Ποιος ο ρόλος της δημόσιας τέχνης στη διαμόρφωση του αστικού βιώματος;

Μία διήμερη επιστημονική συνάντηση στην Εθνική Πινακοθήκη, στο πλαίσιο της έκθεσης «Αστυγραφία».

Εθνική Πινακοθήκη © Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Φωτογράφηση: Σταύρος Ψηρούκης

Την Πέμπτη 11 και την Παρασκευή 12 Απριλίου, πραγματοποιείται διήμερη επιστημονική συνάντηση με τίτλο "Δημόσια Τέχνη και Αστικό Βίωμα: Σύγχρονες Πρακτικές και Προκλήσεις", στο Αμφιθέατρο "Ίδρυμα Ωνάση”, στην Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου στο πλαίσιο της περιοδικής έκθεσης "Αστυγραφία / Urbanography. Η ζωή της πόλης τις δεκαετίες 1950-1970". Mε τη συνάντηση αυτή ολοκληρώνεται το δημόσιο πρόγραμμα της έκθεσης η οποία εγκαινιάστηκε πριν από ένα χρόνο στο κεντρικό Κτήριο της ΕΠΜΑΣ και συνεχίζεται με μεγάλο ενδιαφέρον και επισκεψιμότητα μέχρι τις 12 Ιουνίου.

Διαβάστε Επίσης

Η "Αστυγραφία" διερευνά εκδοχές του αστικού βιώματος στην ελληνική τέχνη κατά τις δεκαετίες 1950-1970 μέσα από το βλέμμα εικαστικών δημιουργών και κινηματογραφιστών. Η σύλληψή της αντιμετωπίζει την πόλη ως εμπειρία, εξετάζει την αστικοποίηση, την ανοικοδόμηση και τη μετανάστευση στο πλαίσιο των ραγδαίων αλλαγών που συνέβησαν μεταπολεμικά στην ελληνική κοινωνία. Οι καλλιτέχνες ερμηνεύουν την πόλη όχι μόνο ως δομημένο περιβάλλον που τους εμπεριέχει, αλλά και ως καθημερινό βίωμα, ένα πλαίσιο με το οποίο έρχονται αντιμέτωποι καθημερινά και είτε νιώθουν ασφαλείς σε αυτό, είτε συγκρούονται και το αλλάζουν.

Στην εποχή μας ο ρόλος και η λειτουργία της δημόσιας τέχνης έχει εμπλουτιστεί με νέες διαστάσεις και πρακτικές, όπως είναι η περιβαλλοντική γλυπτική αστικού χώρου, οι εφήμερες εικαστικές παρεμβάσεις, οι περιοδικές εκθέσεις τέχνης και οι υβριδικές καλλιτεχνικές δράσεις σε αρχαιολογικούς χώρους.

Εξάλλου, η έκθεση των έργων τέχνης στο δημόσιο χώρο είναι αλληλένδετη με μια σειρά παραγόντων που προκαλούν ή επιταχύνουν μηχανισμούς φθοράς. Χωρίς τη διαρκή προστασία, διαχείριση και συντήρηση, τα έργα υπόκεινται σε αναλογικά ταχύτερους ρυθμούς υποβάθμισης, με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται η όψη τους και να χάνεται το μήνυμα και η πρόθεση του καλλιτέχνη.

Διαβάστε Επίσης

Απέναντι στην πρόκληση της διασφάλισης της διατήρησης, προστασίας, φροντίδας και ανάδειξης της τέχνης στο δημόσιο χώρο, φορείς, οργανισμοί, καλλιτέχνες, ιστορικοί τέχνης και συντηρητές συζητούν και συνδράμουν στη διαμόρφωση πρακτικών και ιδεών, στοχεύοντας εκτός από την αναφορά και στην εφαρμογή τους.

