Ο μισάνθρωπος

3,5

Τολμηρό αλλά εντέλει λειτουργικό το εγχείρημα να τοποθετηθεί η πικρή μολιερική κωμωδία στο χρονικό πλαίσιο των ελληνικών 80s-90s: λειτουργεί ως ωραίο σχόλιο/αναφορά, χωρίς να ζημιώνει το διαχρονικό, οικουμενικό μήνυμα του έργου.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Ο μισάνθρωπος ©️ Μαρία Γοζαδίνου

Ο Μολιέρος στις κωμωδίες του συνέλαβε και στηλίτευσε χαρακτηριστικά γνωρίσματα της ανθρώπινης συμπεριφοράς, όμως το θέατρό του δεν στέκεται αυταπόδεικτα επί σκηνής. Καθώς πρόκειται για θέατρο λόγου γραμμένο σε έμμετρη μορφή, και επίσης συνδεδεμένο με την εποχή του, τη Γαλλία του Λουδοβίκου ΙΔ’, δεν ανεβαίνει εύκολα χωρίς παρεμβάσεις. Η Μαρία Μαγκανάρη έχει επιχειρήσει, επιτυχημένα, μια αισθητική παραδοξότητα: κρατάει αυτούσιο το κείμενο, χωρίς αλλαγές ή επικαιροποιήσεις, όπως και τον έμμετρο λόγο (στη μετάφραση-υπόδειγμα της Χρύσας Προκοπάκη), τοποθετεί όμως τη δράση στην Ελλάδα των δεκαετιών του ’80 και του ’90.

Ο μισάνθρωπος
©️ Μαρία Γοζαδίνου

Ως αποτέλεσμα, παραδίδει μία λειτουργική, απολαυστική παράσταση, που χρησιμοποιεί το έργο για να καταθέσει το δικό της σχόλιο για πιο οικεία μας (απ’ ό,τι αυτά του έργου) πρόσωπα και πράγματα, έστω κι αν δεν λείπουν οι ρυθμικές επιβραδύνσεις. Μία ατμόσφαιρα διασκέδασης και διάχυτης χλιδής κατακλύζει το χώρο, αν και με ελάχιστα, σχεδόν υπαινικτικά μέσα, και η Ελλάδα των 80s-90s τρυπώνει στη σκηνή μέσα από τα κοστούμια και από κάποια εμβόλιμα στοιχεία: εξώφυλλα περιοδικών και πρωτοσέλιδα εφημερίδων, ακούσματα από 2-3 τραγούδια της εποχής (Στράτος Διονυσίου αλλά και Νικόλας Άσιμος), προκειμένου ο κόσμος της κολακείας και της υποκρισίας να τοποθετηθεί σε μια δική μας, πολύ πιο πρόσφατη εποχή (σκηνικά: Φιλάνθη Μπουγάτσου, κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος).

Ο μισάνθρωπος
©️ Μαρία Γοζαδίνου

Στον "Μισάνθρωπο" αντιπαρατίθενται δύο κοσμοθεωρίες, σ’ ένα διακύβευμα που τίθεται ήδη από την εναρκτήρια σκηνή, όπου ο Αλσέστ, ο "μισάνθρωπος", διαφωνεί με τον φίλο του Φιλέντ. Αλήθεια, πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε τους ανθρώπους; Με πλήρη ευθύτητα και ειλικρίνεια ή διά της υπεκφυγής και στρογγυλεύοντας τα λόγια μας; Αυτοί οι δύο κόσμοι, ένας μοναχικός και ένας πολυπληθής, της εύκολης κολακείας και της περίσσιας υποκρισίας, περιστρέφονται γύρω από τη γοητευτική Σελιμέν, της οποίας την προσοχή και την αγάπη διεκδικούν. Ο Μολιέρος στο πιο μελαγχολικό από τα έργα του, που κάπως καταχρηστικά ονομάζεται κωμωδία, παρατηρεί με σκεπτικισμό μια κοινωνία να παραδίδεται στη γοητεία των εύκολων και ανώδυνων συναναστροφών και καταθέτει ως επιστέγασμα το φινάλε με τη μοναχική αναχώρηση του ήρωα· μια σκηνή-σχόλιο που και στην παράσταση αποδίδεται πολύ ωραία.

