Ο μισάνθρωπος

3,5

Τολμηρό αλλά εντέλει λειτουργικό το εγχείρημα να τοποθετηθεί η πικρή μολιερική κωμωδία στο χρονικό πλαίσιο των ελληνικών 80s-90s: λειτουργεί ως ωραίο σχόλιο/αναφορά, χωρίς να ζημιώνει το διαχρονικό, οικουμενικό μήνυμα του έργου.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Ο μισάνθρωπος ©️ Μαρία Γοζαδίνου

Ο Μολιέρος στις κωμωδίες του συνέλαβε και στηλίτευσε χαρακτηριστικά γνωρίσματα της ανθρώπινης συμπεριφοράς, όμως το θέατρό του δεν στέκεται αυταπόδεικτα επί σκηνής. Καθώς πρόκειται για θέατρο λόγου γραμμένο σε έμμετρη μορφή, και επίσης συνδεδεμένο με την εποχή του, τη Γαλλία του Λουδοβίκου ΙΔ’, δεν ανεβαίνει εύκολα χωρίς παρεμβάσεις. Η Μαρία Μαγκανάρη έχει επιχειρήσει, επιτυχημένα, μια αισθητική παραδοξότητα: κρατάει αυτούσιο το κείμενο, χωρίς αλλαγές ή επικαιροποιήσεις, όπως και τον έμμετρο λόγο (στη μετάφραση-υπόδειγμα της Χρύσας Προκοπάκη), τοποθετεί όμως τη δράση στην Ελλάδα των δεκαετιών του ’80 και του ’90.

Ο μισάνθρωπος
©️ Μαρία Γοζαδίνου

Ως αποτέλεσμα, παραδίδει μία λειτουργική, απολαυστική παράσταση, που χρησιμοποιεί το έργο για να καταθέσει το δικό της σχόλιο για πιο οικεία μας (απ’ ό,τι αυτά του έργου) πρόσωπα και πράγματα, έστω κι αν δεν λείπουν οι ρυθμικές επιβραδύνσεις. Μία ατμόσφαιρα διασκέδασης και διάχυτης χλιδής κατακλύζει το χώρο, αν και με ελάχιστα, σχεδόν υπαινικτικά μέσα, και η Ελλάδα των 80s-90s τρυπώνει στη σκηνή μέσα από τα κοστούμια και από κάποια εμβόλιμα στοιχεία: εξώφυλλα περιοδικών και πρωτοσέλιδα εφημερίδων, ακούσματα από 2-3 τραγούδια της εποχής (Στράτος Διονυσίου αλλά και Νικόλας Άσιμος), προκειμένου ο κόσμος της κολακείας και της υποκρισίας να τοποθετηθεί σε μια δική μας, πολύ πιο πρόσφατη εποχή (σκηνικά: Φιλάνθη Μπουγάτσου, κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος).

Ο μισάνθρωπος
©️ Μαρία Γοζαδίνου

Στον "Μισάνθρωπο" αντιπαρατίθενται δύο κοσμοθεωρίες, σ’ ένα διακύβευμα που τίθεται ήδη από την εναρκτήρια σκηνή, όπου ο Αλσέστ, ο "μισάνθρωπος", διαφωνεί με τον φίλο του Φιλέντ. Αλήθεια, πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε τους ανθρώπους; Με πλήρη ευθύτητα και ειλικρίνεια ή διά της υπεκφυγής και στρογγυλεύοντας τα λόγια μας; Αυτοί οι δύο κόσμοι, ένας μοναχικός και ένας πολυπληθής, της εύκολης κολακείας και της περίσσιας υποκρισίας, περιστρέφονται γύρω από τη γοητευτική Σελιμέν, της οποίας την προσοχή και την αγάπη διεκδικούν. Ο Μολιέρος στο πιο μελαγχολικό από τα έργα του, που κάπως καταχρηστικά ονομάζεται κωμωδία, παρατηρεί με σκεπτικισμό μια κοινωνία να παραδίδεται στη γοητεία των εύκολων και ανώδυνων συναναστροφών και καταθέτει ως επιστέγασμα το φινάλε με τη μοναχική αναχώρηση του ήρωα· μια σκηνή-σχόλιο που και στην παράσταση αποδίδεται πολύ ωραία.

