Τα "Ακραία Καιρικά Φαινόμενα" και γιατί αξίζει να τα διαβάσετε απνευστί

Ο συγγραφέας Γ. Δ. Αναγνώστου διάβασε το βιβλίο του Δημήτρη Γκιούλου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Θίνες, μια "ποιητική σύνθεση που σημαδεύει στις καθημερινές διαδρομές των ανθρώπων την ώρα που ένας κόσμος αλλάζει" και γράφει για την πολύτιμη ευθύτητά του.

Ακραία_Καιρικά_Φαινόμενα

Στο έργο αυτό ενυπάρχει μια μετέωρη αφηγηματικότητα από άκρη σε άκρη. Και μαζί μ’ εκείνη μια φαινομενική περιδίνηση στην καθημερινότητα μας όπου στο τέλος πείθει για τη σημαντικότητά της. Μετέωρη γιατί προσπαθεί να αποφύγει την πεπαπητημένη. Περιδίνηση γιατί αποζητά το βαθύ κέντρο ενός έκκεντρου κύκλου. Του κύκλου της ζωής που μας διαφεύγει. Η τραγικότητα της "εκεχειρίας", οι αμυχές, η απώλεια, η διασύνδεση, η συμπαντική γνώση, όλα σε λιτούς στίχους.

Οι τραγικές διαπιστώσεις του Δημήτρη Γκιούλου, αν και κοινές σε όλους, ξαφνιάζουν. Έχει την αντίπερα οπτική. Δε διστάζει. Παίρνει θέση. Γίνεται αιχμηρός. Και δίκαιος. Ξαφνιάζει. Λιτοδίαιτος στη γραφή του. Και μικροπερίοδος. Συμπυκνωμένη ποιητική παραδοχή. Γνώση και αυτούσιος θάνατος λέξεων. Διάκενα στίχων. Και έπειτα ανάληψη λέξεων. Όλα αυτά προϋποθέτουν τουλάχιστον μια θυσία. Τη θυσία του α’ προσώπου. Η ομορφιά στο έργο του είναι το λιτό, απλό και κοινό σημείο τομής της κοινωνίας των ανθρώπων. Η κίνηση. Προς και από. Με αρχή. Δίχως τέλος. Πάντα με αρχή. Ξανά και ξανά. Αν και πάντα εγγίζει ένα τέλος που ο ίδιος επιλέγει. Σχεδόν με ανατροπές. Η κοινή κατάφαση για εκείνον είναι μια διαρκής άρνηση στην αδικία […] "το μέλλον είναι ξηρασία" επιγράφει τον τίτλο ενός ποιήματος.

Όσο συνεχίζεις να τον διαβάζεις, νιώθεις μέσα σου τις αιχμηρές συνομιλίες του να σε λαβώνουν. Η προστακτική του είναι καρφιά σε πληγές επάνω. Η ευαισθησία του ντύνει τις λέξεις όταν εκείνες κρυώνουν από τη μοναχικότητα. Γίνεται σαρκαστικός. Δηκτικός. Είναι πιούρος ρεαλιστής σε μια σπασμένη ποιητική φόρμα. Φιλοσοφεί. Είναι φυσικό. Συνομιλεί εκ των έσω. Στοχάζεται. Και το κάνει θαρρετά. Είναι λεύτερος. Συνδιαλέγεται με τον θάνατο και συγκλονίζει. Κλείνει την Αγάπη και το Στερέωμά της μέσα σε ένα κουτί σπίρτα. Συγκλονίζει ξανά. Και ενθουσιάζει. Σε ένα εκκωφαντικό ποίημα. Και πιο κάτω σηκώνει κεφάλι στον Θεό του Ελύτη στο όνομα της Αγάπης. Και το κάνει καλώς (αυτό που περίμενα να συμβεί εδώ και αιώνες).