Ο μισάνθρωπος
©️ Μαρία Γοζαδίνου

Οι ηθοποιοί δεν είναι μόνο απολαυστικοί, με εύστοχη σωματική συμπεριφορά, αλλά και έχουν κατακτήσει τον έμμετρο λόγο, μεταδίδουν το νόημά του χωρίς να ζημιώνεται η μουσικότητα. Συγκροτούν, δε, μια κοινωνία ανθρώπων με ελαφρώς γελοία χαρακτηριστικά, απέναντι στους οποίους στέκεται η σκεπτικιστική φιγούρα του Αλσέστ, τον οποίο ερμηνεύει με χαρακτηριστική εσωτερικότητα ο Κώστας Κουτσολέλος: Κώστας Κορωναίος (Φιλέντ), Σύρμω Κεκέ (Σελιμέν), Γιάννης Κλίνης (Ορόντ), Βαγγέλης Αμπατζής (Ακάστ), Μαρία Γεωργιάδου (Ελιάντ), Πάολα Καλλιγά (Κλιτάντρ) και η ίδια η Μαρία Μαγκανάρη, εξαιρετική στο ρόλο της Αρσινόης. Ωραίοι οι φωτισμοί (Μαρία Γοζαδίνου) και η εκμετάλλευση του ιδιαίτερου χώρου του Θησείον (παραλληλόγραμμη σκηνή με τους θεατές εκατέρωθέν της), χωρίς να ζημιώνεται η παρακολούθηση της παράστασης.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο μισάνθρωπος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Ο Αλσέστ ασφυκτιά μέσα στην υποκρισία, τον ανταγωνισμό, την κεκαλυμμένη εχθρότητα και την επιτήδευση που επικρατούν στην εποχή του σε μια παράσταση που τοποθετείται χρονικά στις δεκαετίες του '80 και του '90.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έπαθες αντι-Christmas; Βρήκαμε τις παραστάσεις που θα δεις

Αυτές είναι οι προτάσεις μας για παραστάσεις που απομακρύνονται από τη γιορτινή αισθητική. Αντί για στολισμένα χαμόγελα και θαλπωρή, αναδεικνύουν την ένταση, τις αντιφάσεις και την ανθρώπινη αλήθεια πίσω από την επιφάνεια των Χριστουγέννων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
24/12/2025

Η δίκη

Ο Άρης Μπινιάρης προσεγγίζει το έργο του Κάφκα μέσα από τη μουσική φόρμα και προτείνει μια υπαρξιακή ανάγνωση, μετατοπίζοντας το βάρος από το πολιτικό στο υπαρξιακό πεδίο. | Powered by Uber

"Ας περιμένουν οι γυναίκες": Η ταινία του Σταύρου Τσιώλη πρώτη φορά στο θέατρο

Στο Θέατρο Ψυρρή θα δούμε την κλασική ταινία του Σταύρου Τσιώλη "Ας περιμένουν οι γυναίκες", η οποία μεταφέρεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Μια κωμωδία για άνδρες που ταξιδεύουν, ονειρεύονται και γελούν με τη ζωή, γεμάτη χιούμορ, ειρωνεία και αλήθεια.

Ο Λάκης Λαζόπουλος στο Βέμπο: Τελευταία ευκαιρία για τον "Ήρωα με παντούφλες"

Ο Λάκης Λαζόπουλος ξανασυστήνει τον "Ήρωα με παντούφλες", μια κωμωδία που παραμένει πεισματικά επίκαιρη. Προλαβαίνετε να την δείτε έως 4/1 στο Βέμπο.

Οι ακούραστοι του ελληνικού θεάτρου

Σημαντικοί δημιουργοί και ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, η Μαίρη Ραζή, ο Σωτήρης Τσόγκας, ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη, παραμένουν δραστήριοι, χαράζοντας δρόμους και αφηγούμενοι ανθρώπινες ιστορίες στη σκηνή.

Αι γυμνισταί

Σουρεαλιστικής υφής κωμωδία για το νόημα και τις απρόσμενες συναντήσεις της ζωής, παρουσιάζεται σε μια ευφρόσυνη παράσταση με ωραία αισθητική και χαρακτηριστικές ερμηνείες. | Powered by Uber

Απόψε κανείς δεν πεθαίνει

Η νέα δουλειά της ομάδας The Young Quill, "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει" στο Θέατρο Μπέλλος, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες και ευχάριστες παραστάσεις της φετινής σεζόν. Είναι από αυτές που φεύγεις και σκέφτεσαι: "ναι, κάτι μου είπε". Και μάλιστα χωρίς διδακτισμό ή βαρύ φορτίο.| Powered by Uber