Δείτε το πρόγραμμα της εκδήλωσης

Δημόσια τέχνη και αστικό βίωμα πρόγραμμα

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Αστυγραφία / Urbanography. Η ζωή της πόλης τις δεκαετίες 1950-1970

  • Μεικτά Μέσα

Μία πρωτότυπη σύλληψη που παρακολουθεί τρεις δεκαετίες ραγδαίου μετασχηματισμού της μεταπολεμικής Ελλάδας και επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στην αστικοποίηση και τον τρόπο που ο άνθρωπος συμμετέχει ή αντιστέκεται στη νέα συνθήκη που του υπαγορεύει το ολοένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον του. Για την ανίχνευση της ανθρώπινης εμπειρίας του αστικού βιώματος η έκθεση φέρνει σε συνομιλία τις εικαστικές τέχνες –ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, εγκαταστάσεις, φωτογραφία, σχέδια και αφίσες– με αποσπάσματα από τον δημοφιλή ελληνικό κινηματογράφο, τις ταινίες κριτικού ρεαλισμού και τις έκκεντρες αφηγήσεις. Παρουσιάζοντας 77 δημιουργούς, 202 εικαστικά έργα και 21 ταινίες, η "Αστυγραφία" επιχειρεί να χαρτογραφήσει το συνολικό εύρος της έννοιας "αστικό βίωμα" σκιαγραφώντας το κοινωνικό υποκείμενο εντός της πόλης, με όλη τη γοητεία που μπορεί να του ασκεί αλλά και με όλους τους περιορισμούς ή και τους αποκλεισμούς που τη συνοδεύουν, "με την εκθεσιακή αφήγηση να μετακινείται διαρκώς από τη μεγάλη στη μικρή κλίμακα, από την πανοραμική λήψη στο κοντινό πλάνο", όπως εξηγεί η διευθύντρια της ΕΠΜΑΣ και επιμελήτρια της έκθεσης, Συραγώ Τσιάρα. Σύμφωνα με το επιμελητικό σκεπτικό, μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, η αστικοποίηση, η ανοικοδόμηση και η μετανάστευση –εσωτερική και εξωτερική– προσδιορίζουν καθοριστικά το πλαίσιο των ραγδαίων αλλαγών που συμβαίνουν στην ελληνική κοινωνία. Το αστικό τοπίο μεταβάλλεται ριζικά με την αντιπαροχή και τη σταδιακή εξαφάνιση της μονοκατοικίας. Η καθημερινή ζωή αλλάζει με την εξάπλωση της αστικής κουλτούρας, την ανάδυση της κοινωνίας του θεάματος και της κατανάλωσης, τις νέες εμπειρίες που προσφέρει η πόλη. Η πόλη γίνεται το κατεξοχήν πεδίο συγκρότησης ταυτοτήτων για εσωτερικούς και εξωτερικούς μετανάστες, ενώ η κλίμακα, ο ορίζοντας και η αίσθηση αλλάζουν δραματικά με την κατασκευή πολυκατοικιών και σύγχρονων εμπορικών καταστημάτων, τη διάνοιξη δρόμων, τη δημιουργία πλατειών, την πύκνωση της κυκλοφορίας ανθρώπων και οχημάτων. Διαμορφώνονται καινούργιες σχέσεις ανάμεσα στο μητροπολιτικό κέντρο, τη συνοικία, το προάστιο, τις προσφυγικές γειτονιές, την εκτός σχεδίου αυθαίρετη δόμηση. Ενώ το μέσο βιοτικό επίπεδο βελτιώνεται, ταυτόχρονα εμφανίζονται νέοι κοινωνικοί διαχωρισμοί και αποκλεισμοί. Οι καλλιτέχνες ερμηνεύουν τις αλλαγές που συμβαίνουν στο αστικό τοπίο, την ανθρωπογεωγραφία και τη διασύνδεση υλικού και έμψυχου περιβάλλοντος, παρελθόντος και παρόντος. Αρχικά κυριαρχούν η νοσταλγία, οι στερεοτυπικές ή εξιδανικευτικές αφηγήσεις μιας ιδιαίτερης αστικής ταυτότητας που αλλοιώνεται μαζί με τα νεοκλασικά σπίτια που καταπίνουν οι οικοδομές, ενώ η τέχνη προσπαθεί να διασώσει την πόλη που εξαφανίζεται. Καθώς οι καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις του αστικού μετασχηματισμού συλλαμβάνουν ένα νοερό παλίμψηστο εμπειριών και συναισθημάτων σε μια φαντασιακή συνύπαρξη διαφορετικών εποχών, το έργο τέχνης αποκτά σκηνογραφική διάσταση. Η πόλη επινοείται ως σκηνικό, οι δημιουργοί επιλέγουν την οπτική γωνία και συνθέτουν το κάδρο αντλώντας αναφορές από την πραγματικότητα, τη μνήμη και την επιθυμία. Κατά τη δεκαετία του 1960 αναδεικνύεται η ρεαλιστική πρόθεση ορισμένων δημιουργών να επισημάνουν τα προβλήματα και τις αντιθέσεις της καθημερινής ζωής στη μεγαλούπολη με κριτική ματιά. Προς το τέλος της ιστορικής περιόδου που εξετάζει η έκθεση, η υλικότητα αποκτά καινούργιο νόημα στο έργο καλλιτεχνών που εξετάζουν εννοιολογικά τη διάσταση του αστικού βιώματος. Η έκθεση περιλαμβάνει 200 εικαστικά έργα, εκ των οποίων τα μισά προέρχονται από τη Συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης και τα υπόλοιπα συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση κατόπιν δανεισμού από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Στην έκθεση προβάλλονται 21 κινηματογραφικές ταινίες (αποσπάσματα από 17 ταινίες μεγάλου μήκους και 4 πλήρεις ταινίες μικρού μήκους). Αρθρώνεται σε 7 ενότητες που φέρουν τους τίτλους: "Σκηνογραφία", "Νοσταλγία", "Γιαπί", "Κοντινό Πλάνο", "Θέαμα", "Όνειρα και Συγκρούσεις", "Υλικότητες".

