Ελευθερία στη Βρέμη

2,5

Μονότονη και ίσως επιδερμική παρουσίαση ενός έργου που, βασισμένο σε αληθινή ιστορία, θέτει το ζήτημα της γυναικείας αυτοδιάθεσης ενάντια στις πατριαρχικές νόρμες.

Ελευθερία στη Βρέμη

Ο Φασμπίντερ έγραψε την "Ελευθερία στη Βρέμη" εμπνευσμένος από την πραγματική περίπτωση μιας γυναίκας που, στις αρχές του 20ού αι., δολοφόνησε δεκαπέντε άτομα. Η ηρωίδα του, η Γκέσε, ζώντας υπό το ζυγό των πατριαρχικών καταναγκασμών που της επιβάλλουν η κοινωνία και η οικογένειά της, είναι παντρεμένη με έναν βίαιο άνδρα, ώσπου, ύστερα από ένα ξέσπασμά του, θα τον δολοφονήσει σερβίροντάς του ένα φλιτζάνι δηλητηριασμένο καφέ. Από εκεί κι έπειτα, το μοτίβο του καφέ θα επανέλθει για να βγάλει από τη μέση όσους στέκονται –ηθελημένα ή και άθελά τους– εμπόδιο στη λαχτάρα της Γκέσε για αυτοδιάθεση, ελευθερία και αληθινή αγάπη.

Ελευθερία στη Βρέμη

Το μοτίβο της επανάληψης διατρέχει το έργο, καθώς απεικονίζονται οι ίδιες καταπιεστικές συνθήκες που καλείται να αντιμετωπίσει ξανά και ξανά η ηρωίδα, ενώ ο πανομοιότυπος τρόπος με τον οποίο εκτελούνται οι δολοφονίες προσδίδει μια τελετουργική διάσταση στα δραματικά γεγονότα και κατ’ επέκταση στο ειδικό βάρος του έργου. Ταυτόχρονα, όμως, αυτά τα στοιχεία μεταδίδουν και μια αίσθηση μονοτονίας και ελλειμματικής εμβάθυνσης, ειδικά καθώς τα δραματικά πρόσωπα υπάρχουν για να μεταφέρουν την επικριτική φωνή της κοινωνίας και της οικογένειας παρά για να συστήσουν χαρακτήρες.

Ελευθερία στη Βρέμη, Μαστοράκης

Τουλάχιστον αυτή την αίσθηση προκαλεί η παράσταση, καθώς ο Νίκος Μαστοράκης (που υπογράφει επίσης τα σκηνικά και τα κοστούμια) απεικονίζει μεν το αυστηρό, θρησκόληπτο περιβάλλον που πνίγει την Γκέσε (στο σταυρό από νέον που κυριαρχεί στο σκηνικό, στα κεριά που συμβολίζουν τα δολοφονημένα πρόσωπα κ.λπ.), αλλά η στάση του επί του έργου δείχνει περισσότερο επιδερμική από ό,τι ήταν, προφανώς, στις προθέσεις του. Η απεικόνιση της Γκέσε ως μιας γυναίκας που ελαφραίνει όσο αποβάλλει τα "βαρίδια" από πάνω της (κάτι που απεικονίζεται και στις ενδυματολογικές επιλογές για την ηρωίδα) είναι ένα από τα ωραία στοιχεία της παράστασης, η οποία όμως ζημιώνεται από τη γενικότερη αίσθηση ελαφράδας ίσως και χιουμοριστικής διάθεσης που κυριαρχεί, ασύμβατης με το βάρος των δραματικών γεγονότων.

Ελευθερία στη Βρέμη

Η Μαρία Κεχαγιόγλου, μια σπουδαία ηθοποιός, εδώ δείχνει να βασίζεται στο μίνιμουμ των δυνατοτήτων της και η σκηνοθεσία δεν διεισδύει στην κατάσταση μιας γυναίκας που αντέδρασε με τον πλέον ακραίο τρόπο ενάντια στις κοινωνικές συμβάσεις (δηλαδή το φόνο, των παιδιών της συμπεριλαμβανομένων). Σε συνδυασμό με το ότι έργο και σκηνοθεσία ξετυλίγονται γύρω από το μοτίβο της επανάληψης, το ενδιαφέρον εξανεμίζεται γρήγορα: ξέρεις τι να περιμένεις σε κάθε σκηνή. Παρ’ όλ’ αυτά, η Κεχαγιόγλου ξεχωρίζει μαζί με τις συνερμηνεύτριές της, την Καίτη Μανωλιδάκη (Μητέρα) και τη Μαριάννα Δημητρίου (Φίλη), ειδικά όταν αντιπαραβάλλονται με τη σχηματικότερη απόδοση –ίσως από σκηνοθετική πρόθεση, ώστε να καταδειχθεί η πατριαρχική φύση τους– των αρσενικών ηρώων, που ερμηνεύουν οι Διαμαντής Καραναστάσης (Σύζυγος), Γιωργής Τσαμπουράκης (Εραστής), Άγης Εμμανουήλ (Εραστής) και Χάρης Τσιτσάκης (Πατέρας).

Ελευθερία στη Βρέμη, Μαστοράκης

Περισσότερες πληροφορίες

Ελευθερία στη Βρέμη

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 75 '

Μια αλληγορία για το ρόλο της εξουσίας στις διαπροσωπικές σχέσεις είναι το έργο του αντικομφορμιστή κινηματογραφιστή που ακολουθεί μια γυναίκα η οποία φτάνει στα άκρα ενάντια στην αδικία της ανδροκρατούμενης κοινωνίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.