Το "1984" του Τζορτζ Όργουελ εξερευνά μια ομάδα χαρακτών στο ETCH INK

Η έκθεση «Σχέδιο Απόδρασης 1984/2024» διοργανώνεται από το Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών.

Σχέδιο Απόδρασης 1984/2024

Το Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών – Pandolfini & Σιάτερλη Α.Μ.Κ.Ε. παρουσιάζει τη διεθνή έκθεση χαρακτικής "Σχέδιο απόδρασης 1984/2024" εμπνευσμένη από το έργο του Τζορτζ Όργουελ "1984”, στο χώρο τέχνης ETCH INK από την 1 Μαρτίου.

Ύστερα από ανοιχτό κάλεσμα που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2023, το Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών προσκάλεσε εικαστικούς καλλιτέχνες και χαράκτες από όλο τον κόσμο να επανεξετάσουν και να επανερμηνεύσουν εικαστικά το σπουδαίο λογοτεχνικό έργο του Όργουελ "1984”, διερευνώντας τις θεματικές προεκτάσεις του σε σύνδεση με την τρέχουσα κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα. Γραμμένο το 1949 για το μακρινό τότε 1984, το προφητικό μυθιστόρημα του Όργουελ αποτελεί μια προειδοποίηση το μέλλον του κόσμου που οδεύει προς την κατάργηση κάθε ελευθερίας του ατόμου, μέσα από την μεθοδική εφαρμογή μηχανισμών επιτήρησης, την διαστρέβλωση της πληροφορίας και τη συστηματική καλλιέργεια του φόβου μεταξύ των ανθρώπων. Σε έναν κόσμο συνεχών και αλλεπάλληλων μεταβάσεων, πολεμικών συγκρούσεων, μαζικών αφανισμών, απροκάλυπτης βίας αλλά και υποδόρροιων μεθόδων χειραγώγησης των μαζών με πρόσχημα την πανδημική κρίση και τον συνακόλουθο ιατρικό λόγο, τα ζητήματα που θέτει το πολιτικό έργο του Τζορτζ Όργουελ, μοιάζουν άκρως επίκαιρα και επείγοντα στο παρόν.

Ενθαρρύνοντας τους καλλιτέχνες να αναστοχαστούν την σύγχρονη κοινωνικοπολιτική κατάσταση και τις αθέατες πτυχές της, η έκθεση αποτυπώνει σενάρια πραγματικότητας και τρόπους διαφυγής από αυτήν. Με αφετηρία τον εγγενώς κοινωνικό και πολιτικό λόγο που έχει αρθρώσει διαχρονικά η χαρακτική σε καιρούς κρίσεων και ιστορικών συγκρούσεων, η έκθεση εντοπίζει στο ρόλο του μέσου τη δυνατότητα συσπείρωσης και ουσιαστικής σύνδεσης της κοινότητας, καθώς και το όπλο αντίστασης απέναντι σε μορφές κυριαρχίας. Ιχνηλατώντας την πορεία της χαρακτικής ιστορικά, εντοπίζονται σπουδαία παραδείγματα σημαντικών καλλιτεχνών που πιστοποιούν τον κοινωνικό ρόλο του μέσου.

Από τις χαλκογραφίες του Francisco Goya (Los Desastres de la Guerra, 1810-1820) και του Otto Dix (Der Krieg, 1923-1924), μέχρι τις έντυπες εικόνες σπαρακτικών μορφών της Γερμανίδας χαράκτριας Käthe Kollwitz και της Ελληνίδας Βάσως Κατράκη που αποτυπώνουν τα δεινά του πολέμου, διατυπώνεται ο διαχρονικός ρόλος της χαρακτικής ως μέσο άρθρωσης αντιπολεμικού λόγου, πολιτικής κριτικής και αντίστασης απέναντι στις φρικαλεότητες και τη βία.