Η ποίησή του επιτίθεται. Γιατί είναι θαρραλέα. Τολμηρή. Έχει αυτό που εγώ ονοματίζω "έντιμο στίχο". Διεκδικεί την τρυφερότητα ανάμεσα στη στοχαστικότητά του. Έντιμο και αυτό. Είναι η εντιμότητα της γενιάς του, που δεν εγκαταλείπει. Συνεχίζει να διεκδικεί την ποιητικότητα και το ιδιόλεκτό του. Τα κατέχει άλλωστε. Πιστεύω πως ανοίγει τον δικό του δρόμο ανάμεσα στους δρόμους των ανθρώπων. Συνδιαλέγεται και στοχάζεται. Διαπιστώνει. Ο ίδιος δεν εκπλήσσεται. Αλλά εκπλήττει. Και η σημαντικότερη ποιητική αρετή του. Η ευθύτητα. Έστω και σε ακραία καιρικά φαινόμενα. Βρίσκει με πειθαρχία την ευκολία να γράψει στίχους μεστούς. Σαν νιώσεις τον ρυθμό του και το μέτρο του, που και τα δυο λανθάνουν και λανθάνουν ίσως περισσότερο στους αναγνώστες των social που τον διαβάζουν ξαντεριασμένο και με ευκολία, μην πω με ραθυμία.

Δε διαβάζουμε στα social ποίηση. Εκεί η ποίηση είναι πάντα παράταιρη και μας γελά. Κρατήστε στα χέρια σας το βιβλίο αυτό. Αναρωτηθείτε για το σχήμα του. Για τα διάκενα στους στίχους. Και αν πραγματικά θέλετε να το ζήσετε, διαβάστε το απνευστί. Μόνο τότε θα συνθέσετε τη δική σας εικόνα για το βιβλίο αυτό. Τη δική σας αλήθεια. Ο ποιητής, την ποιητική του αλήθεια μας την προσφέρει απλά και μόνο για να ψάξουν οι αναγνώστες του την ολότελα δική τους αλήθεια στα γραφόμενά του. Στο τέλος σημαίνοντες γίνονται οι αναγνώστες. Και οι φανατικοί. Και οι καλλιεργημένοι.

Γ. Δ. Αναγνώστου, συγγραφέας
Τετάρτη 3 Γενάρη 2024

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ο Μάγος του Οζ ζωντανεύει στην έκθεση του Μίλτου Μιχαηλίδη

Στα μέσα του μήνα θα δούμε τη νέα έκθεση που φιλοξενεί η a.antonopoulou.art.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/05/2024

"Finchtopia": Μια εικαστική περιπλάνηση στην Αθήνα των 90s

Η νέα έκθεση του Finch of Athens κατασκηνώνει στο Antisocial και μας ταξιδεύει πίσω στον χρόνο.

Δημιουργικά εργαστήρια για ενήλικες στο Ίδρυμα Γουλανδρή

Μια νέα σειρά εργαστηρίων καλεί το κοινό να γνωρίσει καλύτερα την τέχνη της χαρακτικής, της κεραμικής και της ιαπωνικής μικροτεχνίας.

Οι Λέσχες Ανάγνωσης στην 20ή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Οι λέσχες συμμετέχουν για δεύτερη χρονιά στη ΔΕΒΘ.

"Η τέχνη του να μην κάνεις τίποτα και η παράλληλη πεζοπορία": Φαντασία και ρεαλισμός στην έκθεση της Άννας Αμπαριώτου

Το εικαστικό πρότζεκτ παρουσιάζεται στην γκαλερί Citronne σε επιμέλεια του Κώστα Πράπογλου.

"Mindfulness στο Μουσείο": Η αργή τέχνη μπορεί να είναι ευεργετική

Το βιωματικό εκπαιδευτικό εργαστήριο - δράση "Mindfulness στο Μουσείο" στο Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή στο Παγκράτι μας κάνει να δούμε αλλιώς ένα έργο τέχνης.

Πέθανε ο Αμερικανός συγγραφέας Πολ Όστερ

Ο δημιουργός της "Τριλογίας της Νέας Υόρκης" έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.