
" Αντικείμενα"
Αντλώντας έμπνευση από την αληθινή ιστορία των αδελφών Παπέν και το κλασικό έργο "Οι δούλες" του Ζαν Ζενέ, οι Γιώργος Κατσής, Πάνος Παπαδόπουλος και Κωνσταντίνος Πλεμμένος παρουσιάζουν μια τολμηρή εκδοχή της, υπογράφοντας το κείμενο και πρωταγωνιστώντας. Με κωμικοτραγικούς χαρακτήρες και ατμόσφαιρα Ντέιβιντ Λιντς, επανεξετάζουν τη δικαίωση των "αντικειμένων" (Ροές από 27/1).

"Εντα Γκάμπλερ”
Ο Δημήτρης Καραντζάς ανεβάζει το δράμα του Χένρικ Ίψεν, εστιάζοντας στη ψυχολογική ένταση και τις αντιφάσεις του κεντρικού χαρακτήρα και καταθέτει μια παράσταση-αναρώτηση για τη θέση της γυναίκας σήμερα. Στο έργο, η Έντα προσπαθεί να δώσει νόημα στη ζωή της και αποτολμά ένα βήμα ακραίου ρομαντισμού, όταν εμφανίζεται ένας άνδρας από το παρελθόν. Τον ομώνυμο ρόλο ερμηνεύει η Ανθή Ευστρατιάδου και μαζί της πρωταγωνιστούν οι Φιντέλ Ταλαμπούκας, Έκτορας Λιάτσος, Χρήστος Λούλης, Ιωάννα Δεμερτζίδου, Τζωρτζίνα Δαλιάνη (Προσκήνιο, από 31/1).

"Όστια-Αυτό είναι το σώμα μου"
Παράσταση εμπνευσμένη από τις κινηματογραφικές ηρωίδες του Παζολίνι, όπως η Μήδεια και η Σαλώμη, που αντιπροσωπεύουν την αναζήτηση ταυτότητας και την αντίσταση σε καταπιεστικά κοινωνικά πρότυπα. Παίζει και σκηνοθετεί η Λουκία Μιχαλοπούλου, σε συνεργασία με τον Αντρέα Μαντά, ο οποίος έγραψε το κείμενο. Συμμετέχουν: Αντώνης Κωστόπουλος, Γαβριήλ Ζήσης (Θέατρο Τέχνης, από 27/1).

"Λουλού"
Μια προσωπική, βιωματική ιστορία που μεταφέρει τη σχέση της Άννας Βαγενά με τη σκυλίτσα της στη θεατρική σκηνή. Η αγαπημένη σκηνοθέτρια και πρωταγωνίστρια έχει δείξει επανειλημμένα ότι ενδιαφέρεται για κοινωνικά ζητήματα και ζητήματα σχέσεων, όπως αυτή του ανθρώπου με τα ζώα, αλλά και για ιστορίες αγάπης και απώλειας (Μεταξουργείο, από 30/1).

"Απορρίπτεται"
Το έργο του νομπελίστα Τζορτζ Μπέρναρντ Σο παρουσιάζεται από το σκηνοθέτη Τάσο Πυργιέρη για πρώτη φορά στην Ελλάδα και μεταπλάθεται σε μια φαρσοκωμωδία-μινιατούρα. Στην αιχμηρή κοινωνική σάτιρα που εξετάζει την εξουσία, την ηθική και τις ανθρώπινες αδυναμίες παίζουν οι Θωμάς Βούλγαρης, Αγγελική Καρυστινού, Αντιγόνη Κουλουκάκου, Βασίλης Αθανασόπουλος (Σημείο, από 1/2).

"Paranoia"
Ο Νικόλας Βαγιονάκης πρωταγωνιστεί στο μονόλογο, βασισμένο σε διηγήματα του Γκι ντε Μοπασάν (1850-1893), που εξερευνά την παράνοια, το φόβο και την ψυχική κατάρρευση. Το έργο, σε δραματουργική επιμέλεια του ερμηνευτή-σκηνοθέτη και της Μιράντας Βατικιώτη, "κάνει παγκόσμια πρεμιέρα σαν μια τραγωδία παραλογισμού" (Μικρός Κεραμεικός, από 1/2).

"Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας"
Η παράσταση της Ειρήνης Φαναριώτη είναι μια σύγχρονη κωμωδία για τη γυναικεία εμπειρία. Πέντε ηρωίδες παλεύουν να επιβιώσουν σε έναν σκληρό, ανταγωνιστικό κόσμο, γεμάτο προκλήσεις. Μια τολμηρή ματιά με χιούμορ και ευαισθησία πάνω στις σύγχρονες γυναίκες, με πρωταγωνίστριες τις Στέφη Πουλοπούλου, Αγγελική Πασπαλιάρη, Έλενα Χρηστίδη, Χαρά Κυριαζή, Βίνα Σέργη (Αργώ, από 31/1).

"Αφηγήτρια ταινιών"
Ο Νικόλας Λαμπάκης σκηνοθετεί τη δημοφιλή νουβέλα του Ερνάν Ριβέρα Λετελιέρ, ζωντανεύοντας το σαλόνι της αφηγήτριας, όπου η Νοεμή Βασιλειάδου, μια νέα ηθοποιός που πρόσφατα ξεχωρίσαμε στην παράσταση "Οξυγόνο" σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, μας προσκαλεί να βιώσουμε μία από τις μοναδικές, μαγευτικές αφηγήσεις της (ΠΛΥΦΑ, από 5/2).

"Άβυσσος”
Η Ελεάνα Γεωργούλη μας προσκαλεί σε ένα παράδοξο δυστοπικό σύμπαν. Με οδηγό έναν εκρηκτικό Χορό που δοκιμάζει τα όρια της ψυχικής,ηθικής και σωματικής αντοχής των ερμηνευτών, παρακολουθούμε την πορεία χιλιάδων ταξιδευτών προς τη νήσο Arcadia, μια σύγχρονη Γη της Επαγγελίας, όπου κυριαρχεί δικαιοσύνη και εξαιρετικές περιβαλλοντολογικές συνθήκες. Για να περάσει όμως κάποιος τις πόρτες της πρέπει πρώτα να εξεταστεί από την ειδική επιτροπή της "Αβύσσου”. Παίζουν: Στάθης Αποστόλου, Μαρία Αλεξοπούλου, Ελεάνα Γεωργούλη, Χάρης Καρύδης, Νίκος Μήλιας, Ρόζα Προδρόμου (ΠΛΥΦΑ, από 3/2).

"Ιβάν εναντίον Ιβάν"
Η παράσταση, βασισμένη στη νουβέλα του Γκόγκολ, σε διασκευή-σκηνοθεσία Σωτήρη Ρουμελιώτη και Γιάννη Αποσκίτη, παρουσιάζει τη διαμάχη των δύο Ιβάν σε ένα τηλεοπτικό πάνελ μεσημεριανής ζώνης. Οι Μπάμπης Αλεφάντης, Λάμπρος Γραμματικός και Άγγελος-Προκόπιος Νεράντζης ζωντανεύουν μια καυστική αλληγορία για την ανθρώπινη φύση (Θέατρο του Νέου Κόσμου - Κάτω Χώρος, από 30/1).

"Η Λένι Ρίφενσταλ Κοιμάται Τα Βράδια;"
Το έργο του Άγγελου Ανδρεόπουλου, σε σκηνοθεσία-διασκευή Βάνας Πεφάνη, ερευνά την ψυχολογία της σκηνοθέτριας Λένι Ρίφενσταλ και την ηθική της κληρονομιά. Μέσα από την καλλιτεχνική της αναγνώριση και τη συνεργασία της με τους ναζί, αναδεικνύεται η πάλη με την αλήθεια και την ανάγκη αποδοχής. Παίζουν Άννα Αδριανού, Βασίλης Αφεντούλης (Φούρνος, από 3/2).