Το αποτέλεσμα αυτής της διεθνούς πρόσκλησης παρουσιάζεται σε μια ομαδική έκθεση με 41 σύγχρονους χαράκτες και εικαστικούς από Αργεντινή, Αυστρία, Βιετνάμ, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Ολλανδία, Ουκρανία, Πολωνία, Τουρκία και Σουηδία. Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες προσεγγίζουν εικαστικά το θέμα μέσα από μια ποικιλία τεχνικών όπως είναι η οξυγραφία, η τονική οξυγραφία (aquatint), η λινολεογραφία, η ξυλογραφία, η μεταξοτυπία αλλά και μέσα από ποικίλες συναρμογές διαφορετικών χαρακτικών τεχνικών. Με πρόθεση να φανεί η εξωστρέφεια της χαρακτικής και η σύνδεσή της με τις άλλες εικαστικές τέχνες, στο πλαίσιο της έκθεσης Σχέδιο απόδρασης 1984/2024 παρουσιάζονται επίσης νέες αναθέσεις έργων σε προσκεκλημένους καλλιτέχνες υπό τη μορφή εγκαταστάσεων στο χώρο, συνομιλώντας με τα επίτοιχα χαρακτικά έργα.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Οδυσσέας Αννιτσάκης, Ρένα Ανούση – Ηλία, Bernhard Cociancig, Peter de Leur, Καλλιόπη Dolcetti, Folly, Floki Gauvry, Jonathan Hamblin, Μάγδα Καραμπουρνιώτη, Θεόδωρος Κεμίδης, Sofiia Khadzhynova, Αναστασία Κωνσταντάκου, Βασιλική Κοσκινιώτου, Aren Larcher, Jean-Jacques Lecoq, Θάνος Μαγουλάς, Daniela Marescalchi, Μαριαλίζα Κάμπη, Corinne Mariotte, Βαλεντίνη Μαυροδόγλου, Ιωάννης Μονογυιός, Thy Nguyen, Gunnar Nilmén, Νικήτας Πεφάνης, Yeşim Paktin, Μαρία Παναγιώτου, Pino Pandolfini, Μάγια Παπακώστα, Ελένη Παπανικολάου, Κυριάκος Ρόκος, Βέρα Σιατερλή, Δήμητρα Σιατερλή, Κωνσταντίνος Σωτηρίου, Weronika Siupka, Έλσα Τσιτουρίδου, Μυρτώ Φερεντίνου, Ελένη Χαμάκου, Σοφία Χαρώνη, Φλοράνς Χρηστάκη.

Προσκεκλημένοι καλλιτέχνες: Χριστόφορος Κώνστας & Χρήστος Μαγγανάς | Xsquare DesignLab

Εγκαίνια: 1/3 (6.30-10.30 μ.μ.)

Info: ETCH INK | 1-30/3 | Ώρες λειτουργίας: Τετ., Πεμ., Παρ.: 5-9 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Finchtopia": Μια εικαστική περιπλάνηση στην Αθήνα των 90s

Η νέα έκθεση του Finch of Athens κατασκηνώνει στο Antisocial και μας ταξιδεύει πίσω στον χρόνο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/05/2024

Δημιουργικά εργαστήρια για ενήλικες στο Ίδρυμα Γουλανδρή

Μια νέα σειρά εργαστηρίων καλεί το κοινό να γνωρίσει καλύτερα την τέχνη της χαρακτικής, της κεραμικής και της ιαπωνικής μικροτεχνίας.

Οι Λέσχες Ανάγνωσης στην 20ή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Οι λέσχες συμμετέχουν για δεύτερη χρονιά στη ΔΕΒΘ.

"Η τέχνη του να μην κάνεις τίποτα και η παράλληλη πεζοπορία": Φαντασία και ρεαλισμός στην έκθεση της Άννας Αμπαριώτου

Το εικαστικό πρότζεκτ παρουσιάζεται στην γκαλερί Citronne σε επιμέλεια του Κώστα Πράπογλου.

"Mindfulness στο Μουσείο": Η αργή τέχνη μπορεί να είναι ευεργετική

Το βιωματικό εκπαιδευτικό εργαστήριο - δράση "Mindfulness στο Μουσείο" στο Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή στο Παγκράτι μας κάνει να δούμε αλλιώς ένα έργο τέχνης.

Πέθανε ο Αμερικανός συγγραφέας Πολ Όστερ

Ο δημιουργός της "Τριλογίας της Νέας Υόρκης" έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

Μια συζήτηση με τον Πολ Όστερ

Με αφορμή τον θάνατο του Πολ Όστερ αναδημοσιεύουμε μια συνάντηση που είχαμε με τον συγγραφέα το 2014 με αφορμή την ομιλία του στη Στέγη Ωνάση. Σταρ της σύγχρονης λογοτεχνικής κοινότητας, ο Πολ Όστερ ήταν ένας προσηνής, ανεπιτήδευτος και χαμηλών τόνων άνθρωπος με απολύτως βιωματική σχέση με το γράψιμο.