"ElaiΩnas Festival": Οι δημιουργοί του Φένια Παπαδόδημα και Γιώργος Παλαμιώτης μοιράζονται όσα τους έφεραν ως εδώ

Το δίδυμο που μοιράζεται την καλλιτεχνική διεύθυνση του πολιτιστικού φεστιβάλ που συνεχίζει για 9η χρονιά σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Αττικής, μιλάει στο “α” για την ιστορία του, τη φετινή του θεματική και τη δημιουργική συνύπαρξη σπουδαίων καλλιτεχνών του θεάτρου και της μουσικής.

Φένια Παπαδόδημα και Γιώργος Παλαμιώτης

Μετράμε φέτος την 9η διοργάνωση του "ElaiΩnas Festival”. Πώς και πότε ξεκίνησε το φεστιβάλ;

Φένια Παπαδόδημα: Η πρώτη φορά που κάναμε το φεστιβάλ ήταν το 2015. Είχα επιστρέψει οριστικά στην Ελλάδα αρκετά χρόνια πριν. Είχα προλάβει να αποκτήσω μία πλήρη εικόνα της εγχώριας κατάστασης όσον αφορά στις δομές και τις τάσεις του Θεάτρου, τον τρόπο με τον οποίον λειτουργούσε τότε το σύστημα στην Ελλάδα, αλλά και μία καλή γεύση από την πραγματικότητα στα μουσικά δρώμενα, το τι σημαίνει να είσαι δημιουργικός μουσικός σ’ αυτόν τον τόπο. Επειδή γι’ αρκετό καιρό, όταν επέστρεψα οριστικά από το Παρίσι όπου σπούδασα και δούλευα για δώδεκα χρόνια, έπαθα κατάθλιψη με όσα έβλεπα και όσα αντιλαμβανόμουν χωρίς να τα βλέπω σε όλο το φάσμα της σύγχρονης ελληνικής καλλιτεχνικής πραγματικότητας, κι επειδή και ο Γιώργος Παλαμιώτης βρισκόταν σε μία αντίστοιχη περίοδο εσωτερικής πάλης και κάθε μέρα αναρωτιόμασταν αν θα συνεχίσουμε να ζούμε στην Ελλάδα η αν θα φύγουμε για το Παρίσι, αποφασίσαμε να κάνουμε το μεγάλο βήμα και ν’ αντιμετωπίσουμε την κατάσταση εδώ πιο δημιουργικά. Προτείνοντας το πρώτο φεστιβάλ του Ελαιώνα με αφορμή όσα έγραφε στο μοναδικό του σύγγραμμα ο Δημήτρη Καμπούρογλου για τον Ελαιώνα των Αθηνών, το αρχαίο ιερό άλσος της Αθήνας και τη σύνδεση του με την Ακαδημία του Πλάτωνα και με όλα τα εκκλησάκια – μνημεία πλέον της περιοχής που είναι θαμμένα μέσα στις εταιρείες μεταφορών σήμερα. Για κάποιον που επιστρέφει στην Ελλάδα έχοντας περάσει πολύ καιρό μακριά με μία εντελώς άλλη εικόνα, οραματιζόμενος μέσα από ένα νοσταλγικό πρίσμα ό,τι "ιερό" μπορεί ακόμη  να φέρει αυτός ο τόπος, είναι πολύ ενδιαφέρον να βρίσκεται στον σημερινό Ελαιώνα, μία περιοχή πλήρως υποβαθμισμένη και να κάνει ένα φεστιβάλ που "ονειρεύεται" και εμπνέεται σήμερα, μέσα στα συντρίμμια. Απ’ όλα όσα συμβόλιζε ο Ελαιώνας της αρχαιότητας σε επίπεδο φιλοσοφικό, πολιτισμικό, μυθολογικό, ιστορικό. Στο πρώτο εκείνο φεστιβάλ με την ευγενική σύμπραξη και βοήθεια της Καλής Κυπαρίσση, είχαμε προσεγγίσει και καλέσει σημαντικούς επιστήμονες – η Ελένη Αρβελέρ "άνοιξε" το φεστιβάλ τότε με μία ιδιαίτερα ουσιαστική ιστορική αναδρομή από την αρχαία Αθήνα μέχρι σήμερα – που ο καθένας τους σε ομιλίες παράλληλες ανέπτυσσε μία από τις πτυχές του φάσματος "Ελαιώνας". Μυθολογία, φιλοσοφία, λατρεία, βυζαντινή τέχνη, φύση και περιβάλλον.

