
Παρότι δημιουργήθηκε εν μέσω πανδημίας και τα ιδιαίτερα ρούχα του αποτελούν πρόκληση τόσο για να φτιαχτούν όσο και να υποστηριχθούν από την εγχώρια αγορά, το 240791 δεν άργησε να κεντρίσει το ενδιαφέρον του κοινού. Εμφανίσεις στο Paris Fashion Week αλλά και πιο πρόσφατα στη Vogue, καθώς και συνεργασίες με σημαντικούς καλλιτέχνες, γρήγορα ανέδειξαν το 240791 ως ένα από τα πιο υποσχόμενα ελληνικά haute couture brands. Η Ελένη Καββάδα, η ταλαντούχα σχεδιάστρια πίσω από το brand υψηλής ραπτικής, έφερε κάτι φρέσκο και πρωτότυπο στην ελληνική μόδα, συνδυάζοντας μαξιμαλισμό, ογκώδεις σιλουέτες και θεατρικότητα. Οι δημιουργίες της δεν είναι απλώς ρούχα υψηλής ραπτικής, αλλά έργα τέχνης.
Στις 27 Φεβρουαρίου, το 240791 παρουσιάζει την πρώτη ατομική του έκθεση στην γκαλερί The Intermission. Το "Bring Μe to the Cosmos" καταπιάνεται με την έννοια της γέννησης και επεκτείνει το όραμα της Ελένης Καββάδα να αναδείξει τη μόδα ως ένα εκφραστικό και γλυπτικό μέσο. Η σχεδιάστρια μίλησε στο "α" για την επερχόμενη έκθεση στον Πειραιά, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει όταν σχεδιάζει τα ιδιόμορφα ρούχα της και τις επαφές της με το εξωτερικό.

Μίλησε μας για το πώς ξεκίνησε το 240791. Τι ήθελες να προσφέρεις στον κόσμο της μόδας όταν άρχισες να σχεδιάζεις ρούχα;
Το 240791 γεννήθηκε όταν αποχώρησα από την θέση μου ως βοηθός σχεδιαστή στον πολυαγαπημένο μου Γιώργο Ελευθεριάδη. Ήταν η στιγμή να ξεκινήσω τη δική μου ιστορία, να δείξω την δική μου οπτική, με τον δικό μου τρόπο. Επειδή αυτό συνέβη στις περιόδους της καραντίνας, είχα αρκετό χρόνο να πειραματιστώ και να δω που με οδηγούν τα χέρια και το μυαλό μου, χωρίς περιορισμούς. Έτσι ξεκίνησαν όλα.
Πότε ασχολήθηκες για πρώτη φορά με τη μόδα και πώς εξελίχθηκε το ενδιαφέρον σου για αυτή;
Δεν υπήρξε στιγμή που συνειδητοποίησα το ενδιαφέρον μου για τον τομέα της μόδας, καθώς είναι κάτι που κάνω από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Γεννήθηκε μαζί μου, εξ’ ου και το 240791, που είναι η ημερομηνία γέννησής μου.

Τι προκλήσεις αντιμετώπισες στην προσπάθεια να δημιουργήσεις το brand;
Λόγω του μαξιμαλισμού και της ιδιαιτερότητας που χαρακτηρίζει την δουλειά μου, η δυσκολία είχε / έχει να κάνει με το πού τοποθετείται κάτι τέτοιο στο σκηνικό της αγοράς. Δεν είναι ready to wear, δεν είναι χρηστικό δηλαδή, οπότε αναφέρεται περισσότερο σε δημιουργικές παραγωγές που, δυστυχώς στη χώρα μας, ενώ υπάρχει πληθώρα ιδεών και ταλέντου, δεν υπάρχουν συνήθως οι πόροι για να υποστηριχθούν τόσο φιλόδοξες κατασκευές. Τα κομμάτια αυτά, εκτός του ότι είναι πολύ απαιτητικά στην κατασκευή τους, χρειάζονται και αρκετό χρόνο να δημιουργηθούν. Μετά από σκέψη πάνω σε αυτό, δημιούργησα και τη ready to wear συλλογή μου, που διατίθεται στο studio avra στο κέντρο της Αθήνας, ώστε να μπορέσω να εξασφαλίσω και τη βιωσιμότητα του brand σαν επιχείρηση.
Στην πρώτη εικαστική έκθεση του 240791, στόχος είναι να αναδείξεις τη μόδα ως εκφραστικό και γλυπτικό μέσο. Πώς το επιτυγχάνεις αυτό και τι ρόλο παίζει η γλυπτική στα έργα σου;
Η γλυπτική προσέγγιση και ο πειραματισμός στην κατασκευή είναι το α και το ω του τρόπου που δουλεύω. Αντιμετωπίζω το κάθε κομμάτι σαν ένα μικρό κτίριο, το χτίζω αρχιτεκτονικά και με υπομονή. Η σιλουέτα και η μορφολογία είναι στοιχεία πολύ σημαντικά στη διαδικασία μου, δίνω μεγάλη βάση στις εσωτερικές επενδύσεις των ρούχων για να επιτύχω τους όγκους, σκέφτομαι αρκετά μαθηματικά κατά τη διαδικασία.

