Μια νέα έκθεση για τον Χάρη Γαβρήλο αναδεικνύει πτυχές της ζωγραφικής του έρευνας

Το «Closer» διοργανώνεται με την επιμέλεια του ιστορικού τέχνης Χριστόφορου Μαρίνου.

Χάρης Γαβρήλος

Η Roma Gallery συνεργάζεται με το Estate του Χάρη Γαβρήλου (1957-1995) και παρουσιάζει μια νέα ατομική έκθεση-αφιέρωμα στον Έλληνα δημιουργό, σε επιμέλεια του Χριστόφορου Μαρίνου. Η έκθεση "Closer" (Εξ επαφής) είναι η τρίτη ατομική που διοργανώνεται μετά τον πρόωρο θάνατο του καλλιτέχνη και περιλαμβάνει έργα που αναδεικνύουν την έρευνά του πάνω στη ζωγραφική γλώσσα. Ο Γαβρήλος δεν μελετά τη ζωγραφική ως μέσο αλλά ως οντότητα και γεγονός, ως δυνατότητα. Η τέχνη του είναι βιωματική χωρίς όμως να είναι προσωπική: "Ζωγραφίζω εμένα. Αλλά… δεν βλέπω εμένα", γράφει ο ίδιος σε ένα κείμενο για τη δουλειά του που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Διπλή Εικόνα (Μάιος 1985).

Η ζωγραφική του Χάρη Γαβρήλου είναι ερωτική και ονειρική. Εξοικειωμένος με τα γραπτά του Ζωρζ Μπατάιγ και του Μαρκήσιου ντε Σαντ, ο καλλιτέχνης αναζήτησε την υπέρβαση των ορίων της αναπαράστασης μέσα από τον ερωτισμό και τα όνειρα. Οι μεγάλων διαστάσεων πίνακές του υμνούν τη σωματικότητα, άλλοτε φανερά και άλλοτε υπαινικτικά. Δίνοντας έμφαση στη συναισθηματική μνήμη και στο παιχνίδι του φωτός με το σκοτάδι, ο Γαβρήλος επιχειρεί -σύμφωνα με τα δικά του λόγια- να βρει ισορροπία στον χώρο μέσα από διαφορετικούς χρόνους. 

Χάρης Γαβρήλος Closer

Χάρης Γαβρήλος Closer

Οι μορφές που ζωγραφίζει και σχεδιάζει είναι φασματικές, εμβρυακές, ανάερες. "Απροσδιόριστες και ρευστές αρχικά, αυτές οι μορφές είναι τελικά ξεκάθαρες αναφορές σε άλλες αρχέτυπες μορφές με προεκτάσεις στον χώρο-χρόνο, στο βαθύ παρελθόν ή στο απώτερο μέλλον" δηλώνει ο καλλιτέχνης. Πράγματι, οι μορφές που ζωγραφίζει ο Γαβρήλος είναι εκτοπλασματικές, εξαϋλωμένες όπως εκείνες στους πίνακες του El Greco. Άλλοτε μοιάζουν με καμένα σπίρτα, μικρές και εξαχνωμένες, κι άλλοτε είναι ασπόνδυλες, εύπλαστες σαν λυγισμένα δέντρα.

Χάρης Γαβρήλος Closer

Στη ζωγραφική του Γαβρήλου οι φιγούρες ερωτοτροπούν, κοιμούνται και ανασαίνουν. Αν στα έργα της δεκαετίας του ’80 οι φιγούρες του μοιάζουν με σκιές, παραπέμποντας σε σχηματικές μορφές της αρχαίας γλυπτικής, στους τελευταίους πίνακες είναι εμφανώς πιο σχηματοποιημένες: τώρα πια έχουν πρόσωπο και ευδιάκριτα χαρακτηριστικά, αγκαλιάζονται ασφυκτικά και ονειρεύονται αδιάκοπα, και μάλιστα σε διαφορετικούς χρόνους. Αφήνεται έτσι να εννοηθεί ότι η δουλειά του Γαβρήλου βασίζεται στο ερωτικό παιχνίδι του ζωγράφου με την ίδια τη ζωγραφική. 