ElaiΩnas Festival 9
Γεράσιμος Γεννατάς

Πώς προέκυψε ο τίτλος "ElaiΩnas Festival”;

Γιώργος Παλαμιώτης: Διαβάζοντας τον "Αναδρομάρη της Αττικής’’ του Δημήτρη Καμπούρογλου, άρχισε μια βραδεία εσωτερική καύση, τροφοδοτούμενη από την αντιπαραβολή της ονειρικής Αθήνας που περιέγραφε ο συγγραφέας με την τραγική πόλη που ζούσαμε. Ο Καμπούρογλου λοιπόν, κάποια στιγμή φτάνει στην περιγραφή του Ελαιώνα των Αθηνών, το Ιερό άλσος της Παλλάδας, με τα υπεραιωνόβια δέντρα. Περιγράφει δε πως οι ελιές που ξεκινούσαν κάπου στην αρχή της ιεράς οδού, έδιναν την θέση τους σε πυκνή φυσική βλάστηση κάπου μετά τον Κηφισό ως το όρος Αιγάλεω. Ο ‘’ελαιώνας’’ και ο ‘’λόγγος’’ των Αθηνών. Συνεχίζει όμως, με το πώς αυτά τα τεράστια ελαιόδεντρα, όλα τους ιερά τεμένη της Παλλάδας, με καταγωγή από την ιερή ελιά του Ερεχθείου κατά την παράδοση, ξεριζώθηκαν μέσα σε λίγα χρόνια στις μέρες του. Αυτή η αναπόφευκτη συνειδητοποίηση της διαχρονικότητας της νεοελληνικής βαρβαρότητας, ήταν η θρυαλλίδα που μετέτρεψε την βραδεία καύση σε έκρηξη, ευτυχώς δημιουργική. Το να οργανώσουμε τότε το 2015 μια σειρά εκδηλώσεων σχετικών με τον ανύπαρκτο ελαιώνα της Αθήνας ήταν μια ουτοπική διέξοδος.

ElaiΩnas Festival 9
Jan Van Angelopoulos, Φώτης Σιώτας

"Το μένος σήμερα ίσως εκφράζει μια διάθεση που βιώνεται ευρύτερα. Από την ψυχολογική πίεση που δεχόμαστε καθημερινά σ’ έναν δύσκολο αγώνα επιβίωσης μέχρι την σιωπηλή παρατήρηση όλων όσων συμβαίνουν στον κόσμο γύρω μας, από τον πόλεμο μέχρι το κοινωνικό αδιέξοδο στο οποίο βρισκόμαστε και τις ραγδαίες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής που ήδη δεν έχουν επιστροφή".

Κάνοντας ένα μικρό απολογισμό, έχετε εκπληρώσει τους στόχους που έχετε θέσει μέσα από το φεστιβάλ ή πάντα υπάρχει ένας νέος ορίζοντας που επιχειρείτε να κατακτήσετε;

Φ.Π.: Κάτι πραγματικά ενδιαφέρον που θέσπισε αυτό το φεστιβάλ είναι η δημιουργία πρωτότυπων έργων πάνω σε μία θεματική ορισμένη εκ των προτέρων.  Έργα όπου η θεατρική αφήγηση εμπλέκεται με τη μουσική σε μία εξολοκλήρου νέα δημιουργία – πρόταση από τους καλλιτέχνες. Έτσι κάποια μυαλά συντονίζονται για ένα χρονικό διάστημα, ανοίγοντας ένα κανάλι έμπνευσης πάνω στο ίδιο συγκεκριμένο πλαίσιο. Το 2016 με την Οδύσσεια π.χ. τόσο στο μουσικοθεατρικό κομμάτι, όσο και στην εικαστική έκθεση, οι καλλιτέχνες δημιούργησαν μοναδικά έργα εμπνευσμένοι από διαφορετικές ραψωδίες, έργα ετερόκλητα αισθητικά που αλληλοσυμπληρώνονται όμως σ' ένα ψυχολογικό επίπεδο ερμηνείας των συμβολισμών, των αρχετυπικών σχημάτων του έπους. Ακόμη, οι ομιλίες – συζητήσεις που παράλληλα είχαμε διοργανώσει, με θέμα τις ψυχολογικές προβολές και ερμηνείες της Οδύσσειας, έρχονταν να ενδυναμώσουν αυτό το ρεύμα συλλογικής και δημιουργικής σκέψης γύρω από το ιδιαίτερα πλούσιο υλικό του ομηρικού έπους. Με αυτόν τον τρόπο η ίδια η έννοια του φεστιβάλ είναι ένα "κάλεσμα" σε διάλογο, σε σύμπραξη, συνύπαρξη, μοίρασμα. 

