Η Αθήνα κρύβει πλέον έναν "Αμαζόνιο"

ΤΟ ΕΜΣΤ εγκαινιάζει μία «εκτός τειχών» έκθεση του Δημήτρη Τσουμπλέκα, έναν διάλογο ανάμεσα στο φυσικό περιβάλλον και την προσωπική ανάμνηση.

Αμαζόνιος @Δημήτρης Τσουμπλέκας

Στο Ρέμα Πολυδρόσου, στο παλιό εργαστήριο του Νίκου Κεσσανλή και της Χρύσας Ρωμανού, ο Δημήτρης Τσουμπλέκας έχει δημιουργήσει μια πρωτότυπη και πολυεπίπεδη καλλιτεχνική εγκατάσταση. Εμπνευσμένος τόσο από τους καταξιωμένες καλλιτέχνες και θείους του Νίκο Κεσσανλή και Χρύσα Ρωμανού, αλλά και την παιδική του ηλικία, ο Τσουμπλέκας επεμβαίνει με διάφορα υλικά στο κτήμα, κοσμώντας το με φωτογραφίες που ο ίδιος τράβηξε, γλυπτικές εγκαταστάσεις από ξύλο, έργα από φυσικά υλικά, νεκρές φύσεις και διάφορα προσωπικά του αντικείμενα.

Πρόκειται για την πρώτη στη σειρά εκθέσεων του προγράμματος Extra Muros του ΕΜΣΤ, το οποίο αναδεικνύει καλλιτεχνικά, πολιτιστικά και άλλα πολιτικά τοπόσημα. Με αυτές τις εκθέσεις, το ΕΜΣΤ δίνει στο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά αθέατα σημεία της Αθήνας ενώ παράλληλα δίνει φωνή στους καλλιτέχνες μέσω των παρουσιάσεών τους αλλά και του γενικότερου ιστορικού πλαισίου.

Αμαζόνιος
@Δημήτρης Τσουμπλέκας

Η έκθεση υπήρξε επιθυμία του καλλιτέχνη εδώ και αρκετά χρόνια, ο οποίος εργάστηκε την τελευταία επταετία στο εργαστήριο και στη γύρω περιοχή, ανακαλώντας μνήμες από τις παιδικές του εξερευνήσεις στο κτήμα και μεταφέροντάς τις σε μια σειρά έργων που ονομάστηκε "Αμαζόνιος". Η ονομασία της έκθεσης προέκυψε από ένα ανέκδοτο του Κεσσανλή για κάποια φυτά από τη Βραζιλία που ο ίδιος είχε τοποθετήσει στον κήπο του κτήματος, ονομάζοντας έτσι το μέρος "Αμαζόνιος". Πλέον ο κήπος έχει περιφραχθεί, αλλά κοσμείται από μία νέον επιγραφή με τον τίτλο της έκθεσης, ως μία από τις βασικές της στάσεις.

Όπως σχολίασε η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Γρέγου, ο "Αμαζόνιος" είναι μία καλλιτεχνική παρέμβαση σε έναν ήδη συναισθηματικά φορτισμένο χώρο. "Είναι μία συναισθηματική και προσωπική διαδρομή, ταυτοχρόνως όμως είναι και μία μνεία πάνω σε αυτά που χαθήκανε, σε μια Αθήνα που χάνεται, σε μια Ελλάδα που χάνεται και στους ανθρώπους που χαθήκανε", ανέφερε συνοδεύοντας τον Τσουμπλέκα στην ξενάγηση.

Αμαζόνιος
@Δημήτρης Τσουμπλέκας

Η περιήγηση στον "Αμαζόνιο" περιλαμβάνει 5 σταθμούς, οι οποίοι επιτρέπουν στον επισκέπτη όχι μόνο να δει την έκθεση αλλά και να ανακαλύψει τους χώρους του κτήματος, όπως τον καταπράσινο κήπο δίπλα στο ρέμα, την αυλή και το εργαστήριο των παλιών του ιδιοκτητών. Πρώτη στάση το κατασκότεινο "Αμπάρι", ο παλιός κόκκινος θάλαμος του οίκου, μέσα στον οποίο ο καλλιτέχνης προβάλλει ένα 11λεπτο βίντεο που μας συστήνει σε διάφορα έργα της έκθεσης. Η περιήγηση συνεχίζεται στο ατελιέ του ζεύγους Κεσσανλή-Ρωμανού, όπου διάφορα αντικείμενα από το κτήμα αλλά και την προσωπική συλλογή του καλλιτέχνη έχουν τοποθετηθεί σε ράφια, δίπλα σε φωτογραφίες που επίσης απεικονίζουν πράγματα από τα παιδικά χρόνια του Τσουμπλέκα και κομμάτια από το φυσικό περιβάλλον της περιοχής. Ο καλλιτέχνης τόνισε ότι δούλεψε αποκλειστικά με πράγματα που υπήρχαν στον χώρο, έχοντας κατά νου ένα είδος εμμονικής ανακύκλωσης.