Ο μισάνθρωπος
©️ Μαρία Γοζαδίνου

Οι ηθοποιοί δεν είναι μόνο απολαυστικοί, με εύστοχη σωματική συμπεριφορά, αλλά και έχουν κατακτήσει τον έμμετρο λόγο, μεταδίδουν το νόημά του χωρίς να ζημιώνεται η μουσικότητα. Συγκροτούν, δε, μια κοινωνία ανθρώπων με ελαφρώς γελοία χαρακτηριστικά, απέναντι στους οποίους στέκεται η σκεπτικιστική φιγούρα του Αλσέστ, τον οποίο ερμηνεύει με χαρακτηριστική εσωτερικότητα ο Κώστας Κουτσολέλος: Κώστας Κορωναίος (Φιλέντ), Σύρμω Κεκέ (Σελιμέν), Γιάννης Κλίνης (Ορόντ), Βαγγέλης Αμπατζής (Ακάστ), Μαρία Γεωργιάδου (Ελιάντ), Πάολα Καλλιγά (Κλιτάντρ) και η ίδια η Μαρία Μαγκανάρη, εξαιρετική στο ρόλο της Αρσινόης. Ωραίοι οι φωτισμοί (Μαρία Γοζαδίνου) και η εκμετάλλευση του ιδιαίτερου χώρου του Θησείον (παραλληλόγραμμη σκηνή με τους θεατές εκατέρωθέν της), χωρίς να ζημιώνεται η παρακολούθηση της παράστασης.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο μισάνθρωπος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Ο Αλσέστ ασφυκτιά μέσα στην υποκρισία, τον ανταγωνισμό, την κεκαλυμμένη εχθρότητα και την επιτήδευση που επικρατούν στην εποχή του σε μια παράσταση που τοποθετείται χρονικά στις δεκαετίες του '80 και του '90.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" του Λόρκα

Μιλήσαμε με την ηθοποιό Φάνια Νταλιάνη για τον "Ματωμένο Γάμο" και τη διαχρονική δύναμη του λορκικού σύμπαντος, που εξακολουθεί να συγκινεί και να προβληματίζει το σύγχρονο κοινό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
19/12/2025

"Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" – γελάμε με τα καλά και τα κακά μας και περνάμε όμορφα

Στις γιορτές, που όλοι αναζητούμε κάτι που να μας φέρει πιο κοντά –στους άλλους και στον εαυτό μας– το "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο θέατρο Μπέλλος είναι μια υπενθύμιση ότι, παρά τις δυσκολίες, υπάρχει ακόμα χώρος για γέλιο, ποίηση και ελπίδα.

Ιδέες για δώρα με θεατρική ψυχή από το πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου

Αν ψάχνεις δώρα με ιστορία, αισθητική και νόημα, μια βόλτα στο πωλητήριο του Εθνικού Θεάτρου αποκαλύπτει χειροποίητες δημιουργίες, σύγχρονο design και αντικείμενα που κουβαλούν τη μαγεία της σκηνής.

'Annie': Ένα θεαματικό μιούζικαλ στο Παλλάς γεμίζει την καρδιά μας με τη χαρά του "αύριο"

Επειδή στις γιορτές πάνε πολύ τα μιούζικαλ, αξίζει να επισκεφθείτε το Θέατρο Παλλάς, και να δείτε παράσταση την "Annie", σε σκηνοθεσία και απόδοση Θέμιδας Μαρσέλλου, με πρωταγωνιστές τους Γιάννη Στάνκογλου, Δανάη Παππά, Μαρία Κατσανδρή, Αργύρη Αγγέλου και 40 ακόμη ηθοποιούς, τραγουδιστές, χορευτές, ζωντανή ορχήστρα, μικρά παιδιά και έναν σκύλο-πρωταγωνιστή.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση: Η καλύτερη φάση για να κλείσεις εισιτήριο είναι τώρα

Όλα όσα θα δεις στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μέχρι τον Ιούνιο: Εκθέσεις από Γιώργο Λάνθιμο και Τίλντα Σουίντον, η εκρηκτική Μαρλέν Μοντέιρο Φρέιτας, δύο νέες παραστάσεις του Τιάγκο Ροντρίγκες, το STEGI.RADIO Takeover 2026 και πολλά ακόμα.

Είδαμε την "Taverna Miresia": Μια βουβή παράσταση για την απουσία

Η μοναδική παράσταση-μοιρολόι του Mario Banushi επέστρεψε στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Η "Ηλέκτρα εντός" του θεάτρου Πορεία

Ο Δημήτρης Τάρλοου συνεχίζει τη σκηνοθετική του εργασία πάνω στη σοφόκλεια τραγωδία, την οποία παρουσίασε το περασμένο καλοκαίρι, και την προσαρμόζει στις ανάγκες του κλειστού χώρου.