Οι διεθνείς σκηνοθέτες που δεν πρέπει να χάσετε στο Φεστιβάλ Αθηνών

Από την Πολωνία, τη Γαλλία, το Λίβανο, τη Μεγάλη Βρετανία, το Βέλγιο, την Γερμανία, την Ολλανδία και την Ουγγαρία προέρχονται οι εκλεκτοί καλεσμένοι του Φεστιβάλ Αθηνών, επικυρώνοντας τον εξωστρεφή χαρακτήρα του. Φροντίστε για τα εισιτήριά σας, καθώς η προπώληση έχει ξεκινήσει, και όσο για τη μετάβασή σας στις παραστάσεις, γίνεται χωρίς άγχος με ένα UberTaxi.

collage

Για ακόμη ένα καλοκαίρι, το Φεστιβάλ Αθηνών γίνεται το επίκεντρο του θεατρικού ενδιαφέροντος και ειδικά οι ξένοι σκηνοθέτες που θα καταφτάσουν από κάθε γωνιά του πλανήτη επικυρώνουν το χαρακτήρα του ως του σημαντικότερου θεσμού που κρατάει τους Έλληνες θεατές σε επαφή με την παγκόσμια πρωτοπορία. Η καρδιά του χτυπάει σταθερά στην Πειραιώς 260, αλλά και στο θέατρο Παλλάς, που προστίθεται φέτος ως νέος not to miss προορισμός. Η προπώληση έχει ήδη ξεκινήσει, οπότε φροντίστε για τα εισιτήριά σας για εσάς και την παρέα σας, αφού συμβουλευτείτε τον αναλυτικό οδηγό που ακολουθεί. Στην περίπτωση που για τη μετακίνησή σας από/προς τις παραστάσεις, επιλέξετε ένα UberTaxi, μην ξεχάσετε τη δυνατότητα επιμερισμού του κόστους της διαδρομής, χωρίς την ανάγκη να ανταλλάσσετε μετρητά. Απλώς ζητήστε από την εφαρμογή να τα μοιράσει  και να σας στείλει το λογαριασμό.

Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές Βαρλικόφσκι
@Magda-Hueckel
"Elizabeth Costello / J. M. Coetzee. Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές"

Διεθνής χαρακτήρας ήδη από την πρεμιέρα με τον κορυφαίο σκηνοθέτη της Πολωνίας, και έναν από τους σημαντικότερους παγκοσμίως, Κριστόφ Βαρλικόφσκι και την παράσταση "Elizabeth Costello / J. M. Coetzee. Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές" (Πειραιώς 260, 5-7/6). Πολυαγαπημένος και στην Ελλάδα, την οποία επισκέπτεται αδιαλείπτως από το 2008, ο Βαρλικόφσκι φημίζεται για τις επικές παραστάσεις του, όπου η λεπτομερής υποκριτική ερμηνεία παντρεύεται υποδειγματικά με την κινηματογραφική γλώσσα, ενώ καταφεύγει σε πολλές διακειμενικές αναφορές, αντλώντας από θεατρικά, κινηματογραφικά και λογοτεχνικά αριστουργήματα της παγκόσμιας τέχνης, για να καταλήξει σε μία εντελώς δική του γλώσσα. Η παράσταση που θα δούμε αμέσως μετά  την παγκόσμια πρεμιέρα της στην Πολωνία, στηρίζεται σε δύο έργα του Νοτιοαφρικανού νομπελίστα συγγραφέα Τζ. Μ. Κουτσί, στον οποίο ο Βαρλικόφσκι ανατρέχει συχνά. Η Ελίζαμπεθ Κοστέλο, ο επινοημένος χαρακτήρας και alter ego του Κουτσί, "στοιχειώνει" το θέατρό του, καθώς έχει εμφανιστεί σε πέντε παραστάσεις του και αυτή τη φορά γίνεται το κεντρικό πρόσωπο μιας παράστασης που θέτει το ερώτημα: "Μπορεί η τέχνη να σώσει τον κόσμο ή μήπως πρόκειται για μια ουτοπική επιθυμία των καλλιτεχνών;".

Καρολίν Γκιγελά Ενγκιγέν
Manuel Braun©
Καρολίν Γκιγελά Ενγκιγέν

Ακολουθεί η Καρολίν Γκιγελά Ενγκιγέν, στην τρίτη της επίσκεψη στην Ελλάδα, με την παράσταση "Lacrima" (Πειραιώς 260, 13-14/6). Η Γαλλίδα με αλγερινο-βιετναμέζικη καταγωγή στηρίζει τις παραστάσεις της σε δικά της κείμενα, που προκύπτουν ύστερα από έρευνα και μοίρασμα των εμπειριών της με αυτές των ηθοποιών, και δημιουργεί παραστάσεις μεγάλης ευαισθησίας και συγκινησιακής φόρτισης με ανθρωποκεντρικό προσανατολισμό και εστίαση στις οικογενειακές και ανθρώπινες σχέσεις. Η φετινή παράσταση έχει στον πυρήνα της μία φανταστική ιστορία, τη διαδικασία δημιουργίας ενός νυφικού προορισμένου για την αγγλική βασιλική οικογένεια, και ήρωες είναι οι άνθρωποι που εμπλέκονται στη δημιουργία του. Πίσω από τη συγκινητική ιστορία που υφαίνεται για τη μοίρα και τα όνειρά τους, η Ενγκιγέν καταθέτει ένα σχόλιο για τα δάκρυα που κρύβονται πολλές φορές πίσω από την ομορφιά.