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Περιηγηθείτε εικονικά στην Ιερά Μονή του Οσίου Λουκά του Στειριώτη

Η νέα παραγωγή εικονικής πραγματικότητας που προβάλλεται στη "Θόλο" του "Ελληνικού Κόσμου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
01/05/2024

Ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας μιλά για το σχέδιο που θα αλλάξει την καθαριότητα της πόλης, τη στήριξη του ανεξάρτητου πολιτισμού, το zero food waste, τις κρήνες για δωρεάν νερό και τον υπερτουρισμό

Ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη λίγο πριν κόψει την κορδέλα του 3oυ "This is Athens – City Festival" που από την 1η Μαΐου έως και τις 2 Ιουνίου γεμίζει την πόλη πολιτισμό.

Το ΕΑΜ εγκαινιάζει τη νέα δράση "Κύκλοι Επιστημονικών Συναντήσεων. Μουσεία και Κοινωνία. Με το βλέμμα στο 2050"

Οι Κύκλοι Επιστημονικών Συναντήσεων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου θα επιχειρήσουν να δώσουν απάντηση σε καίρια ερωτήματα που αφορούν στην διασύνδεση της κοινωνίας με τα μουσειακά ιδρύματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στον 21ο αιώνα.

Φεστιβάλ και αφιερώματα στην 20ή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Στην 20ή ΔΕΒΘ συναντάμε, μεταξύ άλλων, το 10ο Φεστιβάλ Νέων Λογοτεχνών, το νέο Poetry Black Box, το 8ο Φεστιβάλ Μετάφρασης, το 3ο Βραβείο Νέων Σχεδιαστών Βιβλίου και ένα αφιέρωμα στον Γιώργο Ιωάννου.

Είδαμε την Κεντρική Έκθεση της 60ης Μπιενάλε Βενετίας 2024 "Ξένοι Παντού" και αναρωτιόμαστε αν τελικά "μπορούν οι υποτελείς να μιλούν"

Με ποιούς όρους εκπροσωπείται ο /η/το queer καλλιτέχνης/ιδα/@, ο/η/το αουτσάιντερ, ο/η/το ιθαγενής/ες στην έκθεση "Ξένοι Παντού"; Μπορεί να απο-αποικιοποιηθεί μια Μπιενάλε;

"Περί ζωγραφικής": Πέντε καλλιτέχνες δημιουργούν έργα που κινούνται μεταξύ της παράδοσης και της καινοτομίας

Απόφοιτοι της Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας αφοσιώνονται στην εξερεύνηση της τέχνης μέσα από κλασικές ζωγραφικές προσεγγίσεις.