"Όταν"
Η σκηνική αλληγορία βασισμένη στα διηγήματα "Διάφορες επιλογές Πέτρος" και "Πιέρ" του Ευθύμη Φιλίππου, σε σύλληψη και σκηνοθεσία Νατάσας Παπανδρέου, αποκαλύπτει την αδηφάγα φύση της ανθρώπινης ύπαρξης για προβολή και βία, μέσα από ένα σουρεαλιστικό τηλεπαιχνίδι. Ερμηνεύουν οι Δημήτρης Όντος, Ηλίας Βογιατζηδάκης και Νατάσα Παπανδρέου (Φάμπρικα, στο μπαρ, από 3/2).

"Ξέρξης”
Ο Γιώργης Κοντοπόδης σκηνοθετεί την κωμωδία της Μαρίας Δριμή που διαδραματίζεται σε ένα σπίτι όπου γιορτάζει τα γενέθλια της η Μίνα, η οποία έχει ετοιμάσει μια έκπληξη για τους φίλους της. Προτείνει την επίδειξει ενός υπερσύγχρονου μοντέλου δονητή που θα αναστατώσει αναπάντεχα τις ζωές όλων. Παίζουν: Γεωργία Πιλιτσίδου, Κωνσταντίνα Μυρίτη, Αλεξάνδρα Μπαούση, Πηνελόπη Μπουρλή, Γιάννη Καραμάνο (Αλκμήνη, από 30/1).
Προπώλησεις εισιτηρίων: more.com
Περισσότερες πληροφορίες
Λουλού
Αντλώντας από το ομώνυμο βιβλίο της, ένα έργο ημερολογιακού χαρακτήρα για την σκυλίτσας της που είναι παράλυτη στα πίσω πόδια της τα τρία τελευταία χρόνια λόγω ενός αυτοάνοσου νοσήματος, η κυρία του θεάτρου εκφράζει πράγματα που ίσως να μην τολμούσε ποτέ να πει. Μέσα από μια τρυφερή και χιουμοριστική αυτοβιογραφική ιστορία, δίνει φωνή σε όλα τα κακοποιημένα ζωάκια που βρήκαν στοργή και αγάπη κοντά στους ανθρώπους.
Paranoia
Αντλώντας από το αυτοβιογραφικό διήγημα του σπουδαίου Γάλλου διηγηματογράφου Γκι Ντε Μοπασάν ο «Εξαποδώ», η παράσταση, ως μια τραγωδία παραλογισμού, αποτυπώνει την σταδιακή καταβύθιση στην ψύχωση που σιγά σιγά κυριεύει τον ήρωα. Καταλήγει σε ένα κρεσέντο παράνοιας, καθώς η προσωπικότητα του μοιάζει να έχει αποδομηθεί και καταρρεύσει ολοσχερώς λόγω της σύφιλης. Ο πόλεμος κατά της Πρωσίας από την αυτοκρατορική Γαλλία και ο φανατικός πατριωτισμός δημιουργούν τρόμο στον Μοπασάν, που θα ταχθεί με τους περιθωριακούς, τους επαναστάτες, και τις πόρνες. Η φρενήρης πορεία του συγγραφέα, μοιράζεται ανάμεσα σε γράψιμο, ναρκωτικά και έρωτα, με την αντίστροφη μέτρηση να έχει αρχίσει.
Άβυσσος
Μια ειδική επιτροπή εξετάζει χιλιάδες ταξιδευτές για να τους επιτρέψει την είσοδο στην Arcadia, μια σύγχρονη γη της επαγγελίας όπου κυριαρχεί κοινωνική και πολιτική δικαιοσύνη, ευημερία και εξαιρετικές περιβαλλοντολογικές συνθήκες, σε έναν κόσμο που καταρρέει λόγω των πολέμων και της κλιματικής αλλαγής. Προθάλαμος της Arcadia, είναι η βραχονησίδα Άβυσσος, ένας διάμεσος τόπος που βρίσκεται εγκατεστημένος ο Σταθμός Επιθεώρησης. Η επιτροπή εξετάζει τους νεοαφιχθέντες, προκειμένου να εγκριθεί το φύλλο πορείας τους. Απαραίτητη προϋπόθεση για την κάρτα εισόδου, είναι να περάσουν όλα τα στάδια της αξιολόγησης. Όσοι δεν τα καταφέρουν θα επαναπροωθηθούν πίσω στις νήσους προέλευσης. Τι θα συμβεί όμως όταν εξελιχθεί σε ένα επικίνδυνο και σουρεαλιστικό παιχνίδι επιβίωσης;
