Ο Τάκης Γερμενής φανερώνει τις ενδόμυχες σκέψεις πρωταγωνιστριών από ταινίες πορνό

Το νέο ζωγραφικό πρότζεκτ του καλλιτέχνη, «in-your-face», σχετίζεται με την εμπειρία και την παρακαταθήκη της κρίσης, που οδήγησε στη φτωχοποίηση και στην εξαθλίωση.

Τάκης Γερμενής in-your-face

Η νέα ατομική έκθεση του Τάκη Γερμενή με τίτλο "in-your-face" αποτελείται από δύο ενότητες γυναικείων πορτρέτων. Στην πρώτη ενότητα, που περιλαμβάνει έργα από το 2015 έως το 2020, ο καλλιτέχνης επιχειρεί να θίξει -όπως ο ίδιος λέει- "τον εκφυλισμό των αξιών και τον κοινωνικό αντίκτυπο της οικονομικής κρίσης, που συχνά οδηγούν σε φαινόμενα πορνείας, αστέγων και ναρκωτικών". Εδώ διακρίνει κανείς αναφορές στο θρησκευτικό και τραγικό στοιχείο της μεσαιωνικής ζωγραφικής του Matthias Grünewald, στα γκροτέσκα γυναικεία πορτρέτα του Otto Dix και στις σκληρές φωτογραφίες του Boris Mikhailov.

Η δεύτερη ενότητα (2020-2022) αποτυπώνει γυναίκες καταπιεσμένες από τις κοινωνικές συμβάσεις, από την παράδοση, τη θρησκεία και την οικογένεια. Και οι δύο ενότητες είναι αλληλένδετες με την εμπειρία και την παρακαταθήκη της κρίσης, που οδήγησε στη φτωχοποίηση και στην εξαθλίωση. Γενικότερα, οι προσωπογραφίες του Γερμενή εγγράφονται σε μια μακρά παράδοση ρεαλιστικών απεικονίσεων που σχετίζονται με τα δεινά του πολέμου και τις επιπτώσεις της κοινωνικής παρακμής. 

Τάκης Γερμενής in-your-face
Untitled, oil on canvas, 60x80cm, 201

Οι προσωπογραφίες του Τάκη Γερμενή βασίζονται σε φωτογραφικά πορτρέτα και αυτοπορτρέτα γυναικών που πρωταγωνιστούν σε πορνοταινίες. Ο καλλιτέχνης αποσαφηνίζει ότι σε αυτές τις φωτογραφίες που αλιεύει από το διαδίκτυο τον ενδιαφέρει η κίνηση του σώματος, η πόζα, και όχι η σεξουαλική έλξη ή ο προκλητικός χαρακτήρας των σωμάτων. Διακοσμώντας τα γυμνά κορμιά τους με περίτεχνα τατουάζ, επιχειρεί να ανακαλύψει και συγχρόνως να δείξει τι έχουν στο μυαλό τους αυτές οι γυναίκες, να φανερώσει/εξωτερικεύσει τις ενδόμυχες σκέψεις τους. Το σώμα τους γίνεται έτσι ένας δεύτερος καμβάς, ένας καμβάς μέσα στον καμβά, πάνω στον οποίο ο ζωγράφος αφηγείται "τον πόνο της σάρκας και της ψυχής τους, την απάθεια των καταναλωτών και κυρίως την αδιαφορία του Θεού". Ο Γερμενής ζωγραφίζει έναν καταργημένο παράδεισο όπου το σώμα παρουσιάζεται ως φυλακή της ψυχής και η καταπίεση ως ο κανόνας. Το βαθύτερο θέμα της δουλειάς του είναι οι σκοτεινές πτυχές της ζωής, η τραγική διάσταση του μετανεωτερικού ανθρώπου.