Ο Χάρης Γαβρήλος γεννήθηκε στην Τρίπολη Αρκαδίας το 1957 και έφυγε από ζωή  στην Αθήνα το 1995. Σπούδασε ζωγραφική και σχέδιο στην ΑΣΚΤ (1978-1983, Εργαστήριο Δημήτρη Μυταρά και Δημοσθένη Κοκκινίδη) και παρακολούθησε μαθήματα σκηνογραφίας στην ίδια σχολή (1982-83, Εργαστήριο Βασίλη Βασιλειάδη). Κατά τη διάρκεια της ζωής του πραγματοποίησε τρεις ατομικές εκθέσεις: Αίθουσα Τέχνης Ψυχικού (1985), Αίθουσα Τέχνης Μέδουσα (1992) και Gallery Όλγα Γεωργαντέα (1993). Το 2003 η γκαλερί gazonrouge διοργάνωσε ατομική του έκθεση. Συμμετείχε στις εξής ομαδικές εκθέσεις: Νέοι Έλληνες καλλιτέχνες: Μια επιλογή από το Μουσείο Βορρέ, περιοδεύουσα έκθεση στο πλαίσιο του "Αθήνα - Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης" (1985), Νεότερες αναζητήσεις – Η περιπέτεια της εικόνας και η αναίρεσή της, Πινακοθήκη Πιερίδη (1985), Παράδοση και πρωτοπορία στην ελληνική τέχνη, Πινακοθήκη Πιερίδη, Πάτρα (1986), Πρώτο Ντοκουμέντο, Περιοδικό τέχνης "Διπλή Εικόνα", Αθήνα (1986), Παράδοση και πρωτοπορία στην ελληνική τέχνη, Πινακοθήκη Πιερίδη, Θεσσαλονίκη (1987), Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα, Αθήνα (1989), Σύγχρονη Ελληνική Ζωγραφική: Συλλογή Βλάση Φρυσίρα, Πινακοθήκη Πιερίδη, Γλυφάδα και Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων, Αθήνα (1991). Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές (Ιόλα, Βορρέ, Πιερίδη, Αντωνίου, Φρυσίρα) και στην Πινακοθήκη Ρόδου. To 2022 η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων φιλοξένησε την αναδρομική έκθεση "Χάρης Γαβρήλος: Arcadia", σε επιμέλεια Χριστόφορου Μαρίνου.

Εγκαίνια: 25/1 (7 μ.μ.)

Info: Roma Gallery | 25/1-27/2 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ.: 10 π.μ. – 8 μ.μ., Τετ., Σαβ.: 10 π.μ. – 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Roma Gallery

Ρώμα 5, Κολωνάκι
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Μυθιστορίες": Εννέα εικαστικοί αναπλάθουν θραύσματα της ιστορίας και της μυθολογίας

Οι καλλιτέχνες αναπλάθουν, αναπαριστούν και ερμηνεύουν κατά το δοκούν τα όσα στοιχειοθετούν το πολλαπλό παρελθόν, μεταφέροντάς τα στην σημερινή πραγματικότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
06/06/2024

"Shinrin-yoku": Η νέα έκθεση σύγχρονης τέχνης του PCAI στον Βοτανικό Κήπο Διομήδους

Η έκθεση "Shinrin-yoku - Κολυμπώντας στο Δάσος" στοχεύει να αναπτύξει περαιτέρω τη συζήτηση γύρω από την περιβαλλοντική προστασία και τις έμφυλες ταυτότητες που ξεκίνησε το PCAI κατά τη διάρκεια της υβριδικής έκθεσης "Sheltered Gardens" το 2022-2023.

Ο φωτογράφος Nikolai von Bismarck εξερευνά το "Ζωντανό Παρελθόν" της Αθήνας

Ένα ταξίδι μέσα από τους διαφορετικούς σταθμούς της ιστορίας της Αθήνας, καθοδηγούμενο από το μεταφορικό νήμα της Αριάδνης, που συνδέει την αρχαία Ελλάδα με τη σημερινή ζωντανή μητρόπολη.

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο παρουσιάζει τις "τελευταίες Αφροδίτες"

Μία ακόμα δράση του προγράμματος "Αθέατο Μουσείο" του ΕΑΜ.

3 137: "Θέλουμε να μετατοπίσουμε τη συζήτηση στο πώς οι μικρότερης κλίμακας ιστοριογραφίες μπορούν να λειτουργήσουν σαν χορωδία"

Συζητάμε με τα μέλη του artist run space 3 137 (Πάκυ Βλασσοπούλου, Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Κοσμάς Νικολάου) με αφορμή τη συλλογική έκδοση "Μετά την έκρηξη ακούς ακόμα το φως" για την αυτο-ιστοριογραφία, τις εκλεκτικές συγγένειες με τη γενιά του ‘70 και τα επίκαιρα ερωτήματα που αυτή έθεσε.

"Αγαπητέ κύριε Βακαλόπουλε": Η Gen Z συνομιλεί με τη "Γραμμή του ορίζοντος"

Ένα κείμενο εν είδει ανοιχτής επιστολής προς τον συγγραφέα μιας εποχής που έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί κι όμως κάτι μας θυμίζει.

Ο Γιάννης Μιχαηλίδης "ζωγραφίζει" το μπλε του Αιγαίου με τον δικό του τρόπο

Η γκαλερί Σκουφά τιμά τον μεγάλο δημιουργό με μία έκθεση αφιερωμένη στον ίδιο και το εικαστικό του έργο.