Ξέρξης
Τέσσερις γυναίκες συναντιούνται για ένα πάρτι γενεθλίων. Η εορτάζουσα τους έχει ετοιμάσει μία έκπληξη που δεν είναι άλλη από την επίδειξη ενός «έξυπνου» υπερσύγχρονου μοντέλου ενός δονητή. Οι ηρωίδες: η εορτάζουσα Μίνα είναι δικηγόρος. Της αρέσουν οι νεότεροι άντρες και τα ακριβά αυτοκίνητα· η Κλειώ είναι καθηγήτρια αγγλικών, έχει ανάπηρο σύζυγο και γιο που κάνει bodybuilding. Στον ελεύθερο χρόνο της παρακολουθεί μαθήματα δημιουργικής γραφής και πιστεύει ότι προσεχώς θα γίνει μεγάλη συγγραφέας· η Φαίη είναι δερματολόγος με ιατρείο στο Κολωνάκι. Την τραβάνε οι πολύ σκληροί και συνήθως παραβατικοί άντρες. Είναι τρεις φορές χήρα· η Μαίρη είναι μοδίστρα. Ράβει στο δικό της εργαστήριο και έχει αρκετή πελατεία. Είναι διαζευγμένη και έχει δύο κόρες στην εφηβεία. Η επίδειξη της συσκευής που θα τους κάνει ο αντιπρόσωπος της εταιρείας Αλκιβιάδης Γεμιστός, θα αναστατώσει αναπάντεχα τις ζωές τους.
Η Λένι Ρίφενσταλ κοιμάται τα βράδια;
Έργο-πολιτικό σχόλιο πάνω στην αυτοβιογραφία μιας από τις μεγαλύτερες και σίγουρα πλέον αμφιλεγόμενες καλλιτέχνιδες του 20ού αιώνα, της Γερμανίδας σκηνοθέτριας Λ. Ρίφενσταλ, που παίρνει τη μορφή συνέντευξης - συζήτησης με έναν δημοσιογράφο για την ευθύνη του καλλιτέχνη απέναντι στην Ιστορία. Γνωστή από τις ταινίες «Ο θρίαμβος της θέλησης» και «Olympia», οι οποίες θεωρούνται αριστουργήματα της αισθητικής του κινηματογράφου αλλά και σύμβολα προπαγάνδας, παραμένει μια ενδιαφέρουσα φιγούρα. Με αφετηρία την καλλιτεχνική της αναγνώριση και τη συνεργασία της με το ναζιστικό καθεστώς, η παράσταση αναδεικνύει την πάλη της με τη μνήμη, την αλήθεια και την ανάγκη της για αποδοχή. Μέσα από έναν έντονο διάλογο και αντιπαραθέσεις αποκαλύπτεται η πολυπλοκότητα της προσωπικότητάς της και ο διχασμός που προκαλεί ακόμα και σήμερα.
Έντα Γκάμπλερ
Η εμβληματική Έντα ανατινάζει το σύστημα των μικροαστικών αντιλήψεων της κοινωνίας μας, σε μια παράσταση που «ξαναδιαβάζει» το αριστούργημα του Ίψεν με τη θέση της γυναίκας στο επίκεντρο. Η Έντα (πρώην Γκάμπλερ, νυν Τέσμαν) προσπαθεί να βρει απάντηση και λόγο ύπαρξης σε ένα στείρο και αυστηρά δομημένο περιβάλλον στο οποίο οι άνθρωποι - απονεκρωμένοι τυφλοί - ζουν μόνο για να εκπληρώνουν την αποστολή και την ταυτότητα τους. Η Έντα χωρίς αποστολή και χωρίς ταυτότητα, βαθιά χωμένη στο ρομαντισμό - που αποστρέφεται την πραγματικότητα και την φθορά της - παλεύει να βρει πως θα ενταχθεί στην τρέχουσα ζωή. Σε μια κοινωνία που ζητά από τις γυναίκες να είναι σύζυγοι, μητέρες, εξαρτημένες πάντα από έναν άνδρα, η Έντα θα δοκιμάσει ένα παιχνίδι ορίων και ακραίου ρομαντισμού, επιζητώντας και τελικά βρίσκοντας την απάντηση της για τη ζωή και την ασφυξία της.
