
Η παράσταση ξεκίνησε τη διαδρομή της την περσινή σεζόν στο θέατρο Από Μηχανής όπου και επέστρεψε στις 18 Νοεμβρίου. Πρόκειται για μία από τις λίγες φορές που παίζεται σε κλειστό χώρο η συγκεκριμένη τραγωδία του Σοφοκλή, η οποία ήδη από την αρχαιότητα θεωρούνταν το τελειότερο από άποψη δομής και κορυφαίο δείγμα αρχαίου δράματος, στο οποίο μάλιστα ο Αριστοτέλης στήριξε την περίφημη "Ποιητική" του, όπου παραθέτει τους κανόνες περί δραματικής τέχνης. Ο μεγάλος τραγικός ποιητής αποτυπώνει στο ίδιο πρόσωπο έναν βασιλιά τυφλωμένο από την αλαζονεία, που ολισθαίνει στην ύβρη, και ταυτόχρονα έναν άνθρωπο που αναζητά τον πραγματικό εαυτό του.

Η παράσταση επιχειρεί να αναδείξει τις επίκαιρες πτυχές του έργου και να φωτίσει τις αναλογίες του με το σήμερα, καθώς η συνταρακτική ιστορία του βασιλιά της Θήβας φωτίζεται από τον σκηνοθέτη ως μια τραγωδία για τη γνώση και την αυτογνωσία, τον αυταρχισμό της εξουσίας και την απαίτηση των λαών για δικαιοσύνη και διαφάνεια. Ερμηνεύει ένας επταμελής θίασος με επικεφαλής τον Θανάση Σαράντο στο ρόλο του Οιδίποδα και τους: Μάνια Παπαδημητρίου και Αγγελική Λεμονή σε διπλή διανομή στους ρόλους της Ιοκάστης και του Τειρεσία, Χριστόδουλο Στυλιανού και Κωνσταντίνο Λάγγο σε διπλή διανομή στο ρόλο του Κρέοντα, Πάρη Σκαρτσολιά (Εξάγγελος-Χορός), Xάρη Μαυρουδή (Άγγελος-Χορός), Βαγγέλη Μάγειρο (Θεράπων-Χορός) και Γιώργο Παπαδάκο (Χορός).

Ο Θανάσης Σαράντος σημειώνει: "Δύσκολα μπορεί ν' αμφισβητηθεί το πόσο επίκαιρη είναι η τραγωδία 'Οιδίπους Τύραννος' του Σοφοκλή για τη χώρα μας αλλά και για τον πλανήτη μας την περίοδο που διανύουμε. Είναι η τραγωδία της γνώσης και της αυτογνωσίας. Τα πάθη που διαδραματίζονται στη σκηνή, τα εγκλήματα, τα μίση και οι αυτοκαταστροφές είναι σημερινά. Ο λαός, οργανωμένα ή ανοργάνωτα, ως σύγχρονος Χορός αρχαίας τραγωδίας, επιζητά τη θεραπεία αλλά και την αλήθεια. Απαιτεί διαφάνεια και δικαιοσύνη στις αποφάσεις, σωτηρία από το μίασμα της χώρας πριν την ολική καταστροφή. Η προσωπικότητα του Οιδίποδα ανταποκρίνεται απόλυτα, και σε όλες της τις λεπτομέρειες, στο πρότυπο του ηγέτη που όμως ολισθαίνει προς τον αυταρχισμό στην προσπάθειά του να φτάσει με κάθε προσωπικό τίμημα στην τρομερή αποκάλυψη της αλήθειας".
Η μετάφραση είναι του Μίνου Βολανάκη, η μουσική & ο ηχητικός σχεδιασμός του Κωνσταντίνου Ευαγγελίδη, το σκηνικό και τα κοστούμια της Άσης Δημητρολοπούλου, η επιμέλεια κίνησης του Πλωτίνου Ηλιάδη, η φωνητική διδασκαλία του Νίκου Παναγιωτόπουλου και η video art παράστασης του Διονύση Σιδηροκαστρίτη.
Η υπόθεση
Ο Οιδίποδας, βασιλιάς της Θήβας, αναλαμβάνει να βρει τον δολοφόνο του προκατόχου του στο θρόνο, Λάιου ο οποίος, σύμφωνα με τον χρησμό του Μαντείου των Δελφών, είναι υπεύθυνος για τον φοβερό λοιμό που έχει πλήξει την πόλη του. Στην πορεία, ανακαλύπτει όχι μόνο πως ο δολοφόνος του πρώην βασιλιά είναι ο ίδιος αλλά και πως ο Λάιος ήταν ο πατέρας του, ενώ η Ιοκάστη -η σύζυγός του- είναι στην πραγματικότητα η μητέρα του. Έπειτα από την αποκάλυψη αυτής της συνταρακτικής αλήθειας, η Ιοκάστη απαγχονίζεται και ο Οιδίποδας αυτοτυφλώνεται.
Περισσότερες πληροφορίες
Οιδίπους Τύραννος
Η κορυφαία τραγωδία της ανθρώπινης ενοχής, στην οποία ο βασιλιάς της Θήβας, Οιδίποδας, τυφλός κι ανήμπορος, «αναζητά» τη λύτρωση του θανάτου και απαντήσεις για την τραγική του μοίρα. Αναλαμβάνει να βρει τον δολοφόνο του Λαΐου ο οποίος, σύμφωνα με τον χρησμό, είναι υπεύθυνος για τον φοβερό λοιμό που έχει πλήξει την πόλη του. Στην πορεία, ανακαλύπτει πως όχι μόνο είναι ο ίδιος ο φονέας του προηγούμενου βασιλιά της Θήβας, αλλά και ο δολοφόνος του πατέρα του και σύζυγος της μητέρας του. Έπειτα από αυτή την αποκάλυψη της τραγικής αλήθειας, η Ιοκάστη απαγχονίζεται και ο Οιδίποδας αυτοτυφλώνεται. Η βραβευμένη παράσταση επιχειρεί να φωτίσει τις αναλογίες του έργου με το σήμερα.