Διαβάστε Επίσης

Έντονο πολιτικό προβληματισμό  φέρνει η παράσταση του Λιβανέζου Ραμπί Μρουέ, "Looking for a missing employee" (Πειραιώς 260, 17-18/6), που γεννήθηκε με αφορμή μία πραγματική ιστορία. Η εξαφάνιση ενός υπαλλήλου του Υπουργείου Οικονομικών στη Βυρηττό το 1996 εμπνέει μια παράσταση που ο σκηνοθέτης ετοίμαζε εδώ και δεκαετίες, συλλέγοντας σχετικό δημοσιογραφικό υλικό και εκθέτοντας τελικά το πόσο χειραγωγούμενες, αμφίσημες και σε απόλυτη συμφωνία με τα κυβερνητικά συμφέροντα είναι οι πληροφορίες που βγαίνουν στο φως.

Η αγαπημένη του κυρίου Λιν
@Mike Rafail
"Η αγαπημένη του κυρίου Λιν"

Μια ενδιαφέρουσα συμπαραγωγή κρύβει η επόμενη παράσταση, καθώς ο σημαντικός Βέλγος σκηνοθέτης Γκι Κασίερς, σκηνοθετεί τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη στη νουβέλα του Φιλίπ Κλοντέλ, "Η αγαπημένη του κυρίου Λιν" (Πειραιώς 260, 21-26/6). Πρόκειται για μια μονολογική παράσταση που έκανε πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη τον περασμένο Μάρτιο και αποτελεί ένα έξοχο δείγμα του σκηνοθετικού ύφους του Κασίερς. Τα οπτικά μέσα και η λογοτεχνία συνδυάζονται δεξιοτεχνικά με την υποκριτική ερμηνεία του Έλληνα ηθοποιού, ο οποίος αφηγείται μια συγκινητική ιστορία προσφυγιάς και φιλίας με κεντρικό πρόσωπο έναν άντρα που εγκαταλείπει την εμπόλεμη χώρα του με τη μικρή του εγγονή και ζητάει καταφύγιο στην Ευρώπη.

Διαβάστε τι μας είπε ο Γκι Κασίερς:

Διαβάστε Επίσης

Signal to noise
@Hugo Glendinning
"Signal to noise"

Από τη Μεγάλη Βρετανία έρχεται η θρυλική ομάδα Forced Entertainment, που έχει διακριθεί για τον ευφάνταστο και σωματικό τρόπο με τον οποίο κάνει θέατρο πάνω σε διαφορετικές θεματικές. Η δουλειά που θα δούμε εδώ, "Signal to noise" (Πειραιώς 260, 26-27/6), φέρνει στο επίκεντρο της προβληματικής της τη σχέση μας με την τεχνολογία. Πρωταγωνιστής της παράστασης είναι κατά μία έννοια το ανθρώπινο σώμα, δηλαδή τα σώματα των ερμηνευτών, που επιμένουν να υπάρχουν, να κινούνται και να παίζουν, ενώ το περιβάλλον γίνεται όλο και πιο τεχνητό και εχθρικό προς τη φυσική παρουσία.

Susanne Kennedy Markus Selg ANGELA Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
© Julian Röder
"ANGELA (a strange loop)"

Το ανθρώπινο σώμα απασχολεί σε τελείως διαφορετικό σκηνικό ύφος, όμως, τη Γερμανίδα Σουζάνε Κένεντι, μία από τις πλέον ριζοσπαστικές παρουσίες του Φεστιβάλ, που φημίζεται για το φουτουριστικό χαρακτήρα που έχουν οι παραστάσεις της. Έρχεται με την "ANGELA (a strange loop)" (Πειραιώς 260, 4-5/7), όπου συνεργάζεται με τον εικαστικό καλλιτέχνη Μάρκους Ζελγκ και θέτει το ερώτημα "Τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος;". Ηρωίδα είναι μια ασθενής γυναίκα και μέσω αυτής η Κένεντι μελετάει εξονυχιστικά κάθε στιγμή που μεσολαβεί στη ζωή ενός ανθρώπου ανάμεσα στη γέννηση και το θάνατο. Ερευνώντας τη δυναμική σχέση ανάμεσα στο ανθρώπινο σώμα, την τεχνολογία και την τέχνη στη μεταπανδημική εποχή, προσεγγίζει τα θεμελιώδη ερωτήματα της ύπαρξης και της ταυτότητας μέσα από το πρίσμα της ασθένειας.

