Τα μάτια τέσσερα

3

Η ακαμψία της εξουσίας απέναντι σε μια κοπέλα που διέπραξε μια μικροκλοπή βρίσκεται στο επίκεντρο του νεοελληνικού έργου που σκηνοθετεί ο Γιώργος Πυρπασόπουλος, σε μια καθαρή παράσταση που αναδεικνύει τα σημεία προβληματισμού του.

Τα μάτια τέσσερα Αγγελική Κοκοβέ©

Με το δεύτερο έργο του, ο Γιάννης Τσίρος (2007) συνέχισε το θέατρο σύγχρονου κοινωνικού προβληματισμού που ξεκίνησε με τα "Αξύριστα πηγούνια" και συνεχίζει έκτοτε. Εδώ τον απασχολεί η αυστηρότητα και η ακαμψία της εξουσίας απέναντι σε μια κοπέλα που έκλεψε ένα κραγιόν κι έπειτα αντιστάθηκε στη σύλληψη και διέφυγε. Η ηρωίδα, η Άννα, δεν εμφανίζεται παρά στην τελευταία σκηνή, καθώς ο Τσίρος δομεί το έργο του γύρω από τους διαφόρους φορείς της εξουσίας και τον παππού της, που προσπαθεί απευθυνόμενος σε κάθε κατεύθυνση να ελαφρύνει τη θέση της εγγονής του, καθώς, όπως έντονα τονίζεται, το αδίκημα της "αντίστασης κατά της αρχής" ούτε εξαγοράζεται ούτε αναστέλλεται.

Τα μάτια τέσσερα
Αγγελική Κοκοβέ©

Tα "Μάτια τέσσερα" εκτυλίσσονται μέσα από μια παράθεση σκηνών στις οποίες πρωταγωνιστούν μία αστυνομικός, ένας δικαστής, ένας βουλευτής και ένας δημοσιογράφος, που είναι και ο μόνος που στέκεται στο πλευρό της Άννας. Πρόκειται για ένα ωραίο συγγραφικό εύρημα, καθώς η δράση δεν εξελίσσεται με τον αναμενόμενο τρόπο και κάθε σκηνή δεν αποκαλύπτει αμέσως τη σχέση της με το κεντρικό συμβάν, τονώνοντας το ενδιαφέρον του θεατή. Μπορεί να μη λείπει κάποιος διδακτισμός ή η επίκληση στο συναίσθημα από μεριάς του συγγραφέα, όμως συνολικά το έργο αιχμαλωτίζει γλαφυρά τις στρεβλώσεις του συστήματος, οι οποίες θα μπορούσαν να συμπυκνωθούν στην ατάκα: "η δικαιοσύνη είναι ανθρώπινο δημιούργημα· άρα αδυνατεί να είναι δίκαιη".

Τα μάτια τέσσερα
Αγγελική Κοκοβέ©

Η σκηνοθεσία του Γιώργου Πυρπασόπουλου, με πίστη στο έργο, αναδεικνύει τα πρόσωπα και τα σημεία που θίγει προς προβληματισμό. Η επιλογή τού να μοιράσει τους οχτώ ρόλους σε τέσσερις ηθοποιούς λειτουργεί καλά και δίνει την ευκαιρία στους ηθοποιούς όχι απλώς να αναμετρηθούν με δύο ρόλους ο καθένας αλλά και να ερμηνεύσουν ανθρώπους με διαφορετική στάση απέναντι στο διακύβευμα του έργου. Ξεχωρίζουν ο Χρήστος Σαπουντζής (Παππούς, Δικαστής) και η Μαρία Κατσανδρή (Αστυνομικός, Οικιακή βοηθός) για τις εσωτερικές ποιότητες που επιδεικνύουν και τη μεταμόρφωσή τους σε τελείως διαφορετικούς χαρακτήρες.

