Εγκαίνια Εβδομάδας | Τι είναι το "Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας" που άνοιξε στην οδό Σωζοπόλεως (17-23/1)

Ένα ανεξάρτητο πολύπλευρο εγχείρημα για τις αποσιωπημένες ιστορίες της κοινωνίας μας από το Ρομαντικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και άλλες επτά εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε αυτή την εβδομάδα.

Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας


Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας

Το Ρομαντικό Πανεπιστήμιο Αθηνών είναι ένα ανεξάρτητο εγχείρημα ανάπτυξης ιδεών από κοινού με τους συμμετέχοντες, πέρα από τις χρησιμοθηρικές πρακτικές της θεσμικής γνώσης, που στοχεύει, όπως λέει, στην "επαναμάγευση της πραγματικότητας", με κύριο εργαλείο το φιλοσοφικό ρεμβασμό μέσω περιπάτων στην πόλη. Εδώ και μερικές ημέρες, το ιδιότυπο τούτο εγχείρημα έχει θέσει την πινέζα του στην οδό Σωζοπόλεως 15 (πλ. Αττικής), ταράσσοντας τα νερά με μια έκθεση ιντριγκαδόρικη όσο και αποκρουστική για την κοινή συνείδηση: μετά την έρευνα του Ραμσών Ρακά και την αποδελτίωση εκατοντάδων αναφορών του ελληνικού Τύπου σε αυτοκτονίες, προέκυψε ένα ανοιχτό κάλεσμα κι όσοι έλαβαν μέρος επέλεξαν μία εξ αυτών για να συνομιλήσουν καλλιτεχνικά. Η ατμόσφαιρα είναι εξ ορισμού βαριά, όπως και το χρέος μας ως κοινωνία να εισακούσουμε τις ιστορίες όσων οικειοθελώς αποστάτησαν απ’ το σύνολο μια για πάντα.

Εξάλλου, η "έννοια του πολιτισμού δεν μπορεί να σταθεί χωρίς αυτούς που τον αρνήθηκαν", όπως σημειώνει στο συνοδευτικό κείμενο ο Ραμσών Ρακάς. Τεντωμένα σκοινιά και εκκρεμή, χώμα, τα τελετουργικά της κηδείας κι ο αντίλαλος των σκέψεων όσων προς χάριν ευκολίας αποσιωπήθηκαν μέσα στα χρόνια ρυθμίζουν τον τόνο αυτής της έκθεσης, καταφέρνοντας ωστόσο να δραπετεύσουν από το φάσμα του μακάβριου, διότι σε δεύτερη ανάγνωση κάθε πράξη αυτοχειρίας ανέκαθεν ήταν και μια ατομική υπέρβαση, μια αναμέτρηση με φιλοσοφική διάσταση. Στα έργα συμπεριλαμβάνονται επίσης κείμενα, ποιήματα και δοκίμια, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς θα ανανεώνονται. 

Sozopolis (Σωζοπόλεως 15, πλ. Αττικής) | Έως το τέλος του 2022 | Σάβ.-Κυρ.: 4-8 μ.μ. | Ελάχιστη προαιρετική συνεισφορά στο ταμείο: € 2 | Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Ειδύλλια οδός; Έργο από Ζωή Γαϊτανίδου

Ειδύλλια Οδός

Το πάγωμα του χρόνου που επέφερε η πανδημία και δη η πρωτόγνωρη ερημιά στους δρόμους που ζήσαμε κατά τη διάρκεια του πρώτου λοκντάουν ανάγεται σε ευκαιρία ανασκόπησης της ταυτοτικής καταγωγής μας, ως πολίτες της Αθήνας, στην ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης την οποία επιμελείται η Μαρία Μαραγκού στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, επαναφέροντας το βιομηχανικό τοπόσημο στην εμπροσθοφυλακή των εικαστικών venues. Σε αυτό το ταξίδι στο χρόνο δεν υπάρχει διάθεση νοσταλγικής αναπόλησης, παρά η προσπάθεια εκτέλεσης ενός άτυπου πειράματος πάνω στη συλλογική μνήμη: πώς εκλαμβάνει σήμερα η συνείδησή μας εικόνες και πρώτες ύλες, όπως το χώμα, το μάρμαρο και το μαλλί, που εγγράφονται στην ιστορία αιώνων αυτής της πόλης; Μεγάλα ονόματα όπως η Lynda Benglis και ο Νίκος Αλεξίου, αλλά και φωνές που συγκαταλέγονται στο κοχλάζον δυναμικό της Αθήνας (Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Μάρω Φασουλή, Ζωή Γαϊτανίδου και Ηλίας Κοέν) συμμετέχουν με έργα τους. Από 18/1.

Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων | 18/1-6/3 | Τρ.-Κυρ.: 11 π.μ.-8 μ.μ. | Γενική είσοδος: € 3

Projecrions: Closing Soon

Projections 

Την διαρρύθμιση του χώρου στην Αιγιήδων 31 όπου εδρεύει εκμεταλλεύεται το Closing Soon –ένα ανεξάρτητο project space που κοντεύει ένα χρόνο ζωής, πορευόμενο με εκθέσεις σύντομης διάρκειας, ως απάντηση στην υπερπληθώρα προτάσεων που μας κατακλύζει–, για να προβάλλει δύο συγκοινωνούντα σε θεματολογία βίντεο-έργα ανά ημέρα, το ένα στον μπροστινό τοίχο και το άλλο στον πίσω, έτσι που το νόημά τους αλληλοσυμπληρώνεται κι επεκτείνεται. "Η σειρά προβολών "Projections” ερευνά τις πτυχές δυσφορίας στην πράξη της θέασης, εστιάζοντας τελικά στην αντίφαση ανάμεσα στο τι βλέπουμε και στο τι θέλει το εγώ/μάτι να δει", αναφέρει το συνοδευτικό κείμενο. Από 20 έως 23/1, κάθε βράδυ (7-10 μ.μ.).

Closing Soon (Αιγιήδων 31, Θησείο) | 20-23/1 | Πέμ.-Κυρ.: 7-10 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Ιάσον Μολφέσης

Ιάσων Μολφέσης

Την προώθηση του έργου του καλλιτέχνη Ιάσονα Μολφέση (1925 – 2009), ενός εκ των σημαντικών μοντερνιστών της γενιάς του ’60 που έζησε κυρίως στο Παρίσι, ανέλαβε η γκαλερί Kalfayan, ξεκινώντας με μια ατομική έκθεση στο παράρτημα της Αθήνας από 20/1, στην οποία συγκεντρώνονται αντιπροσωπευτικά δείγματα της πορείας που χάραξε. Σύμφωνα με τον ίδιο, το έργο τέχνης αποτελούσε το "δούρειο ίππο" για να προσεγγίσει την ανθρώπινη ευαισθησία. Υπήρξε άμεσα συνδεδεμένος με τους καλλιτεχνικούς κύκλους στην πόλη του φωτός, ενώ απ’ το ’60 κι έπειτα, κατά την ώριμη φάση του, εστίασε ζωγραφικά το στοχασμό του πάνω στα δίκτυα και την κωδικοποιημένη γλώσσα των υπολογιστών, που είχαν τότε πρωτοεμφανιστεί. 

Γκαλερί Kalfayan | 20/1-5/3 | Δευτ.: 11 π.μ.-3 μ.μ., Τρ.-Παρ.: 11 π.μ.-7 μ.μ., Σάβ.: 11 π.μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Ίππος: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα

Ίππος: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα

Τόσο από τις ταφές των αλόγων στην εποχή του Χαλκού όσο κι απ’ τα σχέδια στη ζωφόρο του Παρθενώνα, είτε από τις αναφορές στην αρχαία γραμματεία, γνωρίζουμε ότι τα άλογα κατείχαν περίοπτη θέση στην αρχαία Ελλάδα, γεγονός το οποίο έρχεται να αποτυπώσει πολυπρισματικά από 20/1 η νέα αρχαιολογική έκθεση στην Αμερικανική Σχολή, με τίτλο "Ίππος: Το Άλογο στην Αρχαία Αθήνα". Ένας σημαντικός αριθμός ευρημάτων συγκεντρώθηκε από μουσεία Ελλάδας και εξωτερικού, όπως μαρμάρινα γλυπτά, αγγεία και νομίσματα, αποδίδοντας το ρόλο και τους συμβολισμούς του καμαρωτού ζώου για εκείνη την εποχή. Ανάμεσα στα εκθέματα και ένας σκελετός που μελετάται.

Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών (Σουηδίας 61) | 20/1-30/4 | Τετ., Παρ.-Κυρ.: 12 μ.-6 μ.μ., Πέμ.: 4-10 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Night in Athens: Fokianou Art Space

Night in Athens

"Στη FokiaNou Art Space αγαπάμε την Αθήνα, ειδικά όπως φαίνεται από το διαμέρισμα μας καθώς πέφτει το σκοτάδι […]. Η Αθήνα όταν νυχτώνει αλλάζει, μεταμορφώνεται, μετριάζει τις σκληρές και άσχημες πλευρές της και φωτίζει τις όμορφες", αναφέρει το συνοδευτικό κείμενο της νέα ομαδικής έκθεσης που εγκαινιάζεται στο γνωστό εικαστικό διαμέρισμα στο Παγκράτι από 20 Ιανουαρίου. Σε επιμέλεια των ιδρυτών του χώρου, Παναγιώτη Βούλγαρη και Mary Cox, καλλιτέχνες που έχουν άμεση σχέση με την πόλη μας ανταποκρίθηκαν στο ανοιχτό κάλεσμα και τώρα παρουσιάζουν έργα, στα οποία πρωταγωνιστεί η αίσθηση μιας μητρόπολης που εξιτάρει, θέλγει και παραπλανά, όταν πέσει ο ήλιος (ανάμεσα στους συμμετέχοντες και ο Αλέξανδρος Γεωργίου).