Μήδεια Σάιμον Στόουν
©Dim Balsem
"Μήδεια"

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα θα δούμε δουλειά του Αυστραλού Σάιμον Στόουν, σκηνοθέτη και συγγραφέα που γράφει νέα έργα πάνω σε γνωστές δραματουργίες. Εδώ έρχεται με το Internationaal Theater του Άμστερνταμ και τη "Μήδεια" (Παλλάς, 9-11/7), μια σύγχρονη διασκευή της ευριπίδειας τραγωδίας εμπνευσμένη από την ιστορία μιας γιατρού στο Κάνσας που σκότωσε τον άντρα της και δύο από τα τρία παιδιά τους στα μέσα της δεκαετίας του ’90. Ο τραγικός μύθος ζυμώνεται με φόντο τη μεσοαστική Αμερική του σήμερα σε μια παράσταση που έχει αποκτήσει παγκόσμια εμβέλεια κατά τα δέκα χρόνια της παρουσίασής της, μετά την πρεμιέρα της στο Άμστερνταμ το 2014.

Parallax
©Proton Theatre
"Parallax"

Κοινωνικοπολιτικές εκφάνσεις της ζωής της πατρίδας του απασχολούν τον Ούγγρο Κόρνελ Μούντρουτσο, που έρχεται για τρίτη φορά στο Φεστιβάλ, με την παράσταση "Parallax" (Πειραιώς 260, 14-15/7). Αυτή τη φορά το θέμα του στρέφεται σε θέματα εθνικής ταυτότητας και έχει ως αφετηρία μια ουγγρική οικογένεια. Το πώς βιώνουν την εβραϊκότητα τα μέλη μιας οικογένειας από γενιά σε γενιά απασχολεί έναν καλλιτέχνη που στήνει επί σκηνής συναρπαστικές σύγχρονες ηθογραφίες και με αυτή τη δουλειά έρχεται να αναρωτηθεί αν μπορεί να παραμένει κανείς ουδέτερος  εν μέσω της όξυνσης των κοινωνικών αντιθέσεων και της ανόδου της ακροδεξιάς στην Ευρώπη.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Φεστιβάλ Αθηνών: τι κρύβεται πίσω από το "Looking for a Missing Employee" του Ραμπί Μρουέ;

Ο καταξιωμένος Λιβανέζος δημιουργός από το Kammerspiele του Μονάχου έρχεται για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, μετουσιώνοντας σε ένα συγκλονιστικό θεατρικό γεγονός την ανησυχητική αστυνομική υπόθεση της εξαφάνισης ενός δημοσίου υπαλλήλου του Υπουργείου Οικονομικών του Λιβάνου στη Βηρυτό το 1966.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/06/2024

"Respublika": Η rave δημοκρατία του Λούκας Τβαρκόβσκι

Rave party ή παράσταση; Mockumentary ή κινηματογραφική περφόρμανς; Μιλήσαμε με το σκηνοθέτη του "Respublika", αλλά και με τους Ιλειάνα Δημάδη και Κωνσταντίνο Τζάθα, επιμελητές Θεάτρου-Χορού της Στέγης, που του ανέθεσε την open air εκδοχή της παράστασης, για να ξεδιαλύνουμε όσα θα δούμε στο Terra Vibe Park από τις 13 έως τις 15/6.

Τι θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών την επόμενη εβδομάδα;

Μια επιστροφή στο Ηρώδειο, μία παράσταση με πρωτότυπες βιντεοπροβολές, ένα αφιέρωμα, μια χορογραφία και ένα έργο για το Πολυτεχνείο σάς περιμένουν την εβδομάδα 20-26/6.

"Ικέτιδες" με Κονιόρδου, Σάττι, Τσορτέκη στην Επίδαυρο φέτος το καλοκαίρι

Το Θέατρο Τέχνης "Κάρολος Κουν" και το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζουν την εμβληματική τραγωδία του Αισχύλου με τη σκηνοθετική υπογραφή της Μαριάννας Κάλμπαρη, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου αλλά και σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.

Βιώσαμε την ποιητική της περφόρμανς "Θέλω να πάω σπίτι" του Θεάτρου στη Σάλα

Το "α" παρακολούθησε στον χώρο-σπίτι της Χρυσής Βιδαλάκη την παράσταση που σκηνοθετεί η Κατερίνα Κλειτσιώτη. Θέμα της η απώλεια μνήμης.

Φεστιβάλ Αθηνών: Με το "Exit above – after the tempest" επιστρέφει η Αν Τερέζα ντε Κεερσμάκερ στο Ηρώδειο

Από τις σημαντικότερες μορφές του σύγχρονου χορού διεθνώς, η εμβληματική δημιουργός έρχεται μαζί με την ομάδα της Rosas, παρουσιάζοντας μια εκρηκτική χορογραφία που συνδυάζει το βάδισμα με τα μπλουζ.

Ο "Πλούτος" του Εθνικού θα μας συστήσει λιγότερα γνωστά αρχαία θέατρα της Ελλάδας

Βρεθήκαμε στην ανακοίνωση του προγράμματος "Γνωριμία με Αρχαία Θέατρα της Ελλάδας", στο πλαίσιο του οποίου θα παρουσιαστεί αυτό το καλοκαίρι η αριστοφανική κωμωδία σε τοποθεσίες που ίσως δεν γνωρίζαμε.