Τα μάτια τέσσερα
Αγγελική Κοκοβέ©

Περισσότερο εξωστρεφής και κάπως μονοκόμματος είναι ο Πανάγος Ιωακείμ στους ρόλους του Βουλευτή και του Δημοσιογράφου, ενώ η Ναταλία Σουίφτ, που επωμίζεται το ρόλο της Συζύγου του βουλευτή και της Άννας, αποδεικνύει το ταλέντο της, αν και ερμηνεύει τους δύο ρόλους σε παρόμοιο, οργισμένο, ύφος· όσον αφορά αυτόν της Άννας, πάντως, υπάρχει και συγγραφική ευθύνη στη σκιαγράφηση ενός ίσως μονοδιάστατου προσώπου. Ωραίο και λειτουργικό το σκηνικό της Άννας Ζούλια αποτελεί ένα σύνολο από πολυμορφικά ντουλάπια, που διαμορφώνουν κατάλληλα τα έπιπλα των διαφορετικών χώρων όπου εκτυλίσσονται οι σκηνές του έργου – εικόνα που συμπληρώνεται ωραία από άλλες λεπτομέρειες, όπως οι οθόνες που κρύβονται στο σκηνικό και η γκρίζα, μουντή ομοιομορφία των κοστουμιών και των ψυχρών σκηνικών, αποτυπώνοντας την πικρή επίγευση που αφήνει το έργο.

Περισσότερες πληροφορίες

Τα μάτια τέσσερα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 75 '

Μια σπουδή στο χάος των αρχών και του νόμου, σε μια κοινωνία που αγγίζει τα όρια του παραλογισμού και ο κοινωνικά αδύναμος είναι καταδικασμένος στη μοίρα του.

Ιλίσια-Βολανάκης

Παπαδιαμαντοπούλου 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Killing Godot": Ο Νίκος Καμτσής παίζει, σκηνοθετεί και γράφει για την παγκόσμια πρεμιέρα

Στην παγκόσμια πρεμιέρα του "Killing Godot" του Νίκολας Καζάν, ο Νίκος Καμτσής σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί μαζί με τον Δημήτρη Φραγκιόγλου στο Τόπος Αλλού (από 21/11). Η Ναταλί Φλουρή προσθέτει μια μυστηριώδη, αλλόκοτη παρουσία, γεμάτη ένταση και συγκίνηση. Διαβάστε όσα μας είπε για την παράσταση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/11/2025

"Tick, Tick… Boom!: Γιορτή της νεότητας στην Εναλλακτική Λυρική

Το "Tick, Tick… Boom!" φέρνει στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ ένα εκρηκτικό ροκ μιούζικαλ για τη νεότητα, τα όνειρα και τον χρόνο που περνά, μέσα από μουσική, συγκίνηση και απρόσμενες στιγμές μαγείας.

Οι αθόρυβοι αγώνες μιας γυναίκας που αρνείται να σιωπήσει, με πρωταγωνίστρια την Ελένη Κοκκίδου

Το έργο του Εντουάρ Λουί "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας" ζωντανεύει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, φωτίζοντας τη σιωπηλή μάχη μιας γυναίκας για αξιοπρέπεια, ελευθερία και φωνή. Μια παράσταση ευαισθησίας και προβληματισμού σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σωτηρίου.

"Ο χορός των εραστών" επιστρέφει και πρέπει να τον δείτε: H αγάπη και η τρυφερότητα στη Στέγη

Ο Νίκος Καραθάνος και η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου συναντιούνται και πάλι στη σκηνή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση και οι φωνές τους ηχούν σαν μία. "Ο χορός των εραστών" του Τιάγκο Ροντρίγκες μάς οδηγεί στην καρδιά της αγάπης, της έντασης και της τρυφερότητας. Μια παράσταση που πρέπει να δείτε.

6 επιστροφές που αξίζει να δεις από αυτήν την εβδομάδα

Έξι ξεχωριστές παραστάσεις επιστρέφουν στη σκηνή από αυτήν την εβδομάδα, φέρνοντας μαζί τους σπουδαίες ερμηνείες, δυνατές ιστορίες και σκηνοθετικές υπογραφές. Από Σοφοκλή έως Ντοστογιέφσκι, το αθηναϊκό θέατρο γεμίζει ξανά με ένταση, ποίηση και ουσιαστικό λόγο.

"Evelyn Evelyn": Το "Dark Cabaret" ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μια σκοτεινή, παιχνιδιάρικη και συγκινητική παράσταση φέρνει το διάσημο "Dark Cabaret" των Palmer & Webley για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο θέατρο 104. Μουσική, χιούμορ και μυστήριο συναντιούνται στην παράσταση "Evelyn Evelyn", σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη.

Nα ξέρετε πως αυτό που ακούτε είναι σφύριγμα τρένου

Αξιοσημείωτο δείγμα γραφής από μια νέα καλλιτεχνική ομάδα, στο δυστοπικό έργο του Θανάση Τριαρίδη, που μιλάει για το κόστος ενός κόσμου χωρίς μνήμη και ηθική.