Αμαζόνιος
@Δημήτρης Τσουμπλέκας

Το "Δάσος" είναι ένα από τα βασικά εκθέματα του "Αμαζόνιου". Ένας χώρος πίσω από το ατελιέ, με γλυπτικές συναρμολογήσεις από ξύλο και ενδύματα που υπήρχαν στο σπίτι, καθώς και συνθέσεις νεκρών φύσεων που ο καλλιτέχνης είχε συλλέξει, δημιουργώντας έναν τροπικό "κήπο" ο οποίος εστιάζει στους συμβολισμούς της υλικότητας και αποτελεί μία διαδικασία πένθους. Πολλά από τα έργα διαμορφώθηκαν μόνα τους, όπως εξηγεί ο καλλιτέχνης: η φθορά και οι φυσικές αλλαγές με την πάροδο του χρόνου συνέβαλαν στην εξέλιξη των έργων χωρίς μεγάλες καλλιτεχνικές παρεμβάσεις. Ως αποτέλεσμα, ο Τσουμπλέκας κατόρθωσε να απαθανατίσει στον φακό παρεμβάσεις της φύσης στον χώρο, δημιουργώντας ταυτόχρονα έναν οπτικό διάλογο ανάμεσα στην τέχνη και τα φυσικά υλικά, τη φθορά και την απώλεια.

Info: Παλιό εργαστήριο Νίκου Κεσσανλή και Χρύσας Ρωμανού | 05/5-03/7 | Ώρες λειτουργίας: Πεμ.-Κυρ.: 6.30- 9.30 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Περισσότερες πληροφορίες

Αμαζόνιος

  • Εικαστικά

Στο ρέμα Πολυδρόσου εντοπίζει κανείς το πολυδιάστατο έργο του Δημήτρη Τσουμπλέκα, στο παλιό εργαστήριο του Νίκου Κεσσανλή και της Χρύσας Ρωμανού στην περιοχή του Νέου Αμαρουσίου. Φωτογραφίες μεγάλου μεγέθους, απρόσμενες γλυπτικές κατασκευές, μία εγκατάσταση στον χώρο και δύο επιτόπιες προβολές βίντεο αποτελούν τα καλλιτεχνικά εγχειρήματα του «Αμαζόνιου». Ένα ταξίδι στη μνήμη του καλλιτέχνη που παράλληλα προκαλεί μια «ρωγμή» στο αστικό περιβάλλον και υπάρχει ως ένα κρυφό καταφύγιο στην πόλη, αναπτύσσει έναν διάλογο του Τσουμπλέκα με σπουδαίους προγόνους του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

miss dialectic: Το πρότζεκτ "Μεταμορφώσεις" στοχάζεται το "ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα"

Μιλήσαμε με την Ελεάννα Παπαθανασιάδη, μέλος της miss dialectic, για το πώς γεννήθηκε η ιδέα του διακαλλιτεχνικού πρότζεκτ (και έκδοσης) "Μεταμορφώσεις", μια ομαδική έρευνα για τις σύγχρονες μορφές αφήγησης και τη σχέση τους με την τέχνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
07/02/2023

"Symbolic Creations": Οι κάρτες ταρώ και τα μάνταλα γίνονται αφορμή για τέχνη

Η Δήμητρα-Ελένη Γεωργίου και η Adrienne Delbecq εξερευνούν τον μαγικό κόσμο των συμβόλων.

Η αφαιρετική ζωγραφική του Γιώργου Δουατζή

Η ζωγραφική του διακρίνεται για τις αφαιρετικές τάσεις, την εκφραστική δύναμη των χρωμάτων και τον εξπρεσιονιστικό χαρακτήρα του συνόλου.

Τα 3D γλυπτά του Αθανάσιου Μπερούτσου διαθέσιμα σε NFT

Μοντέλα από τη συλλογή αυτή εκτίθενται και σε εικονικό χώρο του Spania.io στο Metaverse.

Ζητάμε πολλά από την (τελετή έναρξης της) 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης;

Τι επίγευση αφήνει η πολυφωνική γιορτή της Ελευσίνας και τι υπόσχεται για τη συνέχεια;

Η 8η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης ταξιδεύει στην Αθήνα

Η ομαδική έκθεση "Down to Earth", μέρος του γενικού προγράμματος της Μπιενάλε, παρουσιάζεται στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.

Στην έκθεση του Στάθη-Αλέξανδρου Ζούλια, τα τοπία μαρτυρούν έναν κόσμο υπό κατάρρευση

Ο καλλιτέχνης εδώ και αρκετά χρόνια φωτογραφίζει πετρώματα τόσο στην Αττική όσο και σε νησιά και τα μεταφέρει στο ζωγραφικό καμβά μέσω της μεθόδου "γλυπτική εικόνα".