
Πολλοί έχουν συνδέσει τον Μαουρίτσιο Κατελάν με το αμφιλεγόμενο έργο τέχνης "Comedian" (2019), την περιβόητη μπανάνα κολλημένη με μονωτική ταινία στον τοίχο, η οποία πρόσφατα αγοράστηκε για 6.2 εκατομμύρια δολάρια από τον συλλέκτη και επενδυτή κρυπτονομισμάτων Justin Sun.
Δεν είναι, όμως, η πρώτη φορά που ο Ιταλός καλλιτέχνης σοκάρει με τα έργα του. Ο θάνατος του Πάπα Φραγκίσκου μάς θύμισε ένα εξίσου προβοκατόρικο πρότζεκτ, που ο Κατελάν παρουσίασε το 1999 και τον ανέδειξε στη διεθνή εικαστική σκηνή. Ο λόγος για το "La Nona Ora", ένα γλυπτό κέρινο ομοίωμα του Πάπα Ιωάννη Παύλου Β΄: ο ποντίφικας κείτεται στο πάτωμα, κρατώντας σφιχτά την ποιμαντορική ράβδο σε κατάσταση αγωνίας, καθώς έχει μόλις χτυπηθεί από μετεωρίτη. Για τον Κατελάν, φαίνεται ότι ακόμα και οι ισχυρότεροι άνθρωποι στον κόσμο δεν μπορούν να γλυτώσουν από κακοτυχίες.

Προφανώς το γλυπτό σοκάρει την Καθολική Εκκλησία και προκαλεί την οργή των συντηρητικών, όχι μόνο στην πρώτη του παρουσίαση το ’99 αλλά και μετέπειτα. Χαρακτηριστική η αντίδραση πολιτικών που μπήκαν σε ρόλο "επιμελητών" στην Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης της Βαρσοβίας, το 2000, αφαιρώντας τον μετεωρίτη από τα πόδια του ποντίφικα και επιχειρώντας να τον στήσουν όρθιο. 25 χρόνια αργότερα, παρόμοιες επιμελητικές απόπειρες θα γίνουν στη δική μας Εθνική Πινακοθήκη, από τον πολιτικό Ν. Παπαδόπουλο, επιβεβαιώνοντας ότι η θρησκεία παραμένει ένα αρκετά ευαίσθητο θέμα για μερικούς.
Πάντως, ο Κατελάν είχε δηλώσει ότι το έργο του σε καμία περίπτωση δεν είχε στόχο να προκαλέσει, ούτε να στραφεί εναντίον του καθολικισμού.
Όμως, το Βατικανό φαίνεται πως δεν κράτησε μούτρα στον καλλιτέχνη. Το 2024 συμμετείχε για πρώτη φορά στην Μπιενάλε της Βενετίας με δικό του περίπτερο στις ιστορικές γυναικείες φυλακές Giudecca και κάλεσε τον Κατελάν να συμμετάσχει στην ομαδική έκθεση, η οποία εγκαινιάστηκε από τον Πάπα Φραγκίσκο.