Το δείπνο

4

Υπάρχουν στιγμές που η σύγχρονη πραγματικότητα καθιστά κάποιες παραστάσεις επιτακτικά αναγκαίες. Αυτό συμβαίνει και με το «Δείπνο», που ανεβάζει στο σανίδι το –δικαίως πολυσυζητημένο– μυθιστόρημα του Ολλανδού συγγραφέα.

Το δείπνο

Υπάρχουν στιγμές που η σύγχρονη πραγματικότητα καθιστά κάποιες παραστάσεις επιτακτικά αναγκαίες. Αυτό συμβαίνει και με το «Δείπνο», που ανεβάζει στο σανίδι το –δικαίως πολυσυζητημένο– μυθιστόρημα του Ολλανδού συγγραφέα.

Το βιβλίο που έκανε πάταγο όταν εκδόθηκε (2009), επειδή ξεγύμνωσε τη σήψη των σύγχρονων δυτικών κοινωνιών, δεν ήταν –και αν ήταν, έπαψε πια να είναι– μια τραβηγμένη ιστορία ή έστω σημείο των καιρών, που όμως αφορά τους «άλλους» και όχι τη «φιλήσυχη, δημοκρατική ελληνική κοινωνία». Το συμβάν που πυροδοτεί τη δράση του, δηλαδή η εν ψυχρώ δολοφονία μιας άστεγης από τρεις ευυπόληπτους εφήβους, γόνους καλών οικογενειών, ηχεί πια –και σε εμάς– τρομακτικά οικείο. Και ακόμη πιο οικεία ακούγεται η υπεράσπιση της πράξης από τη μητέρα του ενός, η οποία νομιμοποιεί ουσιαστικά τον εκφασισμό που έχει φέρει στις σύγχρονες κοινωνίες η εξοικείωση με τις βιαιότερες εκφάνσεις της ανθρώπινης προσωπικότητας.

Το δείπνο - εικόνα 1

Συντάσσομαι με την απόφαση της Λίλλυς Μελεμέ να φανερώσει εξαρχής στους θεατές το συμβάν της δολοφονίας, μετακινώντας έτσι το ενδιαφέρον και την προσοχή (μας) όχι στο σασπένς που θα έφερνε η σταδιακή αποκάλυψή του, αλλά στην επίπτωση που έχει στη συμπεριφορά και στις σχέσεις των ηρώων.

Από άποψη δομής και οργάνωσης η παράσταση ευνοείται από το ίδιο το βιβλίο, που μεταφέρεται εύκολα στη θεατρική συνθήκη: η δράση επικεντρώνεται γύρω από ένα τραπέζι ενός ακριβού εστιατορίου, όπου συναντιούνται τα δύο ζευγάρια των πρωταγωνιστών- δηλαδή οι γονείς των τριών εφήβων- με πρόφαση ένα οικογενειακό δείπνο σε κάποια πόλη της Ολλανδίας (οι δύο άντρες είναι αδέρφια, ο ένας μάλιστα υποψήφιος πρωθυπουργός και το σκάνδαλο που καραδοκεί τεράστιο). Έτσι η σκηνοθεσία έχει το χώρο και το χρόνο να ρίξει το βάρος στους ήρωες, χωρίς να αμελεί την –εξίσου σημαντική– περιρρέουσα ατμόσφαιρα.

Η ειρωνική αντιδιαστολή μεταξύ του πολυτελούς σκηνικού περιβάλλοντος και της σήψης των ανθρώπων που φιλοξενεί επιτυγχάνεται στην παράσταση, όχι τόσο από την κομψή αλλά στοιχειώδη όψη (σκηνικό: Μιχάλης Σαπλαούρας, κουστούμια: Βασιλική Σύρμα), αλλά κυρίως χάρη στην ευφυή παρουσία του Γιώργου Κοτανίδη στον ρόλο του μετρ του εστιατορίου. Αν και με σύντομες εισόδους, που ουσιαστικά εξαντλούνται σε περιγραφές gourmet πιάτων και ακριβών κρασιών, ο σπουδαίος ηθοποιός καταφέρνει μια υπονομευτική, υποδορίως ειρωνική παρουσία, που θέτει συνεχώς σε δοκιμασία τον υποκριτικό καθωσπρεπισμό της «εκλεκτής» πελατείας του· αυτός δεν θα αργήσει και να καταρρεύσει ολοκληρωτικά, καθώς η δράση οδηγείται προς ακόμη περισσότερη βία κι ένα νομοτελειακά απαισιόδοξο φινάλε.

Το δείπνο - εικόνα 2

Η παράσταση κυλάει εύρυθμα, παρότι το κείμενο την κρατάει αρχικά σε χαμηλούς τόνους και η ενέργειά της αποδεσμεύεται σταδιακά μέχρι να κορυφωθεί το δραματικό ενδιαφέρον· τότε και οι ηθοποιοί κατακτούν πληρέστερα το εσωτερικό τοπίο των ηρώων. Οι Κατερίνα Λέχου και Κατερίνα Μισιχρόνη στέκονται στο ύψος των ρόλων τους, αλλά αυτοί που δίνουν καθοριστικά τον τόνο είναι ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος, ως υποψήφιος πρωθυπουργός και ο μόνος που θέτει στο τραπέζι την ηθική διάσταση του θέματος, και ο Στέλιος Μάινας, ως ένας άνθρωπος που, έχοντας χάσει κάθε ίχνος ηθικής συνείδησης, θα διευθετήσει οριστικά το ζήτημα έστω κι αν χρειαστεί να συναινέσει σε ακόμη μία δολοφονία. Η μουσική του Σταύρου Γασπαράτου κάνει πολύ ωραία δουλειά, συμπληρωματική της σκηνοθεσίας.

ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟ Ευμολπιδών 45, Γκάζι, 2103464380. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το δείπνο

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 90 '

Ένα συγκλονιστικό ψυχολογικό θρίλερ που προκάλεσε παγκόσμια αίσθηση διαρρηγνύει την εικόνα της φαινομενικά ευτυχισμένης, σύγχρονης αστικής οικογένειας μέσα από ένα επικίνδυνο δείπνο που εξελίσσεται σε αγώνα επιβίωσης.

Σύγχρονο Θέατρο

Ευμολπιδών 45

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
02/05/2024

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.