Γ.Π.: Ξεκινήσαμε με την Ρούλα Νικολάου στην διεύθυνση παραγωγής και τον Παναγιώτη Καλαμαρά (Μουσική κ Μουσικοί, Dudu Loft), στα πάντα όλα. Κάποια στιγμή η Ρούλα έφυγε από την Ελλάδα. Μετά ο  Παναγιώτης έφυγε από την ζωή γενικώς. Η Ρούλα δουλεύει όσο δέκα άτομα οπότε το κενό που άφησε δύσκολα θα το καλύψουμε, αλλά είναι και αυτό ένας στόχος. Η έλλειψη του Παναγιώτη όμως είναι αξεπέραστη γιατί είχαμε μια δημιουργική σχέση δεκαετιών. Το επίπεδο που μπορούσε να φτάσει το brainstorming σε μια απλή ολιγόλεπτη κουβέντα με τον Παναγιώτη ήταν απίστευτο. Εκτός από φοβερές ιδέες, αγάπη και τρέλα, είχε επιπλέον την γνώση και τα μέσα να πραγματοποιήσει αυτά που φανταζόμασταν. Μετά το 2016 που έφυγε, δεν είχαμε καμία διάθεση ούτε καν να σκεφτούμε κάτι σχετικό με φεστιβάλ, κάτι που σταδιακά το ξεπεράσαμε σε σημαντικό βαθμό αλλά όχι εντελώς. Όποτε για μένα προσωπικά, ο στόχος πλέον είναι το να μην χάνω τον στόχο, που τελικά δεν είναι τίποτα άλλο από το να πραγματοποιούμε όνειρα που να χωράνε πάρα πολλούς ανθρώπους μέσα τους.

ElaiΩnas Festival 9

"Αυτή η αναπόφευκτη συνειδητοποίηση της διαχρονικότητας της νεοελληνικής βαρβαρότητας, ήταν η θρυαλλίδα που μετέτρεψε την βραδεία καύση σε έκρηξη, ευτυχώς δημιουργική. Το να οργανώσουμε τότε το 2015 μια σειρά εκδηλώσεων σχετικών με τον ανύπαρκτο ελαιώνα της Αθήνας ήταν μια ουτοπική διέξοδος".

Πώς προέκυψε η ιδέα για τη θεματική του "μένους", ιδωμένη μέσα από επιλεγμένες ραψωδίες της "Ιλιάδας”;

Φ.Π.: Η επιλογή ενός έργου όπως το έπος της Ιλιάδας είναι ιδανική γιατί χρειάζεται ένας κοινός καμβάς έμπνευσης τον οποίον "μοιράζονται" δημιουργικά οι καλλιτέχνες. Ως προς την έννοια του μένους, αρχικά επιλέχθηκε ως αναφορά στην εκτεταμένη οικολογική καταστροφή και τις απρόβλεπτες συνέπειες της, σαν φυσικές αντιδράσεις, μέσα στις επόμενες δεκαετίες. Έπειτα, όμως, χωρίς να το κάνουμε εσκεμμένα συνειδητοποιήσαμε ότι "το μένος" σήμερα ίσως εκφράζει μια διάθεση που βιώνεται ευρύτερα με πολλές και διαφορετικές αφορμές. Από την ψυχολογική πίεση που δεχόμαστε καθημερινά σ’ έναν δύσκολο αγώνα επιβίωσης ανεξαρτήτως επαγγέλματος μέχρι την σιωπηλή παρατήρηση όλων όσων συμβαίνουν στον κόσμο γύρω μας, από τον πόλεμο μέχρι το κοινωνικό αδιέξοδο στο οποίο βρισκόμαστε και τις ραγδαίες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής που ήδη δεν έχουν επιστροφή. Στο προοίμιο της Ιλιάδας ο Όμηρος αναφέρεται στον καταστροφικό θυμό του Αχιλλέα και στις τραγικές επιπτώσεις του θυμού αυτού για τους Έλληνες και για τους Τρώες. Το προοίμιο αυτό, όπως έγραφε ο Δημήτρης Μαρωνίτης αποτελεί εξαίρεση, καθώς συνήθως στους πρώτους στίχους του έπους εξυμνούνται τα κατορθώματα του ήρωα, οι αρετές, οι καρποί των αγώνων του. Η σύνδεση του μένους που διέπει την Ιλιάδα με το σήμερα είναι ακριβώς αυτή η καταστροφική ή καλύτερα αυτοκαταστροφική μανία που μας έχει γίνει σχεδόν δεύτερη φύση.