Τάκης Γερμενής in-your-face
Untitled, oil on canvas, 120x120cm, 2021
Τάκης Γερμενής in-your-face
Untitled, oil on canvas, 95x160cm, 2021

Το 1926 ο τεχνοκριτικός Willi Wolfradt χρησιμοποίησε τη φράση "zeitbewusste Malerei" για να περιγράψει την ενοχλητική και ανησυχαστική ζωγραφική του Otto Dix. Σε ελεύθερη απόδοση: μια ζωγραφική με επίγνωση του χρονικού πλαισίου στο οποίο παράγεται. Μια ζωγραφική που συλλαμβάνει τους δυσάνεκτους κραδασμούς του παρόντος και τους μετουσιώνει σε τέχνη. Παρομοίως, η ζωγραφική του Τάκη Γερμενή είναι μια γροθιά στο στομάχι των θεατών. Οι πίνακές του απεικονίζουν το γυναικείο σώμα όπως δεν θέλουμε να το βλέπουμε: καχεκτικό, ισχνό, μιαρό, αποκρουστικό, τρεμάμενο, πληγωμένο, άθλιο και ρυπαρό, αν όχι μαρτυρικό. Τα αποστεωμένα σώματα που ζωγραφίζει ο Γερμενής συνομιλούν με τις "φρικιαστικές εικόνες" επώνυμων γυναικών που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, εικόνες που δείχνουν ανορεξικά μοντέλα και celebrities, τα κοκαλιάρικα, άρρωστα και αδύνατα πόδια της Bella Hadid, της Celine Dion και της Donatella Versace. Είναι "εικόνες που σοκάρουν" και "προκαλούν αρνητικά σχόλια", διότι απλούστατα παρεκκλίνουν από τα πρότυπα ομορφιάς που επιτάσσει η κοινωνία και ιδίως η μόδα, την οποία, παραδόξως, οι ίδιες αυτές γυναίκες υπηρετούν ή ακολουθούν "με συνέπεια". 

O Τάκης Γερμενής σπούδασε ζωγραφική στην ΑΣΚΤ (1982-1989) και στο Royal College of Art στο Λονδίνο. Έχει πραγματοποιήσει επτά ατομικές εκθέσεις και έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έργα του υπάρχουν σε συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, στη συλλογή της British Airways, Deloitte. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. 

Εγκαίνια: 24/1 (7-10 μ.μ.)

Info: Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" Δήμου Αθηναίων | 24/1-12/2 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

© φωτογραφίας εξωφύλλου: Untitled, oil on canvas, 150x150cm, 2022

Περισσότερες πληροφορίες

Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων «Μελίνα»

Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, Θησείο
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Welcome to the Uncanny": Το 19ο ADAF επιστρέφει την άνοιξη

Το φεστιβάλ προσκαλεί καλλιτέχνες, θεωρητικούς, δημιουργούς και επισκέπτες να εισέλθουν σε έναν ανοίκειο κόσμο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
27/01/2023

Ξεναγηθείτε δωρεάν στο Μουσείο Φιλελληνισμού

Το Μουσείο Φιλελληνισμού ανοίγει τις πόρτες του για να γνωρίσετε τις συλλογές του δωρεάν.

Η επίδραση της τεχνολογίας στη σύγχρονη ζωή μέσα από τις νέες εκθέσεις του ΕΜΣΤ

Ο καινούργιος κύκλος των χειμερινών ατομικών εκθέσεων του μουσείου εγκαινιάζεται στα τέλη αυτής της εβδομάδας, με μια περφόρμανς από τη Hannah Toticki.

"Γνόφος αγνωσίας": Η γοητεία της μυστικιστικής ζωγραφικής παράδοσης

Ο τίτλος της έκθεσης του Κωνσταντίνου Καλογερόπουλου αναφέρεται σε ένα μυστικιστικό κείμενο του 14ου αιώνα γραμμένο από έναν ανώνυμο Άγγλο μοναχό.

"Without Which, Not / Sine Qua Non": Μία καλλιτεχνική απόπειρα αυτοπροσδιορισμού

Ο κοινός εννοιολογικός άξονας που ενώνει το έργο των Μαρίας Σταμάτη και Κώστα Βίττη, είναι η επιθυμία τους να αναγνώ-σουν και να εν-νοηματώσουν τα όρια της έκφρασης.

Οι "από σκουριά και αλμύρα" πίνακες του Γιάννη Μίχα

Η έκθεση πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Εταιρείας Γραμμάτων και Τεχνών Πειραιά.