Mega-pixel, Mega-zoom, Mega-γιατί;

Διαφορετικά: αρχίσαμε. Πάλι.

Το καλοκαίρι βρίσκεται πλέον προ των πυλών, κάτι που σημαίνει πως οι επόμενες 45 ή 60 ημέρες θα ορίσουν για άλλη μια φορά τη "hot" περίοδο της αγοράς για ψηφιακή φωτογραφική ή βιντεοκάμερα. Παρά την οικονομική δυστοκία των τελευταίων 18 μηνών η έρευνα και η πρόοδος σε αυτήν την προϊοντική κατηγορία κάθε άλλο παρά σταμάτησε, οπότε το κοινό έχει και φέτος πολυάριθμες επιλογές σε όλες τις ζώνες τιμών. Ως εδώ, όλα καλά. Με αναλυτική ματιά στις προτάσεις όλων σχεδόν των κατασκευαστών, όμως, με λύπη διαπιστώνουμε πως οι κακές πρακτικές του παρελθόντος όσον αφορά στην κατηγορία των ψηφιακών φωτογραφικών τσέπης (απ' όπου συνεχίζουν να προέρχονται οι περισσότερες πωλήσεις) συνεχίζουν να υιοθετούνται. Και, ως έχουν τα πράγματα, έχουμε την αίσθηση πως αυτό δεν βοηθά πια κανέναν.

Συγκεκριμένα: μύθοι, μύθοι, μύθοι. Τα "πλεονεκτήματα" μιας καινούργιας ψηφιακής φωτογραφικής compact που το marketing των εταιρειών "εφεύρει" προκειμένου να πείσει το κοινό να προτιμήσει μία νέα ή μία ακριβότερη τέτοια συσκευή σε σχέση με τον ανταγωνισμό τους ή και τα φθηνότερα μοντέλα του. Για τον "μύθο των megapixel", για παράδειγμα, έχουν γραφεί ολόκληρα... δάση του Αμαζονίου σε χαρτί και ολόκληροι... σκληροί δίσκοι στο Web: για το γεγονός, δηλαδή, πως περισσότερα megapixel ανάλυσης στον αισθητήρα μιας μικρής ψηφιακής φωτογραφικής δεν θα έχουν ως αποτέλεσμα απαραίτητα καλύτερη φωτογραφία. Αντιθέτως, με τους φακούς και το βαθμό έκθεσης να παραμένουν "έως ένα επίπεδο και όχι παραπάνω" στις compact, λόγω μεγέθους, περισσότερα megapixel συχνά σημαίνουν... χειρότερη φωτογραφία.

Κι όμως, νέα χρονιά και... σε νέα ύψη τα megapixel των αισθητήρων στις ψηφιακές φωτογραφικές compact: το 16 είναι ο αριθμός του 2011 και όλοι σχεδόν οι κατασκευαστές προσπαθούν να προωθήσουν αυτά τα μοντέλα ως ανώτερα του 2010, των 10 και 12 MP. Το κάνουν, όμως, γνωρίζοντας ότι οι νέοι αισθητήρες κατά βάση δεν προσφέρουν αισθητή βελτίωση σε σχέση με τους προκατόχους τους, όντας του ίδιου περίπου μεγέθους (απλώς "στριμώχνουν" περισσότερα pixel στο ίδιο εμβαδόν). Οι φίλοι και οι φίλες του Αθηνόραμα Digital που είχαν την ευκαιρία να δουν smartphones του 2010 και του 2011 να χρησιμοποιούνται ως ψηφιακές φωτογραφικές, καταλαβαίνουν τί εννοούμε: με πολύ μικρούς φακούς, αδύναμα flash και όχι ιδιαιτέρως ικανά συστήματα επεξεργασίας, τί σημασία έχει αν η κάμερα ενός κινητού είναι των 5, 8 ή 12 megapixel; Πρακτικά, σχεδόν καμία.

Καινούργιο... "φρούτο", δε, στις ψηφιακές φωτογραφικές compact φέτος είναι το "επιχείρημα" του megazoom. Μέχρι πέρυσι είχαμε αποδεχθεί την κατηγορία των megazoom, ψηφιακών φωτογραφικών που προσφέρουν υψηλά επίπεδα εστίασης (π.χ. άνω των 10x), ως μία "ενδιάμεση" πριν τις DSLR, καθώς οι μηχανές αυτές ήταν αρκετά ογκώδεις - λογικό, καθώς για να έχουν την ιδιότητα του megazoom έπρεπε να φέρουν μεγαλύτερους φακούς. Φέτος όμως ως megazoom χαρακτηρίζονται πολλές compact, πολύ μικρού μεγέθους και πάχους, μόνο βάσει του επιπέδου εστίασης που (τυπικά) προσφέρουν. Και τα αποτελέσματα "λένε άλλα": συνδυασμένοι με πολλών megapixel αισθητήρες, οι φακοί αυτών των compact megazoom κάνουν συχνά τις φωτογραφίες να φαίνονται "ασαφείς" (soft). Αρκετά μοντέλα επιφέρουν επίσης παραμορφώσεις στα όρια των κάδρων, ενώ πολλά χαρακτηρίζονται από απογοητευτικούς χρόνους εστίασης και λήψης της φωτογραφίας. Δυστυχώς τίποτε από όλα αυτά δεν "ακούγεται" ως μειονέκτημα της συγκεκριμένης υποκατηγορίας κι ελάχιστα αναφέρονται σε μεμονωμένες παρουσιάσεις. Κάτι ολοφάνερα λάθος.

Θεωρούμε πως οι κατασκευαστές με τις επιλογές τους διαιωνίζουν, και το 2011, ένα κακώς κείμενο: τις λανθασμένες εντυπώσεις που δημιούργησαν πριν από χρόνια τα τμήματα marketing - που τότε είχαν τις... αγωνίες τους σχετικά με την υιοθέτηση της ψηφιακής φωτογραφίας από τον πολύ κόσμο - και τις άφησαν να καλλιεργηθούν στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού για υπερβολικά πολύ καιρό. Τώρα, όμως, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Η ψηφιακή φωτογραφία έχει ωριμάσει ως αγορά και χόμπι. Κι αυτό που χρειάζεται είναι ειλικρινείς προϊοντικές προτάσεις, οι οποίες να καλύπτουν ευδιάκριτα τις ανάγκες των διαφορετικών κατηγοριών καταναλωτών που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά αυτή. Όχι πια εμφατικά τα νούμερα εντυπωσιασμού με τα γράμματα "MP" και "x" στα διαφημιστικά φυλλάδια. Για βήματα μπροστά δεν συζητάμε πάντα; Ε, αυτό θα ήταν σίγουρα από αυτά!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