Όταν
Μια σκηνική αλληγορία για την αδηφαγία της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα από τη μορφή ενός σουρεαλιστικού τηλεπαιχνιδιού, που βασίζεται στα διηγήματα του Ευθύμη Φιλίππου «Διάφορες επιλογές Πέτρος» και «Πιέρ». Οι ήρωες της παράστασης και οι θεατές καλούνται να έρθουν αντιμέτωποι με τα όρια της ηθικής και της ανοχής τους. Η παράσταση συνδυάζει τη σκοτεινή ματιά του Φιλίππου με κίνηση, μουσική και μια έντονα αλληγορική σκηνική γλώσσα, για να σχολιάσει τον σύγχρονο κόσμο μας, όπου η βία έχει κανονικοποιηθεί και το έγκλημα γίνεται θέαμα.
Αφηγήτρια ταινιών
Ένα χαρισματικό κορίτσι αναλαμβάνει να παρακολουθεί τις ταινίες που παίζονται στον μοναδικό κινηματογράφο στην φτωχή περιοχή της ερήμου Ατακάμα της Χιλής και να τις αφηγείται στους συγχωριανούς της, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι εργάτες στα ορυχεία νίτρου και δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα για διασκέδαση. Το σπίτι της μετατρέπεται σε μία ιδιότυπη σκηνή, όπου με θαυμαστή αφηγηματική ικανότητα ζωντανεύει τις ταινίες. Μέσα από την ιδιόμορφη καλλιτεχνική της ιδιότητα, η μικρή αφηγήτρια ονειρεύεται μια άλλη ζωή, πέρα από τα στενά όρια της κοινωνικής πραγματικότητας που την περιβάλλει. Μέχρι που η έλευση της τηλεόρασης αλλάζει τα πάντα. Στις αφηγήσεις της αντανακλάται η ιστορία των καθημερινών ανθρώπων που αγωνίστηκαν για την αλλαγή αλλά διαψεύστηκαν από την Ιστορία.
Απορρίπτεται
Ο έρωτας, ο γάμος και οι κοινωνικές συμβάσεις που τα διέπουν απασχολούν τον κορυφαίο Ιρλανδό νομπελίστα δραματουργό σε αυτή τη πρωτόπαικτη πνευματώδη φαρσοκωμωδία. Ένα ξενοδοχείο, μια καλοκαιρινή νύχτα, ένα φεγγαρόλουστο λιμάνι και δύο ζευγάρια συζύγων ερωτευμένα σφόδρα μεταξύ τους, μπλέκονται σε ένα παιχνίδι ερωτικής ανταλλαγής. Ο κος Τζούνο πολιορκεί την κα Λαν, ο κος Λαν διεκδικεί την κα Τζούνο, ενώ και οι δύο κυρίες φαίνονται διαθέσιμες. Την ίδια στιγμή όλοι δηλώνουν την αφοσίωσή τους στους συντρόφους τους. Οι ανθρώπινες σχέσεις αποκαλύπτονται μέσα από συγκρούσεις, διλήμματα, επιθυμίες και αντιστάσεις σε κοινωνικά όρια και αποκλεισμούς.
Αντικείμενα