Τι ακριβώς θα δούμε στο "Bring me to Cosmos"; Θα είναι ένας συνδυασμός από τις συλλογές υψηλής ραπτικής και ready to wear;
Στην έκθεση θα ασχοληθούμε με την έννοια της γέννησης. Την γέννησης μιας ιδέας, ενός καινούριου κόσμου, της γέννησης ενός πλάσματος εξωπραγματικού. Τα κομμάτια θα είναι αποκλειστικά από τη haute couture πλευρά του brand οπότε τα ready to wear δεν θα εμπλακούν στη συγκεκριμένη περίσταση.
Εκτός της γλυπτικής, από πού αλλού αντλείς έμπνευση για τα σχέδιά σου;
Δεν θα έλεγα ότι εμπνέομαι από τη γλυπτική. Αυτή προκύπτει ως αποτέλεσμα λόγω της τεχνικής προσέγγισης μου στα υλικά. Αέναη πηγή έμπνευσής μου είναι το σώμα, η φύση και τα όνειρα που δεν βγάζουν νόημα αλλά και όλα τα νοήματα μαζί.
Με τι άλλα υλικά πειραματίζεσαι συνήθως όταν φτιάχνεις τα ρούχα και πώς σε βοηθούν να μετατρέψεις ένα ένδυμα σε έργο τέχνης;
Το φάσμα των υλικών που χρησιμοποιώ είναι πολύ ευρύ, καθώς ξεκινά από το ύφασμα αλλά μπορεί να εμπεριέχει και αντικείμενα όπως καλώδια, σύρμα, ντουί και ροδέλες για λάμπες και ούτω καθεξής. Μου αρέσει να δημιουργώ μικροσύμπαντα σε κάθε κομμάτι, οπότε η χρήση εναλλακτικών υλικών και διαφορετικών υφών είναι πολύ βοηθητική έως απαραίτητη.
Έχεις με κάποιον τρόπο εντάξει το οικολογικό στοιχείο στο έργο σου;
Ο προσωπικός μου τρόπος να ενεργώ συνετά σε σχέση με το περιβάλλον είναι να χρησιμοποιώ κάθε σπιθαμή υλικού που αγοράζεται, να επιστρέφω σε παλαιότερα κομμάτια μου και να τους ξαναδίνω ζωή αντί να φτιάξω ένα νέο από την αρχή. Αυτό συνεισφέρει και στην καταγραφή της καλλιτεχνικής μου εξέλιξης ως δημιουργός.

Πότε άρχισε να αναγνωρίζεται το brand και στο εξωτερικό; Πιστεύεις ότι οι συνεργασίες εκτός Ελλάδος είναι μονόδρομος για καλλιτέχνες που ασχολούνται με αυτόν τον τομέα ή υπάρχει χώρος για αναγνώριση και στην εγχώρια σκηνή;
Λόγω του internet, είναι εύκολο να τραβήξει την προσοχή κάτι που φαίνεται να έχει ενδιαφέρον. Από την αρχή του 240791 είχα επαφή με κόσμο από το εξωτερικό, κυρίως το Παρίσι και την Αμερική, που ήθελαν να χρησιμοποιήσουν κάποιο κομμάτι για ένα editorial ή να φορεθεί από κάποιον καλλιτέχνη. Το πρόβλημα με τα δικά μου κομμάτια είναι ότι λόγω του όγκου και του βάρους τους, ταξιδεύουν και μεταφέρονται πολύ δύσκολα. Έτσι πήρα την απόφαση να τα φορτώσω σε ένα φορτηγό (!) και να πάω οδικώς ως το Παρίσι όπου έκανα και το πρώτο μου show στο Paris Fashion Week το 2023. Έκτοτε υπήρξε ακόμα περισσότερο ενδιαφέρον από έξω. Τώρα σκέφτομαι και οργανώνω την επόμενη εμφάνιση του 240791 στο εξωτερικό, λογικά με το ίδιο, ευρύχωρο μέσο μεταφοράς!
Ποια η γνώμη σου για τον τρόπο που έχει εξελιχθεί η ελληνική μόδα;
Η ελληνική μόδα συνδέεται άρρηκτα με οτιδήποτε λαμβάνει χώρα στην Ελλάδα -πολύ καλή πρώτη ύλη που σαμποτάρεται λόγω συνθηκών.
Μετά τη διεθνή αναγνώριση και την παρουσίαση πρότζεκτ όπως το επερχόμενο στην Intermission, ποιο θα είναι το επόμενο βήμα για το 240791;
Μια πρώτη επαφή με το εξωτερικό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει αναγνώριση. Είναι μία διαρκής προσπάθεια, μια συνεχής εξέλιξη και διαδρομή που ανυπομονώ να ανακαλύπτω μέρα με τη μέρα. Από πλευράς μου, η ειλικρίνεια σε σχέση με αυτό που προσφέρω και πάνω από όλα η ολοκλήρωση που μου παρέχει, είναι στοιχεία που με κάνουν να πιστεύω πως όπως και να εξελιχθεί η πορεία μου, θα είμαι καλά με τον εαυτό μου. Τα υπόλοιπα, εν καιρώ.
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.
Περισσότερες πληροφορίες
240791. Bring Me to the Cosmos
H πρώτη ατομική έκθεση του ελληνικού brand υψηλής ραπτικής 240791 της Ελένης Καββάδα. Γνωστό για τις ογκώδεις σιλουέτες και τα χειροποίητα ρούχα του, το 240791 εξερευνά τη μόδα ως ένα εκφραστικό και γλυπτικό μέσο. Η έκθεση επεκτείνει αυτό το όραμα, παρουσιάζοντας κάθε δημιουργία ως ένα σημείο μεταμόρφωσης—μια εικόνα αυτοδιαμόρφωσης και εξέλιξης, που ανοίγει προοπτικές σε διαφορετικούς κόσμους.