πάντων.
Μολονότι είναι δηλαδή κομουνιστής και ομοφυλόφιλος, όταν συνειδητοποιεί πως η επικράτηση του φασισμού είναι πλέον γεγονός, επιλέγει –αντί να εγκαταλείψει την πατρίδα και την καριέρα του– να γίνει φερέφωνο των ναζί. Αποδεικνύεται έτσι πως ακόμη και η αριστερή ιδεολογία του ήταν μάλλον “φορεμένη μόδα”! Όπως οι περισσότεροι καλλιτέχνες και διανοούμενοι της περιόδου εκείνης, έτσι και αυτός παρίστανε τον αριστερό... Η τεράστια ματαιοδοξία του –ίδιον ίσως των καλλιτεχνών– τον κάνει να συμμαχήσει με τους ναζί, την ίδια ώρα που οι συνάδελφοί του διώκονται, βασανίζονται, εξοντώνονται ή ακολουθούν το δρόμο της εξορίας. Αν υπάρχει μια φράση που συνοψίζει τα όσα συμβαίνουν στον Χέντρικ είναι πως “όλοι κρύβουμε έναν Μεφιστοφελή μέσα μας”. Είμαστε όλοι ικανοί για το χειρότερο.

Πρέπει να το παραδεχτούμε, διότι μόνο τότε θα μπορέσουμε να το αντιμετωπίσουμε. Είναι αυτονόητο πως κατά τη διάρκεια των προβών κάναμε διαρκώς παραλληλισμούς ανάμεσα στα γεγονότα του έργου και σε όσα συμβαίνουν σήμερα. Είναι τρομακτικές οι ομοιότητες της εποχής μας με εκείνη της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης. Κανένας προοδευτικός άνθρωπος δεν φανταζόταν, τουλάχιστον τα πρώτα χρόνια, την άνοδο –πόσο μάλλον την κυριαρχία– του ναζισμού».
Η δραματουργική επεξεργασία και η σκηνοθεσία του Νίκου Μαστοράκη φωτίζει αυτήν τη διάσταση: μια σκηνική μελέτη πάνω στις σχέσεις τέχνης και πολιτικής, εξουσίας και ηθικής αλλά και στις κοινωνικές και πνευματικές προϋποθέσεις που έκαναν δυνατή την άνοδο του ναζισμού. Ο σκηνοθέτης βασίστηκε στη θεατρική διασκευή της Αριάν Μνουσκίν για την ομώνυμη παράσταση που η διάσημη σκηνοθέτις/δραματουργός ανέβασε το 1979. Οι ηθοποιοί μπαινοβγαίνουν διαρκώς στους ρόλους και σχολιάζουν τα γεγονότα.
Κι ένας θίασος πρώτης τάξεως συμμετέχει: Μαρίνα Ασλάνογλου, Βίκυ­ Βολιώτη, Μαρία Ζορμπά, Θύμιος Κούκιος, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Υβόννη Μαλτέζου, Άλκης Παναγιωτίδης, Γιούλικα Σκαφιδά, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Ένκε Φεζολάρι, Χάρης Φραγκούλης, Μηνάς Χατζησάββας, Νίκος Ψαρράς κ.ά.

Περισσότερες πληροφορίες

Μεφίστο

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 180 '

Η άνοδος του ναζισμού στη Γερμανία του Μεσοπολέμου δοκιμάζει την ιδεολογία και την ηθική ενός θιάσου: κάποιοι αιφνιδιάζονται, κάποιοι αντιστέκονται και κάποιοι πληρώνουν με τη ζωή τους

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/05/2024

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.