Παράσταση εμπνευσμένη από την αληθινή ιστορία των αδελφών Παπέν, δύο υπηρετριών στο Λε Μαν της Γαλλίας που το 1933 κατακρεούργησαν την εργοδότρια τους και την κόρη της. Σε αυτή την εκδοχή, δύο εξαντλημένες υπηρέτριες της άρρωστης Κυρίας τους, φαντασιώνονται ένα σύμπαν εκδίκησης αλλά και αυτοπροσδιορισμού ενάντια σε έναν κόσμο στον οποίο δεν είναι τίποτα άλλο πέρα από δύο ακόμα αντικείμενα για το σπίτι. Εξουσιαστικές σχέσεις, εξαρτητικές συμπεριφορές, σαδομαζοχιστικές εμμονές και η νοσταλγία ενός ομιχλώδους παρελθόντος, πρωταγωνιστούν σε αυτή την νέα εκδοχή της ιστορίας που ενέπνευσε σημαντικούς καλλιτέχνες του περασμένου αιώνα.
Ιβάν εναντίον Ιβάν
Η cancel culture, ο κανιβαλισμός των μίντια και τα λαϊκά δικαστήρια περνούν μέσα από το πρίσμα του εξωφρενικού σύμπαντος του Νικολάι Γκόγκολ και της νουβέλας του «Ο καβγάς των δύο Ιβάν», ο οποίος τοποθετείται σε ένα τηλεοπτικό πάνελ της μεσημεριανής ζώνης. Ο Ιβάν Ιβάνοβιτς είναι ευθυτενής, ευγενικός και λεπτολόγος. Ο Ιβάν Νικίφοροβιτς είναι τραχύς, βροντόφωνος και αθυρόστομος. Ωστόσο είναι και οι δύο αριστοκράτες, γείτονες και, κυρίως, στενοί φίλοι. Όταν μια μέρα, τσακώνονται για έναν εντελώς ανόητο λόγο - για μια γουρούνα και έναν «χήνο» - ξεκινάει ένας επεισοδιακός καβγάς, που εμπλέκει όλη την κοινωνία της μικρής πόλης που κατοικούν.
Όστια - αυτό είναι το Σώμα μου
Παράσταση για το έργο του ποιητή και σκηνοθέτη Πιέρ Πάολο Παζολίνι, με αφορμή τα 50 χρόνια από τη δολοφονία του στις 2/11/1975, μέσα από τις αφηγήσεις πέντε γυναικών εμπνευσμένων από τις ηρωίδες του κινηματογραφικού του έργου: Μαρία, Μάμα Ρόμα, Ιοκάστη, Εμίλια - η υπηρέτρια, Μήδεια. Στη σύντομη ζωή του, ο Ιταλός δημιουργός ίσως να ήταν ο μοναδικός που κατάφερε μια απόλυτη σύνδεση ανάμεσα στο πεζογραφικό-ποιητικό και κινηματογραφικό του έργο, προεκτείνοντας το ένα μέσα στο άλλο, σε σημείο τέτοιο που να καταργούνται τα όρια ανάμεσα στην τέχνη του λόγου και της κινούμενης εικόνας.
Στην κορυφή του κόσμου, εκεί να με πας
Μια σύγχρονη κωμωδία για τη γυναικεία εμπειρία και τις προκλήσεις της που σκιαγραφεί με τρυφερότητα, προσοχή και θάρρος πέντε γυναικείους χαρακτήρες που προσπαθούν να επιβιώσουν όσο καλύτερα μπορούν, μέσα σε έναν κόσμο σκληρό, ανταγωνιστικό και απειλητικό. Γιατί η Μαρία ονειρεύεται κάθε βράδυ στον ύπνο της μια μαύρη κατσίκα; Γιατί η Κάτια μένει στο «γυναικείο» block; Γιατί η Γιάνι απαγορεύεται να βγει από το στούντιό της; Ποια είναι η πραγματική ταυτότητα της Θανάσιας; Τι κρύβει κάτω από τα ρούχα της η Νέλλυ; Τι λένε οι γυναίκες όταν είναι μόνες τους; Πέντε εντελώς διαφορετικές νέες γυναίκες συναντιούνται σε ένα διαμέρισμα, η κάθε μια αναζητώντας κάτι διαφορετικό. Με αφορμή τα γενέθλια της Μαρίας, οι ιστορίες τους ξεδιπλώνονται και συμπλέκονται σε ένα πάρτι με πολύ χιούμορ, μουσική, χορό αλλά και έντονες δραματικές εναλλαγές, ακραίες συγκρούσεις και πολλή συγκίνηση.