ElaiΩnas Festival 9
MOb trio

Τι πιστεύετε ότι ήταν αυτό που γοήτευσε τους καλλιτέχνες από το χώρο του θεάτρου και της μουσικής που συμμετέχουν όσον αφορά τη φετινή θεματική;

Φ.Π.: Πιστεύω ότι η έννοια του μένους "έπιασε" έναν παλμό, μια διάθεση, μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Εννοώ ότι πολλά σχήματα και τρόποι ερμηνείας μπορούν να "κουμπώσουν" στην έννοια του μένους. Κι ακόμη το μένος δεν έχει μόνο μία αποκλειστικά αρνητική ερμηνεία, αυτή του θυμού. Μπορεί να σημαίνει και άκρατη εσωτερική ορμή, υπερβαίνουσα εμπόδια και φραγμούς. Μπορεί, δηλαδή, να την "διαβάσει" κανείς και ως απελευθέρωση, δημιουργική ανατρεπτική δύναμη.

Γ.Π: Νομίζω οι ίδιοι είναι πιο αρμόδιοι να το απαντήσουν αυτό. Θα μπορούσα ίσως να πω ότι οι μουσικοί, παρόλο που έχουν λιγότερη τριβή και σχέση με κείμενα γενικώς, έχουν βρεί απίστευτους τρόπους να συμπεριλάβουν το κείμενο του Ομήρου, αλλά αυτό ας το αφήσουμε σαν έκπληξη.

Πόσα χρόνια λαμβάνετε την υποστήριξη της Περιφέρειας Αττικής; 

Γ.Π: Είναι η όγδοη χρονιά στα εννέα χρόνια παρουσίας του φεστιβάλ και πρέπει να πούμε πως είναι μια συνεργασία που δεν είχαμε φανταστεί σε καμία περίπτωση όταν ξεκινήσαμε. Σήμερα πλέον είναι σαν να έχει γίνει ένας άτυπος θεσμός το ElaiΩnas Festival. Όπως και να ‘χει, πέρα από οτιδήποτε άλλο, θα είμαστε πάντα ευγνώμονες που η Περιφέρεια έχει αγκαλιάσει ως τώρα τις δράσεις μας.

ElaiΩnas Festival 9
Έλενα Μαυρίδου

Στο "ElaiΩnas Festival” συμμετέχουν οι: Γεράσιμος Γεννατάς, Μαρία Φλωρίδου, Agile Experiments, Jan Van Angelopoulos, Φώτης Σιώτας, Έλενα Μαυρίδου, Γιώργος Μαυρίδης, MOb trio.

Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε το elaionasfestival.com
 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

ElaiΩnas Festival 2023

  • Φεστιβάλ

Η διαχρονική και επίκαιρη έννοια του «μένους» αποτελεί τον βασικό πυλώνα της 9ης διοργάνωσης του φεστιβάλ (σε καλλιτεχνική διεύθυνση Φένιας Παπαδόδημα και Γιώργου Παλαμιώτη) που επιστρέφει, σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Αττικής, με θεατρικές και μουσικές παραστάσεις από σπουδαιους καλλιτέχνες. Στόχος του φεστιβάλ είναι μιλήσει την κρίσιμη ιστορική στιγμή που βιώνει η ανθρωπότητα σήμερα, με αφορμή το έπος της «Ιλιάδας» του Ομήρου, όπου το μένος, ο θυμός του Αχιλλέα αποτελεί την κινητήρια δύναμη αφήγησης μίας σύγκρουσης καταστροφικής. Οι δημιουργικές συμπράξεις ηθοποιών, σκηνοθετών και μουσικών πάνω στις ραψωδίες της «Ιλιάδας» επιχειρούν να αφυπνίσουν το κοινό ως προς την φύση του πολέμου αλλά και την αυτοκαταστροφική φύση του ανθρώπου. Συμμετέχουν οι: Γεράσιμος Γεννατάς, Μαρία Φλωράτου, Agile Experiments, Jan Van Angelopoulos, Φώτης Σιώτας, Έλενα Μαυρίδου, Γιώργος Μαυρίδης, MOb trio.

Ελέρ

Φρυνίχου 10

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.