Fokianou Art Space | 20/1-5/2 | Πέμ.-Σάβ.: 5-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Παναγιώτης Μπαξεβάνης: Objects may be closer than they appear

Objects may be closer than they appear

Μια φλούο φωτογραφία μιας γυναικείας φιγούρας, τραβηγμένη αρκετά χρόνια πριν, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η μνήμη του αποδείχθηκε εξίσου θολή σε σχέση με το πότε έγινε αυτό το κλικ, ώθησαν θεματολογικά τον φωτογράφο Παναγιώτη Μπαξεβάνη τόσο στην έκθεση που παρουσιάζει από 20/1 στην αίθουσα τέχνης Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπουλου, όσο και στο γενικότερο ερώτημα που τη διέπει: πόσο κοντά στην αλήθεια και πόσο στο κατασκεύασμα βρίσκεται η εικόνα που έχουμε για το παρελθόν του ίδιου μας του εαυτού, όταν το μυαλό μας αποδεικνύεται εκ των πραγμάτων αφερέγγυο; Το εφέ της διάθλασης αποτελεί πρακτικά κι εννοιολογικά τον συνδετικό κρίκο στο "Objects may be closer than they appear".

Αίθουσα τέχνης έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου | 20/1-12/2 | Τρ., Πέμ.-Παρ.: 12 μ.-8 μ.μ., Τετ.: 12 μ.-6 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

in the air tonight
Erik Alkema

Στον αέρα απόψε (Η αστρική σκόνη θα σε σκεπάσει, θα σε σκεπάσει…)

Ο χώρος PS στο Communitism, ένα σταθερό σημείο αναφοράς για την underground εικαστική σκηνή της Αθήνας φιλοξενεί τον Έρικ Άλκεμα, ο οποίος μέσα από νέα έργα σε φλις αφηγείται την ιστορία της εφηβείας του, το πώς είναι δηλαδή να μεγαλώνεις ως ομοφυλόφιλος στα 80’s στο Άμστερνταμ. Η σειρά είναι εμπνευσμένη από τα τραγούδια των Pet Shop Boys, της Whitney Houston και του George Michael, και τα "υποσυνείδητα μαθήματα που έμαθε ένα κλειστό αγόρι από τις queer, ίσως queer και κλειστές queer ζωές τους", όπως αναφέρει το συνοδευτικό κείμενο. Δύο προβολές συμπληρώνουν την έκθεση που συνεχίζεται έως 26 Ιανουαρίου.

PS: Communitism (Κεραμικού 28) | Έως 26/1 | Τετ.-Κυρ.: 5-9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"άνδρα πολύτροπον": Αφιέρωμα στη ζωή και το έργο του Γιάννη Κωστόπουλου

Η έκθεση, της οποίας ο τίτλος αναφέρεται στον πρώτο στίχο της Οδύσσειας, εστιάζει στη συμβολή του Γιάννη Κωστόπουλου και σε τομείς πέρα από τον τραπεζικό.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/02/2024

Τι θα δούμε τον Μάρτιο στην Εθνική Πινακοθήκη

Μουσικές εκδηλώσεις και ακόμα περισσότερες ξεναγήσεις στα παραρτήματα της ΕΠΜΑΣ.

"Vulnera": Ο Δημήτρης Πρωτοπαπάς δημιουργεί γκροτέσκες, ετερόδοξες εικόνες στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα"

Η δεύτερη ατομική έκθεση του καλλιτέχνη περιλαμβάνει έργα της τελευταίας δεκαετίας που προσεγγίζουν έννοιες όπως το τραύµα, το ανοίκειο, η φθαρτότητα, το αποτρόπαιο.

Λίγες ακόμα δωρεάν ξεναγήσεις σε ιστορικά σημεία της Αθήνας

Ο ΟΠΑΝΔΑ διοργανώνει μία νέα σειρά ξεναγήσεων με ελεύθερη είσοδο για τον Μάρτιο.

Ο Βασίλης Παπαγεωργίου μας "βάζει" στην ατομική του έκθεση στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης του Σάλτσμπουργκ που συνδέει Βορρά και Νότο μέσα από το πρίσμα του (υπερ)τουρισμού

Κλιματική κρίση, ελληνικός αιγιαλός, προσωπικό και πλανητικό burn out, ήχοι της Μεσογείου και της Κεντρικής Ευρώπης. Ο καλλιτέχνης μας μιλά με αφορμή την ατομική του έκθεση στην Salzburger Kunstverein 'με τίτλο 'Sunseekers or Dimming the Sun or'' που εγκαινιάζεται την 1η Μαρτίου.

Η Αλεξάνδρα Ισακίδη δημιουργεί τη δική της μοναδική "Neverland"

Πρόκειται για μια έκθεση στην οποία η καλλιτέχνης δημιουργεί έργα τα οποία θα χαρακτήριζε κανείς ως αλληγορικά με συμβολισμούς που μας ταξιδεύουν στην παιδική μας ηλικία.

Η γυναικεία μορφή στη συλλογή του Ιδρύματος Γουλανδρή

Δυο θεματικές ξεναγήσεις διοργανώνει το ίδρυμα με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας.